KOKSissa synnyttävät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susannaaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi!

Minäkin ilmoittaudun. Mulla laskettu aika jo tosi lähellä 3.2. Tänään kävin neuvolassa ja terkkari sanoi että saattaa pikkuinen syntyä minä hetkenä hyvänsä :) Alkaa olla jo jännät paikat. Mukavaa odotusta kaikille

Miiu rv 37+5

Kiva kiva :). Onko teillä aikaisempia lapsia ts. kokemuksia minkälaista KOKSissa on synnyttää? Mulla on tää esikoinen joten mulla ei oo. Mites teillä on muuten raskaus sujunu? Tiedättekö kumpi on tulossa? Mulle kertoivat puolen välin ultrassa että tyttö olisi tulossa. Tiedä sitten - mekkoja on kyllä jo hankittu eli myyntiin menee jos jotain muuta paljastuukin ;-).

Vkoja 33+6

Esikoinen täälläkin tulossa. Raskaus sujunut hyvin, töissä olen ollut koko aika eikä mahakaan vielä ole ihan kauheen iso =)

Mä en tiedä kumpi on tulossa, en edes halua tietää. Mies haluaisi, mutta ei sitten rakenneultrassa uskaltanut kysyä, oma häpeänsä. On vahva epäilys ollut alusta saakka, että kumpi tulee, mutta paljastan epäilykseni vasta, kun tiedän totuuden.

Kuulun oman sairauteni takia raskausajan tarkempaan seurantaan, joten KOKS on tullut tutuksi, itse asiassa jo ennen raskautta. Seuraavan kerran aika mulla sinne on 29.1, ei sattuis kumpikaan teistä samaan aikaan? Raskausaika ihme kyllä on sujunut toistaiseksi ihan ongelmitta ja alun pahoinvoinnin ja väsymyksen jälkeen oon jaksanut ihan samalla tavalla tehdä töitä ja urheilla kuin ennenkin raskautta, ehkä jopa paremminkin.

Mä myös koks:iin menossa synnyttämään, periaatteessa neljättä kertaa, mutta vasta elokuussa. Mulla siis entuudestaan kaksi lasta ja yksi ennenaikaisesti syntynyt enkelipoika.

Mä tykkään koks:in lääkäreistä ja kätilöistä. Paikkana se on ihan ok, ja palvelu siellä kyllä pelaa=)! Osasto on rauhallinen ja hoitsut/kätilöt sielläkin mukavia, vois viihtyä pidempäänkin, niin hyvää huolta pitivät minusta...

Mä olen menossa äippäpolille 25.1. ja todennäköisesti joudun siellä ravaamaan aika usein raskauden aikana, syynä raskausdiabetes joka todennäköisesti iskee taas kuten joka kerta ennenkin.

Olen yrittänyt joka kerta kysyy sukupuolta mutta ei Andrei ainakaa kerro eikä se Mäntymaa, se joku Ben(?) vai mikälienee kyllä kuulemma kertoo jos rakenneultrassa kysyy, mene ja tiedä!?

Mut tsemppiä teille loppusuoran kulkijoille, mä olen vasta alkutaipaleella teihin nähden!

Ansku rv 10+5

Huomenta vaan!

Esikoinen meillekin on tulossa. Nyt on alkanut jännittää jo aika lailla, sekä minua että tulevaa isukkia. Eilen kävin neuvolassa jossa terkkari sanoi että vauva on laskeutunut ja kiinnittynytkin, saattaa siis syntyä kuulemma minä hetkenä hyvänsä :)

Kiva tietää, että KOKSissa on mukava henkilökunta, kyllä mulle jäikin sellainen vaikutelma kun käytiin tutustumassa synnäriin viime viikolla, samoin syyskuussa kun kävimme rakenneultrassa.

Mulla oli "alkuraskaudesta" vkolle 28 asti hirvittävää ympärivuorokautista pahoinvointia, oikein mikään muu kuin vesi ei pysynyt sisällä, en onneksi joutunut sairaalaan kun neste pysyi sisällä. Kun pahoinvointi loppui, olo on ollut aika hyvä, nälkä vain oln ollut ihan koko ajan, tuntuu että viimeistä suupalaa ei ehdi edes nielaista kun täytyy jo miettiä, mitä sitten söisi :) Olin jossakin vaiheessa vähän huolissani jatkuvasta nälästäni, mutta sekä terkkari ja lääkäri sanoivat että se on ihan ok, kun pahoinvointia oli niin pitkään.

Mukavaa loppuviikkoa

Miiu

Luulen että oma synnytyskokemus riippuu ihan siitä, millainen kätilö kohdalle sattuu. Itselläni oli synnytyksen aikana neljä eri kätilöä, parani loppua kohden, onneksi. Tuskin niinkään sairaalasta kiinni, joka paikassa on henkilökuntaa, jonka kanssa ei tule juttuun.

Synnyttäneiden osastolla ei kyllä saa minkäänlaista hoitoa äiti silloin, jos vauva on vauvalassa. On kuin ei olisikaan. Kun vauva tulee vierihoitoon, niin sitten homma muuttuu. Seuraava laskettu aikani on 8.8.

mielestä KOKSissa ei mitenkään passata. Itse pitää hakea puhtaita vaatteita ym varastosta kun käy esim suihkussa. Samoin lakanoiden kanssa. Ruuan saa juuri synnytyksen jälkeen (tai siis samana päivänä) vuoteeseen, mutta sen jälkeen pitää peppu kipeenä "raahautua" yleiseen syömistilaan. Tämä kaikki on kuitenkin musta vaan hyvä juttu. Tosi kivaa oli synnärillä, sattui kivoja ihmiä samaan aikaan. Hoitajat osastolla mukavia, vain yhden nyrpeämmän tapasin. Muutoin aivan ihania, auttoivat, lohduttivat ja kävivät juttelemassa.
Mulla oli kätilö Kati K, tosi kiva. Se toinen synnytyksessä mukana (ponnistusvaiheessa tuli)oli aika töksö, samoin se, joka otti meidät yöllä vastaan. Eli kyllä se synnytyskokemus riippuu hieman kätilöstäkin.

Tämä mainitsemanne Benyamin Asraf (onkohan oikein kirjoitettu?) ei ollut KOKSissa vielä silloin kun synnytin tai en ainakaan tavannut, mutta on ollut mun omalääkärinä Kuusankosken terkkulassa. Siinä on kyllä lääkäri, joka ainakin tekee asioille jotain eikä vain ihmettele. Tykkäsin kovasti. Kiva, että on nykyään Kotkassa.
Mutta tekeekö rakenneultria joillekin siis lääkärit? Mulle teki samainen Kati ja luulin, että kätilöt hoitavat ne?

Onnea kaikille raskauteen ja tsemppiä synnykseen! Itse ainakin koin KOKSin mukavana paikkana.

Alkuperäinen kirjoittaja Munkaan:
Mutta tekeekö rakenneultria joillekin siis lääkärit? Mulle teki samainen Kati ja luulin, että kätilöt hoitavat ne?

Kyllä mullekin rakenneultran teki kätilö, mutta olen tän raskauden aikana ja muutenkin ollut tän Benjaminin vastaanotolla, kun sairastan endometrioosia. Minusta myös oikein asiallinen, tosin hieman vähäsanainen lääkäri.

Kätilöt ne rakenneultran tekee, mut voi tehdä lääkärikin, jos on jotain mistä kätilö on epävarma. Mulle niskaturvotusultrankin teki ensin kätilö ja sit lääkäri uudellee nyt tässä raskaudessa. Benjamin teki ultrat edellisessä raskaudessa viikoilla 30 ja 36 kun oli synnytystapa-arviointi. Mielestäni erittäin ystävällinen lääkäri. Silloin ainakin oli vielä erikoistuva lääkäri, en tiedä onko jo erikoistunut.

Tota... siis mä oon ihan pihalla, mitä käyntejä niinkun raskauteen äitiyspolilla virallisesti kuuluu? Mä oon ravannut siellä muuten vaan niin usein, että en edes tiedä mitä kuuluu normaalisti?

Katriina, mä kävin raskausaikanani KOKS:ssa peruskäyntejä puoliväliultran. Muita ei ainakaan mulla kuulunut. Sitten kävin ylimääräisen kerran rv 27 kun supistuksia oli aivan valtavasti ja pelkäsin paikkojen avautuneen.
Muut käynnit hoituivat neuvolassa ja yksityisellä (alkuraskauden- ja np-ultra)

Mikä sitten on toi synnytystapa-arviointi? Kuuluuko se poikkeuksetta jokaiseen raskauteen ja missä se tehdään? Mä en ole siis kertaakaan käynyt neuvolalääkärillä.

Mulla se tehtiin neuvolassa kolmannella, eli viimeisellä lääkärikäynnillä. Viikkoja taisi olla n 36. Se oli ihan perus sisätutkimus ainakin mulla. Venäläinen lääkäri totesi vain, että "maaahtuuu maaahtuuu" :)
Olen kuullut, että jossain paikoissa synnytystapa- arviointi tehdään sairaalassa ultraten, kaikille.

Aaha. No sitten mä varmaanki käyn sielläkin KOKS:ssa, kun en ole ollenkaan käynyt neuvolassa lääkärillä. Jäi vaan vähän hämäräksi, kun viime käynnillä sanottiin, et vika lääkäri on sit viikolla 29, mutta eihän nyt silloin vielä voi sitä tietää että mahtuuko.

Normaalisti oletetaan että vauva mahtuu. Silloin ei tehdä synntapa-arviota, jos ei ole mitään syytä. Itse olen niin pienikokoinen, että arvio tehtiin viikoilla 30 ja 36. Sisätutkimus ja ultra. Muuten normaalisti tällä seudulla kuuluu KOKSin käynteihin niskaturvotusultra ja rakenneultra. Kun odotin ensimmäistä, oli vain rakenneultra.

Yhteistyössä