Koks -opiskelijat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jahvetti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jahvetti

Aktiivinen jäsen
09.02.2007
19 398
0
36
Mihin vodenaikaan Koksissa mahtaa olla eniten opiskelijoita harjoittelemassa synnärillä/8B:llä? :whistle:
Onko kellään mitään tietoa, missä vaiheessa/miten voi kieltää opiskelijoiden synnytyksessä mukanaolon? Siinä synnytystilanteessa se ei välttämättä onnistu :x itse ainakaan saa suutani auki ;)

En osaa vastata tuohon, että milloin on eniten opiskelijoita. Itsekin olen käynyt siis KOKS:issa ultrat ja muutaman ylimääräisen lääkärissä käynnin, sekä keskustelemassa kätilön kanssa muutaman kerran. Nyt olisi tarkoitus sinne suunnata myös synnyttämään, LA 2.11.

Minulla on kaksi kertaa ollut opiskelija mukana vastaanotolla. Ensin ajattelin, että voihan vihne, mutta itseasiassa se oli vaan hyvä, kun oli opiskelija mukana. Lääkäri selitti todella tarkasti sekä minulle, että opiskelijalle kaiken mitä ultrassa näkee ja tutkimus oli erittäin perusteellinen. Minulla ei siis ole mitään negatiivista sanottavaa siitä, että opiskelija on seuraamassa.

Sen sijaan olen toivonut, että vain ja ainoastaan koulutuksen saanut henkilö "operoi" minua. Eli toimenpiteitä en haluaisi opiskelijoiden tekevän, mutta mukana saa olla. Mitenkäs he muuten oppivat? Eivät varmasti ainakaan pelkistä kirjoista...

Miettii auringonkukka ja pikkuinen rv 37+4

auringonkukka, totta...minullakin on ollut opiskelijoita mukana...ensimmäisessä imukuppisynnytyksessäni 3kpl! Että ei siinä sinänsä mitään...pakkohan se on oppia.

Mutta nyt sukulaiseni on sinne menossa jossain vaiheessa harjoitteluun, minulla la tammikun viimeinen päivä. En oikein pidä tästä sukulaisesta siinä määrin, että haluaisin hänet synnytykseen mukaan!!!!! |O Saatika vuodeosastolle härimään :'(
Mutta kuitenkin haluaisin tehdä tämän niin, ettei hänen tarvitse loukkaantua...

Pitäsköhän neuvolassa mainita asiasta...? :whistle:

Hei, minulal on 'tuttu' synnärillä töissä - jonka en missään tapauksessa halua olevan läsnä synnytyksessä. Kirjoitin kirjallisen pyynnön ja lähetin sen äippäpolille. Ainakin tuo paperi näyttää olevan mun kansiossa. Laitoin vain että 'perhesyistä' en halua ko. henkilöä minua hoitamaan tai asioitani käsittelemään. Ja annan mielelläni tarvittaessa lisätietoa. Kukaan ei ole mitään kysynyt, joten toivottavasti se käy niin. Kai sama toimii myös noiden opiskelijoiden suhteen - etenkin jos on tuttu kyseessä. Mulle tuo asia oli suurin paniikin aiheuttaja ja harkitisn vakavissani jo kaikki mahdolliset muut synnytyspaikak vaihtoehdot. Mainitsin kyllä neuvolassakin heti ensimmäisellä kerralla jo asiasta, ja lupasivat sen järjestyvän. Tarkistan vielä 'lopun häämöttäessä' uudestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
Uskosin et myös siihen synnärille menevään lappuun "toivomuksia" kohtaan voi asiasta mainita

Niin, mihin lappuun ja millon ja kuka sen sinne toimittaa?? Neljäs raskaus menossa ja olen tällaisista lapuista kuullut, mutten KOSKAAN nähnyt!!!
En ole koskaan mitään toivomuksia päässyt esittämään :whistle: :whistle:
Muuten kyllä kiits hyvä idea! =)

c81 hyvä idea!!! =)

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
c81 hyvä idea!!! =)

Mie toivon että se onnistuu, sillä se on mun ainoa ja ehdoton vaade synnytystä koskien. Luulen että se kyllä onnistuu noin. Ainakin olivat mun kirjeen sinne papereihin lisänneet - niin onnistunee. Ei tarvi siitä stressata!
Joku sanoi muutenkin, että vaikkei sellaista virallista toivelistaa meidän sairaalassa täytetä, niin semmoisen voisi muuten itse kirjoittaa, ja ottaa mukaan synnärille. Kyllä mun pitää ainakin allergiat tms kirjata niille kaiken varalta vaikka luulisi muualta tiedoista löytyvänkin.

Jahvetti Ymmärrän täysin pointtisi. Tuo mitä 81c kirjoitti on mielestäni hyvä idea. Ei siinä ketään voi loukata, jos sanoo, että ei halua sukulaista mukaan synnytykseen. Ei sinun tarvitse sanoa, ettet hänestä erikoisemmin pidä. Sanot vaan, että on liian tuttu ja synnytys on henkilökohtainen asia, johon et halua muita läheisiä, kuin sen tukihenkilön, jonka itse olet valinnut. Siis jos sinulle on joku tukihenkilö tulossa mukaan. Uskoisin, että he ymmärtävät siellä kyllä oikein hyvin, koska onhan synnyttäjän tuntemukset kuitenkin tärkeitä.

Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
mul annettiin etukäteen "lappu", mihin pitää laittaa esitiedot mm. mahd. tytön ja pojan nimi. Siin on alhaalla kohta "toivomuksia synnytystä varten"

En oo tällästä nähny :whistle: Siis kertaakaan....

Pitää varmaan neuvolassa kysellä =)

alalla olevana voin kertoa että jos esim. serkku tai serkun tyttöystävä on vaikka harjoittelussa sairaalassa, tai kuka tahansa tuttu niin silloin saa sanoa ettei halua hänen olevan läsnä esim. juuri tuttavuuden takia. ja ainakin meillä päin asiaa ei enempää kysellä vaan opiskelija ohjataan pois tilanteesta. myöskin tarkistetaan ettei opiskelija ole lukenut potilaan papareita, vaikka toisaalta opiskelijalla on oikeus olla tietoinen kaikista osaston potilaista, mutta me ainakin teemme näin. eikä kukaan ole negatiivista palautetta antanut. kai. :D

liirah, oikein järkevältä toiminnalta kuulostaa =)

Se vaan kismittää, kun tää tuttava olis jo niinkun tunkemassa mukaan, että TOTTAKAI HÄN TULEE, kun/jos on harjottelussa, kun menen synnyttämään...ai että saa sapen kiehumaan |O |O

Mun äiti joskus käännytti tutun kätilön salin ovella takas kun oli tunkemassa mukaan vaik ei todella oltu toivottu. Sanoi vaan et anteeksi mutta mielellään joku muu, en halua tuttua kätilöä. Taisi vetää herneen nenään mutta mun mielestä naisten pitäis toisiaan ymmärtää sen verran ja ajatella omalle kohdalle. se kätilö joka tuli sit tilalle, suhtautu ymmärtäväisesti ja sanoi että sitä sattuu joskus.
Mun mielestä asiasta voi sanoo henkilölle itselleenkin, jos vaan rohkenee. SE ei kyllä aina oo helppoa. Ehkä se toimiiki paremmin tuollasen kirjallisen toivomuksen kautta, nii ei tarvi ketään suututtaa :o

Minut otti Koksissa vastaan kätilöopiskelija (29.9) ja oli tosi näpsäkän tuntuinen tyttö :D teki alkututkimukset, ohjasi synnytys saliin ja muutenkin "hoiti" meidät. Kätilön haki varmistamaan aina sisätutkimuksen jälkeen. Jos ei oltais leikkuriin asti menty niin ois ollut tosi kiva nähdä kuka synnytyksen loppumetrit olis hoitanut, kätilö vai opiskelija. Siinä vaihteessa kätilö astui kuvaan ja opiskelija sivuun kun huomattiin typyn perätila.

Osaston opiskelijoihin en ainakaan törmännyt.

P.s Jahvetti KOKSin rakenneultran arvio sukupuolesta piti paikkansa :D

tuutilulla onnea tytöstä =) Kuinka varmaksi se sanottiin? :kieh:

Kysyikö sinulla opiskelija, että SAAKO tulla? Vai tuliko vaan?
:whistle:
Se mua ärsyttää eniten, kun ne vaan tulee :o Ei ees kysytä...
Ja nyt näin neljännellä kerralla osaa jo vaatia ;)

Jahvetti kiitoksia. Eihän kätilö mulle silloin lupaa antanut menä hametta ostamaan eli ei ollut varma. Sanoi että pitkävedon laittais tytön puolesta vetämään :D Appelberg esitteli ruudulta tytön värkkiä kun yksityisellä kävin oisko ollut rv 21-22. Mutta miähän en uskonut ennen kuin näin.

Ei opiskelija kysynyt mitään. Heti kyllä kertoi olevansa opiskelija. Kaipa siinä ois voinut älähtää vastaan. Mitenhän ois käynyt jos oisin kieltäytynyt hänestä? Oli nimittäin pikkuisen ruuhkaa synnärillä. Seitsemän vauvaa syntyi samana päivänä ja kaks joutui sektioon (miä ja huonekaverini). Leikkurikin meni pikkusen sekaisin :D Ai niin ja jouduin heräämössä oottelemaan tunnin ylimääräistä kun kukaan ei ehtinyt hakemaan minua synnärille :/

Mut yhden pointin haluaisin tähän nakata... ottakaa huomioon, että nämä opiskelijat ovat tulevaisuuden kätilöitä!! Kätilö opintoihin kuuluu erittäin runsas määrä hoidettuja synnytyksiä (synnytysten lukumäärä ja vaikeusate on määritelty tarkasti). Opiskelijalla on "paperi",johon merkitään päivämäärä ja esim.oliko normaali/perätila synnytys jne. Opiskelijalla on AINA ohjaaja takana! Tietty ymmärrän että synnytystilanteessa ei halua ketään "räpelöimään ja opiskelemaan"!!

zuku, totta. Jos on jo loppusuoralla oleva, niin sehän vois vaikka seuraavana päivänä tehä sitä työkseen :laugh:
Mutta kumminkin, nou tänks :D Eikä millään pahalla opiskelijoita kohtaa todellakaan... =)

Mäkin voin kyllä ottaa (ehkä ) mukaan sen ns.eurokätilön, joka siis valmistumista varten kerää riittävän määrän synnytyksiä tililleen, mutta alkuvaiheen opiskelijoita en ota! Mulla oli tokassa synnytyksessä kandi ja kätilöopiskelijoita sekä mua että vauvaa hoitamassa, ja kyllä veetutti kun kaks opiskelijaa halus aina tehdä sisätutkimuksen kätilön lisäksi |O Synnytyksessä turvauduttiin sit lopulta imukuppiin - siinä opisk. sentään älys vetäytyä kun saliin tuli lastenlääkäri ja lääkärikin. Mutta ompelun hoiti opiskelija ja yhtäkkiä kätilö älähti "ettei siitä ois saanu ottaa!" :o Tiiä sit, minkä näköistä se jälki oli, seuraavalla kerralla kätilö sanoi paikkailevansa edellisen jälkiä :laugh:
Seuraavan kerran laitoinkin toiveeseen, että ei opiskelijoita :ashamed:

Viimeksi synnytystä hoitamaan tuli miehen kummien lapsi, ja ollaan siis sitä kautta tuttuja. Hän kysyi, halutaanko toinen kätilö ja että pitää rohkeasti sanoa. No eipä meitä haitannut, ei olla mitään kunnon tuttuja, ja hoiti hommansa hyvin!

Minäkin teen töitä saman terkkarin kanssa kun missä käyn neuvolassa. Lääkärissä käyn sitten vähän kauempana, toisaalta erikoislääkärin vast.otolla.
Myönsivät mulle ainakin että saattavat helposti olettaa että tiedän kaiken jo valmiiksi ja sitten jää asioita selvittämättä sen takia.
Koksissa on toisessa synnytyksessä ollut mukana opiskelija ja hyvin hän hommansa hoiti. Kysyi luvan ennenkuin saliin änkesi.
Osastolla oli sitten myös opiskelijoita, osa kädettömiä osa ei. Ei kauhean kivaa jos itse saa neuvoa opiskelijaa vauvan pesussa...