Kokoontuuko sossu ennen kuin ruvetaan toimiin,kyseessä ls-ilmoitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmmm"

Vieras
Kaverin lapsista tehty ls-ilmoitus. Nyt sossu on kokoontumassa huomenna.
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?
Ilmoitus ei ole ensimmäinen heistä,vaan ilmoituksia on tehty jo pari-kolme parin vuoden sisään.

Ei ainakaan hyvältä kuulosta jos sossun kokoontumisesta etukäteen kerrotaan (mikäli vanhempaa ei ole kutsuttu paikalle)
Mutta jos vanhempi kutsutaan paikalle niin kaipa se vaan on kyselyä onko apuun tarvetta.

Eli voiko tästä nyt sitä päätellä,et lapset lähtee?
Jotenkin olen itse ymmärtänyt et yksi virkailija hoitaa asiaa jos ei tarvetta huostaanotolle ole,mut tarjoaa nää tuki ym toimet.

Ymmärtääkseni muutenkin ne kokoontuu, koska tarvitaan monta mielipidettä ettei vaan jää yhden harteille. Samalla poistetaan se "pärstäkertoimen" vaikutusmahdollisuus, jos vain yksi työntekijä hoitaa. Varmaan tietty eivät ihan kaikista pienimmissä jutuissa kokoonnu, mutta aina 2 työntekijää esim tapaa vanhemmat jne.

Mutta se että ei ole eka ilmoitus ei varmaan lupaa hyvää...

mun tuttavasta on toistuvasti tehty monta ilmotusta, väkivaltaa, heitteillejättöä, nyt uusimpana päihteitä yms.. eikä lapset edelleenkään oo lähteny. ovat vaan tosi tarkassa tarkkailussa.
soskusta on saatu kehotus ottamaan heti yhteys päivystävään lastensuojeluun kun jotain outoa nähdään että äiti saatas "rysänpäältä" kiinni.
eli paljon saa ilmotuksia tehdä ja paljon saa lapsia laiminlydä ennen kuin lapset viedään..

mun tuttavasta on toistuvasti tehty monta ilmotusta, väkivaltaa, heitteillejättöä, nyt uusimpana päihteitä yms.. eikä lapset edelleenkään oo lähteny. ovat vaan tosi tarkassa tarkkailussa.
soskusta on saatu kehotus ottamaan heti yhteys päivystävään lastensuojeluun kun jotain outoa nähdään että äiti saatas "rysänpäältä" kiinni.
eli paljon saa ilmotuksia tehdä ja paljon saa lapsia laiminlydä ennen kuin lapset viedään..
Toi ei kyllä täysin päde. Paljon otetaan myös ilman syytä.

Meillä oli hilkulla. Koska en halunnut että koulukiusattuni vaihtaisi koulua vaan kiusaajat.

Suomessa sosialihuolto on hieman erikoinen, väittäisin jopa että kieroutunut.

Silloin kun ei ole ls-asiakkuutta niin ei ne soskut mitenkään tarkkaile ja silloin kun ls-asiakkuus on niin asioita selvitellään ja mietitään mahdollisia tukitoimia. Onko kaverillesi sanottu tukitoimista mitään? Avohuollontukitoimet ovat vapaaehtoisia. Mistä aiheista ilmoitukset on tehty? Kuka niitä on tehnyt? Vanhemmat ilmoitukset eivät vaikuta uuteen mitenkään, toki soskut halutessaan ne voi läpi selata.

Koskaan ei pitäis mennä sossun kokoontumisiin ilman asianajajaa tai ulkopuolista ihmistä, joka merkkaa ylös mitä puhutaan. Sossu vääristelee asioita ja laittaa suuhun sanoja, joita ei ole sanottu, omakohtaista kokemusta on.
Mua painostettiin aika pahasti siihen,että olisin antanut yhden lapsista huostaanotettavaksi (miksi vain yhden? Mitään kotiongelmia ei ollut) ja lopulta jouduin hankkimaan asianajajia pari kappaletta ja sain neuvoja. Sossu taipui, koska mitään oikeaa syytä huostaanotolle ei ollut - olipa vaan paikka tyhjänä lastenkodissa, ja sinne päätettiin napata monilapsisen yh-perheen lapsi. Näin siis asianajaja asian sossun kokoontumisessa esitti, ja sanoi, että jos lapsi lähtee, lähtee samantien valitus EU:n ihmisoikeustuomioistuimelle, ja siinä vaiheessa sossu luopui. Eli ei niillä mitään oikeaa syytä huostaanottoon edes ollut, mä kysyin siitä moneen kertaan, kuten asianajaja mua kehotti kysymään, ja pyysin syyt kirjallisena.
JOS joku oikea syy olis ollut, mä olisin saanut ne syyt paperilla ihan varmasti. Ja sossu tosiaan soitteli mulle ja lapsellekin ja uhkaili, että poliisit tulee tänään hakemaan, joten mä en mennyt aina töihin, eikä lapsi uskaltanut lähteä ulos ollenkaan, koska sossun mukaan poliisi nappaa jos lapsi menee ulos. Ja sitten uhattiin, että jos suostun huostaanottoon, saan lapsen viikonloppuisin kotiin, että se sijoitetaan lähelle kotia, mutta jos en suostu, lapsi lähetetään pohjois-Suomeen, enkä tapaa lasta ollenkaan ennen kuin hän on täysi-ikäinen.
Että ei sossu aina ihan oikein toimi tässä maassa.

huostaanottopäätös. Ja luulenpa ettei asianajaja tässä tapauksessa ole tarpeen. Jos lapsesta so huoli, ne todella viedään ainakin siihen saakka kunnes tillanne paranee.

LS-ilmoituksen jälkeen lastensuojeun tilannearviotiimi aloittaa tilanteen arvioinnin, jossa vasta kartoitetaan onko lastensuojelullista huolta ja tuen tarvetta. Ilmoitus on vasta ilmoitus, ls-työntekijtä aina viime kädessä päättävät onko huolen kynnys ylittynyt vai ei eli onko ilmoitus aiheeton.

Siis tuleeko Suomessa todellakin sosiaaliviranomaiset tuosta vaan viemään jonkun lapset, täysin ilman syytä? En ole koskaan kuullutkaan moisesta! Pitääkö tässä alkaa pelkäämään omien tai tuttavien lasten puolesta, että jonain päivänä vaan ovikello soi ja lapset otetaan huostaan? Kamalaa! Pitäisikö ehkä muuttaa johonkin toiseen maahan? Aivan järkyttävää, jos täysin ilman syytä tullaan ja otetaan lapset pois. Luulin, että siihen vaaditaan päihteiden väärinkäyttöä, väkivaltaa, mielenterveysongelmia tms., mutta olen ilmeisesti käsittänyt väärin. Yllättävän vähän media uutisoi näistä lasten viemisistä, huikea salaliitto?

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä kummaa!?;23441712:
Siis tuleeko Suomessa todellakin sosiaaliviranomaiset tuosta vaan viemään jonkun lapset, täysin ilman syytä? En ole koskaan kuullutkaan moisesta! Pitääkö tässä alkaa pelkäämään omien tai tuttavien lasten puolesta, että jonain päivänä vaan ovikello soi ja lapset otetaan huostaan? Kamalaa! Pitäisikö ehkä muuttaa johonkin toiseen maahan? Aivan järkyttävää, jos täysin ilman syytä tullaan ja otetaan lapset pois. Luulin, että siihen vaaditaan päihteiden väärinkäyttöä, väkivaltaa, mielenterveysongelmia tms., mutta olen ilmeisesti käsittänyt väärin. Yllättävän vähän media uutisoi näistä lasten viemisistä, huikea salaliitto?

No ei ne muuten tulisi, mut kato kun lastenkodeissa ja sijaiskodeissa on niin paljon tyhjiä paikkoja, et täytyyhän niihin jostakin sit lapsia saada. Etkö ole kuullut, kuinka sijaisvanhemmistakin on niin paljon ylitarjontaa? Ja sit niillä lastensuojelun sossuilla on niitä lapsettomia kavereita, niin niillekin täytyy saada ystävänpalveluksena järkättyä lapsia... :whistle:

Yhteistyössä