Kokemusten vaihtoa exien kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Saara

Vieras
Kiinnostaisi tietää, oletteko olleet keskusteluyhteydessä miestenne/vaimojenne exien kanssa saadaksenne selville heidän näkemyksensä liiton karikoista?

Miehelläni on ex-vaimo ja ex-avovaimo. Hänen lapsensa ex-vaimon kanssa ovat leimanneet tämän ex-avovaimon raivohulluksi ja tähän lasten mielipiteeseen se suhde on aikoinaan kaatunutkin. Muut ihmiset ovat hänestä ihan toista mieltä.

Nyt kun olen katsellut perheen elämää, alan tuntea sympatiaa tätä naista kohtaa ja ymmärrän hyvin hänen toimiaan. Joskus on hilkulla, etten soita hänelle ja kysy miksi kävi niin kuin kävi.

Ehkä odotan vahvistusta ja oikeutusta omille mielipiteillenikin.
Tuntuu, että perhe ei opi mitään virheistään, jos asennoituu aina niin, että muissa on vika.

Olisko tyhmää ottaa yhteyttä? Mitä itse ajattelisitte hänen asemassaan?

Tiedän, että olen itse epävarma. Tiedän senkin, että tämä yhteiselo ei voi jatkua ilman muutosta ja mahdollisesti ulkopuolisen apua. Rakastan perhettä ja ennenkaikkea miestä ja haluaisin jatkaa yhteiselämää edelleen. Onko kaikki keinot sallittuja?

Ei olisi mukavaa, jos mieheni soittaisi exälleni vartavasten sen takia, että haluaa tentata selkäni takana mun asioita, vaikkei niissä mitään salaista olekaan. En myöskään itse pysty edes kuvittelemaan, että soittaisin miehen exsälle. Jos tuntuu, että suhde ei toimi, niin miten tieto edellisen suhteen karikoista auttaisi asiaa? Ei aina tarvitse hakea syyllisiä eroon, jos konkreettista syytä esim. pettäminen tai väkivalta, ei ole.

Jos näet selkeitä merkkejä perheen epätasapainosta, niin puolueeton mielipide ja apu esim. perheneuvolan muodossa, on paikka minne kannattaisi ottaa yhteyttä.

Kun juttelee exän kanssa näkee mikä miehen toimissa toistuu.

Ingmar Bergmanin exät pitävät yhtä. Luulen, että siitä olisi paljon hyötyä, mutta ei ole riskitöntä.

Perverssi ajatuskin. Ei tulisi pieneen mieleenkään soittaa vaimon ex:lle. Eri asia olisi, jos muuten tuntisimme toisemme, vaikken silloinkaan kyselisi mitään heidän edesmenneestä suhteestaan.

Kysymykseesi, onko kaikki keinot sallittuja, vastaisin, että kun miehesi saa tietää utelusoitoistasi, saatat olla entinen naisystävä. Että sillähän ne ongelmat toisaalta ratkeaisivatkin.

ei mielestäni ole tarpeellista pitää yhteyttä,mieestäni seolisi kiusallista.
Eikä avioliittoja voi verrata, ihminen jonka kanssa on aikoinaan ollut naimisissa on jokatapauksessa eri ihminen kuin mitä sinä itse olet.Lisäksi mies/nainen muuttuu koko elämänsä ajan,voi olla etä eronnutkin kypsyy eron myötä valmiimmaksi avioliittoon, toki uusi kumppani vaikuttaa tosi paljon.

minusta on tungettelua soitella toiselle, eiä yksityisasiat mielestäni missääntapauksessa kuulu ulkopuolisille, vaikka teillä nyt sama mies olisikin elämässänne.

kuitenkin uskon sinun olevan hyvä ihminen, oli todella kauniisti sanottu, että luulet ymmärtäväsi miksi eksä on leinmattu raivohulluksi.Tuon kommentin antaminen ekrtoo harvinaisesta kypsyydestä ja siitä että sinulla on sydän paikallaan, etkä usko juoruja sumeilematta.kaikkea hyvää sinulle.

Kiitos, vipi.
Kuvittelin, että exän ymmärtäminen taas osoittaa minun olevan hänen puolellaan ja tätä perhettä vastaan. Huonoa omaatuntoa jo hieman podin.

Toki suhteet on aina erilaisia, yritämme rakentaa tästä ihan omanlaistamme. Mutta kuka olisikaan paras ymmärtäjä kuin samassa tilanteessa ollut ihminen. Riskinsä siinä on ja vaatisi toiseltakin osapuolelta melkoista avarakatseisuutta ja menneisyytensä kanssa sinut olemista.

saara:
Kyllä sinun täytyy tehdä raykaisusi ihan itse. Kysyminen ex:ltä olisi puolueellisen ihmisen kannanotto. Mutta halusi kysyä häneltä ilmaisee mielestäni sitä, että et ole tyytyväinen tilanteeseen ja etkä voi hyvin? Sinua vaivaa jokin asia, jota et ehkä osaa nimetä? Tunnustele oletko tyytyväinen tilanteeseesi vai haluatko muutosta.

Tottakai haluan muutosta, sekä oman että perheen toimintatapoihin. Yhteistyö takkuilee välillä, mutta kuten sanoin, rakastan miestäni ja haluan hänen kanssaan olla ja käydä tämän yhdessä läpi.

Apua tarvitsen siihen, että hän ei ota kyllin vakavasti erästä ongelmaa, vaan yrittää vierittää syitä muille. Ongelma ei ole varsinaisesti miehessä.
Koska ex on painiskellut tämän saman asian kanssa, hän olisi mitä mainioin tuki. Mutta ehkäpä turha kuvitella sieltä päin apua saavansa kuitenkaan.
Ajattelee varmaan vahingoniloisena, että siinäs kamppailet. En tunne häntä kyllin hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja saara:
Tottakai haluan muutosta, sekä oman että perheen toimintatapoihin. Yhteistyö takkuilee välillä, mutta kuten sanoin, rakastan miestäni ja haluan hänen kanssaan olla ja käydä tämän yhdessä läpi.

Apua tarvitsen siihen, että hän ei ota kyllin vakavasti erästä ongelmaa, vaan yrittää vierittää syitä muille. Ongelma ei ole varsinaisesti miehessä.
Koska ex on painiskellut tämän saman asian kanssa, hän olisi mitä mainioin tuki. Mutta ehkäpä turha kuvitella sieltä päin apua saavansa kuitenkaan.
Ajattelee varmaan vahingoniloisena, että siinäs kamppailet. En tunne häntä kyllin hyvin.

Ei ole reilua miestä kohtaan että nykyinen ja ex yhdessä pohtivat miehen virheellistä toimintatapaa. Jos et pysty sitä selvittämään itse miehesi kanssa, en usko että ainakaan auttaisi asiaa että yrittäisit miheen exän kanssa kimpassa saada häntä jotain näkemään..

Jos mienun mieheni yrittäisi saada minut muuttumaan ja ottaisi kimpaansa exäni, hän saisi painua itse sen exäni pariksi, eikä tarvitsi tulla takaisin. Ex on menneisyyttä eikä sillä ol emitään tekemistä minun nykyisen elämäni kanssa, luojan kiitos.

"Eikä avioliittoja voi verrata, ihminen jonka kanssa on aikoinaan ollut naimisissa on jokatapauksessa eri ihminen kuin mitä sinä itse olet."

En usko tähän väittämään. Uuteen avioliittoon en mene ikinä, mutta jos olisin, niin olisin täysin sama ihminen kuin ensimmäisessäkin avioliitossa.

Sukunimi voi muuttua, mutta ihminen ei miksikään muutu. Vasenkätisestä on vaikea vääntää oikeakätistä.

Ihminen voi muuttaa vain itseään. Toista ihmistä ei voi muuttaa.

Jos uusi kumppani ei antaisi minun mennä nukkumaan tasan klo 22, ottaisin heti avioeron. En alkaisi muuttamaan tapojani toisen takia.
Tykkään säännöllisestä elämästä. En myöskään lopettaisi miehen mieliksi netissä roikkumista. Kirjoitan mitä kirjoitan ja luen mitä luen.
Lauleskelen nuotin vierestä ja pidän exän vanhoja paitoja päällä.
Omapa on asiani.

Nyxä, exä ym. höpinät olen oppinut Ellien sivuilta. Normaali livepuheessa en näitä termejä käytä. Puhun ihmisistä etunimillä. Siinä ei ole liitteitä edessä eikä takana.

Lähetän virtuaalisuukkoja kaikille miehille ikään ja siviilisäätyyn katsomatta. Tämä on yksi yh-Elli-elämän hyvistä puolista. Ei ole tilivelvollinen kuin itselleen ja Ellien nettietiketille.

Nyx: Kuvittelen olevani ja kuvittelen myös mieheni olevan vielä kehityskelpoinen ja myös epätäydellinen ihminen, jolla on aina varaa tarkistaa toimintatapojaan paremmiksi. Siksipä tuskin lopullisesti suuttuisin, vaikka joku osoittaisi minussa jonkin sietämättömän ominaisuuden. Ainakin yrittäisin tehdä asiat toisin.

Oli ehkä kuolleena syntynyt idea, kysyä tukea exältä, mutta kun haluaisin meidän parasta. Kaikki exät eivät tosin ole vihamielisiä ja katkeria,en itse ainakaan. Jos vastaava tilanne tulisi minulle, osaisin varmasti suhtautua asiaan neutraalisti. Olen jättänyt entisen taakse, eikä se aiheuta enää minkäänlaisia tunnereaktioita. Tästä en oikein tiedä.

Minä taas uskon että olen eri ihminen jollain tapaa kuin silloin kun oin naimisissa edellisen mieheni kanssa. Olenhan kymmenen vuotta vanhempikin. Luojan kiitos että olen itsekin kasvanut siitä iästä.

Jos jotain haluaisin tuosta omasta silloisesta itsestäni säästää, niin olisimpa vielä niin hoikka ja kaunis kuin silloin,mutta tämän elämänkokemuksen ja järjen kavun haluaisinkyllä pitä, se kasvattaa sisäiseti.

Eli en ole smaa ihminenkuin silloin. Enkä usko että exänikään on. On sitä elämäkoekmusta ja ikää tullut sillekin ja on varmasti joissain asioissa viisastunutkin.

Mun mielestä hyvin voisit ottaa yhteyttä eksään.
Onko eksällä ja miehelläs hyvät välit?
Toisaalta, etkö saa miehestä irti sitä tietoa mitä eksältä haluat? Eikö mies ole yhtään kykenevä analysoimaan suhdetta eksäänsä?
Minun käsitykseni mukaan miesten mielestä eksät ja ex suhteet ei kuulu nykyiseen elämään, ssilti ne ovat mielestäni osa miehen menneistyyttä ja siksi on mukava tietää miten on edellinen suhde mennyt...

Alkuperäinen kirjoittaja saara:
Nyx: Kuvittelen olevani ja kuvittelen myös mieheni olevan vielä kehityskelpoinen ja myös epätäydellinen ihminen, jolla on aina varaa tarkistaa toimintatapojaan paremmiksi. Siksipä tuskin lopullisesti suuttuisin, vaikka joku osoittaisi minussa jonkin sietämättömän ominaisuuden. Ainakin yrittäisin tehdä asiat toisin.

Oli ehkä kuolleena syntynyt idea, kysyä tukea exältä, mutta kun haluaisin meidän parasta. Kaikki exät eivät tosin ole vihamielisiä ja katkeria,en itse ainakaan. Jos vastaava tilanne tulisi minulle, osaisin varmasti suhtautua asiaan neutraalisti. Olen jättänyt entisen taakse, eikä se aiheuta enää minkäänlaisia tunnereaktioita. Tästä en oikein tiedä.

Tottakai jokainen ihminen voi ola kehityskelponen ja epätäydellinen ja onkin, mutta se, että kaivat hänen menneisyyteensä kuuluneen ihmisen tieksi itsellesi ei ole oikea tapa lähestyä teidän kahden ongelmia. Jokaine ihminen toimii erilailla erilaisten ihmistenkanssa. Oletko sinä täysin samanlainen kuin hänen exänsä? jos olet, niin hänhän näkee sinussa exänsä. Jos olet erilainen käsittelette miehen kanssa asiatkin omalla tavallanne, ette exän tavalla. Eikä mieheni varmastikaan muuta kantaansa jos nykyinen ja entinen nainen kimpassa yrittävät sitä joksikin muuttaa... Joskus kyllä ihan uusi ihminen, tässä tapauksessa nainen saattaa saada miehen muuttumaan omasta halustaan. Mies kun oppii virheistään, jos ei toisella kierroksella, niin ehk kolmannella. jos ei silloinkaan, niin ei kai sitten koskaan, löytää vain oman kantensa tämäkin vakka.

Kahden ihmisen käsitys samasta tapahtumasta/asiasta on aina hyvinkin erilainen. Tämän tietää poliisitkin kuultuaan useampia todistajia.

Haluaisin exän näkemyksen siitä, miksi niin tapahtui kuin tapahtui estääkseni meille käymästä samoin.
Hän oli lasten mielestä raivohullu ja suhde kariutui heidän takiaan.
Totuutta ei tarvinnut katsoa silmiin, kun löytyi syntipukki. Nyt oireet ovat vähän samankaltaiset.

Minun mieheni on tyyppi, joka ei kyläile, juttele, harrasta, seurustele, puuhaile... Siis on vain ja tekee joko töitä tai lukee tai toljottaa typeriä elokuvia tai surffailee netissä. kaikki perheen asiat jäävät minun hoidettavikseni seurustelu mukaan lukien.

Hänen entisensä jätti hänet aikoinaan kuulopuheiden mukaan juuri tästä syystä. Mutta eipähän voinut suoraa syytä miehelle sanoa, vaan jotain tyypillista oman ajan tarvitsemisesta selitteli.

No, mies ei ole tapojaan muuttanut, on yhä samanlainen. Mutta en minä exää tähän sotkisi meidän kahden ongelmia selvittämään, eihän tuo osannut niitä aikoinaan itsekään selvittää. Ja jos yhdessä osoittelisimme miestä ja hänen vikojaan, ei siitäkään mitään hyvää tai muutosta varmasti seuraisi.

Kyllä minäkin ymmärrän mieheni exää, hyvinkin.

Mies ei vain tajua mitään, vieläkään, taidan olla hänelle väärä kumppani.

Minun mieheni voi soittaa koska tahansa minun exälleni, koska ovat hyviä ystäviä ja luottavat toisiinsa. Minula ei ole mitään tätä käytäntöä vastaan. Pelaamme joskus kolmisin marjapussia ja hauskaa on. Ex on kaukainen ystävä ja nyxä on minun rakastettuni, jollainen ex ei ole koskaan ollut. Mutten hän on mukava mies ja hyvä ystävämme. Voismme kommunikoida miten päin vain ja vielä exän ex-avovaimokin kuuluu tähän klaaniin ajoittain. Minä olen ysttävystynyt hänen kanssan.

Saara: Olisiko lasten biologisen äidin mahdollisella mustasukkaisuudella osuutta asiaan. Ueisn erotessa äidit ovat hyvinkin mustasukkaisia laspistaan. Pelkäävät että laspet pitävät uudesta naisesta enemmän kuin omastaan, ja saattavat mustamaalata tätä naista sen tähden ja ehkä tajuamattaankin.

Minä olin aikoinani tosi mustis kunlasteni isä tapasi kivan naisen josta lapseni pitivät heti ja puhuivat hänestä jatkuvasti...

Nyt vuosia myöhemmin (he erosivat), olen vasta tajunnut että parempi lasten olisi olla tekemisissä äitipuolen kanssa joka todella välittää heistä kuin äitipuolen kanssa joka ei välitä, kuten lasteni isän nykyinen vaimo.

Yhteistyössä