Kokemuksia useammasta tukihenkilöstä mukana synnytyksessa?

LSM
Onko kellään kokemuksia siitä, että synnytyksessä olisi mukana useampi tukihenkilö tai isä ja tukihenkilö? Erityisesti kiinnostaa, miten kätilö(t) ovat suhtautuneet asiaan ja missä synnytyssairaalassa olette olleet? Tietysti myös muut kokemukset ovat tervetulleita...

Meillä on harkinnassa, että lapsen isän lisäksi tulisi mukaan ystäväni tukihenkilöksi. Lähinnä siitä syystä, että minun ei tarvitse jäädä yksin, jos käy niin että "sairaalakammoinen" isä voi niin pahoin ettei hänestä ole avuksi. Ja toisaalta isä saa myös kokea vauvan syntymän ilman paineita siitä, osaako vaatia toiveitani läpi, mikäli kätilön kanssa tulee erimielisyyksiä/ kemiat ei pelaa... ystäväni on itse synnyttänyt ja myös terveydenhuollon ammattilainen, joten hän osaa ehkä paremmin "ajaa asioitani" synnytyksen aikana.
 
Minulla oli kuopuksen synnytyksessä miehen lisäksi doula mukana. Se oli aivan loistava päätös, vaikka raskausaikana sitä pitkään harkitsinkin. Doula oli minulle ennestään vierasihminen, ennen kuin päätin kysyä häntä doulaksi. Raskausaikana tapasimme muutaman kerran, laiteltiin s.postia jne.. Mies oli tosi hyvin tukena synnytyksessä ja doula oli vielä "bonuksena". Molemmille siis riitti hommaa ja oli oma roolinsa.

Nyt jos tämä hiljattain alkanut kolmas raskauteni sujuu hyvin ja päästään kesän jälkeen synnytyspuuhiin, niin ehdottomasti pyydän taas miehen lisäksi doulan mukaan (+ pari varadoulaa jos varsinainen doula ei pääsekään).

t. burde & masukki
(www.voimaannuttavasynnytys.blogspot.com)
 
LSM
Kiitos vastauksesta! :D Pitkän pohdinnan jälkeen mekin päädyimme tähän ratkaisuun. Saako vielä kysyä missä sairaalassa synnytit ja miten sairaalan henkilökunta suhtautui "ylimääräiseen" ihmiseen mukana?

Olen tässä tehnyt pääkaupunkiseudun paikkoihin soittogallupia ja Jorvi ja Kätilöopisto suhtautuivat myöteisesti isään ja tukihenkilöön mukana (nettihaun kautta selvisi, että ainakin Turussa ja Pohjois-Karjalan sairaanhoitopiirissä on sallittua kahden tukihenkilön mukaan tulo). Naistenklinikalla sanoivat tutustumiskäynnillä, että "ei mielellään mutta on siitä neuvoteltu". Naistenklinikalle oltais kuitenkin menossa ja toivon kovasti, että asiasta ei tarvitsisi alkaa vääntämään kättä, kun h-hetki on käsillä.
 
Mulla oli nii paha synnytyspelko, että synnytyksessä sai olla mukana isä ja oma äitini. Aluksi vastustelivat kahta tukihenkilöä, mutta tajuttuaan kuinka paljon synnytystä pelkään päästivät molemmat mukaan. Ponnistusvaiheessa lääkäri yritti suostutella äitiäni pois synnytyssalista, mutta luojalle kiitos äitini ei suostunut poistumaan vaan oli mukana koko synnytyksen. :)
 
Mulle ei tullut edes mieleen, että ei saisi olla niin montaa mukana kun on tarvis... Mulla oli esikon synnytyksessä mukana 2 kaveria. Eikä niitä ihmetelty ollenkaan... saivat samat oikeudet kuin lapsen isä (lapsen isä siis ei ollut kuvioissa) eli sai tulla milloin vaan moikkaamaan sairaalaan minua ja vauvaa, heidän ei siis tarvinnut noudattaa vierailuaikoja. Tämä siis kättärillä. Ja tämä tuli tarpeeseen kyllä, koska jouduin olemaan sairaalassa 10päivää.

tatskattu & ponsa rv.14+1
 
Mulla oli oma äitini ja mies mukana. Tosin synnytyssalissa he saivat olla vain yksi kerrallaan, mikä oli kyllä omasta mielestäni todella typerää. Olin siis aika nuori synnyttäjä ja olisin halunnut muutenkin että kummatkin ovat mukana; äiti kannustamaan ja lohduttamaan (itkuhan siinä kipujen keskellä tuli) ja mies henkiseksi tueksi.
Näin jälkeen päin ajateltuna olisin halunnut että kumpikin olisivat saaneet olla mukana koko ajan.
 
Itse olin siskoni mukana hänen synnytyksessään, eikä ketään estelly. Lisäksi oli siis siskoni mies. Salissa oltiin kumpikin alusta loppuun, ainoa mitä kätilö sanoi, että ei olisi ottanut mukaan jos en itse olisi synnyttänyt. Näin naistenklinikalla.
 
Synnytin Tyksissä esikoisen v.2004. Mukana läheinen synnyttämätön ystävä ja mieheni. Ystävästäni oli tukea/seuraa myös miehelleni. Emme edes kysyneet asiaa etukäteen, ystäväni tuli saliin heti kanssani ja mieheni tuli kohta perässä. Synnytys oli rauhallinen ja siitä jäi kaikille positiivinen mieli. Oli tosi kiva kerrata asioita ja kellonaikoja ystäväni kanssa myöhemmin.
 
Minä olin vanhemman siskoni kanssa nuoremman siskoni synnytyksessä,lapsen isä oli myös sairaalassa mutta ei tullut saliin ( eritekammoinen ) .Saimme olla salissa koko ajan siskoni tukena,mies tuli aina välillä tsemppaamaan jolloin toinen meistä pääsi " tauolle ".Todella mahtava kokemus ja kätilöt aivan mahtavia! Oma synnytys lähenee ja mietin koko ajan otanko tuon vanhemman siskoni miehen lisäksi mukaan koska esim ponnistusvaiheessa pikkusikoni oli todella iloinen että oli tukihenkilö kumpaakin jalkaa ja kättä varten ( ei tarvinnut pitää esim nilkoista itse kiinni ) .:LOL:
 
Päijät Hämeen keskussairaalassa ei saa olla samaan aikaan kahta tukihenkilöä, ei edes vaikka toinen olisi koulutettu doula. Tämä selvisi meille, kun halusin toisen tukihenkilön/doulan sen vuoksikin että mies ei puhu suomea ja en halunnut että kätilöt sitten puhuvat vain mulle ja mies jää ulkopuoliseksi, ja että saisin itse keskittyä synnyttämiseen ja vaipua synnytysregressioon...

eipä mua sinne sairaaalaan kiinnosta enää mennäkkään...
 

Yhteistyössä