Kokemuksia työnhausta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Kertokaa kokemuksianne työnhausta tai työhönottotilanteesta, jos olet palkkaamassa yritykseen työntekijöitä kun kyseessä on n.35 v kahden lapsen äiti. Lapset ovat 4 ja vajaa 2. Onko vaikea löytää töitä? Työkokemusta on n. 7 v (ei omalta alalta) ja akateeminen koulutus. Kotona olen ollut viimeiset 4 v.

Mulla olis suunnilleen sama tilanne syksyksi edessä. Sain sellaisen vinkin, että kannattaa mainostaa, ettei aio enää tehdä lapsia (siis jos se on totta, kuten mulla) ja että sairauden yllättäessä lastenhoito järjestyy joskus miehenkin toimesta. Näitä kysymyksiä kun työnantaja ei saa itse esittää, vaikka mieli varmaan palaisi halusta. =) Ja tämä heitto nyt näin vain heittona, en kaipaa tähän mitään saarnaa perään =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2006 klo 20:41 Footballers Wife kirjoitti:
Mulla olis suunnilleen sama tilanne syksyksi edessä. Sain sellaisen vinkin, että kannattaa mainostaa, ettei aio enää tehdä lapsia (siis jos se on totta, kuten mulla) ja että sairauden yllättäessä lastenhoito järjestyy joskus miehenkin toimesta. Näitä kysymyksiä kun työnantaja ei saa itse esittää, vaikka mieli varmaan palaisi halusta. =) Ja tämä heitto nyt näin vain heittona, en kaipaa tähän mitään saarnaa perään =)

Voisinpa melkein peesata, koska itse "mainostin" juuri tuota. Toisaalta se oli kyllä helppoakin, koska tiesin, että mies tulee jäämään kotiin lasten kanssa. :) Mutta uskon, että työkokemukseni ja koulutukseni sekä etenkin kielitaitoni auttoi asiassa kaikkein eniten.

Sain töitä n. kuukauden haun jälkeen "unelmapaikasta" 2,5 vuoden kotiäitiyden jälkeen. Nyt olen ollut työelämässä 1,5 vuotta enkä kaipaa kotiäidin arkea lainkaan. Lapset on kotona syksyyn saakka. =)

Moi,

Itse olen palkkaillut ihmisiä töihin. Minun näkemykseni asiasta on sellainen, että jos olet oikea tyyppi työhön niin lapset eivät vaikuta valintaan mitenkään. Työkokemus on painanut vaassa enemmän. Olen palkannut yli neljäkymppisiäkin ja tiennyt hänellä olevan pieniä lapsia, joiden sairastuessa hän jää kotiin.

Toki kannattaa mainita, että jos lapsiluku jää tuohon kahteen. Joillekin työnantajille on tärkeää myös lastenhoidon järjestelyt.

Itse olin nykyistä työtäni hakiessa kolmekymppinen, kahden lapsen äiti, jolla ei suuremmin ollut oman alan työkokemusta...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2006 klo 15:15 vieras kirjoitti:
Kertokaa kokemuksianne työnhausta tai työhönottotilanteesta, jos olet palkkaamassa yritykseen työntekijöitä kun kyseessä on n.35 v kahden lapsen äiti. Lapset ovat 4 ja vajaa 2. Onko vaikea löytää töitä? Työkokemusta on n. 7 v (ei omalta alalta) ja akateeminen koulutus. Kotona olen ollut viimeiset 4 v.

Kuulostaa mahdottomalta. Ainakaan yrityspuolelta et tule saamaan töitä. Ei oman alan työkokemusta, mutta akateeminen koulutus. Olet siis tehnyt julmsti sanottuna vaan p.askahommia 7 vuotta. Ja koulutus on vanhentunut sinä aikana. Yrityksessä epäillään että haluat lisää lapsia.
Valtion puolella taas on liuta pätevämpiä hakijoita joten ei ole suuret mahikset sielläkään sulla.

Mutta voi olla että säkä käy. Palkkasin itse kerran vakituiseen virkaan (jossa palkkaluokka oli vielä keskivertoa korkeampi eli hyvä valtion viraksi ja hakijoita siis parisataa) neljä vuotta kotona olleen "kotiäidin".

Hänet valitiin siksi että hänellä oli lyhyt vuoden kestävä kokemus mitä tarvittiin ja toinen lyhyt pätkä juuri mitä tarvittiin. Tällä yhdistelmällä hänet siis perustelin. Muita hakijoita oli sellaisia joilla oli pitkä kokemus toisesta jutusta mutta ei toisesta. Kouluts hänellä oli juuri oikeanlainen ja hän oli vain vaikutti täysjärkisimmältä kaikista niistä muutamsta hakijasta jotka haastateltiin.

Yhteistyössä