Kokemuksia TYKSistä kaipaan

Ai niin ja pinkeärouva:näkyikö TUOMASTA??? ;)

Ja aika paljon antavat siis mennä yli lasketun ajan? Mutta jos kaikki ok, niin miksi ei. Alkoiko synnytys kuitenkin luonnollisesti vai käynnistettiinkö?

Alkuperäinen kirjoittaja kassu:
Ai niin ja pinkeärouva:näkyikö TUOMASTA??? ;)

Ja aika paljon antavat siis mennä yli lasketun ajan? Mutta jos kaikki ok, niin miksi ei. Alkoiko synnytys kuitenkin luonnollisesti vai käynnistettiinkö?
No kyllä se mun mielestä siellä oli, mutta lapsivuodeosastolla. Miellyttävän kuvan jätti, mutta sama pätee kyllä kaikkiin kätilöihin ja lastenhoitajiin.

Itse en ollut käynnistyksestä innostunut, mutta se olisi ollut silti vamaan maanantaiaamuna edessä - sunnuntai-iltana onneksi käynnistyi spontaanisti (apuna käytettiin kylläkin vyöhyketerapiaa). Vauvan ja äidin voinnissa ei ollut mitään vikaa, joten oltaisiin ehkä voitu vielä maanantainkin jälkeen odotella, mutta rassaahan se henkisesti sen verran kuitenkin, että olisin ollut sitten valmis jo käynnistykseenkin.

Synnytin esikoiseni TYKS:ssä kesäkuussa ja kokemus oli pääosin myönteinen. Synnytyksessä avustanut kätilö Leena osasi asiansa, hänellä oli varmat otteet ja osasi tukea ja neuvoa oikealla hetkellä. Spinaalipuudutuksen tehneet hoitajat ja lääkäri olivat kyllä mielestäni töykeitä ja juttelivat omia kuulumisiaan ja naureskelivat niitä, kun itse olin ihan tuskissani.

Osastosta 310 minulle jäi ihan hyvä kuva. Viereisen sängyn äiti kertoi aiempien kokemustensa perusteella toivoneensa pääsyä osastolle 310, koska ei ollut viihtynyt osastolla 311. Muutamat iäkkäämmät hoitajat osastolla 310 olivat kyllä tosi töykeitä ja kohtelivat kuin pikkulasta, eli ymmärrän kyllä edellistä kirjoittajaa. Pääosa hoitajista kuitenkin mukavia ja koin saaneeni osastolla tarvittavan tuen ja avun. Ruoka oli minusta yllättävänkin hyvää.

Me menimme TYKS:n synnärille su aamuna 16.8 ja ensin käyrille,kun mulla meni osa vesistä kotona.Meidät vastaanotti kätilö,joka oli aivan ihana.Mutta minulla ei ollut eikä näkynyt supistuksia lainkaan,joten sain siirron osastolle 312 odottelemaan niitä ja edistymistä yleensäkin.Mun täytyy sanoa tosta osasto 312:sta,että siellä en ole viihtynyt ikinä,mistä syystä sitten olen ollutkin siellä.Olin ollut siellä aiemmin raskaudessa vedenmenoepäilyn vuoksi vuorokauden sisällä,myöhemmin päivän kun minulla todettiin raskausdiabetes ja nyt siis taas kun odoteltiin,että synnytys käynnistyisi.Osastolla 312 siis KAIKKI hoitajat todella töykeitä,istuvat vaan kansliassa,empatiasta ei tietoakaan.On minusta aika omituista että yhdelle osastolle on "kertynyt"tommonen porukka.Säälin niitä monia äitejä,joilla esim.vauva keskolassa,niin he "joutuvat"synnytyksen jälkeeen juuri tuolle osastolle.Mahtaa olla mukava kokemus olla siellä herkässä mielentilassa erossa vauvasta sitten.No jollain voi olla tästäkin eri kokemuksia.

Onneksi me pääsimme miehen kanssa lopulta synnärin puolelle ennen viittä kun lapsiveden v'äri alkoi jo vihertämään.Minulle laitettiin synnärillä oksiosiinitippa ja meidät vastaanottanut kätilö oli kiva nuorehko nainen.Reippaanoloinen.Hän kuunteli kyllä toivomuksiani ihan kiitettävästi.Kun alkoi kipeetä tekemään sain ilokaasumaskin kaverikseni,joka auttoikin minulla hyvin.Vuoro vaihtui joskus illalla yhdeksän aikoihin ja meille tuli kätilö Leila,joka hänkin oli ihan mukava nainen.Hänellä oli myös "silmää"kauniille asioille,kun toi pikkupöydälle pieniä kukkakimppuja kipeää äitiä ilahduttamaan.Mä itse laitan tommoset asiat aina merkille!Häneltä sain myös epiduraalin ja lisäannoksia tuskaa helpottamaan.Mutta loppu synnytyksestä oli sitten sellainen,etten paljoa enää pystynyt itse vaikuttamaan siihen,koska vauvan syke alkoi huidella vaarallisen korkealla,vauva muutenkin ylhäällä vielä ja olin ponnistellut kohta 1,5 tuntia,joten lääkäri paikalle ja imukuppi esiin.Se lääkäri,joka silloin maanantaiaamuyön puolella päivysti oli minulle tuttu reilun vuoden takaa.Hän tokaisi minulle silloin,kun kärvistelin pitkittyneessä keskenmenon tyhjentämisessä,että ei kannata tolla iällä enää tehdä (40+)ku tietää vaan keskenmenoja...

Tyksissä tuntuu muutenkin olevan paljon noita nuoria "erikoistuvia" lääkäreitä.Heidän tasonsa,tarkoitan tällä sitä,miten he ottavat potilaan/äidin vastaan on kyllä todella huimia eroja.Mä oon tän raskauden aikana ravannut varmaan kymmenen kertaa ä-polilla,joka kerta siellä ollut eri erikoistuva lääkäri.

Me olimme osastolla 310 perhehuoneessa miehen kanssa.Minusta hoito osastolla oli hyvää,kätilöt ja lastenhoitajat ihan mukavia,asiansa osaavia.Ainahan joukossa voi joku poikkeuskin olla.Pääosin kaikki olivat mukavia.Me saimme aika rauhassa olla siellä perhehuoneessa.Vuorojen vaihtuessa kätilöt tulivat kyllä esittäytymään ja kyselemään kuulumisia.Kyllä minusta osasto 310 oli ihan hyvä paikka juuri minulle!

Tyksin käytännöistä muuten sanoisin,etten sinne enää tämän synnytyksen jälkeen mielelläni menisi:Minulla nyt siis 8 päivää synnytyksestä,olen todella kipeä ja vaivainen edelleen.Virtsaaminen ei onnistu kunnola vieläkään.Viime pe -iltana soitin osastolle 310 kysyäkseni apua tähän virtsaamisvaivaan,ni minulle sanoi puhelimessa TYKS:n lääkäri Kristiina Tertti,että mene terveyskeskuksen päivystykseen,niin saat sieltä lähetteen tänne sitten!!!???Onko tämä aivan oikea käytäntö?Että vastasynnyttänyt äiti ongelmineen kuuluu mennä pienen vauvan kanssa,jolla imetys kahden tunnein välein juoppojen ja narkkarien sekaan istumaan jopa kolmeks tunniks päivystykseen???Onko muille tullut vastaavaa kokemusta.Olin tästä tämän "lääkärin"tokaisusta niin vihainen,että peruutin kaikki jälkitarkastusajat sinne ä-polille,olisivat olleet ilmaisia käyntejä,ym labratutkimukset.Menen sitten omalle gynelle aikanaan siihen jälkitarkastukseen.Kyllä hänkin sen Kelan paperin voi laittaa sitten!!Onneks minulla ikää jo sen verran,että tämä jää todennäköisesti ainoaksi kokemukseksi synnytyksestä!!

Hyvä kuulla,Bubblan tosta.Ajattelin,että olenko mä ainoa täällä,joka valittaa tosta lääkärien antamasta kohtelusta.En halua tällä kirjoituksellani "pelotella"muita sinne synnyttämään meneviä.Halusin vaan tuoda esille oman kokemukseni,koska olen kipeä edelleen ja joudun nyt viemään esim. pissanäytteen uudestaan terv.keskukseen tutkittavaksi (neuvolantäti kävi eilen kotona),koska vaivani jatkuvat.Itse näin nyt tässä vaiheessa parhaaksi hoitaa itseni jatkossa omalla gynellä,enkä enää käyttää TYKS:n tarjoamia palveluita.Muille sanoisin kuitenkin,että kannattaa kuitenkin mennä rohkein ja avoimin mielin synnyttämään TYKS:n.Hoitajat ainakin ovat kivoja ja asiansa osaavia!!

Voi HYVÄ sanonko mikä!!!! Olen tosissaan nuo 4 aikaisempaa lastamme Tammisaaressa synnyttänyt ja olipa kyse sitten tukisukkien käytöstä tai kohtutulehduksen epäilyistä,voi sinne aina soittaa ja kysyä vaikka olisi jo kotiutunutkin!!! Ja aina otetaan tosissaan ja pyydetään heti näytille jos epäillään siihen olevan tarvetta. Voi kiesus!

Pakko kommentoida vielä vaikka miniukkeli onkin jo 6kk vanha :) Mutta kun mulla kesti synnytyts kanssa n.26t niin tottakai kätilöt vaihtuu siinä mutta hyvin ne oli aina ajantasalla jne..

MUtta kun poikamme kanssa osastolle menimme(POjalla huulihalkio) ja sain käteeni kansion jossa tietoa asiasta.Ylimpänä luki että saamme oman huoneen ,ei saatu ja syy ei ollut se ettei olisi ollut vapaana jne.Ja muutenkin tiedon saaminen kyseisestä asiasta kesti n. 4pv!!!Ja se oli kyllä varsin negatiivista.

Itse synnytin tyksissä vajaa 2 viikkoa sitten. Ja kätilö oli kyllä aivan ihana. Nuorehko tumma täti.
Tosi mukava! Mukana oli myös opiskelija , joka tietty kysyi voiko olla mukana ja mukava oli hänkin. Erittäin positiivinen kuva jäi synnytyksestä,kätiöistä ja osastosta 310.
Toivon kyllä että seuraavalla kerralla jos sellanen tulee ( 4 lasta kun on jo :whistle: )
niin saisin saman kätilön, ehdottomasti!
Tänäänkin soittelin ja kyselin jälkivuodosta, niin hyvää palvelua sain myöskin.

hei ja hoi!

Olen aivan unohtanut tulla tänne kertomaan, että poikavauvamme putkahti maailmaan 25.9 klo 01.31. TYKSiin olen tyytyväinen, joskaan en lähde huutelemaan hurraata. Minut otti vastaan "asiallinen" kätilö. Ei mikään kädestäpitelijä tai hoivaajatyyppi, mutta mukava ja asiansa osaava. Saavun TYKSiin 00.50 (yksin taas, koska mieheni oli työmatkalla) ja minut tutkittiin heti, jolloin olin 8cm auki. Kätilö lähti kirjaamaan minua sisään ja lähetti kandin (komea nuori mies) tuomaan minulle sairaalavaatteet ja ohjaamaan vapaaseen saliin. Olin kovin kovin kipeä, mutta tarjosivat kyllä helpostusta. Kieltäydyin, koska tunsin ettei siinä kauaa mene. Ne etket tuntuivat ikuisuudelta, vaikka olin sairaalassa vain 40n minuuttia ennenkuin vauva syntyi. Kyllä tsemppasivat ja neuvoivat. Ponnistin nelinkontin säkkituolin päällä ja vihdoin 15 ponnistamisen jälkeen vauva liukui ulos. Kaikki oli heti hyvin ja kandi auttoi istukan ulos. Viereisessä salissa syntyi pieni keskonen viikolla 29 ja se ilmeisesti vei henkilökunnan aikaa, koska odottelin vauva paidan alla suihkuunpääsyä monta tuntia yksin salissa. Ei se näin viidennettä synnyttävää haitannut,vaan soittelin mihelleni, laittelin viestejä ja ihmettelin uutta tulokasta. Sitten tuli lastenhoitaja, joka punnitsi, mittasi ja puki vauvan. Ja sitten pääsin suihkuun, sain syötävää ja sen jälkeen noin kello 4 yöllä minut vietiin osastolle 310. Sain oman huoneen, jossa oli tv. Se jos mikä oli luksusta. Minua ei juurikaan osastolla huomioitu. Käytiin vain esittäytymässä ja sanottiin että pyydän jos tarvitsen jotain. Toisaalta nautin siitä rauhasta. Ainoa negatiivinen kokemus oli heti synnytystä seuranneena aamuna, kun eräs kätilö astui huoneeseen, sytytti valot ja sanoi "Milloinkahan rouva on ajatellut kotiin lähteä?" Olin aivan ällikällä päähän lyöty! Olin tullut osastolle rajun nopean synnytyksen jälkeen ihan yksin aamuyöllä ja nyt kysellään tällaista! Eikä edes onniteltu tai edes esitellyt itseään! Sanoin vain, etten ainakaan tänään :LOL: ja jatkoin imettämistä :kieh: . No, kaksi yötä olin siellä ja sitten lähdin aamupäivällä kotiin. Kaikki on mennyt ihanasti viidenkin kanssa ja voisin minä TYKSiiin mennä uudelleenkin..... :whistle: vaan eiköhän tämä meidän lapsiluku ole tässä.

Oikein kauniita raskausaikoja ja synnytyksiä kaikille toivon.

Kassu: sen takia varmaan kysyivät kun nykyään uudelleensynnyttäjissä on paljon niitä jotka haluavat kotiutua varhain ja hoitajien pitää tietää se etukäteen että osaavat sitten sopia lääkärintarkastusajan (kun lääkäri yleensä tekee ne tarkastukset heti aamupäivällä, iltapäivällä ei ehkä enää ole ketään paikalla).

Lisäksi kysyisin tuosta perhehuoneesta, miten sitä voisi toivoa ja mitä maksaa ja saako isä olla halutessaan yötä tai voiko varata varuiksi, jos ei sitten isä voikaan olla yötä esim. töiden takia tai muista syistä, voiko äiti ja vauva olla siellä kaksistaan...Mua ahdistaa suunnattomasti ajatus siitä, että joudun jakamaan huoneen vaikka kahden muun äidin ja vauvan kanssa, kun en ole kauhean sosiaalinen vieraille ja haluaisi varmaan olla aika itsekseen, olisin valmis kyllä maksamaankin tästä luksuksesta....Mun mielestä synnyttäneille ei saisi muutenkaan olla kuin 1-2 hengen huoneita....!

Yhteistyössä