Kokemuksia TYKSistä kaipaan

:wave: Eli olen kaikki neljä lastani synnyttänyt Tammisaaressa ja nyt sitten pitäisi tämän viides synnyttää Turussa.....jännittää. Millainen paikka? Kiire päällä siellä? Onko suurikin tuo synnäriosasto? Kätilöt? Miten suhtaudutaan jos ei halua kivunlievityksiä? Onko ammeita ja voiko jakkaralla ponnistaa? Ja kaikki muutkin sekä huonot että hyvät kokemukset ovat minulle kullan kalliita, kun tutustumisetkin synnärille on lopetettu :/


Kiitos etukäteen.

Kassu ja Maikki-masuvauva
 
Mulla on kokemukset muutaman vuoden takaa, mutta..

Synnytyshuoneita on 13,eli aik is osasto, paljonhan sinne on synnytyksiä siirretty pienemmilä paikkakunnilta, eli saattaa siellä kiirettäkin olla. Kätilöitä on vuorossa yleensä 4-6, mutta ihan sattumaahan se on että sattuuko juuri silloin olemaan synnyttäjiä. Nuo tutustumisethan on lopetettu juurikin siksi että niille ei ole enää resursseja.

Amme on vain yhdessä huoneessa, suihkuun pääsee kaikista. Jakkaralla saa toki ponnistaa jos kaikki on muuten sillä mallillaan että se onnistuu. Suurin osa kätilöistä on mielestäni tosi ihania, mutta henkilökemioistahan tässä on aina kyse.. Ilman kivunlievitystä saa tottakai synnyttää, ja melkein kaikilla kätilöillä pitäisi olla koulutus ainakin akuneulojen käyttöön. öö.. siinä nyt oli jotain
 
juu tyksistä. tuossahan noita edellinen jo vastaili.
lisäksi löytyy kipuiluun kaurapusseja, säkkituoleja, jumppapalloja. jokaisessa huoneessa muistaakseni myös mankka jos haluaa musaa...

kiireestä en tiedä muuta kuin että paljon on kesäkuussa ainakin synnyttämään menijöitä.
lapsivuode osastoja on kaksi ja siellä vaihtelevasti ruuhkaa/rauhallista. mm. joulukuussa 2003 oli 1hengen huoneessa kaksi ja toukokuussa 2007 3 hengen huoneessa kaksi eli riippuu ihan siitä miten sattuu sairaalaan osumaan.

kätilöt ovat pääsääntöisesti mukavia, siis henkilökemioistahan tuo on kiinni. synnärillä työskentelee yksi mies kätilö ja hän ainakin osaa hommansa hoitaa... että jos kohdalle sattuu ni ei ekana kannata säikähtää....
 
HL09
Itse synnytin tyksissä tammikuun alussa ja kokemukset on todella hyvät. Ne kaksi kätilöä, jotka minua olivat hoitamassa olivat todella ihania ja kannustavia, molemmat melko nuoria naisia. Synnytyksen jälkeen osastolle siirtyessäni sain myös todella asiantuntevaa hoitoa...mielestäni kiire ei siellä synnytyssalien käytävillä näkynyt, mutta itse osastolla hoitajat vaikuttivat välillä hieman väsyneiltä ja kiireisiltä, mutta kiireestä huolimatta he tekivät työnsä todella hyvin. Varmaan osin hormonien herkistämänä jätin sinne osaston palutelaatikkoon oikein palautetta "omille" hoitajilleni =)

Itse jännitin synnytystä todella paljon osin sen takia, että paljon on puhuttu siitä, että tyksissä on niin kova kiire, että homma ei enää toimi,mutta lienekö sitten onnekas, kun itselleni jäi koko hommasta todella hyvä mieli ( vaikka ei se itse synnyttäminen kovin mukavaa touhua ookaan :) )

Ja toki muilla voi olla hyvinkin erilaisia kokemuksia ja voihan joskus käydä niin, että synnyttäjiä on yhtäaikaa niin paljon, että henkilökunnalla on liian kiire...
 
Mie synnytin 1½ vuotta sitten. Silloin oli se työtaistelu-uhka ja osastolla ylityökielto.
Synnytyksestä jäi positiivinen muisto, imukupista huolimatta. Avautumisvaiheessa, kun mies oli syömässä ja minulla todella kivulias olo, hoitaja ei jättänyt yksin. Minulle kerrottiin koko ajan mitä tapahtui ja miksi (vaikka ihan kaikkea en keskittynyt kuuntelemaan). Imukuppiin jouduttiin turvautumaan sydänäänten heilahdusten vuoksi. Silti lääkäri ja muu henkilökunta osasi hoitaa tilanteen siten, ettei minulle tullut paniikkioloa.

Osastolla varmasti oli kiire. Mutta silti oli hoitajilla aikaa jäädä rupattelemaan muuten vaankin. Koin saavani ensisynnyttäjänä tarvitsemani opastuksen ja avun. Tosin kannattaa muistaa itsekin kysyä ja kertoa, jos jokin mietityttää.

Poika joutui tulehdusarvojen kohoamisen vuoksi viettämään vuorokauden keskolassa, jossa sai lääkettä suoraan suoneen. Siellä sai käydä täysin vapaasti (sijaitsee samassa kerroksessa, kuin vuodeosastokin). Ja henkilökunta oli aivan ihanaa silläkin osastolla.

Minulle jäi kaikenkaikkiaan ihan positiiviset muistot TYKSistä =)
 
Poikamme syntyi 07.05.2009 TYKSissä.

Synnytys itsessään kesti 26tuntia eli kävin läpi aamu-,ilta- ja yövuorot :LOL: Kaikki hoitaneet kätilöt todella mukavia.Ja suuri kiitos "synnytys"-kätilöille.Synnytyksen hoiti kätilöopiskelija Tuomas suurella ammattitaidolla ja "apunaan" hänellä oli Marika.Molemmat olivat todella mukavia.Ja vaikka ponnistusvaihe tosiaan kesti 1t45min ja lopulta myös turvauduttiin imukuppiin ja sitten olikin ne 7henkeä mieheni ja minun lisäksi huoneessa ,ei jäänyt lainkaan turvatonta oloa vaan koko ajan oli sellainen fiilis että hyvin tässä mennään.

Osastolla 311 oli aivan mahtavat kätilöt.Mainitsisin nimiä mutta olen totaalisesti unohtanut kaksi kolmesta joten jätän sen koska olisi epäreilua mainita yksi kun kuitenkin kolme ansaitsisivat erikoismaininnan.

Poikamme oli myös tulehdusarvojen takia teholla,ja myös tuolla kohtelu hyvää.Missään osastolla,missään vaiheessa ei tullut oloa että olisin jäänyt yksin asioiden kanssa.Vuodeosastolla sain todella hyvää kohtelua ja avustusta imetyksen suhteen joka pääsi alkamaan vasta kun sain pojan vierihoitoon.

Muistan kyllä miettineeni lehti- yms juttujen perusteella että haluaisin saloon.Mutta onneksi asumme Naantalissa niin matka saloon olisi ollut hölmö.

Mitään negatiivista sanottavaa ei ole.Suuri kiitos meitä palvelleille ihmisille TYKSissä.
(omalla asenteella on väliä,vierustoverini oli pikkuprinsessa joka hyvästä voinnista huolimatta passautti itseään törkeästi)
 
Itse synnytin Tyksissä 2008 helmikuussa. Ensimmäinen kätilö joka oli iltavuoron oli suhteellisen tiukka täti, omia mielipiteitään ei saanut sanoa eikä oikeastaan edes mielipidettään epiduraaliin. Mutta totta se on että henkilökemioistahan se on kyse. Mä ponnistin 2 h 15 min ja mä en saanut mitään apua (siis imukuppia tms) ja sanoin monesti että tästä ei hyvää seuraa ( tiedän paljon asiasta, olen samalla alalla), joko mua sattuu pahasti tai sitten lasta. No mulle tuo eka kätilö vaan sanoi että ponnista ponnista, ei se muuten tule jne.. Yövuoron vaihtuessa saimme ihanan kätilön joka sitten kannusti eri tavalla ja oli ottamassa lapsen vastaan. Hän sitten hoiti meitä sen 6 tuntia minkä olimme synnärillä synnytyksen jälkeen, ennen siirtoa vuodeosastolle. Jälkimmäinen oli siis mahtava tyyppi!

Ja kyllä, kun sanoin että tästä ei hyvää seuraa niin niinhän siinä kävi. Mulla murtui häntäluu ja sulkijalihas jouduttiin ompelemaan ja sain pahat repeämät. Mutta terve lapsi saatiin! :heart:
 
Synnytin Tyksissä syyskuussa 2008. Synnytyssalissa oli koko ajan turvallinen olo, koska henkilökunta vaikutti niin asiansa osaavalta, enkä hätääntynyt siinäkään vaiheessa (ehkä ilokaasullakin oli vaikutusta :) ), kun vauvan sydänäänet heikkenivät niin paljon, että lopulta päädyttiin hätäsektioon. Kuudessa minuutissa leikkauspäätöksestä vauva oli jo syntynyt. Alkuun sai huonot pisteet (2), mutta virkosi äkkiä, eikä vauhdikkaalla alulla ollut onneksi minkäänlaista vaikutusta vauvan terveyteen / kehitykseen. Mietin vaan, miten olisi mahtanut käydä pienemmässä sairaalassa, jossa leikkausvalmius ei ole yhtä hyvä... Synnytykseen osallistunut lääkäri ja kätilöä kävivät vielä myöhemmin osastolla keskustelemassa kanssani, ettei poikkeavasta synnytyksestä jäisi mitään traumoja.

Osastolla henkilökunta oli aivan ihanaa ja myös minä jätin (hormonihuuruissako) kiittävää palautetta. Hoitajilla oli aikaa jäädä juttelemaan ja kyselemään vointia ja he huolehtivat myös siitä, että imetysohjeet, käsin lypsäminen, kantoliinan sitominen (pyysin erikseen) tulivat kaikki opetetuksi. Mieskätilö Tuomas oli myös aivan mahtava tyyppi. Osasi työnsä ja käyttäytyi niin luontevasti, ettei siinä itselleen tullut millään lailla kiusallinen oli, vaikka leikkauksen jälkeen melko heikossa ja autettavassa kunnossa olikin.

Eli jos Tyksissä kiirettä onkin, niin ei se mielestäni synnytys- ja lapsivuodeosaston henkilökunnassa ja heidän työssään näy. Ehdottoman positiivinen kokemus, kaikesta huolimatta!
 
Alkuperäinen kirjoittaja milkystern:
Synnytyksen hoiti kätilöopiskelija Tuomas suurella ammattitaidolla ja "apunaan" hänellä oli Marika.
Tämä parivaljakko oli työvuorossa myös 13.4. kun meidän poika humpsahti jakkaralta toisella ponnistuksella maailmaan. Enpä muista kumpi sai kopin mutta Tuomas (toki molemmatkin) ansaitsee kyllä erityismaininnan mahtavasta työpanoksesta. Hän jaksoi kekustella kanssani lääkkeettömistä kivunlievityksistä (ja vaikka mistä muusta) sekä kokeilla kaikkea. Hän vei minua kylpyyn, laittoi akuneuloja, kauli kylmäkaulimella ja tarjosi kaikkea mahdollista lääkkeetöntä lievitystä niin kuin oltiin alussa sovittu. Hän hoiti myös hienosti tilanteen, jossa olin saada paniikkikohtauksen kokeiltuani ilokaasua. Hän tuki ja kannusti hienosti alusta loppuun asti ja nappasi vielä mahtavan videopätkän kun isä kylvetti poikaansa ekaa kertaa. Tuomas on :heart: .

Kaverini manasi, että hän ei ainakaan ota niitä harjoittelijoita synnytykseen jos sinne ovat tuppaamaassa. Sanoin hänelle, että älä ainakaan tätä Tuomasta ovelta käännytä ja kuinka sattuikin Tuomas oli vuorossa hänenkin synnytyksessä. Kaverini oli tosi tyytyväinen hänkin Tuomakseen.

Eli huutakaa jo ovelta TUOMAS! Kun menette TYKSiin synnyttämään. :D
 
siru;olin etukäteen aatellut joskus etten taho harjoittelijoita mukaan.MUTTA luojan kiitos annoin luvan sillä hän on todella mukava,ammattitaitoinen ja asiaan paneutuva henkilö.Enkä kyllä kokenut hetkeäkään tilannetta kiusalliseksi siksi että hän oli mies.

Ja jos nyt olisin menossa synnyttämään niin tahtoisin kyllä hänet heti uudestaan.
 
Tuorein kokemukseni elokuulta 2008. Synnytys itsessään päättyi kiireelliseen sektioon, eikä minulla ole kauheasti muistikuvia kuin siitä MIESpuolisesta harjoittelijasta, joka oli kyllä tosi hän tyyppi. En jäänyt hetkeksikään yksin ja hänellä oli aina aikaa selittää minulle ja miehelle, mitä tapahtui ja miksi toimittiin, niinkuin toimittiin. Samoin osastolla 311 palvelu oli erittäin ystävällistä ja asiantuntevaa. Tosin minulle selvisi vasta 5. päivänä, että minulla on "omakätilö" ja "omalastenhoitaja", jonka kanssa pitää keskustella asioistani. =) Ja tämä siis selvisi minulle toisen lapsen syntymän jälkeen..
 
Synnytin viime vuonna TYKSissä. Henkilökunta oli asiantuntevaa, puudutteet tuli ajallaan jne., joten tuli sellainen olo että on hyvissä käsissä. Mutta synnytin harvinaisen kiireisenä päivänä (näin sanoi kätilö), ja se kyllä näkyi joissakin jutuissa: vapaata synnytyshuonetta ei heti ollut, kätilö ehti vain piipahdella harvakseltaan, lapsen synnyttyä kesti tosi kauan ennen kuin oli punnitukset ja ennenkuin pääsi osastolle 311, jossa olikin sitten melkoinen ralli meneillään. Mutta kiireestä huolimatta kätilö, lapsen imukupilla ulos auttanut lääkäri ja osaston 311 henkilökunta olivat ystävällisiä ja asiansa osaavia.
 
No, nyt voin minäkin tänne kommentoida kun vauveli syntyi vihdoinkin. Eli ihan ajankohtaista tietoa;)

Itse menin Tyksiin lapsivesien menon jälkeen ja jouduin "hautomoon" eli odottamaan synnytystä, olisko se ollut osasto 312 jos oikein muistan. Olin siellä pari päivää ja kyseisellä osastolla aika tympeät hoitajat (=vanhemmat) osuivat mun kohdalleni. Supisteli kahtena iltana kivuliaasti, lievitystä ei meinannut saada millään (ei edes pyytämällä), pelkkää suihkua vaan... minusta hautomossa oli muutenkin epävarmemmat hoitajat. Teki sisätutkimuksen eikä ollut varma että kuinka monta cm oli kohdunsuu auki jonka takia jouduin sitten kärsimään ylimääräisen vuorokauden, ja tosiaan eivät tahtoneet millään antaa kivunlievitystä!!

Mutta kun vihdoin pääsin synnytyssaliin niin epiduraali tuli 8 minuutissa, sitten sain levätä pari tuntia (tarkoituksella) kun olin 2 yötä jo valvonut. Synnytyskätilö oli ihana vaikkakin kiireen takia oli suurimman osan ajasta pois huoneesta. Olin hirveän kipeä vaikka epiduraali oli kun suppareita lisättiin keinotekoisesti ja se sattui... synnytyksen jälkeen lastenhoitaja tuli auttamaan suihkuun, vauva paidan alle (6 tunnin ihokontakti) ja sensemmoista ja lopulta pääsin sitten osastolle, olikohan se nyt 310.

Meillä oli perhehuone joten saimme olla ihan omassa rauhassa ja opetella rutiineja esikoisen kanssa. Hoitsut/kätilöt olivat ihania, kävivät kyselemässä ja sain opastusta kaikkeen, paitsi imetyksen osalta vähän heikosti. Oltiin 5 päivää eivätkä olleet ajamassa tosiaankaan pois eli oltas voitu olla pidempäänkin. Menisin mielelläni uudestaan synnyttään Tyksiin, mutten oikeen haluais niihin normaalihuoneisiin (3 äitiä/vauvaa per huone)..niistä oon kuullut vaan negatiivista palautetta...liikaa vauvoja, kukaan ei nuku jne.

Ainiin, vauvaosastolla pidetään TOSI tiukkaa kuria vierailuajoista. Mun äitini oli mukana tukemassa koko synnytyksen edeltävän ajan hautomossa, ei kuitenkaan itse synnytyksessä ja pyysin itku kurkussa että äiti sais tulla synnytyksen jälkeen osastolle vierailuajan ulkopuolella (oli tullut varta vastan 400 km päästä tänne) kun meillä oli oma huonekin. Hoitajat kuitenkin kielsivät ja ainut paikka missä sain äitiä nähdä oli hissikäytävä!!! Oli kyllä tosi kurja siltä osin, koska esim. somaliperheet (tyyliin 10 lasta) pauhasivat osastolla koko päivän ja niitä sai jatkuvasti häätää tiloista jotka oli tarkoitettu vain äideille (eivät osaa lukea eikä puhua suomea).

Siihen voi varautua että osastolla on puolet äideistä ulkomaalaisia ja kannattaa pitää omista tavaroistaan huolta!
 
MEILLÄ TOSI HUONOT KOKEMUKSET TYKSISTÄ!!!
Ja se mies kätilö, ihan M****u!! Mulla synnytys kesti 27 tuntia ja päättyi sektioon,kivunlievitystä kyllä sain mutta leikkaustakin jouduin odottamaan kun anestesialääkäriä ei löytynyt millään!! Meillä vaihtui kätilö neljä kertaa, yks niistä oli mukava!! En voi suositella kenellekään!!!
Meillä ehkä tosi huono tuuri! Oikeastaan kukaan kätilöistä ei tuonut turvaa mulle, kävivät pyörähtämässä huoneessa ja häipyivät hyvin nopesti!!!
>>>>>>>>>>Itse en siellä enään halua synnyttää!
 
Kiitos taas uusista kirjoituksista.....oma aikakin lähestyy....raskausviikkoja nyt 30 :heart: Paljon luotettavampi mieli on jo teidän ansioistanne....ja ainiiin. TUOMAAAAAAAAAAAAAAS |O !!!!!!


Kassu ja Maikki-masuvauva
 
ja TYKSin henkilökunnasta. Varsinkin kätilöistä, itselläni oli myös kätilöopiskelija, Satu nimeltään. Toivon mukaan on saanut töitä TYKSistä jos on halunnut, hän oli todella
mahtava tukiessaan minua ja toki tämä toinen kokenut kätilö.
Mulla synnytys kesti yht. 3h20min, ja sai esikoiseni. Jännitin synnytystä todella paljon ja varsinkin millaista henkilökuntaa sattuisi olemaan.

Onnittelut sulle kassu, kohta pääset jo nyytin hakuun sinäkin. Anteliasta raskauden loppuaikaa :flower:
 
Uhkaavasti juu lähestyy se h-hetki. Aika on jotenkin vain kiitänyt! Ja kolmas lapsemme syntyi viikolla 35+risat, joten koskaan ei tiedä, milloin se lähtö tulee, kun pari viikkoa tässä vielä vierähtää :attn: Huomattiin miehen kanssa juuri, kun ajeltiin Kupittaalle seikkailupuistoon, että emme oikeasti edes tiedä, missä sairaala on :eek: No, eiköhän sinne löydä, mutta kuviteltiin jo mielissämme, kuinka mies värkkää navigaattoria kun mä huudan vieressä, että "AJA JO!" Että ehkä olis ihan hyvä ajaa se reitti kertaalleen ennenkuin on tosi kyseessä :LOL:
 
Mulla ei ole kauheen hyvää sanottavaa TYKSistä, oikeen ahdistaa, että joutuu sinne menemään taas loppuvuodesta... Etenkin osastolla oli tosi töykeitä, jopa ilkeitä, hoitajia, etenkin vanhemmat. Kaksi nuorta naishoitajaa (joiden nimeä en muista, oisko toinen ollut Kaisa..) oli tosi ihania :heart: Mutta muuten ihan pepasta.. Itse olin sektion jälkeen tosi kipeä ja jouduin soittaa kelloa kun ei oikein oma vauvanhoito onnistunut.. Olivat tosi kiireisiä ja tympeitä, vauva kakkavaipoissaan tunti tolkulla, lisämaitoa ei meinaa vauvalle saada millään.... Mun kahdella ystävällä on kans huonot kokemukset osastolta, ja toisella MYÖS synn.osastolta (synnytys päättyi hätäsektioon).

3 hengen huoneet on tosi ahtaat, ja se on kamalaa kun kokoajan jonkun vauva itkee, vierailijat klappaa ovesta.. Koita siinä sitten itse kivuissasi opetella imettämään :( Levotonta!!!
 
Voi harmi kun joutuu kokemaan tuollaista kuin sinä Margaret. Toivonmukaan tuleva kokemuksesi on positiivisempi kuin ensimmäinen :attn: Usein se on valitettavasti niin, että jos kaikki menee hyvin synnytyksen suhteen ja vauvan kanssa, on hoitajatkin mukavia, mutta auta armias jos joudut pyytämään jotain heidän mielestään EXTRAA,niin siinä vaiheessa astuu tylysti kuvioon se kiire mikä TYKSissäkin on lähes koko ajan.

Voimia sulle odotukseen ja ennenkaikkea loppukoitokseen sitten!


 
Tuoreita kokemuksia: synnytin viime maanantaina TYKSissä ja pelkkää hyvää sanottavaa jäi niin synnytysosastolta kuin lapsivuodeosastoltakin. Kätilöillä ei ollut kiirettä, ammattitaitoa ja empatiaa senkin edestä. Vuodeosastolla kaikki toimi kuten pitääkin, eikä tungosta sielläkään, hoitajilla hyvin aikaa kaikenlaiseen. Imetysohjausta sain, kun pyysin ja muutenkin palveltiin mainiosti, ja mitä kuulin ja näin, myös niitä, jotka joutuivat "ekstraa" pyytämään, autettiin kyllä auliisti. Ruoka oli kyllä ankeaa, jos nyt jostain valitan. Mutta mies toi onneksi herkkuja toipumista edistämään, suosittelen :D

Kuumahan siellä nyt vähän oli muovilakanoilla makoilla, mutta ei taida näitä kesäkelejä enää kauaa kestää!
 

Yhteistyössä