Meille siis syntyi tyttö ma 3.12 suunnitellulla sektiolla.
Jännitys pysyi loppuun asti huipussaan sillä edellisenä (sunnuntai) iltana
alkoi supparit ja meni limatulppa, mietin jokohan tyttö kerkeää syntyä ennen sovittua aikaa. Käytiin jopa synnärillä asti mutta kohdunsuu
vain n.sentin auki joten rauhallisin mielin kotiin nukkumaan.
Supparit loppui yöllä mutta hyvä että vauvamme oli valmistautumassa
jo itsekin syntymään.
Aamulla menimme sairaalaan sovitusti ja odottelimme vuoroamme leikkaussaliin sillä edellä oli kerennyt toinen kiireellinen sektio.
Alkoi tulla hurja nälkä sillä olin ollut syömättä ja juomatta yli puoli vrk:tta. Minulle laitettiin katetri ja tippa ja olo helpottui.
Leikkaussalista tuli kutsu kahden jälkeen iltäpäivällä, kätilö vei minut
edeltä saliin jossa minua odotti ihana leikkaushenkilökunta.
Minut asetettiin pöydälle ja kroppaan kiinnitettiin mitä erilaisimpia
letkuja jossa vointia seurattiin koko leikkauksen ajan. Jännitti ja koko kroppa tärisi.
Spinaali puudute laitettiin selkään ja puudute alkoi vaikuttaa, jalkoihin tuli lämmin tunne samalla tärinä lakkasi. Leikkasu alkoi ja heti sen jälkeen alkoi oksettamaan, siinä haukoin henkeä ihan kauhuissani kun
tunsin että samalla operaatio oli käynnissä. Pidin itseäni ihan työn ja tuskan voimalla tajuissani kun puudute nousi niin ylös että oli jo raskasta hengittää tai tuli sellainen tunne vaikka hätää ei ollut.
Aloin tuntea kun sydän jyskytti tuhattasataa, olo oli ihan kamala.
Hoitajat silitti ja pyysi mua olemaan rauhallinen. Vaikka tilanne ei kestänyt kauaa se tuntui minusta pidemmältä kun olin kuvitellut.
Sitten sermin takaa kuului vauvan itku ja kätilö toi sen heti minun luo nähtäväksi, terve tyttö syntyi 14.38. Olimme miehen kanssa ihan
halolla päähän lyötyjä ja minulla vaan kyynelvirta tulvi silmistä, en osannut sanoa mitään, näin kun tyttöä puhdistettiin pöydällä ja sen jälkeen hänet tuotiin vielä kerran lähelleni että sain laskea varpaat ja sormet... Sitten isä ja vauva lähtivät osastolle. Minua kursittiin kokoon ja olo alkoi helpottamaan vaikka tuskallinen olo olikin. Syy verenpaineen lasku, litran verenmenetys. Kohtu ei supistunut heti normaalisti vaan
jouduttiin vauhdittamaan supistumista oksitosiinilla. Lisäverta ei kuitenkaan tarvittu hemppa alimmillaan 109.
Heräämössä meni vajaan kolme tuntia nopeasti, sain monta paukkua
kipulääkkeitä suoneen ja olo oli hyvä! Tunto palasi hiljalleen jalkoihin ja
päästiin osastolle. Siellä isä ja tytär olivat vastassa ja saatiin olla
ilta yhdessä ja ihmetellä. Olo oli henkisesti ja fyysisesti aivan mielettömän hyvä. Säryt tietenkin alkoivat yöllä mutta tehokkaan kipulääkityksen ansiosta sain olla koko ajan vauvan kanssa vierekkäin.
Seuraavana aamuna poistettiin katetri ja pääsin suihkuun, olin kipeä mutta en yhtään sen kipeämpi kun episotomia haavan jäljiltä minun mielestäni ja se mikä vaikean alatie synnytyksen ja sektio kivun välillä oli se että henkisesti oli helpompaa koska kipuun pystyi varautumaan ja vauvan turvallisuus oli koko ajan hallussa. Henkisesti olo oli siis loistava ja edesauttoi toipumista. Altiesynnytyksen jälkeen olin itkuinen, järkyttynyt ja voimaton keskittymään vauvaan. Nyt saatoin antaa
kaikkeni vauvan ja itseni hyvinvoinnille ja läheisyydelle.
Maito nousi kohisten rintoihin jo toisena päivänä.
Torstaina eli eilen pääsimme kotiin ja nyt olen pärjännyt hyvin buranalla, vaikka jälkisupistukset ovatkin kamalan kipeitä varsinkin imettäessä.
Loppu yhteenveto:
Sektio on kivulias mutta hallittu. Ei ole helpompi tapa minun mielestä
synnyttää! Neuvoksi voisin antaa että ensin kannatta todellakin kokea alatiesynnytys ja sen jälkeen arvioida oma yksilöllinen synnytystapa.
Suinpäin tai kevyin perustein en suosittele pelkosektiota ensisynnyttäjälle.