Kokemuksia sterilisaatiosta, anyone?

Neljän raskaan ja rankan keskenmenon jälkeen aletaan pikkuhiljaa luopua kolmannen lapsen haaveesta. Lähes kaikki ehkäisykeinot on kokeiltu, eikä mikään oikeen sovi ja nyt mietitään sterilisaation mahdollisuutta minulle (ja omasta halustani juurikin minulle). Ikää on lasissa sen verran ja lapsia tosiaan kaksi, että luvan saan ilman muuta. Myös "tekniset" faktat on suurin piirtein hallussa.

Nyt kysyisinkin lähinnä omia kokemuksia sterilisaation ottaneilta kanssasiskoilta; Tuliko komplikaatioita leikkauksesta / haavasta? Onko sterilisaatio vaikuttanut esim. seksihaluihin / kk-kiertoon / menkkojen kestoon, runsauteen tai kipuihin? Onko ollut pitävä? (ts. ei raskautta. Ja jos olet tullut raskaaksi, onko ollut normaali, vai kohdunulkoinen?). Kaikki kokemukset kiitollisuudella vastaan otetaan päätöksenteon tueksi -mielipiteitä puolesta / vastaan en kaipaa!

Ps. Ai niin, ja kuinka pian olette päässeet leikkaukseen lekurikäynnin jälkeen?
 
Viimeksi muokattu:
piuhat tukossa
Itse kävin muutama vuosi takaperin sterilisaatiossa. Menetelmä oli essure. Eli munajohtimiin laitettiin ns. vieterit jotka koteloituivat sinne. Toimenpide kesti noin vartin. Tunne oli kuin papa kokeessa, paitsi että minua koski papa kokeessa enemmän. Ei nukutuksia eikä ikäviä kaasun laittoja. Buranaa ja panadolia naamaan ja helppoa kuin heinänteko. Minua ei koskenut, pientä jomotusta jälkeenpäin kuin ennen menkkoja. Seuraavana päivänä ei mitään. Vuotoa ihan vähän, pikkuhousunsuoja riitti.
Liputan tätä!!
Menkat ovat kyllä tulleet mutta vuoto ollut vähäistä ja vain noin3 pvää. Mihinkään ei ole ollut vaikutusta. Ei haluuttomuutta eikä myöskään ole pettänyt.
Pääsin itse ainakin nopeasti toimenpiteeseen.
 
Onko tuo Essure joku uusi juttu, eli saako sen automaattisesti, jos haluaa -myös julkisella puolella? Vai onko joku spesiaalioperaatio, jota ei saa kun isolla rahalla? Ja tehdäänkö se ihan ilman mitään puudutuksia? Alakautta? Mulla itellä kierukan laitto sattui aikoinaan niin paljon, että pökräsin siihen gynen tuoliin, eli hiukan pelottaa, jos on kokonaan ilman puudutusta...
 
"vieras"
Täällä pääsi tk.lääkärissä käynnin jälkeen noin parissa kuukaudessa tutkimuksiin sairaalaan, jossa varmistettiin mahdollisuus tulevaan sterilisaatioon ja periaatteessa heti seuraavista kuukautisista olisi saanut essuren, jos vaan lääkäreitä löytyisi sillä hetkellä laittamaan. Itse en ole vielä käynyt ko.operaatiossa, koska imetän. Ei voi tehdä kipulääkityksen takia vielä!
 
piuhat tukossa
Tais olla aika uusi, mutta ihan julkisella puolella eikä ollut kalliskaan. Nyt en kyllä muista kuinka paljon mut tuskin kauheesti kun en muista. Alakautta ja ainakin minulla riitti toi kipulääkitys. Kaverilla oli jouduttu ronkkimaan enemmän että oli sattunut. Mutta oli myös pärjännyt buranan voimalla jälkikäteen.
Minulle sitä ehdotettiin sairaalanpuolelta, koska minun sterilisaatio piti tehdä synnytyksen jälkeen, mutta ei onnistunut silloin (onneksi, koska tämä oli vaivattomampi).
Voithan varmasti kysyä puudutuksen mahdollisuutta, tiedä sitten mikä versio sattuu enemmän ja minne se puudutus pitäisi laittaa...
 
minmin
Essurea ei kaikkialla tehdä, joten jos se haluaa niin voi olla että joutuu matkustamaan toiselle paikkakunnalle. Jonojen pituus vaihtelee parista kuukaudesta yli kahteen vuoteen, kaveri jonotti 2 vuotta ja 2 kuukautta essureen. Essure tehdään yleensä kipulääkityksellä, mutta kaikille se ei onnistu, jolloin se voidaan tehdä ihan nukutuksessakin.
 
"Jenis"
Mulle on tehty pari vuotta sitten ns. perinteinen sterilisaatio, eli nukutuksessa piuhat poikki. Ei oo ollu mitään ongelmia, haavat oli pikkuruiset ja parani tosi nopeasti. Sairaalasta pääsi samana päivänä kotiin, ja seuraavana aamuna jo vedin 2 lasta pulkalla perhekahvilaan :D Ei oo vaikuttanut mihinkään, menkkoihin tms, ja en ole tullut myöskään raskaaksi. Voin suositella kyllä, ihanaa kun ei tarvi huolehtia ehkäisystä enää.

Essurea en tahtonut, kun en halunnut olla hereillä operaatiossa enkä kroppaani mitään vierasesineitä. Täällä sai siis itse valita sterilisaatiotavan, pääsin leikkaukseen aika nopeasti... muistaakseni parissa kuukaudessa. Lähetteen hain ihan terveyskeskuksesta.
 
Kiitos kaikille kokemuksia jakaneille -nyt on vähän pohdinnalle pohjia. Lisääkin saa laittaa!

Juur tällä hetkellä arveluttaa hiukkasen tuo Essure-juttu... Vaikka molemmat synnytykset oli yhtä h*vettiä, niin silti muistan tuon kierukan laittamisen melkeen kauheimpana kipukokemuksena ever. Juurikin tuo alapään "ronkkiminen" pelottaa ja se avuttomuus siinä maatessa... Myös kipulääkkeistä on huonoja kokemuksia. Yhden keskemenon aikana eivät auttaneet ja huusin suoraa huutoa puoli vuorokautta, toisessa sitte otin reilumman satsin (Panacodia) ja sain sellaset vatsakrampit (kuulema kuuluu lääkkeen sivuvaikutuksiin), että pökräsin naama edellä kylppärin lattialle.

Ei hitsi, kun on hankala päättää... jotenkin toivoisin, että homma olis ohitse asap ja mahdollisimman minimaalisilla jälkioireilla, mutta toisaalta, kun nyt -tämän ketjun perusteella, heh- näyttäis siltä, ettei tuosta leikkauksestakaan paljon muistoja jää, niin ei sekään huonolta tuntuis. Aaagrh, kertokaa nyt lisää vielä!
 
Mä kysyin lääkäriltä asiasta. Oon 30v. ja kolmas lapsi syntyy kohta.
Mä en haluais enempää lapsia. Hassua, kun yhden saaminenkin oli työn takana, sain vielä toisenkin ja nyt odotetaan täysin luomuvauvaa ilman yritystä :D

Oisin halunnu sterilisaation synnytyksen jälkeen. Ei kuulemma tehdä enää, epäluotettavaa.
Lääkäri myös oli sitä mieltä, että hän ei suosittelis noin lopullista päätöstä mulle, vaikka vaaditut ehdot täyttyykin.
Kuitenkin ois n.10 vuotta aikaaa jos mieli muuttuu.

Mutta edelleenkin tuo vaihtoehto tuntuu hyvältä päätökseltä. Hormonaaliset ehkäisyt on ihan pyllystä, kumit vakisuhteessa (avioliitto) tuntuu epämiellyttävältä. Kierukkaa en haluais, kerran kokeillu ja pysyi paikallaan 2kk.
 
Perhesuunnittelusivuilla sanotaan näin:

"Edes sterilisaatio ei ole täysin 100-prosenttinen ehkäisymenetelmä. Naisen sterilisaatio pettää noin 0,4 %:ssa. Tämä tapahtuu useimmiten ensimmäisen vuoden aikana. Syynä voi olla puristimen väärä sijainti tai se, että puristin ei yllä sulkemaan munanjohdinta täysin. Luonto myös yrittää parantaa ruumiiseen syntyneet vammat (kuten haavat), tässä tapauksessa elimistö voi yrittää muodostaa katkaisukohdan yli uuden yhteyden tai munanjohtimien päät saattavat hakeutua uudelleen yhteen."
 
cb
No voi kettu! Jos sattuisi tulemaan niin sit lienee joku tarkoitus silläkin. Enn kyllä halua, mutta jos sterilisaatiosta huolimatta raskaaks tulis niinn vastaan onn otettava. Toivotaan ettei niin käy :) lapset on ihania, niitä vaan on jo riittävästi :)
 
No voi kettu! Jos sattuisi tulemaan niin sit lienee joku tarkoitus silläkin. Enn kyllä halua, mutta jos sterilisaatiosta huolimatta raskaaks tulis niinn vastaan onn otettava. Toivotaan ettei niin käy :) lapset on ihania, niitä vaan on jo riittävästi :)
Näinpä se on nähtävä. Itellä vaan noi raskaudet tuppaa päättymään aika rumiin keskemenoihin, niin sikäli tietty toivoisin, että tämä konsti pitäis ja olis noi hommat jo takana päin... :(
 
"vesimeloni"
Mulla tehtiin sterilisaatio ihan sillä perinteisellä tavalla viikko sitten. Lähetteen pyysin työterveyslääkäriltä keskussairaalaan, siitä meni n. 2 viikkoa kun pääsin sairaalaan keskustelemaan sterilisaatiosta ja kun esteitä sille ei ollut, niin tekivät alustavat tutkimukset saman tien ja sain ajan operaatioon jo viikon päästä. Eli tosi nopeaa toimintaa täällä (Satakunnan keskussairaalassa siis tehtiin).
Mulle tarjottiin vaihtoehdoksi siis tota perinteistä menetelmää, sekä essurea. Päädyin perinteiseen koska se on varmempi ja ehkäisyteho alkaa heti. Essuressahan se teho alkaa vasta n. 3kk:n päästä toimenpiteestä ja pitää käydä jälkitarkastuksessa, jossa tutkitaan onko munanjohtimet tukkeutuneet. Ja tosiaan naistentautien ylilääkäri sanoi mulle, että perinteisen menetelmän varmuus on 99,5%, kun taas essuren 95-98%.
Operaatio sujui hyvin, ainoastaan nukutus jännitti, kun mua ei oltu aiemmin nukutettu. Mutta hyvin meni sekin, hassu kokemus. :) Kotiin pääsin muutama tunti operaation jälkeen. Kivut oli ekat kaksi päivää kieltämättä tosi kovat, ihan meni sängyn pohjalla aika. Sitten alkoi helpottaa. Sain vahvat lääkkeet sairaalasta mukaan ekoiksi kahdeksi päiväksi, sen jälkeen selvinnyt ihan buranalla.
Toivon mukaan sterilisaatio sitten pitää, eikä petä. :) Siitä en osaa omakohtaisia kokemuksia vielä sanoa.
 
"mie"
Mullekin tehtiin sterilisaatio heti synnytyksen jälkeen perinteisellä menetelmällä, eli piuhat laitettiin poikki. Tästä on nyt 1,5 vuotta aikaa ja hyvin on pitänyt. Mulle tuo toimenpide tehtiin puudutuksella, kun synnytyksen jälkeen kohtu on niin paljon ylempänä, että tmp on helpompi tehdä. Navan alapuolella on pieni n. 1cm pituinen huomaamaton arpi. Pari päivää olin aika kipeä, mutta sitten helpotti. Olen ollut ehdottoman tyytyvänen, kun ei tarvi mitään hormooneja itteensä tunkea. Menkat tosin saattaa kestää viikon, ja joskus on menkkakipuja, mutta sen kyllä kestää, kun elämä on muuten helpompaa. Niin ja petihommat tuntuu nykyään paljon paremmilta :)
 

Yhteistyössä