Kokemuksia Steiner-koulusta? Mikä se edes on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fjonga
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kysyn vaan:
Taitaa kuitenkin voittaa valtion koulun?

Mitä ne valtion koulut oikein on? Peruskouluthan on kuntien tai kuntayhtymien hallinnassa.

Minulla ei ole henkilökohtaisia kokemuksia steiner-koulusta mutta tunnen muutamia steinerkoulussa olleita ja he ovat kaikki vaihtaneet viimeistään lukion alussa tavalliseen kouluun koska eivät pitäneet koulua itseleen sopivana ja ovat joutuneet tekemään töitä että ovat päässeet samalle tasolle muun luokan kanssa. Esim. juuri lukeminen on tuottanut vaikeuksia samoin lomakkeiden ymmärtäminen (lukujärjestys yms.) Eräs miespuolinen ystävä kertoi halunneensa tavalliseen lukioon ihan siitäkin syystä ettei koulussa ollut kavereita ollenkaan ja halusi samaan lukioon harrastuspiireissä saatujen kavereiden kanssa jotta opiskelu olisi mielekkäämpään.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Jaa. Omat muksuni pitävät yhteyttä peruskoululaisiin ystäviinsä ja Heka käy samassa ip-kerhossa.

Ajat muuttuvat, mutta opetushallitus vaatii antamaan saman oppimäärän jokaisessa koulussa, joka antaa perusopetusta.

mutta kukaan ei valvo opitaanko ne asiat...

ap, onko sun lapsilla todettu joku sairaus/sairaudet kun ovat erityislapsia? Käytte kumminkin jossain terapiassa/asiantuntijoilla, pitäiskö sun kysyä heijän mielipidettä tuosta koulusta, onko se hyväksi vai ei?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja almalii:
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Alkuperäinen kirjoittaja almalii:
Kuuluuko eurytmia vielä steinerin ohjelmaan?

Kuulemma kuuluu, valitettavasti "steiner itsepuolustus" / keppijumppa :laugh: :headwall:

Mitä siellä oikein tapahtuu? Tuttava joskus selitti, jäi silti vähän hämäräksi... :D :p

eurytmiaan tarvitaan eurytmiapuvut ja -huivit, joita kunnon steineräidit ompelevat. sitten huojutaan musiikin tahtiin ja samalla kasvetaan ihmisinä. :D

Likka on kiinnostunut menemään steiner-lukioon, koska siellä on kuulemma paljon ilmaisutaitoa. Mutta jos se tällaista huojumista on, niin saa kyllä jäädä välistä. :(

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Alkuperäinen kirjoittaja hippi:
Ehdottomasti steiner. Voisi olla joku muukin yksityinen, mutta muita ei ole tarjolla. En halua mitään kalapuikkorajotuksia tai alkkisten lapsia opettamaan, miten mutakuonoja pitää ampua tai vastaavaa peruskoulumeininkiä

Ihan vaan tiedoksi, että meillä oli yksi alkkis opettajana steinerissa :laugh:

hörhöjä opeja taitaa ennemminkin löytyä sieltä steinerin puolelta kuin peruskoulusta. okei, joidenkin vantaan rapakoulujen kanssa voi tulla jo tasaväkistä. :D

Eli siis kannattaako sinne laittaa oppilasta, joka menestyy koulussa hyvin. Menee vaan pilalle.

Vicy puhuu asiaa :attn:

(meidän luokalla oli muuten poika, jolla oli pahoja keskittymisvaikeuksia. Hän häiriköi minkä ehti eikä itsekään sis oppinut mitään. Siellä koulussa hän kuitenkin sai olla, ei varmaan ollut puhettakaan erityiskoullun siirtämisestä mutta arvatkaapa mitä hänelle tehtiin? Läehtettiin Sammattiin eräälle maatilalle vähän relaamaan aina muutaman kerran vuodessa :o )

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
En ole Steineria käynyt, tunnen muutamia jotka ovat käyneet, ja ihan samaa sanovat. Pidän jotenkin puidenhalaajaporukkana :D Ja että sinne menevät erityislapset, joiden vanhemmat eivät halua myöntää itselleen, että lapset eivät ole ihan niinkuin muutkin :ashamed:

heh, ite ajattelin laittaa pojat sinne nimenomaan sen takia koska tiedät että tulevat tarvitsemaan erityistä ja nimenomaan yksilöllistä opetusta koska eivät todellakaan ole niinkuin ns normaalit lapset, sellaiset mitkä on neuvolan ja psykologien normien mukaan määrätty...
vanhempi poika alkoi puhumaan kunnolla vasta 4v jälkeen ja nuorempi joka nyt 5v (tänä vuonna siis 6v) ei ole vieläkään yökuiva, noin niinkuin esimerkkejä kertoakseni.
ei, en kaipaa sitten taivasteluja jälkimmäisestä asiasta :kieh:

Musta kyllä tuntuu, että jokin erityisluokka olisi parempi vaihtoehto. JOs he vaikka tarvitsevat alkuun kouluavustajaa, niin sellainen olisi saatavilla.

Alkuperäinen kirjoittaja ihg:
mielestäni oppilaat tekevät itse omat oppikirjansa steinerkoulussa Tunnen yhden tytön joka on käynytkoulun ja on selkeästi eritääin lahjakas taiteellisesti ja mielikuvituksellisesti :D itse olen miettinyt laittavani lapseni steiner-päiväkotiin jos on varaa!

Näin minäkin olen kuullut. Mun tuntemat tytöt soittavat kaikki lisäksi viulua, ja ovat kirjoittaneet hyvät ylioppilaspaperit.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Jaa. Omat muksuni pitävät yhteyttä peruskoululaisiin ystäviinsä ja Heka käy samassa ip-kerhossa.

Ajat muuttuvat, mutta opetushallitus vaatii antamaan saman oppimäärän jokaisessa koulussa, joka antaa perusopetusta.

mutta kukaan ei valvo opitaanko ne asiat...

Ei opetuslupaa saa, ellei pääse vaaditulle tasolle. Eli todistusta ei voi antaa, ellei ole opetuksenjärjestämislupaa, joka tarkoittaa sitä, että tarkkaan syynätän oppimistuloksia.

Selvittäkää, hyvät ihmiset, asiat itse, ennen, kuin uskotte kaikkiin huhupuheisiin.

Avointen ovien päivät ovat hyvä konsti ja Suomessahan opetus on julkista, kuka tahansa voi mennä tunteja seuraamaan.

'muoks'

"Oma " koulu pärjäsi PISA-testeissä Suomen keskiarvon yli.

Selvittäkää, hyvät ihmiset, asiat itse, ennen, kuin uskotte kaikkiin huhupuheisiin.

Avointen ovien päivät ovat hyvä konsti ja Suomessahan opetus on julkista, kuka tahansa voi mennä tunteja seuraamaan.

'muoks'

Mä en kirjottanu huhuja; pelkästään omia kokemuksia :saint:

'muoks'

Tiedän ;) Luulisin. Vaan mistäpä täällä voi ihanvarma olla? *hekottelee itsekseen*

Mutta ihan yleisesti ja kaikista muistakin asioista kannattaa itse selvittää faktat.

Esim Pamppelssonin mainitsema relaamismaatila Sammatissa saattaa olla esim. koulukoti-tyyppinen systeemi, ei oppilaille kaikkea kerrota :whistle:

'muoks'

Tiedän ;) Luulisin. Vaan mistäpä täällä voi ihanvarma olla? *hekottelee itsekseen*

Mutta ihan yleisesti ja kaikista muistakin asioista kannattaa itse selvittää faktat.

Esim Pamppelssonin mainitsema relaamismaatila Sammatissa saattaa olla esim. koulukoti-tyyppinen systeemi, ei oppilaille kaikkea kerrota :whistle:

Jonseredin kanssa hyvin samoilla linjoilla, ei muut oppilaat näe kaikkea mitä joidenkin vaikeasti oppivien tai häiriköiden tulevaisuuden parantamiseksi tehdään ja suunnitellaan. Ja vanhemmilla on yllättävän paljon sanavaltaa noissa asioissa.

Tästä voit olla varma =)

Tunnetustihan kaikilla asioilla on kaksi puolta...

Tästä voit olla varma =)

Tunnetustihan kaikilla asioilla on kaksi puolta...

josered: entä jos ei ole aikaa/ voimia osallistua niihin vaadittaviin koulun ylläpitoihin kuten siivous, myyjäiset yms?

Rahalla pääsee eroon... ;) Meillä ainakin saa lunastaa itsensä vapaaksi talkoohommista. Ja ainahan voi tehdä sitä, mitä osaa tai palkata jonkun tekemään homma.

Oulun perhemaksu on muistaakseni n. 20 ?/kk, en nyt löytänyt varmaa tietoa. Eli en jaksanut kaivella mailejani... :saint:

Oulussa on muistaakseni kaikki mahdollinen hoidossa: siivous, talkkari jne. Kerron kohta tarkemmin.

Oookkei. siis Oulussa lukuVUOSI 400 ?, talkkari tekee remppahommat sun muut, kiinteistö on kaupungin omistama. Varainhankintana myyjäisiä. Eli talkoohommaa äärest vähän.

Meille tuli aikoinaan kun toi tokaluokkalainen oli kouluun menossa kutsu steineriin. Ja nyt kun esikko lukioon haki tuli esitteet automaattisesti steinerin lukiosta.

Nyt tota lukiolaista harmittaa kun ei mennytkään steiner lukoon kun sinne olis päässytkin. Meni ihan normi musiikki lukioon.

Kun mun likka oli pieni, Steiner-kouluun olisi pitänyt hakea jo ennen lapsen syntymää. Harmittaa, että en älynnyt hakea. Mutta menihän sillä ihan hyvin tuo perinteinen tasapäistämiskoulukin =)

Vieläkö olisi jotain?

Pssst... tuo maksu on vapaaehtoinen pakko. Eli sitä todella tarvitaan koulun pyörittämiseen, mutta sitä ei väkipakolla voida keneltäkään ottaa. :saint:

Mutta jos päättää lapsensa laittaa yksityiseen kouluun, pitää sitoutua siihen myös taloudellisesti. Tai hakea vapaaoppilaspaikkaa, jos taloudellinen tilanne antaa siihen aihetta. Ihan budjetinkin kannalta, taloudenhoitaja haluaa tietää, paljonko OIKEASTI on käytössä.

Meillä poika käy steiner koulua ja viihtyy hyvin. Eurytmia on kivaa lasten mielestä ja luokat on pienet ja apua saa nopeasti jos tarvitsee.
Ei meitä ole pakotettu mihinkään kekkeriehin myyjiksi! Vaan se osallistuu joka haluaa.
Perjantaisin heillä on leipomispäivä (esikoulu) ja pullia saa kotiinkin viedä vanhemmille.
Ruoka on luomua ja biodynaamista sekä kasvisksia on paljon. Lihaa ja kalaa vähemmän.
Ilmapiiri on ystävällinen sekä kodin ja koulun yhteistyö hyvä.
Lapset käy uimassa ja harrastavat taide aineita. Huovutusta,piirtämistä,musiikkia,tanssia ja vaikka mitä.
Me olemme ainakin todella tyytyväisiä.
Ja rauhallisempaa luokkaa en ole nähnyt:)

Yhteistyössä