Kokemuksia Steiner-koulusta? Mikä se edes on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fjonga
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja almalii:
Kuuluuko eurytmia vielä steinerin ohjelmaan?

Totta kai eurytmia kuuluu steiner-koulujen ohjelmaan. Eurytmian avullahan ehkäistään maasta esiin työntyvien demonien vaikutukset. Esim. äänne-
eurytmiassa kehitetään herkkyys äänteiden laaduille ja sisäisille eleille;
sitten sanoille äännemuodostelmina. Herkistyneen aistimiskyvyn avulla
kokee, mitä sisältyy sanoihin "pilvi", "valo", "säteillä" ja "elävä" jne. olemuk-
sellisena tapahtumana, sanaimaginaationa. Tämä puheen hengistynyt kokemi-
nen elää ensin myös hengitysrytmissä. Sieltä siitä tulee liikeimpulssi, joka työntyy valtimoveren sykkeen kautta liikuntaelimiin. Nyt nuoren ihmisen lihaksistossa vaikuttaa kielen hengen ja rytmin täyttämä sielu. Kun se eurytmisen liikkeen sisäisessä keveydessä voittaa jäsenten painovoiman, ehkäistyvät Maasta esiin työntyvät demoniset vaikutukset.

Kun koulu ryhtyy välien selvittelyyn niiden voimien kanssa, jotka haluavat estää ihmistä tulemasta ihmiseksi, voi uusi kehitysvirike toimia koulun kautta. Kun käsittää maailman eläviksi tulleiden käsitteiden avulla, syttyy nuoren ihmisen sielussa ja minuudessa jotakin asioiden henkisestä olemuksesta. Nuori ihminen liittyy kokien siihen, mistä hän siten tulee tietoiseksi; hän yhtyy henkisesti maailmaan. Jokaisessa myötätunnosta syntyneessä teossaan hän vaikuttaa jäsentensä epäitsekkäistä voimista. Ja eurytmian avulla hänen ruumiistaan tulee elin, joka lähtee liikkeelle henkisesti käsitetyistä toimintaimpulsseista. ("Ernst-Michael Kranich)

Steiner-koulu sotii uskonnollista vakaumustani vastaan. Sehän perustuu antroposofiaan, itse olen kristitty. Varmasti siellä on paljon hyvää ja lapsilähtöistä toimintaa ja luovuudelle annetaan tilaa, mutta omaa lastani en sinne laittaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Hmmm:
Steiner-koulu sotii uskonnollista vakaumustani vastaan. Sehän perustuu antroposofiaan, itse olen kristitty. Varmasti siellä on paljon hyvää ja lapsilähtöistä toimintaa ja luovuudelle annetaan tilaa, mutta omaa lastani en sinne laittaisi.

Steinerkoulussa ei opeteta antropososfiaa vaan se sopii kaikille uskotokunnille kristityille-muslimeille sekä juutalaisille etc.
Suosittelen että jokainen itse käy avointenovienpäivänä tutustumassa ja tekevät oman päätöksensä toisten mielipiteistä riippumatta:)
Erityisluokissa on kuitenkin niin eri tasoisia ja ongelmaisia lapsia että itse en laittaisi sinne lasta joka ei nyt vaan sovi yhteikunnan luomaan "muottiin" ja on muuten etevä ja oppiva.

Alkuperäinen kirjoittaja saturnus:
Alkuperäinen kirjoittaja almalii:
Kuuluuko eurytmia vielä steinerin ohjelmaan?

Totta kai eurytmia kuuluu steiner-koulujen ohjelmaan. Eurytmian avullahan ehkäistään maasta esiin työntyvien demonien vaikutukset. Esim. äänne-
eurytmiassa kehitetään herkkyys äänteiden laaduille ja sisäisille eleille;
sitten sanoille äännemuodostelmina. Herkistyneen aistimiskyvyn avulla
kokee, mitä sisältyy sanoihin "pilvi", "valo", "säteillä" ja "elävä" jne. olemuk-
sellisena tapahtumana, sanaimaginaationa. Tämä puheen hengistynyt kokemi-
nen elää ensin myös hengitysrytmissä. Sieltä siitä tulee liikeimpulssi, joka työntyy valtimoveren sykkeen kautta liikuntaelimiin. Nyt nuoren ihmisen lihaksistossa vaikuttaa kielen hengen ja rytmin täyttämä sielu. Kun se eurytmisen liikkeen sisäisessä keveydessä voittaa jäsenten painovoiman, ehkäistyvät Maasta esiin työntyvät demoniset vaikutukset.

Kun koulu ryhtyy välien selvittelyyn niiden voimien kanssa, jotka haluavat estää ihmistä tulemasta ihmiseksi, voi uusi kehitysvirike toimia koulun kautta. Kun käsittää maailman eläviksi tulleiden käsitteiden avulla, syttyy nuoren ihmisen sielussa ja minuudessa jotakin asioiden henkisestä olemuksesta. Nuori ihminen liittyy kokien siihen, mistä hän siten tulee tietoiseksi; hän yhtyy henkisesti maailmaan. Jokaisessa myötätunnosta syntyneessä teossaan hän vaikuttaa jäsentensä epäitsekkäistä voimista. Ja eurytmian avulla hänen ruumiistaan tulee elin, joka lähtee liikkeelle henkisesti käsitetyistä toimintaimpulsseista. ("Ernst-Michael Kranich)

Älä sotke demoneja tähän, Alimmilla luokilla aiheena ovat sadut ja runot. Ylemmillä luokilla taas toteutettavaksi tulevat sävelet, äänteet ja erilaiset eurytmiset muodot.

Yhteistyössä