Kokemuksia Steiner-koulusta? Mikä se edes on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fjonga
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olin töissä useemman vuoden steinerissa ja voisin suositella, tietty opettajalla on suuri vaikutus siihen miten luokassa pitää tehdä ei niin mukaviakin asioita. Ja tohon maksuun, sehän on vaan kannatusmaksu, joten ei todellakaan tarvii sitä suositusta maksaa vaan jokainen perhe maksaa kykyjensä mukaan. Niihin tapahtumiinkaan ei ole vanhempien mikään pakko osallistua. Ihan hyvä koulu se on vaikka siellä eyrytmiaa onkin :D Lapsista laaditaan sellanen tempperamenttisuus juttu jonka mukaan opettajat kykenee paremmin toimimaan yksilöllisesti oppilaiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
En ole Steineria käynyt, tunnen muutamia jotka ovat käyneet, ja ihan samaa sanovat. Pidän jotenkin puidenhalaajaporukkana :D Ja että sinne menevät erityislapset, joiden vanhemmat eivät halua myöntää itselleen, että lapset eivät ole ihan niinkuin muutkin :ashamed:

heh, ite ajattelin laittaa pojat sinne nimenomaan sen takia koska tiedät että tulevat tarvitsemaan erityistä ja nimenomaan yksilöllistä opetusta koska eivät todellakaan ole niinkuin ns normaalit lapset, sellaiset mitkä on neuvolan ja psykologien normien mukaan määrätty...
vanhempi poika alkoi puhumaan kunnolla vasta 4v jälkeen ja nuorempi joka nyt 5v (tänä vuonna siis 6v) ei ole vieläkään yökuiva, noin niinkuin esimerkkejä kertoakseni.
ei, en kaipaa sitten taivasteluja jälkimmäisestä asiasta :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
heh, ite ajattelin laittaa pojat sinne nimenomaan sen takia koska tiedät että tulevat tarvitsemaan erityistä ja nimenomaan yksilöllistä opetusta koska eivät todellakaan ole niinkuin ns normaalit lapset, sellaiset mitkä on neuvolan ja psykologien normien mukaan määrätty...
vanhempi poika alkoi puhumaan kunnolla vasta 4v jälkeen ja nuorempi joka nyt 5v (tänä vuonna siis 6v) ei ole vieläkään yökuiva, noin niinkuin esimerkkejä kertoakseni.
ei, en kaipaa sitten taivasteluja jälkimmäisestä asiasta :kieh:

Esikoinen on erityislapsi, ja hänelle parhaiten sopivassa luokassa, dysfasialuokassa, jossa 10 oppilasta, avustaja ja opetteja.

mielestäni oppilaat tekevät itse omat oppikirjansa steinerkoulussa Tunnen yhden tytön joka on käynytkoulun ja on selkeästi eritääin lahjakas taiteellisesti ja mielikuvituksellisesti :D itse olen miettinyt laittavani lapseni steiner-päiväkotiin jos on varaa!

Esikoinen on erityislapsi, ja hänelle parhaiten sopivassa luokassa, dysfasialuokassa, jossa 10 oppilasta, avustaja ja opetteja.

mulla vaan jyskyttää taustalla, että kun opetus on erityisluokassa normaaliluokkien kanssa samoissa opetustiloissa niin tulisiko mahdollisesti kiusaamista näiden neropattien taholta enemmänkin? jos olisi koulussa kaikki näitä erityisoppilaita niin kaikki olisivat samalla viivalla?

Mulla ei ole mitään ennakkoluuloja Stainer-kouluihin sen perusteella, mitä viime kesänä asiaa selvitin. Oli harkinnassa, että ekaluokkalainen alottaisi siellä. Meillä lopulta tökkäsi just siihen vanhempien osallistumisvelvollisuuteen: vanhemmat mm. hoiti koulun siivoukset itse vuoroviikoin, kuten kaikki muutkin mahdolliset ja mahdottomat kiinteistön huoltoon liittyvät jutut. Lisäksi varoja kerätään myymällä milloin mitäkin ja missäkin, mua niin nauratti, kun joku tuolla aiemmin sanoi tyyliin "ei huvita seistä ryijy päällä myymässä makkaraa...":D

Fjonga: minulle eräs stainerkoululaisen äiti sanoi, että kovin erityistarpeisia lapsia ei oteta kouluun (keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriöiset) ollenkaan. Voi olla tietty koulukohtaisia eroja.

mulla vaan jyskyttää taustalla, että kun opetus on erityisluokassa normaaliluokkien kanssa samoissa opetustiloissa niin tulisiko mahdollisesti kiusaamista näiden neropattien taholta enemmänkin? jos olisi koulussa kaikki näitä erityisoppilaita niin kaikki olisivat samalla viivalla?

Meillä erityisluokat myös samoissa tiloissa normaaliluokkien kanssa, esikoista on kiusanneet vain ja ainostaan oman ja rinnakkaisluokkien erityisoppilaat. Ja kyllä kaikki on samalla viivalla, ainakin meidän pojan luokassa.

Meillä erityisluokat myös samoissa tiloissa normaaliluokkien kanssa, esikoista on kiusanneet vain ja ainostaan oman ja rinnakkaisluokkien erityisoppilaat. Ja kyllä kaikki on samalla viivalla, ainakin meidän pojan luokassa.

mä taidan olla ehkä liiankin huolissaan valmiiksi tästä kiusaamisesta jota ei välttämättä edes tule, mut mut kai se oma tausta painaa liiaksi siinä kun mua koulussa kiusattiin. se tosin johtui ihan vaan pelkästään siitä etten ollut suomalainen.
luin tänään vai oliko se eilen, Turklimaksen (?) kirjoituksen niistä mammoista jotka kehtasivat arvostella hänen poikaansa ja eniten huolettaakin kuinka moni oikeasti ajattelematta tai tietoisesti siirtää tämmöistä lapsiinsa. silloin 17 vuotta sitten kun mä koulussa aloitin oli erittäin vahvana ryssävastaisuus ja neekerirasismi, eräänkin pojan isä oli pojalleen kertonut minun olevan pakolainen vaikka en todellakaan sitä ollut... noh mut huoh :D steinerkouluahan mun piti ruotia :laugh:

Muistan aikoinaan kun meidän koulu oli steinerkoulun tiloissa evakossa että pidimme niitä oppilaita jotenkin nirppanokkia ja hissukoina. myöhemmin kun saimme tietää, että heitä opetetaan kuten he itse haluavat eli vaikka kuvista koko ajan. sepä vasta nostikin kateuden pintaan.
noh, en ole näin isompana ottanut selvää koulun toimitavoista juurikaan sen enempää.
ennenkuin kurkkaan wikipediasta ne totuudet tai googletan mä haluan teiltä kokemuksia, jopa vaikka ette itse olisikaan olleet kyseisessä koulussa :)

tämä pisti mietityttämään kun omille pojille tuli kutsu steinerkouluun ja esitteen perusteella se olisi juuri sitä mitä mä tarvitsen mun pojille.

Ookko nää Oulusta? ;)

Meillekin tuli tänään mainospostia steiner-koulusta ja mielenkiinnolla kattelin nettisivuja. Tosin missään ei mainittu sitä paljonko tuo mahtaa maksaa...

mä taidan olla ehkä liiankin huolissaan valmiiksi tästä kiusaamisesta jota ei välttämättä edes tule, mut mut kai se oma tausta painaa liiaksi siinä kun mua koulussa kiusattiin. se tosin johtui ihan vaan pelkästään siitä etten ollut suomalainen.
luin tänään vai oliko se eilen, Turklimaksen (?) kirjoituksen niistä mammoista jotka kehtasivat arvostella hänen poikaansa ja eniten huolettaakin kuinka moni oikeasti ajattelematta tai tietoisesti siirtää tämmöistä lapsiinsa. silloin 17 vuotta sitten kun mä koulussa aloitin oli erittäin vahvana ryssävastaisuus ja neekerirasismi, eräänkin pojan isä oli pojalleen kertonut minun olevan pakolainen vaikka en todellakaan sitä ollut... noh mut huoh :D steinerkouluahan mun piti ruotia :laugh:

Kai sitä kiusaamista on missä tahansa koulussa, jossain muodossa ainakin. Luulisin ainakin? Joo Turkilmaksen kirjoitus se oli... Ja jos lapset ei kiusaa toisiaan, idiootit vanhemmat on sitten asialla :/

Meidan lapset on Steiner-koulussa ja mulla on siita lahes yksinomaan myonteisia kokemuksia : opetus on kokonaisvaltaista, yksilollista, oppilaille ei aiheuteta turhia paineita, ei koulukiusaamista, yhteisollisyys & sosiaalisuus keskeisessa asemassa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Ookko nää Oulusta? ;)

Meillekin tuli tänään mainospostia steiner-koulusta ja mielenkiinnolla kattelin nettisivuja. Tosin missään ei mainittu sitä paljonko tuo mahtaa maksaa...

olen, eihän se mikään suuri salaisuus ole :)

Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Meidan lapset on Steiner-koulussa ja mulla on siita lahes yksinomaan myonteisia kokemuksia : opetus on kokonaisvaltaista, yksilollista, oppilaille ei aiheuteta turhia paineita, ei koulukiusaamista, yhteisollisyys & sosiaalisuus keskeisessa asemassa jne.

paljonkos se sitten maksaa vai käyvätkö suomessa sitä koulua kun et kirjoita ääkkösillä :D
onko muuten siellä ollenkaan suunnitelmaa sen varalle jos siellä ilmaantuukin kiusaamista, mitä silloin kiusaajalle tapahtuu? enkä tarkoita kiusaamisella satunnaista härnäämistä vaan että se on jatkuvaa? jotenkin vain en välttämättä niele ettei siinäkin koulujärjestelmässä ole tapahtunut kiusaamista.

paljonkos se sitten maksaa vai käyvätkö suomessa sitä koulua kun et kirjoita ääkkösillä :D
onko muuten siellä ollenkaan suunnitelmaa sen varalle jos siellä ilmaantuukin kiusaamista, mitä silloin kiusaajalle tapahtuu? enkä tarkoita kiusaamisella satunnaista härnäämistä vaan että se on jatkuvaa? jotenkin vain en välttämättä niele ettei siinäkin koulujärjestelmässä ole tapahtunut kiusaamista.

Mä voin tosta kiusaamisesta sanoa sen verran, et meil siihen puututtiin heti. Jos olit ees pilallas tönässyt jotain, niin se asia piti sopia koko luokan edessä *mikä nöyryytys* ensin selittää mitä on tehnyt ja miksi joutuu pyytämään anteeksi. Tämän päälle piti halata... Voitte uskoa, et tollanen on kersojen ja teinien mielestä niin noloa, ettei sitä usein halua tehdä :whistle:

Olen ymmartanyt, etta Suomessa Steiner-koulu on ilmainen. Me ei -valitettavasti - asuta Suomessa ja koulumaksu on aika korkea.

Mahdollinen kiusaaminen lopetetaan ihan alkuunsa.Sita varten on perustettu `komitea` . Steiner-kouluillakin on suuria eroja ; meidan lasten koulussa ei kiusaamista esiinny siitakaan syysta, etta kyseessa on pieni koulu ja kaikki tuntevat kaikki. Myos vanhempien aktiivinen osallistuminen kouluasioihin ehkaisee kiusaamista tehokkaasti.

Alkuperäinen kirjoittaja jonnis:
Mä taas oon nähnyt sellasen tutkimustuloksen missä todettiin että steiner-koulun käyneet ihmiset pärjäöä paremmin työelämässä.
En hitsi vie muista mikä tutkimus oli.

Mutta steiner koulussa lapsi saa oppia omaan tahtiinsa.
Ns. normaalikoulussa lapset "pakotetaan" oppimaan massa tahdissa.
Mutta steiner sopii joillekin tosi hyvin ja joillekin ei ollenkaan.
Esim. tosi fiksuille ja nopeesti oppiville se koulu voi olla pitkästyttävä.

En lukenut koko ketjua joten sori jos tätä on jo käsitelty...
Mä taas luulisin että normikoulu on fiksulle ja nopeesti oppivalle pitkästyttävä, koska koko luokka etenee yleensä samaan tahtiin, ja toki hitaimpia odotellaan. Mun käsityksen mukaan Steinerkoulussa saa oppia nopeammin ja enemmänkin, eikä vaan hitaammin omassa tahdissa.

Mulla kans ollut kavereita steinerkoulussa, ja ovat kyllä avoimia, idearikkaita ja positiivisia. :)

PerusOPETUS on ilmaista, mutta koulurakennuksen ylläpito, talonmies, keittäjä jne maksavat. Niihin kerätään perhemaksuilla rahaa.

Mulla ei ole muuta kokemusta, kuin se että eri koulujen keittiöillä työskennellenäni hoksasin eron kuin yöllä ja päivällä kun steiner ala-asteelaiset tulivat syömään. Tai sitten se oli luokassa, opettajassa tai ruoassa se vika :D

Meteli oli korvia huumaava, potut lenteli ja tekivät maidosta ja kastikkeesta "soppaa" lautasilleen. Hui.

:whistle: ;)

http://kaksplus.fi/keskustelu/t857709
http://kaksplus.fi/keskustelu/t832992
http://kaksplus.fi/keskustelu/t821531
http://kaksplus.fi/keskustelu/t970442
http://kaksplus.fi/keskustelu/t954432
http://kaksplus.fi/keskustelu/t955748

Nuo löysin eräästä ketjusta, oli joku kerännyt valmiiksi.

Oman kokemuksen (olin sielä 12vuotta.... :x ) perusteella voin sanoa, että tuo koulu ei ole missään nimessä erityislasten paikka! Sielä pärjää sellaiset jotka oppii helposti ja nopeasti ja joita KIINNOSTAA oikeasti se koulun käynti...
Itellä meni seiskaluokka "vähän" penkinalle ja sen takia mulla oli ja on edelleenkin tosi hankala opiskella esim. kieliä, kun pohja on poissa, kun tukiopetusta ei ole kuin niille jotka sitä haluaa, niin voin sanoa että en oppinut YHTÄÄN MITÄÄN koko vuoden aikana ja kun ei voi saada ehtoja, niin ei muuta kuin suoraan seuraavalle luokalle...
Meidän luokalla oli yksi poika joka ei vielä 9 luokan lopussakaan osannut kunnolla lukea/kirjoittaa ja 9 luokalla, hänellä oli biologian koe jonka ainut tehtävä oli "piirrä ja väritä leijona"...
Myös omasta kokemuksesta voin sanoa että steiner koululaiset eristyy saman kaupungin peruskoululaisista, koska peruskoululaisilla on aika voimakkaita ennakkoluuloja tuon koulun suhteen (ja syystä)...
Mutta en ikipäivänä laittaisi lastani steiner kouluun!!

Jaa. Omat muksuni pitävät yhteyttä peruskoululaisiin ystäviinsä ja Heka käy samassa ip-kerhossa.

Ajat muuttuvat, mutta opetushallitus vaatii antamaan saman oppimäärän jokaisessa koulussa, joka antaa perusopetusta.

Yhteistyössä