Kokemuksia ruuhkaisessa sairaalassa synnyttämisestä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmatta pukkaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joulukuun 28. päivä 2005 oli ruuhkainen päivä synnärillä,no onneksi oma synnytys oli nopeesti ohitte en ehtiny olee salissa kun jotain 2min niin tyttö syntyikin jo ja sit seuraavaa synnyttäjää ruvetaa jo tuomaan saliin,ei ehtiny ees suihkuun tai syömäänkää mitään :D..kätilökin sano että nää viimiset päivät on aina ruuhkaisia mut tänää tuntuu olevan erityisen ruuhkaisaa kun vauvoja syntyy näin tiheään,siihen mennessä oli jo syntyny kuulemma 10 vauvaa ja meitin vauva oli 11.

Synnytin kuolleen vauvan (tiedettiin kuolleeksi ja siksi käynnistettiin, rv 24) insuliinishokissa yksin sängylle.

Kantelu lähti ja kävin pitkään terapiassa, se oli hirvittävä kokemus jota en soisi kenellekään.

Alkuperäinen kirjoittaja taaperotx5:
Joulukuun 28. päivä 2005 oli ruuhkainen päivä synnärillä,no onneksi oma synnytys oli nopeesti ohitte en ehtiny olee salissa kun jotain 2min niin tyttö syntyikin jo ja sit seuraavaa synnyttäjää ruvetaa jo tuomaan saliin,ei ehtiny ees suihkuun tai syömäänkää mitään :D..kätilökin sano että nää viimiset päivät on aina ruuhkaisia mut tänää tuntuu olevan erityisen ruuhkaisaa kun vauvoja syntyy näin tiheään,siihen mennessä oli jo syntyny kuulemma 10 vauvaa ja meitin vauva oli 11.

missä sairaalassa? mä synnytin oys:ssa 29.12.05 ja oli niin ahdasta, että jouduin naistentautienosastolle, kun olin synnyttänyt..

Hyvinkäällä helmikuun loppupuolella tänä vuonna oli lauantai kun syntyi seitsemän vauvaa, vain yksi tyttö. Erittäin hyvää palvelua sain, vain perhehuonetta ei pystytty järjestämään, muuten toiveet toteutettiin.

Seuraavana päivänä syntyi yksi vauva, seuraavana ei yhtään... että aika piikki oli se lauantai. :)

Alkuperäinen kirjoittaja IllanHämy:
Alkuperäinen kirjoittaja taaperotx5:

missä sairaalassa? mä synnytin oys:ssa 29.12.05 ja oli niin ahdasta, että jouduin naistentautienosastolle, kun olin synnyttänyt..

tampereella

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mulla kahdella edelliskerralla oon ollu ainoa synnyttäjä, samaan aikaan ei ollu muita ollenkaa. Nyt la kahden viikon päästä ja pelkään pahoin että on ruuhkaa...

tiedätkö kuinka monta salia on sairaalassa johon olet menossa synnyttämään?

elokuussa 2006 oli TYKS täynnä, ihan ekoina päivinä. pääsin yksityishuoneeseen kun muuta ei ollut vapaana, ja mun jälkeen synnytelleet päiväsaliin jonne tehtiin kaksi tai kolme huonetta.
marraskuun alussa 2007 syntyi samana yönä kaksi lasta, mun ja kaverin :D

Viime kesänä peloteltiin ruuhkilla (pk-seutu) ja osasto oli melkein tyhjä kun lapsi syntyi :) Ruuhkaisinakin vuosina on ihan sattumaa, minkälaiseen väliin lapsi syntyy.

Mun mennessäni sairaalaan ei onneksi ollut pahasti ruuhkaa, mutta mun synnytyksen aikana paikka ruuhkaantui. Pääsin siis saliin ihan hyvin, siinä ei ongelmaa. Meillä oli mukana melkein valmis kätilöharjoittelija koko ajan lukuunottamatta ruokataukoaan, oikeaa kätilöä ei sitten paljon näkynytkään, mutta en mä muistanut kaivatakaan.

Puudutusta olisin tosissani kaivannut, mutta anestesialääkäri ei ehtinyt antamaan. Takapäivystäjä hälytettiin, mutta ei sitten ehtinyt paikalle riittävän aikaisin.

Synnytyksen jälkeen sali olisi ollut vähän kiire saada seuraavalle. Olin aivan poikki, en mm. meinannut jaksaa mitenkään päin suihkuun. Oli vähän ikävä tunne, kun tiesi, että joku tarvitsisi huonetta, mutta ei vain jaksanut ja pystynyt pääsemään sängystä ylös ja kiirehtimään.

Alkuperäinen kirjoittaja kukkanen1984:
Mulla kahdella edelliskerralla oon ollu ainoa synnyttäjä, samaan aikaan ei ollu muita ollenkaa. Nyt la kahden viikon päästä ja pelkään pahoin että on ruuhkaa...

En ees tiedä vaikka oon kahdesti siellä ollu. sairaalassa syntyy vuosittain reilu 2tuhatta vauvaa, voisko siitä vetää jotain johtopäätöksiä että montako salia on? Toivon vaan totisesti ettei olis ruuhkaa. Voi olla että joudun mennä synnyttämään yksin, ilman miestä, jolloinka sellanen ruuhkasysteemi tuntuu kyllä vielä pahemmalta kuin jos olis mies mukana henkisenä tukena. että jättääkö ne yksin synnyttävän sit johonki toimistoon punnaamaan itsekseen jos on kova kiire. Mullaki vielä todnäk todella nopea synnytys ku edellisetki tullu vauhdilla. Että en tod jalat ristissä kauaa pysty missää oottaan.

Mä olen synnyttänyt "Juhannusvauvan" ( tosin hoidoilla alkunsa saaneen ) ja eipä kauheasti tuntunut olevan ruuhkaa silloin, useita vauvoja syntyi, mut ainakin henkilökuntaa riitti. Toinen syntyi elokuun alussa ja oli todella hiljaista, muutama vauva vain samana päivänä ja jotenkin tuntui et henkilökuntakin oli vähän laiskalla tuulella. Tosin eka syntyi ns. virastoaikana ja toinen viikonloppuna illalla.
osastoilla oli hiljaista mut sit seuraavana päivänä syntyikin todella monta vauvaa ja kohta oli kaikki paikat buukattu, onneks päästiin alta pois.
Ja mä olen joskus kuullut et heinäkuussa syntyi jossain vaiheessa paljon lapsia, mut nyt ainakin neuvolasta sanoivat et lokakuu on ollut viimevuodet aika kiireinen.

Itse en pahemmin joutunut kärsimään ruuhkasta varsinaisen synnytyksen aikana, mutta sen jälkeen sitten olikin pahan tuulinen kätilö, joka vain käväisi nopsaan salissa toimittamassa mua suihkuun (vuoro oli just vaihtunut ja mun vauva happikaapissa), suuttui kun en ollut mennytkään yksin suihkuun ja kiiresti koitti vähän pyyhkiä jollain rätillä mua sitte (itse en jaksanut kättä juuri nostaa).
Synnyttäneiden osastolla oli yks tai kaks äitiä vauvoineen käytävällä ainaki pari yötä (ja päivää).. Suurin osa hoitajista jaksoi silti olla kärsivällisiä mua ja miestä kohtaan kun tarvittiin neuvoa vauvan puhdistukseen yms.

Mä olen synnyttänyt toukokuussa ja syyskuussa niin, että molempina kertoina ruuhkaa ja sulku päällä sairalaassa oloaikanani. Toisella kerralla en päässyt saliin kuin vasta ihan viime metreillä, jossain tarkkailutilassa olin supistusten voimistuessa suurimman osan ajasta (4-5h) ja siitä sitten vain ponnistamaan saliin, vaikka kai se vauva olisi siellä tarkkailutilassakin syntynyt :D ja salista oli sitten kiire osastolle että saatiin tilaa seuraavalle. Silloin oli 3h huoneita, mutta ne kaikki muutettu 4h huoneiksi ja myös perhehuoneet tehty 2h huoneeksi että saatiin kaikki synnyttäneet äidit sijoitettua. Toisella kerralla oli väkeä myös käytävällä, yöksi pääsivät huoneisiin kun toissynnyttäjiä kotiutettiin nopeaan tahtiin. Ja hoitajilla kamala kiire, eivät ehtineet opastaa ensisynnyttäjiä juuri lainkaan, itse toissynnyttäjänä opetin mm vaipanvaihtoa huonetoverilleni. Synnytykset mulla meni silleen kivasti, että kätilö oli paikalla mielestäni ihan tarpeeksi, tokassa synnytyksessä olikin komplikaatiota että siksi oli koko ajan joku (kätilö, lääkäri, lääkäriharjoittelija) paikalla ja jossain vaiheessa viisikin ihmistä. Ei jäännyt pahaa kuvaa "ruuhkasynnyttämisestä", eikä onneksi mua käännytetty ovelta kun ehdin molemmilla kerroilla sisälle ennen sulkua, se olisi ollut kamalaa että olisi Kättäriltä pitänyt vielä kääntyä takasin tai ajaa Jorviin saakka kuten olen joskus kuullut tapahtuvan.

Alkuperäinen kirjoittaja kukkanen1984:

En ees tiedä vaikka oon kahdesti siellä ollu. sairaalassa syntyy vuosittain reilu 2tuhatta vauvaa, voisko siitä vetää jotain johtopäätöksiä että montako salia on? Toivon vaan totisesti ettei olis ruuhkaa. Voi olla että joudun mennä synnyttämään yksin, ilman miestä, jolloinka sellanen ruuhkasysteemi tuntuu kyllä vielä pahemmalta kuin jos olis mies mukana henkisenä tukena. että jättääkö ne yksin synnyttävän sit johonki toimistoon punnaamaan itsekseen jos on kova kiire. Mullaki vielä todnäk todella nopea synnytys ku edellisetki tullu vauhdilla. Että en tod jalat ristissä kauaa pysty missää oottaan.

Sairaalassa jossa itse synnytin on muistaakseni vajaa pari tuhatta synnytystä vuosittain,ja muistaakseni neljä salia, lisäksi tarkkailuhuoneet on muutettavissa milloin vain saleiksi, eli niissä voi tarpeen vaatiessa myös synnyttää. uskoisin tämän olevan aika yleinen käytäntö monessa paikassa. Minä olen itse sitä mieltä että ei noita sulkuja yms ole kuin pääkaupunkiseudun sairaaloissa, kättärillä yms. Kysele neuvolasta miten omassa sairaalassasi on ollut, onko usein täyttä? ettet turhaan ressaisi tuota asiaa. :)

Yöaika ja kolmatta synnyttäessä pamahti 7 synnyttäjää mun lisäksi. En ruuhkan vuoksi saanut kipulääkitystä ja loppuvaiheessa jättivät itekseen, kunnes huusin kuin syötävä. Sitten sain jo apua. Hyvin kuitenkin meni.

En lukenut kaikkia, mutta joku ihmetteli miten pääsee heti saliin, jos on täyttä. Se johtuu siitä, että ainakin TAYS:ssa on aina yksi sali vapaana, jos joku tulee ovesta ja pitää heti päästä ponnistamaan.

Kaksi kertaa kesällä synnyttänyt niin että kaikki eivät ole mahtuneet huoneisiin synnytyksen jälkeen, mutta aina erittäin hyvä palvelu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yöaika ja kolmatta synnyttäessä pamahti 7 synnyttäjää mun lisäksi. En ruuhkan vuoksi saanut kipulääkitystä ja loppuvaiheessa jättivät itekseen, kunnes huusin kuin syötävä. Sitten sain jo apua. Hyvin kuitenkin meni.

Ponnistusvaiheessa yksin? Siksikö huusit??

En tiedä kuinka paljon tammikuussa syntyy vauvoja, mutta huoneet ihan täynnä, puoli päivää joutu oleen käytävällä vauvan kans, ennenku pääsi huoneeseen. Ja lisää äitejä ja vauvoja tuli ovista ja ikkunoista...huh.

Synnytin ihanteelliseen aikaan, ja kätilö ehti olla koko synnytyksen ajan mun seurana. Kaksi synnytystä samaan aikaan, ja kaksi kätilöä vuorossa. Niinikään sain olla osastolla lähes koko ajan yksin kahden hengen huoneessa.

Nyt LA on marraskuussa. Loppuvuosi on kuulemma tänä vuonna ruuhkainen. Siitä kertonee ainakin se, että kun alkuvuodesta alueeni synnyttäjien määrä per kuukausi oli viisi, nyt se on viisitoista (ja alueella tarkoitan neuvolani aluetta, sairaalaan toki ruuhkautuu pitkälti ympäri maakuntaa)

Mä synnytin Porissa 8.11.08, olin siellä käynnisteltävänä jo etukäteen. Saliin kärrättiin ku 3cm auki, tosin kätilöä ei juurikaan näkyny kyn 2 muuta synnytystä ja ponnistusvaihe samaan aikaan, yövuorolaiset oli sillon jo. Sitte ku ne 2 muuta oltiin otettu maailmaan nii melkein heti perään mulla ponnistusvaihe, johon sit tarvittiinki lääkäriä myös, mutta kyllä se kätilö vaikutti vähän kireeltä siitä kiireestä.

Huh, mitä tarinoita!!! Näitä lukiessani olen vielä onnellisempi siitä, että olen valinnut synnytyssairaalakseni (*4) pienen aluesairaalan, enkä suurempaa yliopistosairaalaa vähän pidemmän matkan päässä.

Kätilöillä on aina ollut aikaa kuunnella ja seurata. Viimeisen synnytys päättyi vielä kiireelliseen sektioon, eikä sekään ollut 'ongelma' heti oli leikuri valmiina ja vauva saatiin turvallisesti ja kunnossa syntymään :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Huh, mitä tarinoita!!! Näitä lukiessani olen vielä onnellisempi siitä, että olen valinnut synnytyssairaalakseni (*4) pienen aluesairaalan, enkä suurempaa yliopistosairaalaa vähän pidemmän matkan päässä.

Kätilöillä on aina ollut aikaa kuunnella ja seurata. Viimeisen synnytys päättyi vielä kiireelliseen sektioon, eikä sekään ollut 'ongelma' heti oli leikuri valmiina ja vauva saatiin turvallisesti ja kunnossa syntymään :)

Mulla ei ainakaan oo vaihtoehtoja kuin tää meidän kaupungin keskussairaala. Seuraava sairaala, jossa voi synnyttää, on 80km päässä ja mun synnytysvauhdilla lapsi on maailmassa ennenku pääsen sinne asti. Toivon vaan totisesti että ei olis kovaa ruuhkaa, en kestä kyllä jos pitää olla yksin. Kun ei oo varmaa pääseekö mies mukaan synnytykseen vai ei. Jos pääsee niin on eri asia, mut jos yksin joudun meneen niin apua jos on ruuhkaa.

Yhteistyössä