Kokemuksia perhepäivähoidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
11 kk ikäinen poikani sai hoitopaikan perhepäivähoitajalta, perjantaina mennään tutustumaan.. Millaisia kokemuksia teillä muilla on perhepäivähoidosta, onko olleet hyvä hoito lapselle vai onko ollut negatiivisempiakin kokemuksia?

Oma äiti on pph ja siten olen läheltä päässyt näkemään.
Se on vähän niin että osa hoitajista on hyviä ja osa ei...
Kannattaa vähän katsella ja kuulostella ympäriltä jos jollain on ko hoitajasta kokemusta.
Meidän kylällä on tasan 2 hoitajaa kelle en lastani veis kuuna päivänä...

Itse kyllä veisin 11kk ikäisen ehdottomasti pph:lle, kun on niin paljon pienempi ryhmä ja kaikkea. Itseäni säälittää päiväkodissa (itse ollut töissä) pikkuset jotka jää isompien jalkoihin kun pieneen tilaan ängetään isot lapsryhmät..

Meillä ovat lapset aloittaneet perhepäivähoidossa, mielestäni aivan ihanteellinen ratkaisu sinne 3-4 vuoden ikään, erityisesti aivan pienelle. Ei tule kuin yksi uusi aikuinen elämään ja lapsiakin vain kolme. Sama aikuinen hoitaa aamusta iltaan ja vanhemmat saavat todella hyvän selostuksen päivän tapahtumista. Perhepäivähoitajasta tulee nopaeasti tärkeä aikuinen lapselle, meillä ainakin pph:n ja lapsen suhdetta on ollut ilo seurata.

Ainoa miinus on, että perhepäivähoitajan lomat ja sairastumiset pitää jotenkin ratkaista. Alle 2-vuotiasta kun en ainakaan itse viitsi laittaa päiväkotiin sijaishoitoon, sillä olen valinnut perhepäivähoidon juuri siksi, etten sekoittaisi täysin pienen päätä. Itse pystyn onneksi pitämään tarvittaessa palkatonta lomaa töistä.

Minä soitin juuri äsken sille pph:lle ja sovittiin se tapaaminen. Ensin olin tosi iloinen tuosta tiedosta että lapsi pääsi pph:lle, mutta puhelimessa kuulosti kyllä tosi "tomeralta tädiltä", ei jäänyt hirveän ystävällinen kuva.. :( Mutta sittenpähän tuon näkee oliko ensivaikutelma oikea :)

mun kokemukset pph:sta on vain puistossa havaitut ja koskee lähinnä hoitajia joilla on pari isompaa ja 1 pienempi (joka ei osaa kävellä). Siellä ne pienet istuu vaunussa koko aamupäivän ja mahdollisesti itkevät ja nämä (3kpl) hoitajat eivät korvaansa letkauta, koska eivät varmaan jaksaneet sylissäkään pitää. Tämä todellakaan ei ollut mikään kertahavainto vaan yhden talven seurasin sitä sivusta ja sääliksi kävi niitä pieniä. Mutta en tiedä onko iso tarhakaan sen parempi?

Toisaalta taas nyt olen muutamaa seurannut (sivu silmällä) joilla on suht saman ikäisiä lapsia ja ne taas vaikuttavat erittäin hyviltä ja omistautuneilta.

Pph on hyvä vaihtoehto pienelle lapselle..mutta ne sairaspoissaolot on olleet meillä pienoinen ongelma kun ei haluta lasta laittaa mihinkään outoon varahoitopaikkaan. Yritettiin saada lapsia nyt päiväkotiin kun ovat kasvaneet, mutta ei ole paikkoja...ehkä ensi syksynä sitten.

itse olen pph. Meillä lapset menevät poissolojeni aikana aina samaan tuttuun päiväkoti ryhmään ja lapset jopa tykkäävät käydä siellä välillä. Tottuvat pienissä pätkissä olemaan myös isossa ryhmässä. mutta tosiaan huono puol ise, jos joutuu viemään jokakerta eriin paikkaan. jos sama paikka niin lapsi tottuu kyllä nopeasti. Pienille tämä hoitomuoto on ihana mutta omassa ryhmässäni on sekä 2v että 5v lapsi niin kyllä se 5v kaipaisi jo enemmän. mutta 3v ja 4v viihtyvät oikein hyvin. riippuu toki lapsen luonteestakin. on meidänkin kyllällä muutama hoitaja jolle en veisi. Käyvät koko aika kaupassa ym. pienet istuu rattaissa koko aika, kuten joku kuvasikin. Onnea hoidon aloitukseen :)!

Jonkinverran tomerahan pph:n pitääkin olla,
jotta se katras pysyy kursissa.
Äiti voi kotona lelliä sitten - niinkus meilläkin.
Mulla on nyt 2,5 v pph:ssa - olut 1 v 3 kk ikäisestä.
Olen erinomaisen tyytyväinen , meillä on ykstyinen pph , joka on ihan ammattilainen.
Pieni ympäristö , 2 poikaa ja 2 tyttöä, kaikki n 2,5 vuotiaita nyt. Mukavat leikit.
Ruokailut, ulkoiltu ja nukkumiset sujuu. Hiihtävät ja jopa luistelivat joka viikko jo tänä talvena, käyvät jumppakerhossa 1 kerran kk ja satutunnilla , on haaloween naamiaisia jne...
Ja askartelevat,piirtävät, loruilevat ja laulelevat - tyttöni osaa monia kivoja lauluja ja loruja ihan sieltä opittuna.
Toki pienistä asioista voi olla välillä eri mieltä , mutta onhan vanhemman jokatapauksessa ymmärrettävä että lapsi on hoitopaikassa hoitopaikan säännöillä.
Monesti niille on hyvät perusteet.

Meillä ainakin päivänkulusta selviää selostuksen ja mukaan tulevien askartelujen yms perusteella aikas paljon ja olen luottavainen.

Yhteistyössä