Kokemuksia perheneuvolasta?

  • Viestiketjun aloittaja a ö o
  • Ensimmäinen viesti
a ö o
Ai niin, teille sossun tantta ja toinen sossu (ja miksei muillekin):

Tiedättekö, menevätkö tiedot tästä puhelusta nyt myös neuvolaan, terveyskeskukseen yms paikkohin?
Siis tästä kun kerran sinne soitin ja nyt luultavasti menen kerran käymään (toivottavasti selviän sillä).

On vähän kurja olo mennä parin viikon päästä lastenneuvolaan, kun ei tiedä ovatko saaneet tiedon tästä mun "ongelmastani" sielläkin....

Samoin kun esim. terveyskeskuksessa tai synnytyssairaalassa on aina se tietosuoja-lomake, että saako luovuttaa tietoja toiselle hoitavallle taholle, saako kysyä tietoni neuvolasta yms, niin pitääkö mun tästä lähin ruksittaa siihen "ei" ettei tämä asia tule ilmi? APUA!
 
meikkis vaan
Koneellehan ne taitaa kaikkee rustata ja sama tietokanta näkyy varmaan neuvolassa kuin muuallakin, en tiedä. Mutta en usko että sinne kirjataan kovin paljoa, siis ehkä siellä näkyy vain joku merkintä, että joku selvitys työn alla tms. tai vain että olet ollut yhteydessä perheneuvolaan, ei ehkä muuta, no, joku tietänee tämän tarkemmin.

Kysy sitä itse lastenneuvolassa, sano, että kilahdit vähän ja menit kuohuksissasi soittamaan perheneuvolaan, jota sitten kaduit myöhemmin. Sinulla lienee oikeus nähdä tietosi. On varmaan parempi kun otat asian itse puheeksi ja samalla päivittelet niiden touhua. Voit sanoa siitäkin, että uskaltaako täälläkään suutaan avata mistään jos kaikki menee heti tietoon ties minne!

Ja kun menet sinne perheneuvolan visiitille, niin sano, että soittelit sinne kuohuksissasi, että ymmärrät, että olisi ollut parempi vaikka nukkua yksi yö ennen soittoa. Sano myös siitä, että ei se kuulosta avulta, kun puhelimessa kokee itseään uhattavan, mutta kerro toki, että puhelimeen ekalla kerralla vastannut henkilö osasi olla empaattinen. Sano, että monet yöunet on mennyt ja tilanne ei ainakaan paremmaksi muutu jos sieltäkin saa vain lisästressiä!

Ihme touhua sanon minä! Parisuhdeongelmissa lienee siis syytä pyytää keskusteluapua seurakunnan puolelta ja/tai yksityiseltä!

Kukaan ei lapsiasi kuitenkaan yhden soiton perusteella koskaan vie, älä sitä pelkää! Vaikka huostaanotot ovat lisääntyneet, niin silti monilta joiden tilanne on ihan p, ei saada lapsia pois vaikka niin olisi lapsille parempi. Se on siis viimeinen keino. Se että vanhemmat riitelee on normaalia, joskus myös lapsen kuullen. Ja se on normaalia, että mieli kuohuksissa saattaa liioitella tilannetta yms. ja itkeä kun löytää kuuntelijan!

Voimia, seuraan tilannettasi!
 
a ö o
Kiitos kaikille tuesta ja neuvoista! Käynti on nyt takana ja ihan hyvin meni! Sanoivat, että perustuu vapaaehtoisuuteen, eli mikään pakko mun ei ole sinne enää tulla, mutta saan tulla jos haluan. He suosittelevat että tulen mutta ihan itsestä kiinni. Ihan kiva oli jutella, ja rentouduin ehkä liikaakin, pohdiskelin niitä näitä ja sain kommentteja. Sanoivat että tiedot ei näy neuvolassa eikä tk:ssa. Menevät vain heidän omaa tietokantaan.

Siis kokemukset ihan positiivisia mutta muutamien tännekin tulleiden vastausten takia en halua enää mennä sinne. Siis ihan varmuuden vuoksi, ettei tule mitään ongelmia sitten siitä. Jäi vain sellainen pelko persuuksiin etten halua mennä sinne enää, ja olen todella helpottunut kun käynti on ohi, ja voin deletoida puhelimestani ko. tyyppien numerot ja poistaa koko asian mielestäni!

Yksityisen terapeutin etsintä on mielessä, jos haluan vielä käydä läpi asioita.

Mutta ihan kivoilta ne tädit vaikuttivat livenä, eikä tullut enää sitä mielikuvaa että tekisivät ls-ilmon tms. Olin jotenkin ylireagoinut ja tähänkin taisi ekana vastata sellainen tyyppi joka lisäsi mun negatiivista mielikuvaani paikasta. Mutta joo, tosiaan opetuksena mulle ja muillekin, älkää soittako sinne jos teillä on jotenkin "outoja" ongelmia. Sinne kandee soittaa vain esim. lapsen nukkumis- tai syömisongelmista. Ei mistään riitely- tai lasten käytösjutuista.... Se on siis mun käsitykseni tällä hetkellä.

Kiitos kaikille, ja tosiaan itse selvisin säikähdyksellä!





Koneellehan ne taitaa kaikkee rustata ja sama tietokanta näkyy varmaan neuvolassa kuin muuallakin, en tiedä. Mutta en usko että sinne kirjataan kovin paljoa, siis ehkä siellä näkyy vain joku merkintä, että joku selvitys työn alla tms. tai vain että olet ollut yhteydessä perheneuvolaan, ei ehkä muuta, no, joku tietänee tämän tarkemmin.

Kysy sitä itse lastenneuvolassa, sano, että kilahdit vähän ja menit kuohuksissasi soittamaan perheneuvolaan, jota sitten kaduit myöhemmin. Sinulla lienee oikeus nähdä tietosi. On varmaan parempi kun otat asian itse puheeksi ja samalla päivittelet niiden touhua. Voit sanoa siitäkin, että uskaltaako täälläkään suutaan avata mistään jos kaikki menee heti tietoon ties minne!

Ja kun menet sinne perheneuvolan visiitille, niin sano, että soittelit sinne kuohuksissasi, että ymmärrät, että olisi ollut parempi vaikka nukkua yksi yö ennen soittoa. Sano myös siitä, että ei se kuulosta avulta, kun puhelimessa kokee itseään uhattavan, mutta kerro toki, että puhelimeen ekalla kerralla vastannut henkilö osasi olla empaattinen. Sano, että monet yöunet on mennyt ja tilanne ei ainakaan paremmaksi muutu jos sieltäkin saa vain lisästressiä!

Ihme touhua sanon minä! Parisuhdeongelmissa lienee siis syytä pyytää keskusteluapua seurakunnan puolelta ja/tai yksityiseltä!

Kukaan ei lapsiasi kuitenkaan yhden soiton perusteella koskaan vie, älä sitä pelkää! Vaikka huostaanotot ovat lisääntyneet, niin silti monilta joiden tilanne on ihan p, ei saada lapsia pois vaikka niin olisi lapsille parempi. Se on siis viimeinen keino. Se että vanhemmat riitelee on normaalia, joskus myös lapsen kuullen. Ja se on normaalia, että mieli kuohuksissa saattaa liioitella tilannetta yms. ja itkeä kun löytää kuuntelijan!

Voimia, seuraan tilannettasi!
 
Viimeksi muokattu:
meikkis vaan
Juuri samaan aikaan kun laitoit viestin, mietin tilannettasi kun makasin päikkäreillä lasten kanssa ;) Eipä tarvinnut tulla sitä kysymään kun olit jo laittanut viestiä. Hyvä että kaikki ok perheneuvolan suhteen.
 
a ö o
Juuri samaan aikaan kun laitoit viestin, mietin tilannettasi kun makasin päikkäreillä lasten kanssa ;) Eipä tarvinnut tulla sitä kysymään kun olit jo laittanut viestiä. Hyvä että kaikki ok perheneuvolan suhteen.

Kiitos! :) Onpa ihanaa että olet noin myötäelänyt ongelmassani! :) Onneksi kaikki meni lopulta hyvin. Kiitokset kovasti sinulle ja kaikille muillekin. Mukavaa syksyn jatkoa kaikille.
t. ap
 
Viimeksi muokattu:
applepie
Tilanteesi on jo ohitse käynnin suhteen mutta halusin vielä kommentoida.

Ensinnäkin, kyllä ammattilaisetkin tietävät, että univelkaiset väsyneet ihmiset ovat helposti poissa tolaltaan ja väsyneenä ihminen sanoo mitä sattuu. Heidät on koulutettu siihen. Toki heidät on myös koulutettu tarkkailemaan ja kiinnittämään huomioita, jos on pelkoa että lapsilla on hätää. Silti kriisit ja tilanteet kuuluvat tavalliseen elämään. Ei kenenkään perhe-elämä ole aina tasapaksua, elämään kuuluu kriisitkin. Kyse on lähinnä siitä, miten hyvin aikuiset ne kriisit saa hoidettua. Ja vastuullinen aikuinen hakee silloin apua kun on väsynyt tms. Eli se on minusta päinvastoin vastuullisen vanhemman merkki, että haluaa selvittää asiansa.

Toiseksi, temperamenttisuus ja riidat eivät lasta vahingoita, elleivät ne ole jatkuvia. Lapset, joilla on temperamenttiset vanhemmat, myös tottuvat siihen että tunteet kuohuu ja sitten sovitaan. Ja paino sanalla sovitaan, se on tärkeää oppia elämään, että näkee että riidoissa pyydetään anteeksi ja tehdään sopu. Surkeammin asiat ovat heillä, jotka eivät pääse edes tällaista elämää näkemään. Miten ne lapset sitten oppivat elämäntaitoja, jos eivät harjoittele jossain. Mutta toki jatkuva riitely on haitallista kaikille, se on asia erikseen. Sen sijaan temperamentti ei ole, tai muuten italiassakaan ei olisi yhtään tervepäistä ihmistä.

Itse ymmärrän kyllä että välttelee perheneuvoloita. Tein niin itsekin, vaikka olin rankassa tilanteessa ja hain keskuteluapua yksityiseltä sen verran kun rahavarat antoivat myöden. Se kannatti. Itse pelkäsin mysö samaa, että lapsi viedään minulta tai että saan jotenkin leiman otsaan loppuelämäksi niin, että olen aina suurennuslasin alla. Tajusin kriisistä selvittyäni, että eihän näin ole. Kelle tahansa voi elämä heittää vaikka mitä eteen, ja silloin tarvitsee apua. ei se ihmisestä viallista tee. Meillä suomalaisilla vaan on se mentaliteetti että pitää vain pärjätä ja näyttää ulospäin tasaista selviytyjää. Mä itse ainakin kadun vain sitä, etten enemmän hakenut tukea itselleni. Lapsikin olisi saanut ehkä enemmän hymyä kun pystyin antamaan. Onneksi asiat ovat nyt kuitenkin hyvin. Mutta olen myös kuullut ihan tavallisista "hyvistä" perheistä, joissa lapsi esim valvottaa jostain syystä niin kovasti, että on päädytty ensikotiin lepäämään. Kysehän on vain tuesta perheelle, että selvitään pahimman yli. Eihän se siitä äidistä viallista tee, ettei kestä univelkaa loputtomiin.
 
vierailija ääk
Hei,
Miten aloittajalla meni tämä tilanne? Onko asiasta tullut seurauksia, jotka vieläkin vaikuttaa? Itse tein saman mokan ja soitin perheneuvolaan. Pelottaa, että olen tuhonnut perheemme tulevaisuuden, vaikka sanoin vain että olen uupunut riitelyyn (ei mitään fyysistä).
 
vierailija
Meillä on mieheni kanssa ollut aika paljon riitoja ja eripuraa, ja olemme toivoneet että saisimme tilanteen selkiytymään. Meillä on kaksi pientä lasta.

Ajattelin että ulkopuolinen keskusteluapu voisi auttaa, ja löysin netistä perheneuvolan yhteystiedot. Soitin sinne (erään riidan jälkeen ja itkinkin puhelimessa, olin niin surkeana) ja kerroin meidän ongelmista puhelimeen vastanneelle henkilölle. Hän sanoi että meille järjestetään keskusteluaika, ja asiasta tulee kirje kotiin. Nyt sitten kirje tuli, ja aika oli sopimaton, ja soitin kysyäkseni voisinko saada toisen ajan. Minulle jäi tästä puhelusta aika pelottava olo. Ensinnäkin, puhelimessa oleva perhetyöntekijä sanoi että minun on ehdottomasti tultava tapaamiseen. Sanoin että aika ei sovi miehelleni, ja E
ehdotin että aika olisi mieheni loman ajalla joulukuussa. Henkilö puhelimessa alkoi kuulostaa suorastaan uhkaavalta "lastenne turvallisuuden takia vaadin sinua tulemaan tämän kuun aikana." kun sanoin etten saa lapsia hoitoon eikä mies voi noin vain olla pois töistä, hän sanoi moneen kertaa, "kehotan sinua suhtautumaan tähän asiaan vakavasti. Lastennekin takia."

Mulle jäi kuva, että tässä suurin piirtein uhkaillaan lasten huostaanotolla! Jäi
todella pelottava mielikuva, ja nyt suorastaan kammottaa lähteä sinne juttelemaan. Mitä jos sanon jotain sellaista josta pystyvät vääntämään jotenkin, etten ole hyvä äiti tai mieheni hyvä isä, ja ottavat lapset meiltä pois? Ei kai sellaista voi tapahtua? Jotenkin sain sen kuvan kun naisen ääni kuulosti niin uhkaalvalta, ja hän suorastaan pakotti minut tulemaan juttelemaan kahden viikon sisällä. Ei siis sopinut juttutuokio parin kuun päähän "lastenne takia vaadin teitä."Hui!!! Mitä nyt uskallan sanoa etteivät jotenkin väännä sanojani ja käytä niitä mua/meitä vastaan myöhemmin? Luulin, että tuo olisi ns turvallinen paikka jossa saisi hieman puida ongelmiaan ja ajatuksiaan mutta nyt mulle jäi ainostaan mielikuva, että uhkailevat lasten huostaan otolla. Onko muilla kokemuksia ko. paikasta?
Hei,
Viestisi luettuani en voinut jäädä vastaamatta. Ensinnäkin tällaista viranomaisen tapaa puhua asiakkaan kanssa EI voi sallia. Toiseksi teillä kyse oli vastaanottoajan vaihtamisesta. Virkailijan on tultava tässä tapauksessa vastaan. Se on normaali käytäntö.
 
vierailija
Siis herranjumala millainen työntekijä sattunutkin sinulle vastaamaan, varmasti jäi pelottava olo hänen käytöksestään mutta älä huoli ei ole perusteita mihinkään lasten huostaanottamiseen. Se että olet itse hakenut sinulle ja miehellesi keskustelu apua on vain hyväksi ajatellen koko teidän perhettä. Älä jää suotta miettimään hänen käytöstään, kun menet paikan päälle ja jos hänellä on edelleenkin samanlainen asenne kannattaa miettiä olisiko parempi pyytää vaihtaa työntekijää. Ja jos yksin joudut menemään ilman miestäsi niin kerrot siellä vain oleiset asiat ja sitten uutta aikaa mihin myös miehesi pääsee mukaasi jonka vuoksi olet sinne yhteydessä ollutkin, että pääsette yhdessä puimaan asioita. Muuten kannattaa miettiä myös seurakunnan parisuhde terapeuttia, voisi olla mukavampi paikka käydä keskustelemassa kun perheneuvolassa noin huono vastaanotto.
Voimia ja steppiä teidän perheelle <3
 

Yhteistyössä