kokemuksia palkki-istuimista!

Me ollaan ostamassa 8kk ikäiselle vauvallemme uutta turva-istuinta koska kaukalo alkaa jäämään pieneksi. Olenkin lukenut paljon istuimista ja olen kiinnostunut tällaisesta palkki-istuimesta cybex Pallaksesta tai Kiddy comfortista..

Onko kellään kokemusta näistä istuimista? Minkäikäisenä ja kokoisena olette siirtäneet lapsen siihen ja miten lapsi on siinä viihtynyt? Mitä mieltä muuten olette kyseisistä istuimista ja miten ne on teillä toiminut?

Kokemuksia kaivataan! :)
 
Lue ketju "Turvaistuimista!"

Kasvot menosuunnassa niskaan kohdistuva voima kolarissa on 170 kiloa. Selkä menosuunnassa niskaan kohdistuva voima kolarissa on 25 kiloa. Besafe kirjoitti toisess paikassa 200 kiloa ja 50 kiloa. Mutta silti samat numerot. Testinukke on "kolmevuotias". Kumman valitset? Selkä edellä vai kasvot menosuunnassa? Vakavia niskavammoja tai kuolema syntyy kun niskaan kohdistuva voima ylittää 100 kiloa.

Jos haluat tietää miten selkä menosuunnassa asennettavat turvaistuimet pärjäävät Autoliiton testeissä kun asennettu juuri selkä menosuunnassa ja vain pisteitä turvallisuudesta voit lukea alla:

Tällaisia ovat pisteet turvallisuudessa kun testattu selkä edellä:

Graco Belogic 4/5 (myös Plus-Gold-hyväksytty)
Klippan Kiss/Duologic II T: 4/5 (Myös Plus-hyväksytty)
Klippan Kiss/Duologic II isofixillä 4,5/5
Brio Zento 3,5/5 (Painavimmalla nukella)
Britax Fixway 4/5
Besafe Combi X3 ISOFIX 4/5
Besafe iZi Kid X3 Isofix 4/5 (Myös Plus-hyväksytty)
Recaro Polaric 4/5
Multi-Tech 3,5/5 (Painavimmalla nukella)
Fair G/01 Isofix (Wavo Fix XL) 4,5/5 (selkä menosuuntaan-telakan kanssa)
Akta Graco Duoflex XTP 4/5

Suositellaan nykyään että lapset kulkisivat jopa viisivuotiaiksi selkä edellä. Niska on vasta silloin riittävän vahva.

Autoliiton testin heikkoudet ovat mm että loppuarvosana, se mikä on ilmaistietoa, on keskiarvo turvallisuudesta ja käyttömukavuudesta ja se ettei se riittävän paljon keskity juuri niskaan kohdistuvaan voimaan (vaikka sitä mitataan). Sen takia myös palkki-istuimet pärjäävät siinä. Ne saavat hyvät arvosanat koska ne ovat pikkasen paremmat kuin tavalliset kasvot menosuuntaan asennettavat turvaistuimet.

Ruotsista olen löytänyt Kiddyn omaa tekstiä missä he sanovat että vasta 18-kiloinen lapsi voi matkustaa kasvot menosuunnassa. He nimittäin tietävät tämän asian yhtä hyvin kuin muutkin asiantuntijat. Palkki-istuimet ovat suunniteltu keski-europpalaiselle markkinoille missä lasten kuljettaminen selkä edellä on täysin tuntematonta ja outoa puuhaa. Onneksi olemme Suomessa jo paljon edistyneimpiä tällä alalla. Harmi vaan että palkki-istuimia nyt viime aikoina markkinoidaan niin paljon myös täälläpäin.

Itse olen turvaistuin-harrastaja. En myy istuimia. Olen vaan lukenut tosi paljon tästä asiasta.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä, että turvaistuinluotsi nyt on tarkastanut edellisessä kirjoituksessaan esiintyneet virheet. Tosin hän edelleenkin jättää huomioimatta sen, että Autoliittojen törmäystesteissä mitataan myös sivutörmäykset, jotka hän silmät kirkkaina unohtaa. On kaikissa maissa, kaikkien turvaistuinvalmistajien ja uskoisin myös myyjien keskuudessa selvää, että istuttaessa selkä menosuuntaan etutörmäyksessa niskaan kohdistuu pienempi voima kuin istuttaessa kasvot menosuuntaan.

Tätä ei myöskään turvaistuinluotsin yllättäen löytämässä Kiddyn informaatiossa kielletä, joskin siellä ei taida lukea, että "vasta 18 kiloinen lapsi VOI istua kasvot menosuunnassa". Jos asia olisi näin yksiselitteinen, niin tuskin Kiddykään valmistaisi palkki-istuimia vasten tahtoansa.

On varmasti mukavaa lukea Euroopan Autoliittojen tekemiä törmäystestejä poimimalla "rusinat pullasta" eli lukemalla vain ne kohdat, jotka tukevat omaa mielipidettä. Kritiikki suurinta osaa noista hänen luettelemistaan turvaistuinmalleista johtuu huonosta tuloksesta käännettäessä istuin käyttöohjeen ja painoluokkamääräysten mukaisesti kasvot menosuuntaan isommalla lapsella sekä sivutörmäyksissä. Niissä nämä istuimallit eivät menesty laisinkaan, vaan suurin osa saa lähes tyrmäävät arvostelut. Miksi turvaistuinluotsi tietoisesti unohtaa mainita nämä testitulokset. Lisäksi Suomessakin on myönnetty, että lisävöillä selkä menosuuntaan asennetuista turvaistuimista 60-70% on väärin tai puuttellisesti kiinnitetty. Tähän toivottavasti uudet turvaistuinamallit Isofix-kiinnityksineen tuovat parannusta. Mutta miksi näinkin vaaarallinen seikka pitäisi unohtaa testiarvosteluissa.

Usein myös auton malli, tilat ja matkustajien määrä vaikuttavat siihen, millainen istuinmalli on TURVALLISIN MAHDOLLLINEN. Nämä ovat myös seikkoja, jotka on pakko ottaa huomioon istuinta valittaessa. Kuljettajan oikea ajoasento on turvallisuuden kannalta tärkein seikka. Siitä ei voida tinkiä vain istuinsuunnan perusteella.

Lisäksi selkeä havainto on, että selkä menosuuntaan asenetut istuimet usein käännetään kasvot meonsuuntaan lapsen ollessa 1,5 - 2 -vuotias. Tähän on varmaankin perustellut syyt, koska turhaan kai sitä ei tehtäisi. Tällöin menetetään se ainoa pieni hyöty näistä istuimista ja ne muuttuvat todella heikoiksi turvallisuudeltaan. Tämänhän testit juuri ovat kertoneet.

Pyrin kyllä ymmärtämään näitä yhdenasian harrastajia, mutta olisi hyvä heidänkin perehtyä laajemmin myös sellaiseen materiaaliin, joka avartaa omaa näkemystä ja antaa paremman kuvan turvaistuimien kokonaisturvallisuudestal
Katsoin palkki-istuimien valmistajien sivuilta jällenmyyjäluetteloita ja ihmettelen, mihin turvaistuinluotsi perustaa näkemyksensä, että palkki-istuimet olisi suunniteltu vain keski-eurooppalaisia varten. Istuimia myydään ympäri maailman ja tuskin ne Suomessakaan olisivat saaneet noinkin suurta suosiota, jos ne eivät toimisi täälläkin. Täällä ihmisten fysiikka on samanlaista ja autotkin samoja kuin Keski-Euroopassa. Missä se ero suunnittelussa syntyy ???

Myöskään onnettomuustilastot eivät kerro erosta eri istuintyyppien kesken. Suurempana huolenaiheena kuin istumasuuntaa pidän sitä, että Suomessa lapsia laitetaan jo 3-4-vuoden iässä koroketyynyille ilman minkäänlaista päänsuojaa. Tämä on mielestäni paljon suurempi turvallisuusriski kuin istumasuunta. Kuitenkaan juuri missään ei ole puututtu tähän järjettömyyteen, eikä poliisikaan valvo turvalaitteiden käyttöä kuin satunnaisesti, vaikka siitä on laissa selvät määräykset.

Toivottavasti selkä menosuuntaan asennettavat istuimet tulevat kehittymään ja paranemaan myös suojaamaan lasta muilta onnettomuuksilta kuin suoralta nokkakolarilta. Myöskin minä tiedän, että selkä menosuuntaan istuminen on teoriassa turvallisempi vaihtoehto määrätyissä kolaritilanteissa, mutta tällaisten istuimien kehittymistä odottaessa luotan myös siihen, että palkki-istuimet ovat hyvä ja turvallinen vaihtoehto kuten testit ovat osoittaneet.
 
Hyvä, että turvaistuinluotsi nyt on tarkastanut edellisessä kirjoituksessaan esiintyneet virheet. Tosin hän edelleenkin jättää huomioimatta sen, että Autoliittojen törmäystesteissä mitataan myös sivutörmäykset, jotka hän silmät kirkkaina unohtaa.
Kuka sinä oikein olet? Oletko palkki-istuinten myyjä? Miksi yrität agressiivisesti väittää valheita? En ole lainkaan jättänyt huomioimatta että Autoliiton testeissä on sivutörmäystestejä. Tiedän hyvin että niitä tehdään, ja se onkin hyvä asia. Kuitenkin on myös todettu että sivutörmäyksiä ei ole yhtä tavallisia kuin törmäyksiä edeltä. Törmäykset edeltä vastaa noin 80% kolareista, tai enemmän. On todennäköistä että autoja jarruvat juuri ennen sivutörmäystä. Jos lapsi istuu kasvot menosuuntaan asennettavassa istuimessa hän heittäytyy eteenpäin pois sivusuojasta. Sen sijaan jos lapsi istuu selkä edellä hän painautuu syvemmin turvaistuimeen juuri ennen törmäystä ja sivusuoja on parhaimmillaan. Sen lisäksi en ole missään sanonut että sivusuoja itse istuimessa olisi huonompi tai parempi riippuen siitä miten päin istuinta on autossa. Se on ihan eri keskustelu. Mutta rajummat ja tavallisimmat kolarit ovat edelleen edestä. Sen lisäksi ei selkä menosuuntaan asennettavien sivukolaripisteet ole huonojakaan Autoliiton testeissä.

On kaikissa maissa, kaikkien turvaistuinvalmistajien ja uskoisin myös myyjien keskuudessa selvää, että istuttaessa selkä menosuuntaan etutörmäyksessa niskaan kohdistuu pienempi voima kuin istuttaessa kasvot menosuuntaan.

Tätä ei myöskään turvaistuinluotsin yllättäen löytämässä Kiddyn informaatiossa kielletä, joskin siellä ei taida lukea, että "vasta 18 kiloinen lapsi VOI istua kasvot menosuunnassa". Jos asia olisi näin yksiselitteinen, niin tuskin Kiddykään valmistaisi palkki-istuimia vasten tahtoansa.
Siinä lukee että Kiddy suosittelee seuraamaan NTF:n suosituksia kasvotmenosuunnassa kulkemisessa. Ja NTF sanoo samalla sivulla: Aikaisintaan 18 kiloisena kasvot menosuunnassa. Aika selvä juttu. Tietysti Kiddy valmistaa palkki-istuimia vaikka ne tietävät tämän asian. Se on koko tämän keskustelun keskeinen asia. Markkina keski-euroopassa vaatii vielä että lapset kulkevat kasvot menosuunnassa. Kiddy on yrittänyt tehdä mahdollisen hyvän istuimen siihen käyttöön. Mutta kuluttajat Iso-Britanniassa ovat pikkuhiljaa oppimassa miten asiat on ja yleensä on niin että kun ne markkinat heräävät silloin asia kulkee nopeasti. Myös Saksassa on nyt ymmärretty enemmän tästä asiasta ja sen takia Britax nykyään markkinoi myös s-m asennettavaa istuinta siellä, Multi-tech. Se on iso askel eteenpäin. Tätä ei nähdä edes Tanskassa missä kaikki istuimet ovat k-m istuimia.


On varmasti mukavaa lukea Euroopan Autoliittojen tekemiä törmäystestejä poimimalla "rusinat pullasta" eli lukemalla vain ne kohdat, jotka tukevat omaa mielipidettä.
Nyt olet todella asiaton. Tiedät tasan tarkkaan että olen käyttänyt maksullista tietoa, sitä mitä normaali-kuluttaja ei lue. Eli pisteitä turvallisuudesta. Tiedät myös että vain Norjassa on julkaistu pisteet erikseen siitä miten päin käännettävät istuimet pärjäävät. Ja kun käännettävä istuin on tehty juuri s-m varten ja ne ovat huonoja (huonompia kuin esim. palkki-istuimia) jos niitä käännetään kasvot menosuuntaan, on itsestään selvää että tällainen erittely on tarpeen. Niitä pitää ainoastaan käyttää selkä edellä. Ja sellaisina niitten pisteitä pitäisi julkaista. Ei ne toimi s-m huonommin koska ne toimivat huonosti k-m. Tietysti oikea tieto tukee minun mielipidettäni koska se perustuu tieteen ja fysiikan lakiin. Niin kuin (toivottavasti) kerroin aikaisemmin markkina ja tieteellinen tieto turvaistuimista ei kulje käsi kädessä. Markkina tulee paljon myöhemmin. No nyt tiedätte sen, ellen aiemmin kertonut.


Kritiikki suurinta osaa noista hänen luettelemistaan turvaistuinmalleista johtuu huonosta tuloksesta käännettäessä istuin käyttöohjeen ja painoluokkamääräysten mukaisesti kasvot menosuuntaan isommalla lapsella sekä sivutörmäyksissä. Niissä nämä istuimallit eivät menesty laisinkaan, vaan suurin osa saa lähes tyrmäävät arvostelut. Miksi turvaistuinluotsi tietoisesti unohtaa mainita nämä testitulokset.
En ole niitä maininnut erikseen (en muista olenko kirjoittanut siitä vai ei, mutta ei sillä ole merkitystä, sillä en olisi niitä jättänyt pois mistään erityisestä syystäkään) koska ne ovat mukaanlaskettuja siihen turvallisuuspisteeseen jonka listasin edellisessä viestissäni.

Voin tietysti listata niitä uudestaan (teen sen toisessa viestissä ettei tietokone vain heittäisi minut ulos kesken viestiä). Siitä voi olla apua lukijoille.

Lisäksi Suomessakin on myönnetty, että lisävöillä selkä menosuuntaan asennetuista turvaistuimista 60-70% on väärin tai puuttellisesti kiinnitetty. Tähän toivottavasti uudet turvaistuinamallit Isofix-kiinnityksineen tuovat parannusta. Mutta miksi näinkin vaaarallinen seikka pitäisi unohtaa testiarvosteluissa.
Siinä sinulla on osapointti. Minun käsitykseni on että niitä ei ole vaikeita kiinnittää, paitsi Gracon Cosmic-mallia. Se oli ihan hirviö siinä autossa mihin itse yritin kiinnittää istuinta (Audi A4). Gracolla on myös huono käyttöopas. Sen sijaan Britax, Axkid ja Maxi-Cosi oppaat olivat hyvät. Ongelma on se ettei ihmiset edes lue niitä. Näin kerran miten ystäviemme (he asuivat silloin ulkomailla ja olivat vierailulla täällä) oli asennettaneet lainaamansa istuimen etupenkille ilman alakiinnitysvöitä. Istuin oli vanha, lainattu eikä he saaneet mukaan vöitä. Normaalitilassa, normaali-ihminen lukee tarkkaan ja ei unohda kiinnittä istuinta. Kiinnittäminen ei ole moninmutkainen. Mutta esimerkiksi palkki-istuimiin verrattuna kiinnittäminen vaikuttaa moninmutkaiselta kun siinä on lisää momenttejä. Ratkaisu tähän on että ostaja vaatii että kauppa kiinnittää istuinta autoon. Tai, jos hän ei ole lukukykyinen (liioittelen tietysti vähän nyt), ostaa isofix-istuimen, tietysti selkä menosuuntaan asennettavan. Olen itse todella yllättynyt että näin monta asentaa istuimen väärin. Olen siis lukenut tätä kauan sitten itse, mutta ihmettelen sitä vielä. Ongelma ei ole istuimissa. Ongelma on muualla. Esimerkiksi CarSeat.se | Rear Facing Car Seats | Trusted Car Seat Advice sivusta näkee asennus-videoita. Niistä näkee miten helppoa on asentaa. Ehkä olisi paikkaan laitta istuimen mukaan DVD. Esimerkiksi Besafe:n isofix s-m istuimia, Duologic II, ja Wavo Fix XL kiinnitetään ilman alakiinnitysvöitä. Itse autan mielellään ihmisiä kiinnittämään istuimia oikein. Minä ehdotan että kaikki itse ottavat selville miten oman istuimen pitää kiinnittää. Katsoo videoita ja pyytää apua. Jos on tarkka pärää tietysti hyvin itsekin. Ongelma on lähinna siinä että ihmiset yrittävät kiinnittää ilman käyttökirjaa, vain istuimella olevien kuvien perusteella. Olen ihmetellyt miksi jotkut istuimet saavat huonot pisteet juuri kohdasta "väärinkiinnittäminen riski" kun ne ovat niin helppoja kiinnittää. Testi ei kerro kaikkea.



Usein myös auton malli, tilat ja matkustajien määrä vaikuttavat siihen, millainen istuinmalli on TURVALLISIN MAHDOLLLINEN. Nämä ovat myös seikkoja, jotka on pakko ottaa huomioon istuinta valittaessa. Kuljettajan oikea ajoasento on turvallisuuden kannalta tärkein seikka. Siitä ei voida tinkiä vain istuinsuunnan perusteella.
En kuljettaisi lapsiani istuimessa missä heidän niskansa katkeisi. Ostaisin mieluummin isomman auton. On mahdollista vaihtaa isompaan autoon ilman että auto maksaa paljon enemmän, ehdä joutuu ostamaan pari vuotta vanhemman auton, mutta pikkulapsiperhe tarvitsee vähän isompaa autoa. Itselläni on Passat 2003. Siihen saan neljä s-m istuinta mahtumaan ja itse istun tosi hyvin kuljettajana. Myös pieni Peugeot 206 oli yllättävän tilaava sisältä. Useimmiten s-m istuin mahtuu parhaiten etupenkillä kunhan turvatyyny on poiskytketty. Minun autossa turvatyyny on poiskytketty verstaalla. Meidän toisessa autossa, Touranissa meillä on 4 istuinta, kaikki s-m. Ne ovat kaikki takapenkeillä. Itse ja mieheni istumme molemmat etupenkillä. Ennen Tourania meillä oli Skoda Fabia. Siihen saimme kaksi s-m istuinta riviin. Eli toinen etupenkille. Neljävuotias tytömme istui komeasti takapenkillä Multi-techissä. S-m tietysti. On hyvin harva tilanne missä s-m istuinta ei saisi autoon. Se olisi sitten pikku-pikku-auto mitä ei jostain syystä voi vaihtaa isompaan. Olen nähnyt jopa s-m istuimen kahdenhengen Smartissa. Wavo Fix XL. Voit lukea lisää pikku-autoista ja s-m istuimista sivulla www.sikkerautostol.dk. Sivusto on sekä tanskaksi että englanniksi.

Lisäksi selkeä havainto on, että selkä menosuuntaan asenetut istuimet usein käännetään kasvot meonsuuntaan lapsen ollessa 1,5 - 2 -vuotias. Tähän on varmaankin perustellut syyt, koska turhaan kai sitä ei tehtäisi. Tällöin menetetään se ainoa pieni hyöty näistä istuimista ja ne muuttuvat todella heikoiksi turvallisuudeltaan. Tämänhän testit juuri ovat kertoneet.
Ja sen perusteella suosittelet palkki-istuinta? Ongelma on tiedonpuutetta. Jos olisi sata minunkaltaista suomessa tämä ongelma ei olisi olemassakaan. Ei ole hyvää syytä siihe miksi vanhemmat kääntävät lapsiaan. Näin varhain vanhemmat ei kuitenkaan käännä lapsiaan minun tekemän kyselyn mukaan (toisessa foorumissa). Vanhemmat kääntävät lapsiaan koska lapsi voi pahoin eihkä vanhempi tietä miten vaarallista on kulkea k-m. Vanhemmat luulevat että lapsilla on liian vähän jalkatilaa. Tämä ei häiritse lapsia, mutta jos vanhempi kysyy 20 kertaa onko liian vähän tilaa jaloille silloin lapsi ehkä vastaa myönteisesti pikkuhiljaa. Vanhemmat eivät siis tiedä mitä on parasta. Lisää tietoisuutta on ongelman ratkaisu. Toinen asia on että jotkut lapset valittavat autossa koska he haluavat päättää asioista. Silloin on helppoa kääntää lastaan jos ei tiedä miten vaarallista on. Itse suosittelen käyttää istuimia jotka voi ainoastaan käyttää selkä edellä. Silloin ei yhtä helposti pikkuasioista käännetä lasta. Uusin Britax istuin, Britax Max-way on huippuistuin joka on Plus-hyväksytty 25 kiloon asti ja selkä on sen verran korkea että lapset voivat kulkea selkä edellä kuusivuotiaaksi asti. Tulee markkinoille helmikuussa.



Pyrin kyllä ymmärtämään näitä yhdenasian harrastajia, mutta olisi hyvä heidänkin perehtyä laajemmin myös sellaiseen materiaaliin, joka avartaa omaa näkemystä ja antaa paremman kuvan turvaistuimien kokonaisturvallisuudestal
Katsoin palkki-istuimien valmistajien sivuilta jällenmyyjäluetteloita ja ihmettelen, mihin turvaistuinluotsi perustaa näkemyksensä, että palkki-istuimet olisi suunniteltu vain keski-eurooppalaisia varten. Istuimia myydään ympäri maailman ja tuskin ne Suomessakaan olisivat saaneet noinkin suurta suosiota, jos ne eivät toimisi täälläkin. Täällä ihmisten fysiikka on samanlaista ja autotkin samoja kuin Keski-Euroopassa. Missä se ero suunnittelussa syntyy ???

Myöskään onnettomuustilastot eivät kerro erosta eri istuintyyppien kesken. Suurempana huolenaiheena kuin istumasuuntaa pidän sitä, että Suomessa lapsia laitetaan jo 3-4-vuoden iässä koroketyynyille ilman minkäänlaista päänsuojaa. Tämä on mielestäni paljon suurempi turvallisuusriski kuin istumasuunta. Kuitenkaan juuri missään ei ole puututtu tähän järjettömyyteen, eikä poliisikaan valvo turvalaitteiden käyttöä kuin satunnaisesti, vaikka siitä on laissa selvät määräykset.

Toivottavasti selkä menosuuntaan asennettavat istuimet tulevat kehittymään ja paranemaan myös suojaamaan lasta muilta onnettomuuksilta kuin suoralta nokkakolarilta. Myöskin minä tiedän, että selkä menosuuntaan istuminen on teoriassa turvallisempi vaihtoehto määrätyissä kolaritilanteissa, mutta tällaisten istuimien kehittymistä odottaessa luotan myös siihen, että palkki-istuimet ovat hyvä ja turvallinen vaihtoehto kuten testit ovat osoittaneet.
Selkä menosuuntaan asennettavat istuimet ovat nyt jo hyvät. Tämä mitä kirjoitat niistä on pelkkää huuhaa. Palkki-istuimet eivät ole suunniteltu Pohjoismaita varten koska meillä on jo paremmat istuimet.

Itse kerron vain asiantuntijoiden ja turvalaitetieteen tosiasioita. En keksi omia ajatuksia. Olen tiedonvälittäjä. Yritän myös välittää tietoa turvavyöistuimista ja miksi ne ovat paljon parempia kuin pelkkä istuinkoroketta ilman selkänojaa ja sivutörmäyssuojaa.

Minun mielestä olisi hyvä jos palkki-istuimet olisi suunniteltu neljä-kuusi-vuotiaille jotta he pysyisivät paremmin istuimissaan. Nyt he istuvat usein turvavyöistuimissa ja yhtäkkiä ne "kiipeilee" pois istuimesta ja yrittävät tarttua kiinni johonkin leluun autossa. Tähän ikäluokkaan palkki-istuimet olisivat tarpeen. Mutta en ole nähnyt sellaista jossa palkkia voi käyttää yli 18 kiloinen lapsi.

Toinen vaihtoehto on pitää lapsia selkä menosuunnassa ainakin viisi-vuotiaaksi ja kääntää vasta kuusivuotiaana kun he ovat vähän isompia ja psyvät paremmin paikoilleen autossa.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä, että turvaistuinluotsi nyt on tarkastanut edellisessä kirjoituksessaan esiintyneet virheet. Tosin hän edelleenkin jättää huomioimatta sen, että Autoliittojen törmäystesteissä mitataan myös sivutörmäykset, jotka hän silmät kirkkaina unohtaa. On kaikissa maissa, kaikkien turvaistuinvalmistajien ja uskoisin myös myyjien keskuudessa selvää, että istuttaessa selkä menosuuntaan etutörmäyksessa niskaan kohdistuu pienempi voima kuin istuttaessa kasvot menosuuntaan.
Ok tästä tulevat.

Sivutörmäyspisteet turvaistuimista kun asennettu ja testattu selkä menosuunnassa. *= testattu kolmevuotiasta vastaavalla nukella. ** testattu kuusivuotiasta vastaavalla nukella.

Wavo Fix XL 4,5/5 *
Graco Belogic 3,5/5 **
Graco Cosmic etupenkillä 2,5/5 **
Graco Cosmic takapenkillä 4/5 (muistaakseni*)
Graco Duoflex etupenkillä 4,5/5 **
Graco Duoflex takapenkillä 4,5/5 *
Duologic II ISOFIXillä 3,5/5 *
Duologic II vöillä 4/5 *
Recaro Polaric 3/5 *
Britax Multi-tech 3,5/5 **
Besafe Combi X3 ISOFIX 3/5 *
Besafe Kid X3 ISOFIX 3,5/5 *
Brio Zento 4/5 **
Britax Fixway 3/5*

Eli kun tietää miten hyvin ne pärjäävät etukolarissa, mikä on kaikkein suurin osa kolareista ja rajuin ja näkee että kaikki paitsi Cosmic etupenkillä ovat joko hyviä tai melko hyviä myös sivukolarissa valinta on helppo. (Itse en suosittelisi Gracon Cosmic eikä Duoflex kiinnittämisvaikeuksien takia. Cosmicilla on muita käyttöön liittyviä huonoja ominaisuuksia. Mutta suosittelen tietysti toista s-m istuinta näitten tilalle.)

Palkki-istuimet saavat huippupisteitä sivukolarissa, mutta etukolarissa ne käytännössä ei ole riittäviä.

Näin Vauvatar kirjoittaa Cybex Pallas-istuimesta:

"Tavallisiin turvavaljaisiin verrattuna törmäystyynyllä varustettu Pallas vähentää kolaritilanteessa lapsen herkälle pään- ja niskan alueelle syntyvää painetta 30 % !"

Eli numeroina tämä tarkoittaisi vähintään 170 kg * 0,7 = 119 kg tavallisessa etutörmäystestissä. (luultavasti 50 km/h)

Olen myös lukenut lukuja missä sanotaan että k-m istuimissa voima on 300 kg (en tiedä missä nopeuksessa). Siinä Cybexin istuimessa voima olisi 300 * 0,7 eli 210 kg

Muistattehan että kolmevuotiaan lapsen niska kestää noin 100 kg.

Selkä menosuuntaan asennettavan istuimen luvut ovat: 25-50 kg.

Uskon että asia on selvitetty näillä numeroilla.

Ja vielä sivutörmäykistä artikkeli englanniksi:

Rear facing and side impact collisions | CarSeat.se

Kiitos keskustelusta!
 
Viimeksi muokattu:
Aika voimakkaita näkemyksiä ja perusteluja uudestaan ja uudestaan kirjoitettuina. Turvaistuinluotsi on nyt paikallistettu aika selkeästi Britaxia lähellä oleviin tahoihin. Erityisesti, kun vielä Gracokin on otettu kohteeksi pahimpana selkä menosuuntaan istuimien kilpailijana. Ihmettelen, että tältä taholta ei ole aikaisemmin tullut minkäänlaista reagointia esim. muiden kasvot menosuuntaan asennettavien istuimien käyttöä kohtaan.

Jostain syystä nyt palkki-istuimet näyttävät olevan selkeästi mustamaalauksen kohteena. Britax mm. itse kauppaa Suomessa kasvot menosuuntaan asennettavia istuimia 9-18 kg painoisille, mitä luotsi pitää pahana. Myöskään perinteisesti Britaxin englanninkielisltä kotisivuilta ei taida löytyä yhtään selkä menosuuntaan asennettavaa istuinta - näin on ainakin ollut. Onko nyt syynä se, että Britax ja muut selkä menosuuntaan asennettavia istuimia myyvät ovat menettäneet markkinoita. Joku syy täytyy olla, miksi tästä voimakkaasta propagandasta huolimatta kuluttajat haluavat niitä ostaa ja luottavat myös niihin testeihin, joita laajimmin tehdään sekä arvostavat myös sitä, että lapsi mahtuu jopa istumaan autossa mukavasti jopa viisivuotiaana.
 
Aika voimakkaita näkemyksiä ja perusteluja uudestaan ja uudestaan kirjoitettuina.
Tietysti. On tärkeätä että ihmiset oppivat näitä asioita. Ja kun koko ajan yrität löytää tavan mustamaalata minut, on pakko vastata niihin jotta tulisi selville mistä on oikein kyse.


Turvaistuinluotsi on nyt paikallistettu aika selkeästi Britaxia lähellä oleviin tahoihin. Erityisesti, kun vielä Gracokin on otettu kohteeksi pahimpana selkä menosuuntaan istuimien kilpailijana.
On totta että olen hyvin tyytyväinen Britaxin selkä menosuuntaan asennettaviin isuimiin. Mutta Graco Duologic 2 on myös yksi suosikkeistani ja Maxi-Cosi Mobi on toinen suosikki. Axkidin Kidzone ja Kidzofix ovat parempia kuin Britaxin istuimia. On todella vaikeata sanoa mitkä ovat parhaat s-m turvaistuimet. Mutta Gracon Cosmic XTP ei kuulu niihin (monista eri syistä). Tärkeintä minulle on 1. istuinmen pitää toimia s-m mahdollisimman kauan, eli riittävän iso. 2. Istuimen pitää olla kätevä ja mahtua hyvin autoon, joten vanhemmat kokevat että he vaivatta voi pitää lastensa s-m neljään ikävuoteen saakka.


Ihmettelen, että tältä taholta ei ole aikaisemmin tullut minkäänlaista reagointia esim. muiden kasvot menosuuntaan asennettavien istuimien käyttöä kohtaan.
Koska "kaikki" tietävät ettei tavallinen kasvot-menosuuntaan asennettava istuin ole yhtä hyvä kuin selkä menosuuntaan asennettava istuin. Se lukee kaikkialla. Liikenneturvan esitteistä yms. Ongelma on lähinnä ettei vanhemmat tiedä kuinka suuri tämä ero on. Kun puhutaan Palkki-istuimista ongelma on se että niitä luullaan yhtä turvallisiksi kuin s-m istuimet. Tai jopa uskotaan että he ovat turvallisin valinta. Niin kuin itse väitit alussa. Jos joku vanhempi saa kaiken mahdollisen tiedon, tietää että lapsilla niska on juuri se heikko piste, tietää että voimat etukolarissa ovat korkeimmat, ymmärtää fysiikan lait, tietää mitka kolarit ovat tavallisimmat, yms mutta silti haluaa että lapset kulkevat kasvot menosuunnassa. Silloin on tietysti parempi jos hän valitsee palkki-istuimen tavallisen kasvot-menosuuntaan asennettavan istuimen tilalle. Tietysti. Mutta heille täytyy kertoa että se on huonompi valinta kuin selkä menosuuntaan asennettavan istuimen. Jos markkinointi olisi rehellinen kerrottaisiin että s-m turvaistuin vähentää niskaan kohdistuvaa (venytys-)voimaa 75-83% tavalliseen k-m istuimeen verrattuna. Palkki-istuimessa niskaan kohdistuva voima vähentyy 30%-prosentilla. Jotta lapsi selviytyisi niskaan kohdistuvaa voimaa pitää vähentää 50-67% noupeutta riippuen. Nämä luvut ovat laskettu aiemmin antamista luvuista voimista (eri istuimissa). Löysin jossain että tietyssä Kiddy-istuimessa niskaan kohdistuva voima vähentyy jopa 50 %-prosentilla. Mutta tämä riittää vain kun ajetaan 50 km/h. (Jos laskee niistä samoista numeroista). Cybexin istuimista sanottiin kuitenkin että parannus on vain 30%. Ja sitten täytyy vielä muistaa että mitä pienempi lapsi sitä heikompi niska. Itse haluaisin palkki-istuimia suunniteltu kuusivuotiaille. Silloin niistä olisi oikea hyöty. Heille ei ole parempaa, ellei he voivat vielä istua selkä menosuunnassa, mikä ei aina onnistu kuusivuotiaille (vaikka jotkut jopa yli 120 senttiä pitkät lapset istuvat vielä s-m).

Jostain syystä nyt palkki-istuimet näyttävät olevan selkeästi mustamaalauksen kohteena.
Syy lukee yllä. Olen myös hyvin kriittinen k-m isofix istuimiin. Nekin luullaan turvallisiksi ja ostetaan tällaiset s-m istuinte tilalle koska isofix kuulostaa niin hyvältä. (Esimerkiksi mieheni serkku teki näin. Hän ei tiennyt että selkä edellä on paljon turvallisempi vaihtoehto).


Britax mm. itse kauppaa Suomessa kasvot menosuuntaan asennettavia istuimia 9-18 kg painoisille, mitä luotsi pitää pahana.
Totta. Hekin valmistavat sitä mitä (tietämätön) markkina haluaa. Mutta on tärkeätä ymmärtää että ei ole minun omaa mielipidettäni että lasten pitää kulkea s-m. Se on vain faktaa. Ja muihin aloihin verrattuna tämä on helppoa fysiikkaa. Ei ole mitään keskusteltavaa siitä tosiasiasta. Sitten on eri juttu se ettei vanhemmilla on tarvittavaa tietoa tehdäkseen kunnon valinnan.

Olisi tosi hyvä juttu jos Kiddy ja Cybex valmistaisivat s-m istuimia missä olisi myös heidän sivutörmäysteknologia mukana. Yksi menestyjä olisi ehkä istuin jossa lapsi istuisi s-m 18-kiloon asti ja sitten 18-25 kiloisena (tai kauemmin) palkilla. Tietysti parasta on kulkea 25-kiloon asti s-m, mutta esimerkiksi tosi pitkille (pitkille ja hoikille) lapsille tämä olisi hyvä ratkaisu jos istuimet olisivat riittävän korkeat. Istuin olisi ehkä markkinamenestyjä ja olisi keino saada vanhemmat pitämään lapsiaan s-m ainakin 18-kiloon asti. Tämä olisi siis kakkos-vaihtoehto s-m istuimeen missä isokin lapsi istuu mukavasti (niitä on olemassa).



Myöskään perinteisesti Britaxin englanninkielisltä kotisivuilta ei taida löytyä yhtään selkä menosuuntaan asennettavaa istuinta - näin on ainakin ollut.
BRITAX Child Car Seats - BRITAX

ja

Autokindersitze: Kindersitze für das Auto von Britax Römer

Siinä Multi-tech on mukana. Mikä on teoriasi siitä miksi heille on tänä vuonna tullut Multi-tech markkinoille? Ja mikä on teoriasi siitä miksi juuri heidän markkinoille, eikä esimerkiksi Tanskaan? (Tiedän itse miksi, mutta olisi kivaa kuulla teoriasi tästä).



Onko nyt syynä se, että Britax ja muut selkä menosuuntaan asennettavia istuimia myyvät ovat menettäneet markkinoita.
Voin antaa ainakin sen vihjeen että tämä on väärä vastaus. ;)


Joku syy täytyy olla, miksi tästä voimakkaasta propagandasta huolimatta kuluttajat haluavat niitä ostaa ja luottavat myös niihin testeihin, joita laajimmin tehdään sekä arvostavat myös sitä, että lapsi mahtuu jopa istumaan autossa mukavasti jopa viisivuotiaana.
Tietämättömyyttä ja väärää markkinointia. Ei muuta. Hyvin yksinkertaista siis.
 
Turvaistuinluotsi: Minä tiedän kyllä erot selkämenosuuntaan olevien ja kasvot menosuuntaan olevien istuinten välillä, tiedän myös että selkämeno suuntaan olevat istuimet ovat hyviä suorissa nokkakolareissa. En kaipaa enkä tarvitse valistusta tästä asiasta, koska olen lukenut mm. testituloksia ja niissä palkki-istuimet ovat pärjänneet jopa nokkakolareissa. Ja voihan se kolari tulla mistä suunnasta tahansa.. ja minulla on syyni miksi olen ostamassa lapselleni palkki-istuinta enkä selkämenosuuntaan olevaa istuinta.

aloitin keskustelun koska kaipaan KOKEMUKSIA palkki-istuimista, enkä käännytystä selkämenosuuntaan oleviin istuimiin.. Eli siis, jos jollain on kokemusta/ tietoa palkki-istuimista niin haluaisin mielelläni kuulla :) tietenki haluan kuulla myös huonot kokemukset, mutta myös hyvätkin..
 
olen lukenut mm. testituloksia ja niissä palkki-istuimet ovat pärjänneet jopa nokkakolareissa.
Tämä on juuri sitä mitä olen yrittänyt selittää. Eli ettei nämä testit pystyvät näyttämään eron palkki-istuinten ja s-m istuinten välillä. Eli palkki-istuimet ovat huonoja nokkakolareissa vaikka saa hyvät arvosanat. (Paitsi ehkä jos ajaa 30-40 km/h, silloin niitten suoja riittänee).

Minun tavoitteni on levittää tietoa tästä, en päätä ihmisten puolesta. Tärkeintä minulle on että ihmiset tietävät kuinka paljon parempia s-m istuimet ovat. Jos silti, niin kuin kirjoitit, jostain syystä kuitenkin haluaa palkki-istuimen, en puutu siihen.

Voi olla että sinulla on jo kolmevuotias ja ajattelit siirtää vauvanne isosiskon/isoveljen s-m istuimeen ja kolmevuotiaan palkki-istuimeen. En tunne koko teidän tilannetta.

Muuten tuli hyvä uutinen tänään Cybexilta. Heidän ensimmäinen selkä menosuuntaan asennettava istuin (ISOFIX) tulee markkinoille keväällä. Sen nimi on Cybex Sirona. He kirjoittivat sähkopostiviestissä minulle tänään: "Depending on the individual physiognomy of the child, once the leg space starts to become limited in the rearward facing position (earliest from age three) Sirona can be used front facing up to approx. four years." Eli aikaisintaan kolmevuotiaana voi kääntää istuinta kasvot menosuuntaan ja silloin lasta kiinnitetään palkilla, kuten palkki-istuimissa.

En aio jatkaa keskustelua tässä ketjussa. Asia on muuten loppuun käsitelty ja kaikki numerot kerrottu :)

Toivottavasti löydät istimen jolla olet tyytyväinen!
 
Tämä on juuri sitä mitä olen yrittänyt selittää. Eli ettei nämä testit pystyvät näyttämään eron palkki-istuinten ja s-m istuinten välillä. Eli palkki-istuimet ovat huonoja nokkakolareissa vaikka saa hyvät arvosanat. (Paitsi ehkä jos ajaa 30-40 km/h, silloin niitten suoja riittänee).

Minun tavoitteni on levittää tietoa tästä, en päätä ihmisten puolesta. Tärkeintä minulle on että ihmiset tietävät kuinka paljon parempia s-m istuimet ovat. Jos silti, niin kuin kirjoitit, jostain syystä kuitenkin haluaa palkki-istuimen, en puutu siihen.

Voi olla että sinulla on jo kolmevuotias ja ajattelit siirtää vauvanne isosiskon/isoveljen s-m istuimeen ja kolmevuotiaan palkki-istuimeen. En tunne koko teidän tilannetta.

Muuten tuli hyvä uutinen tänään Cybexilta. Heidän ensimmäinen selkä menosuuntaan asennettava istuin (ISOFIX) tulee markkinoille keväällä. Sen nimi on Cybex Sirona. He kirjoittivat sähkopostiviestissä minulle tänään: "Depending on the individual physiognomy of the child, once the leg space starts to become limited in the rearward facing position (earliest from age three) Sirona can be used front facing up to approx. four years." Eli aikaisintaan kolmevuotiaana voi kääntää istuinta kasvot menosuuntaan ja silloin lasta kiinnitetään palkilla, kuten palkki-istuimissa.

En aio jatkaa keskustelua tässä ketjussa. Asia on muuten loppuun käsitelty ja kaikki numerot kerrottu :)

Toivottavasti löydät istimen jolla olet tyytyväinen!

Kun täällä kirjoitellaan näistä istuimista vahvalla asiantuntemuksella haluamme myös oikaista yhden virheen ylläolevasta kirjoituksesta. Kysymys on varmaankin jossain määrin käännös- tai ajatusvirheestä.

Viitaten "turvaistuinluotsin" ja CYBEX-asiakaspalvelun väliseen sähköpostiien vaihtoon: CYBEX SIRONA turvaistuimen SAA JA VOI kääntää kasvot menosuuntaan lapsen painon ollessa yli 9 kg (ECE 44-ryhmä I, 9-18 kg). Koska Sirona on rakenteeltaan uudentyyppinen turvaistuin, siinä jalkatilaa lapselle on selkä menosuuntaan istuttaessa enemmän kuin perinteisissä turvaistuinmalleissa. Tarve kääntää istuin kasvot menosuuntaan JALKATILAN puutteen vuoksi, ei tule vastaan kuin vasta n. kolmen vuoden iässä. Tämä tarkoittaa eri asiaa kuin "turvaistuinluotsin" varsin vapaa ja luova käännös.

On hyvä, että turvaistuimista keskustellaan ja erityisesti faktoihin perustuen. Disinformaation jakaminen puoleen tai toiseen on taas kyseenalaista, joskin vapaata näillä foorumeilla. Pelkillä numeroilla ei voida mitata mahdollisen onnettomuuden tuloksia - valitettavasti

CYBEX - markkinointi
Jussi ruusuvaara
account manager
 
Koska Sirona on rakenteeltaan uudentyyppinen turvaistuin, siinä jalkatilaa lapselle on selkä menosuuntaan istuttaessa enemmän kuin perinteisissä turvaistuinmalleissa. Tarve kääntää istuin kasvot menosuuntaan JALKATILAN puutteen vuoksi, ei tule vastaan kuin vasta n. kolmen vuoden iässä. Tämä tarkoittaa eri asiaa kuin "turvaistuinluotsin" varsin vapaa ja luova käännös.

CYBEX - markkinointi
Jussi ruusuvaara
account manager
On hyvin mahdollista että olet oikeassa että Cybexin asiantuntija viittasi juuri jalkatilan puutteeseen kun hän kirjoitti noin. Mutta on myös mahdollista tulkita tekstiä niin kuin itse tulkitsin sen, eli että "käännä sitten kun jalkatilaa loppuu, mutta suosittelemme vasta kolmevuotiaana". Lopputulos on kuintenkin sama. :) Sironassa lapsi voi kulkea kauan selkä edellä, mikä on tosi hyvä juttu.

Toivon teille paljon menestystä Sironan myynnissä Suomessa! Siitä tulee varmasti huippusuosittu istuin.
 
Milloin tuo Cybex Sirona on tulossa Suomen markkinoille ja mihin hintaan? Kuulostaa tosi hyvälle idealle. Meidän nuorimmaisella oli kaukalon jälkeen käytössä HTS Besafen izi combi isofixilla, mutta pojan ollessa n.1,5v hän oppi luikertelemaan itsensä irti 5-pistevöistä. Näin ollen palkki-istuin oli ainoa vaihtoehto ja siirryimme Cybex pallakseen isofix kiinnitteillä. Melko kallista touhua ostaa monta penkkiä lyhyellä aikaa. Tuollainen yhdistelmä 5-pistevyöpenkkiä ja palkkipenkkiä olisi tullut enemmän kuin tarpeeseen.
 
palkki-istuin on tulossa meille eteiseen, koska tarvitaan toinenkin istuin. en jaksa yhden penkin kera pelata ja päivittäin sitä irrotella. millon mennään mummon kanssa ja milloin kummin, silloin aattelin napata vain tuon mukaan ja se tuntuu käyvän autoon kuin autoon.
 
Alkuperäiselle kysyjälle.

Olen saanut kokeilla molemmissa autoissamme bmw henkilöautossa ja nissan qashkaissa seuraavia istuimia. Besafe isis, akta graco xtp ja cybex pallas fix mikä siis isofix kiinnitteinen.
Besafe ja graco olivat ihan mielettömän kömpelöitä asentaa. Tukijalkojen ja extra voiden kanssa kikkailu oli kyllä ihan syvältä. Kumpaankaan autoon ei mahtunut etupenkille enää istumaan paljon yli 160 senttinen aikuinen, kun penkit oli asennettu kiinni selkä menosuuntaan. Eli se siitä perheutoilusta kun mies on 188 pitkä.

Myös noinden 5 pistevöiden kanssa leikkiminen, kun pehmusteet ovat tiellä ja vyöt jokakerta solmussa ei tuo lisää turvallisuutta. Samoin pistin merkille, että noissa molemmissa tuoleissa lapsen pää roikkui valtoimenaan rinnan päällä, kun neiti nukahti.
Että ihan sama, mitä täällä arvostellaan ja tapellaan noista palkki-istuimista vs vyöistuimista niin en ikinä enää osta muita kuin palkillisia. Lapsella on paljon paremmat suojat pään seudulla ja mielestäni pallas on lapselle parempi ja tukevampi.

Kyllä se vaan niin on, että nuo palkilliset ovat tulleet jäädäkseen, koska ovat oikeasti parempia. Autossa on myös lapselle ja aikuisille paljon enemmän tilaa. Lisäksi kun ajaja näkee lapsen kasvot niin vältytään vaaratilanteilta paremmin. Ei tarvitse vetää liinoja kiinni missään motarilla kun pelästytään onko lapselle tapahtunut jotain kun ei nähdä.
Vielä kun penkki on isofix kiinnitteinen on väärin asentaminen mahdotonta. Besafe ja varsinkin gracon asennus ei vakuuttanut minua. Vaikka ne olivat "oikein laitettu niin ne liikkuivat silti". Etupenkillä pitää niitata tuoli mahdollisemman kireälle. Ei hyvä.

Itse siirsin neidin 9kk tienoilla kun ei mahtunut enää turvakaukaloon. Nyt neiti täyttää vuoden ja on erittäin tyytyväinen tuoliinsa. Mielestäni ihmisillä on älyttömät ennakko asenteet näitä penkkejä vastaan, kun eivät ole itse kokeilleet. Googlataan kaikenmaailman sivuja ja lainaillaan sieltä ties mitä fanaatikko hölynpölyä, vaikka ei itse ole edes kokeiltu että voisi oikeasti tietää mistä puhuu.

Itse tilasin tuolini kikiwelt nimisestä nettikaupasta saksasta, kotiinkuljetettuna n.230€ ja mukaan kesäsuoja lisäksi.
Tuoli on hyvä, todella viimeistellyn näköinen ja helppo asentaa niin eikä ole niin älyttömän painava. Mitä muuta sitä turvaistuimelta voi pyytää?
 
Oi miten hyvää tekstiä turvaistuinluotsilta! Foorumeita luettuani meinaa välillä hermoromahdus tulla kun ihmiset vääntävät ja vääntävät VÄÄRÄÄ tietoa ja internetissä vääräkin tieto leviää kuin rutto. Nyt tuli kerrankin hyvät perustelut ja faktat "pöytään", että mikä on se paras matkustustapa.

Palkki-istuimet ovat mielestäni kuitenkin erittäin hyvä vaihtoehto kun tarvitaan autottomalle perheelle turva-istuin. Se on helppo siirrellä ja säilyttää ja asentaa nopeasti autoon. Tulee helpommin otettua se matkaan mukaan kuin "vaikeasti" kiinnitettävä istuin ja palkki kumminkin parempi kuin ilman mitään tai istuinkoroke. On mukana sitten edes sivutörmäyssuojat :)

Voisikohan palkki tekniikkaa soveltaa s.m. istuimiin niin että jos tulee peräänajo niin suojana olisi palkki eikä 5-piste valjaat? Tässä tapauksessa ei tulisi sitäkään huonoa käytännönseikaa eli etutörmäys tulossa -> äkkijarrutus (lapsi pyöristyy palkin ympärille) -> varsinainen törmäys (ja lapsi väärässä asennossa), sillä peräänajossa ei tule kuin se yksi tömäys. Peräänajo törmäykset tietty on yleensä aika lieviä, mutta juuri lievissä tapauksissa siitä palkista on todella hyötyä (vauhtinopeus 30-40-50km/h).

Turvaistuinluotsin esittämä palkki-istuin isomille lapsille voisi olla myös hyvä idea. Itse voisin kuvitella sen 5-8 vuotiaalle. Tuon ikäinen kun liikuskelee turvavyöistuimen vyössä miten sattuu.
 
Lue ketju "Turvaistuimista!"

Kasvot menosuunnassa niskaan kohdistuva voima kolarissa on 170 kiloa. Selkä menosuunnassa niskaan kohdistuva voima kolarissa on 25 kiloa. Besafe kirjoitti toisess paikassa 200 kiloa ja 50 kiloa. Mutta silti samat numerot. Testinukke on "kolmevuotias". Kumman valitset? Selkä edellä vai kasvot menosuunnassa? Vakavia niskavammoja tai kuolema syntyy kun niskaan kohdistuva voima ylittää 100 kiloa.

Jos haluat tietää miten selkä menosuunnassa asennettavat turvaistuimet pärjäävät Autoliiton testeissä kun asennettu juuri selkä menosuunnassa ja vain pisteitä turvallisuudesta voit lukea alla:

Tällaisia ovat pisteet turvallisuudessa kun testattu selkä edellä:

Graco Belogic 4/5 (myös Plus-Gold-hyväksytty)
Klippan Kiss/Duologic II T: 4/5 (Myös Plus-hyväksytty)
Klippan Kiss/Duologic II isofixillä 4,5/5
Brio Zento 3,5/5 (Painavimmalla nukella)
Britax Fixway 4/5
Besafe Combi X3 ISOFIX 4/5
Besafe iZi Kid X3 Isofix 4/5 (Myös Plus-hyväksytty)
Recaro Polaric 4/5
Multi-Tech 3,5/5 (Painavimmalla nukella)
Fair G/01 Isofix (Wavo Fix XL) 4,5/5 (selkä menosuuntaan-telakan kanssa)
Akta Graco Duoflex XTP 4/5

Suositellaan nykyään että lapset kulkisivat jopa viisivuotiaiksi selkä edellä. Niska on vasta silloin riittävän vahva.

Autoliiton testin heikkoudet ovat mm että loppuarvosana, se mikä on ilmaistietoa, on keskiarvo turvallisuudesta ja käyttömukavuudesta ja se ettei se riittävän paljon keskity juuri niskaan kohdistuvaan voimaan (vaikka sitä mitataan). Sen takia myös palkki-istuimet pärjäävät siinä. Ne saavat hyvät arvosanat koska ne ovat pikkasen paremmat kuin tavalliset kasvot menosuuntaan asennettavat turvaistuimet.

Ruotsista olen löytänyt Kiddyn omaa tekstiä missä he sanovat että vasta 18-kiloinen lapsi voi matkustaa kasvot menosuunnassa. He nimittäin tietävät tämän asian yhtä hyvin kuin muutkin asiantuntijat. Palkki-istuimet ovat suunniteltu keski-europpalaiselle markkinoille missä lasten kuljettaminen selkä edellä on täysin tuntematonta ja outoa puuhaa. Onneksi olemme Suomessa jo paljon edistyneimpiä tällä alalla. Harmi vaan että palkki-istuimia nyt viime aikoina markkinoidaan niin paljon myös täälläpäin.

Itse olen turvaistuin-harrastaja. En myy istuimia. Olen vaan lukenut tosi paljon tästä asiasta.
Höpö, höpö taas Lastentarvike Oy:n toimesta vain heidän maahantuomat tuolit muka hyviä, muut mustamaalataan, onneksi on omilla aivoillaan ajattelevia jotka ei tätä niele ja tutustuu uusiin testeihin (edellä mainitut on siis viispistevöillä testattuja tuoleja) Hävetkää LASTENTARVIKE OY edustajat!
 
YLEn Spotlight-ohjelma testautti palkki-istuimen ruotsissa ja siitä, ja paljon muustakin asiaa tässä ohjelmassa.
Spotlight: Onko turvaistuin turvallinen? | Tv | Areena | yle.fi

Suosittelen todella katsomaan, erittäin mielenkiintoinen. Sai ainakin oman pääni kääntymään asiassa ihan päälaelleen.
Itsekin tuli katsottua tuo ja juuri Kiddyn palkki-istuin meiltäkin löytyy.

Mutta:

Palkki-istuimet ovat mielestäni kuitenkin erittäin hyvä vaihtoehto kun tarvitaan autottomalle perheelle turva-istuin. Se on helppo siirrellä ja säilyttää ja asentaa nopeasti autoon.
Meillä ei ole autoa. Tarvitsemme turvaistuimen. Selkä menosuuntaan istuin olisi tietysti parempi, mutta sen käyttö olisi usein mahdotonta.

Kun hankimme oman auton lähivuosina, lapsemme eivät matkusta kasvot menosuuntaan edes palkki-istuimessa.
 
Tuolla videolla istuin liikkui aivan älyttömän pitkän matkan ennen kuin turvavyö ottaa kiinni. Ihmeekseni katselin myös samaisesta istuimesta näitä Saksalaisia testejä ja niissä se ei kyllä käyttäytynyt lainkaan tuolla tavoin törmäyksessä.
 
Mielenkiintoinen ohjelma. Aivan todenperäisen tuntuinen. Asiakas "sattumalta" meni liikkeeseen, jossa myytiin ja suositeltiin tätä jo saksalaisessa testissä huonosti menestynyttä, yksittäistä palkki-istuinmallia. Hänelle juuri sitä "suositeltiin", hän osti sen ja vei Ruostiin testeihin. Kuinka sopiva sattuma ohjelman tekijöille, vai oliko tämä tarkkaan suunniteltu ja sponsoroitu ohjelma. Ehkä valinnan kohteena olikin tietoisesti juuri tämä yksi palkki-istuin. Samalla logiikalla voisi ottaa testiin toisessa testissä auton vöistä irronneen selkä menosuuntaan käytettävän istuimen, jossa lisäksi tukijalka keihästi testinuken.

Hiukan myös ihmetytti testissä nuken valinta. Vaikka isä olikin ostanut istuimen 9kk ikäiselle, se testattiin juuri isoimmalla mahdollisella nukella.

Hauskan näköistä oli myös, kun blogistin 5v. tyttö oli tungettu selkä menosuuntaan olevaan istuimeen. Voi vain toivottaa tytölle mukavaa matkaa mummolaan muutaman sata kilometriä.

Tämän perusteella en ainakaan alkaisi yleistämään tämän ohjelman esittämiä väitteitä koskemaan yleisesti kaikkia palkki-istuimia.

Koska tehdään sellainen ohjelma, jossa testataan ja näytetään, mitä tapahtuu, kun selkä menosuuntaan istuimen alla olevilla vöillä oleva turvaistuin on asennettu tyypillisesti väärin ja huonosti. Mittaillaan sitten vaikkapa myös sivukolareita, taikka katsotaan miten turvaistuin menee ulos tuulilasista, jos se on asennettu etupenkille.
 

Yhteistyössä