Kokemuksia paljasjalkajuoksukengistä?

• Viestiketjun aloittaja Spencer Hastings
  • Ensimmäinen viesti
Spencer Hastings
Tarvitsen uudet juoksukengät ja löysin tuollaiset erikoiset ihan hyvällä alella. Googlaten tulee aika vähän uutta tietoa, ja sekin aika ristiriitaista. Kannattaakohan kokeilla täysin uudenlaista juttua vai mennä "perinteisillä" juoksukalosseilla? Kuulemma tekniikkaa pitää hieman uudistaa jos tuollaisilla alkaa pinkomaan.

Olisiko muita ehdotuksia lievästi lonkkaongelmaisen juoksukengiksi? Tai mitkä on sun luottopopot?

Spencer Hastings
Nämä oli ihan Puman, mutta taitaa toi Feelmax olla se ns. alkuperäinen.

Niissä on kyllä ulkonäöllisestikin jo paljon eroa, tässä nämä mitä katsoin:

Meinaatko ihan jotain kevlar-pohjaisia? Se mitä olen asiasta lukenut, kertoo että normaalistihan sä juokset paljain jaloin paljon enemmän päkiällä, kun taas kengillä juoksee kantapää maahan. Ihmiselle kovin luonnotonta. Itsekin haluaisin lähteä testaamaan terveellisempää tekniikkaa, vaatisi varmaankin panostuksen kunnon kenkiin kun ei oikein paljain jaloinkaan uskalla..

Eli ei kokemusta eikä neuvoja, mutta kiinnostusta kyllä. Ovatkohan ihan tuhottoman kalliita..?

Spencer Hastings
Sittenhän on niitä "varvasmalleja" myös :D En tiedä kyllä mikä näistä on se alkuperäinen, tottakai trendin yleistyessä isot merkit kehittelevät omansa perään.
Ainakin ne varvaskengät on kalliita, ainakin 100e ja yli, mutta onhan se laadukas kenkä aina järkevä satsaus.
Noi isompien merkkien kengät oli tänään 50-70e alennuksessa kun katselin.

Netissä tosiaan on aika ristiriitaista tietoa niiden terveysvaikutuksista. Toiset sanoo, että luonnollisempi ja vähemmän loukkaantumisia, ja sitten toisaalla sanotaan että kuormittaa liikaa akillesjännettä ja nilkkoja. Kehen sitten uskoa, pitää vaan itse varmaan kokeilla.

"Kaisla"
Sittenhän on niitä "varvasmalleja" myös :D En tiedä kyllä mikä näistä on se alkuperäinen, tottakai trendin yleistyessä isot merkit kehittelevät omansa perään.
Ainakin ne varvaskengät on kalliita, ainakin 100e ja yli, mutta onhan se laadukas kenkä aina järkevä satsaus.
Noi isompien merkkien kengät oli tänään 50-70e alennuksessa kun katselin.

Netissä tosiaan on aika ristiriitaista tietoa niiden terveysvaikutuksista. Toiset sanoo, että luonnollisempi ja vähemmän loukkaantumisia, ja sitten toisaalla sanotaan että kuormittaa liikaa akillesjännettä ja nilkkoja. Kehen sitten uskoa, pitää vaan itse varmaan kokeilla.
Jos päätät kokeilla niin palailehan tänne kertomaan kokemuksistasi.
Itsekkin olen hieman lonkkavaivainen ja mahtavaa olisi löytää kengät joilla juoksu sujuisi vähemmillä vaivoilla :)

juoksua
Riippuu myös tosi paljon alustasta, jolla juokset? Mikäli juoksumaasto on ihan maastoa, on paljasjalkakengät ihan hyvä vaihtoehto, mutta asvaltille ei sitten taas kovinkaan hyvä.

Spencer Hastings
Riippuu myös tosi paljon alustasta, jolla juokset? Mikäli juoksumaasto on ihan maastoa, on paljasjalkakengät ihan hyvä vaihtoehto, mutta asvaltille ei sitten taas kovinkaan hyvä.
Just olin tulossa kirjoittamaan maastosta. Asfalttia on suurin osa mun lenkkireiteistä nyt. Tai kovaa hiekkatietä. Selkeästihän nuo kunnon varpaanmuotoiset tossut on johonkin metsässä samoilemiseen, tai ainakin mulla alkaa vetää jalkapohjasta suonta ajatuskin että niillä pitäs mennä asfaltilla :D

Mutta taas noi Pumat näyttää vähän ei-niin-paljasjalkakengiltä, vaikka niitä myydään sillä nimellä..

Asian vierestä
Itsellä ei vielä juoksukenkinä paljasjalkakenkiä, mutta harkinnassa. Mutta kävelykenkinä on ollut jo kolmatta vuotta nyt merrelin paljasjalkakengät mallia "wonder glove". On nätin malliset ja aivan sairaan hyvät jalassa. Käytän niitä pääasiassa ihan arkikenkinä ja päivässä niillä tulee käveltyä sellainen 5 kilometriä asfalttia. On tullut hankittua samaa mallia olevat kengät parissa värissä.

Nyt myös mietinnässä joskos ostaisi juoksukengiksi myös jotkut paljasjalkakengät.

Mieheni käyttää paljasjalkakenkiä ja hän on ollut todella tyytyväinen. Tavallisilla kengillä hänellä tulee polvet kipeäksi, mutta noissa kuulemma ei.

Niin ja hän siis juoksee aina asfaltilla.

Viimeksi muokattu:
Spencer Hastings
Mieheni käyttää paljasjalkakenkiä ja hän on ollut todella tyytyväinen. Tavallisilla kengillä hänellä tulee polvet kipeäksi, mutta noissa kuulemma ei.
Juoksussa ihan?

Mulla on alkanu tulla sääret etupuolelta kipeiksi ja se kipu kokoajan etenee polveen päin, jos käyn useamman kerran viikossa juoksemassa. Tosin noi mun kengät on jo.. 4-5 vuotta vanhat?

Spencer Hastings
Okei.

Kai se pitää vaan itse testata. Hirvittää vaan pihinä ajatella, että jos tällaiset erikoisemmat kalliit kengät ei sovi niin ne pitää myydä eteenpäin ainakin puolet halvemmalla :D

Muistakaa ainakin se, että jos vaihdatte nyt noihin paljasjalkatossuihin, niin niihin pitäisi jalka totuttaa ihan pikkuhiljaa, tyyliin 1km pari kertaa viikossa jne. Se kuormittaa niin paljon jalan eri osia. Niin ja niillähän tosiaan pitäis sitte juosta sillä päkiä-kanta askelluksella, että niistä sais sen hyödyn mihin ne on tehty.

Toi penikka kipu (säären etuosa) johtuu yleensä vanhoista ja huonoista kengistä, sekä liian suuresta kuormituksesta, pidätkö siis tarpeeks lepopäiviä ja juoksetko tarpeeksi hiljaa? Itselleen sopivaa tyyliä ja kenkäähän ei löydä, kuin kokeilemalla.

"Tietämätön"
Jaksaisko joku selittää pähkinänkuoressa, että mimmosista tossuista nyt on kysymys?
Nopeasti voisi kuvitella, että paljasjalka kengät tuo jotenkin samat efektit kuin paljain jaloin kävely/juoksu. Eikö silloin juuri tasainen asfaltti juoksussa olisi parempi?

[QUOTE="Tietämätön";29841039]Jaksaisko joku selittää pähkinänkuoressa, että mimmosista tossuista nyt on kysymys?
Nopeasti voisi kuvitella, että paljasjalka kengät tuo jotenkin samat efektit kuin paljain jaloin kävely/juoksu. Eikö silloin juuri tasainen asfaltti juoksussa olisi parempi?[/QUOTE]

Siis pohja on erittäin ohut ja tosiaan efekti on, kuin juoksisi paljainjaloin, päkiä-kanta- askelluksella, kun suurinosa ihmisistä juoksee kengät jalassa kanta-päkiäaskelluksella. Kuulemma ja ilmeisesti joidenkin tutkimusten mukaan, tämä paljasjalkajuoksu ei kävisi niin rankasti polvien ja nilkkojen päälle, kuin normaali juoksu. Asvaltti on erittäin kova juoksualustana, sitähän ei mieluusti muutenkaan suositella jatkuvaksi juoksualustaksi, kun polvi tärähtää joka askeleella, näistä paljasjalkatossuista puuttuu vaimennus kokonaan, jolloin sitä ei niiden iskujen takia suositella juoksualustaksi. Maastossa juokseminen on paljon pehmeämpää ja hellävaraisempaa, polville ja jaloille yleensä.

• Tykkää
Reactions: Spencer Hastings
Spencer Hastings
Alkuperäinen kirjoittaja alastulossa mättää;29840983:
Muistakaa ainakin se, että jos vaihdatte nyt noihin paljasjalkatossuihin, niin niihin pitäisi jalka totuttaa ihan pikkuhiljaa, tyyliin 1km pari kertaa viikossa jne. Se kuormittaa niin paljon jalan eri osia. Niin ja niillähän tosiaan pitäis sitte juosta sillä päkiä-kanta askelluksella, että niistä sais sen hyödyn mihin ne on tehty.

Toi penikka kipu (säären etuosa) johtuu yleensä vanhoista ja huonoista kengistä, sekä liian suuresta kuormituksesta, pidätkö siis tarpeeks lepopäiviä ja juoksetko tarpeeksi hiljaa? Itselleen sopivaa tyyliä ja kenkäähän ei löydä, kuin kokeilemalla.
Juu pikkuhiljaa ja sitä tekniikkaa pitää tosiaan vaihtaa jos noita lähtee kokeilemaan. En mä nyt oo juossu kun 1-2 kertaa viikossa entisen 3-5 sijasta, kun selkeästi on noissa vanhoissa lysähtäneissä tossuissa vika.

Tää on vaan aina niin kamalaa kun pitää uudistaa jotain tärkeetä :D Hirvittää jo, että pitää käydä useammat kengät läpi, ette lonkka vihoittele jne. Rahaa palaa ja niitä ei voi myydä eteenpäin sellaisella "omat takas" periaatteella, kun ne on sitten jo ihan vähän ehtinyt muotoutua mun räpylään.

En vielä tiedä hankinko näitä paljasjalkakenkiä ollenkaan, mutta vaihtoehtona kutkuttaisi. Voisihan nää hommata metsässä käveleskelyyn ja peruskengät sitten juoksuun..
Koska kaupunkilaisena en siiis niinq tod mene oikeasti avoinjaloin tonne itä-Helsingin metsiin. Sieltä saa vielä yliannostuksen ja HIVin sieltä maastosta :rolleyes:

"Tietämätön"
Alkuperäinen kirjoittaja alastulossa mättää;29841073:
Siis pohja on erittäin ohut ja tosiaan efekti on, kuin juoksisi paljainjaloin, päkiä-kanta- askelluksella, kun suurinosa ihmisistä juoksee kengät jalassa kanta-päkiäaskelluksella. Kuulemma ja ilmeisesti joidenkin tutkimusten mukaan, tämä paljasjalkajuoksu ei kävisi niin rankasti polvien ja nilkkojen päälle, kuin normaali juoksu. Asvaltti on erittäin kova juoksualustana, sitähän ei mieluusti muutenkaan suositella jatkuvaksi juoksualustaksi, kun polvi tärähtää joka askeleella, näistä paljasjalkatossuista puuttuu vaimennus kokonaan, jolloin sitä ei niiden iskujen takia suositella juoksualustaksi. Maastossa juokseminen on paljon pehmeämpää ja hellävaraisempaa, polville ja jaloille yleensä.
Ok. Kiitos selvennyksestä.
Kuulostaa vaan aika hurjalta juosta jos jalanpohjissa tuntuu kaikki kivet ja kävyt. Joskus olen erehtynyt ostamaan ihan kävelykengät joissa tosi ohkanen pohja ja varovasti sai kävellä kun kivet sattuu jalkoihin. Ei ollut kivat ne edes kävelyssä.

Juu pikkuhiljaa ja sitä tekniikkaa pitää tosiaan vaihtaa jos noita lähtee kokeilemaan. En mä nyt oo juossu kun 1-2 kertaa viikossa entisen 3-5 sijasta, kun selkeästi on noissa vanhoissa lysähtäneissä tossuissa vika.

Tää on vaan aina niin kamalaa kun pitää uudistaa jotain tärkeetä :D Hirvittää jo, että pitää käydä useammat kengät läpi, ette lonkka vihoittele jne. Rahaa palaa ja niitä ei voi myydä eteenpäin sellaisella "omat takas" periaatteella, kun ne on sitten jo ihan vähän ehtinyt muotoutua mun räpylään.

En vielä tiedä hankinko näitä paljasjalkakenkiä ollenkaan, mutta vaihtoehtona kutkuttaisi. Voisihan nää hommata metsässä käveleskelyyn ja peruskengät sitten juoksuun..
Koska kaupunkilaisena en siiis niinq tod mene oikeasti avoinjaloin tonne itä-Helsingin metsiin. Sieltä saa vielä yliannostuksen ja HIVin sieltä maastosta :rolleyes:
Joo mä ostin kanssa viime keväänä uudet juoksukengät, on se vaikeeta, kun on jotkut mihin on tottunu, mutta sitte taas ihan mielettömän hyvä fiilis, ku löys kunnolliset kengät :) Onko sun vanhat kengät jotain merkkiä? Meinaan mä uskon, että urheiluliikkeessä ne osais kertoa sen merkin ja mallin tämänhetkisen version, kun useimmiten niitä vaan aina päivitellään, mutta edes vähän samana pysyy. Tsemppiä kenkien metsästykseen :)

[QUOTE="Tietämätön";29841116]Ok. Kiitos selvennyksestä.
Kuulostaa vaan aika hurjalta juosta jos jalanpohjissa tuntuu kaikki kivet ja kävyt. Joskus olen erehtynyt ostamaan ihan kävelykengät joissa tosi ohkanen pohja ja varovasti sai kävellä kun kivet sattuu jalkoihin. Ei ollut kivat ne edes kävelyssä.[/QUOTE]

Niin, äkkiä jalka siihen tottuu. Tosiaanhan jotkut kyllä juoksevat ihan paljainvarpainkin, mutta useimmilla tällaset kengät kuitenkin on, lasinsirujen yms. vuoksi.

Spencer Hastings
Pitää ottaa kengät mukaan ja eiköhän he asiantuntijoina (ainakin toivottavasti..) osaa mulle suositella vastaavia, vielä parempia. Siin on vaan se et ku ei kehtaa mennä sinne kauppaan et äääää mahdollsimman halvat kiitos t:kitsas akka.
Ehkä meen sovittaa ja sit kotona tilaan netistä :whistle:

Yhteistyössä