Kokemuksia kuparikierukasta..?

  • Viestiketjun aloittaja kiitollinen
  • Ensimmäinen viesti
kiitollinen
Hei!

Haluaisin saada hormoonittoman ehkäisykeinon.

Lukisin mielellään kokemuksia kuparikierukasta, jos jollain sattuisi olemaan.

Luin jostain, että ihmisellä voi olla myös kupariallergia, mutta ei luulisi sen kovin yleistä olevan..?

Mulla on hyvä hemoglobiini, joten ei haittaa vaikka vuodot hiukan runsastuisivat.

p.s. Olisin oikein iloinen jos saisin tähän vähän näkökulmaa...
 
No mulle ei sopinut.Menkat tuli miten sattuu ja kestivät tolkuttoman kauan.. |O Mahaa väänsi ja käänsi jatkuvasti.Kävin jopa ultrassa vaivojeni takia missä katottiin onko kierukka edes siellä missä pitää..
 
voi ei
mä joudun vissiin unohtaa koko kuparikierukan ku mulla tulee helposti huono hb, runsaat kuukautiset ja tosi kivuliaatkin... hormonitkaan ei huvittas.... yhdistelmiäkään ei saa ees käyttää.. :/
 
Ennanniina
Minulle laitettiin syksyllä ja ihan tyytyväinen olen ollut. Kuukautiset ovat ehkä aavistuksen runsaammat parina ekana päivänä, mutta muuta "oiretta" en ole huomannut.

Kannattaa kyllä kokeilla. Saahan sen sitten pois jos ei sovikaan. Mutta se pitää muistaa, että ehkäisyteho ei ole 100%
 
miä
Mulla oli kuparikierukka juuri hormonittoman ehkäisyn vuoksi. Vuodot oli normaalia rumsaampi, mutta siedettäviä, mutta vähemmän kipuja kuin pillereillä. Toimi ainakin mulla ihan ok.

Nyt toiveissa vauva, joten kierukka jouti pois.
 
ap.
Meillä päin ei tahdo päästä sterilisaatio jonoon jos ei ole ensin kokeiltu kierukkaa. Siksi kyselen.

Lapsiluku olis täysi kyllä ja ikä riittäis sterilointiin. Vaan miksi siitä tehdään niin vaikeaa..?
 
vieras
Ei sopin mulle...Vuodot ihan hirveet ja tuli milloin nitä huvitti sekä Laiton jälkeen vuosin 3kk ihan putkeen. Loppujen lopuksi lekuri päätti poistattaa sen kokonaan kun ei noihin menkkoihinsaatu mitään kuria
 
Se on kuulema kamala. Vuotoa tulee kuin esterin per****. ja se sun hyvä hemoglobiini on silloin historiaa. Kokeile sitä hormonikierukkaa. Itsekkin epäröin kun ei pilleritkään sovi, mutta ei se hormoni tunnu juurikaan. Sitä vapautuu hitaasti pieninä annoksina.Ei siitä haittaa ole juuri kenellekkään.
Kuparikierukoista minua on varoitettu. Paitsi että vuodot on tolkuttomia, myös vakavan tulehduksen riski on suuri...mieti ensin.
 
mim
ihan hirvee vuosin verta niin paljon et oikeen pelotti eikä se loppunut. pakko oli poistaa. nyt sitten vaan ei tiiä mitä tekis. lapsia halutaan lisää joten sterilisaatio ei käy. hormoonit ei kovasti kiinnosta. ei taida jäädä ku kumi voi ei :((
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Meillä päin ei tahdo päästä sterilisaatio jonoon jos ei ole ensin kokeiltu kierukkaa. Siksi kyselen.

Lapsiluku olis täysi kyllä ja ikä riittäis sterilointiin. Vaan miksi siitä tehdään niin vaikeaa..?
Ei multa kyllä kyselty mitään kun itse hain sterilisaatiota eikä edes ehdoteltu mitään muita ehkäisy menetelmiä.

 
kinuski
Mulla ollut jo reilu 4v kuparikierukka. Mulla oli jo ennestään todella runsaat menkat, ja nyt ne on sietämättömän runsaat. Vuodan n. 9-11 päivää, ja sitä tulee... Öisin sänky vuorattava pyyhkeillä yms, ja välillä herään yöllä vaihtamaan sidettä kun herään siihen että valuu pitkin alaselkää. Ja vuosi sitten alkoi aina ovulaation aikana tulemaan tiputteluvuotoa. Muuten menkat on ihan säännölliset, eikä kipuja ole.
Mä olen miettiny sterilisaatiota, mutta en ehkä vielä ole varma haluanko...
 
anni*
Alkuperäinen kirjoittaja kiitollinen:
Hei!

Haluaisin saada hormoonittoman ehkäisykeinon.

Lukisin mielellään kokemuksia kuparikierukasta, jos jollain sattuisi olemaan.

Luin jostain, että ihmisellä voi olla myös kupariallergia, mutta ei luulisi sen kovin yleistä olevan..?

Mulla on hyvä hemoglobiini, joten ei haittaa vaikka vuodot hiukan runsastuisivat.

p.s. Olisin oikein iloinen jos saisin tähän vähän näkökulmaa...
mulla on nyt kolmas menossa, ja olen ollut tosi tyytyväinen, kuukautiset normaalit, kierto normaali, ei kipuja ei ylim. vuotoja. ainoastaan ekan jälkeen joskus vuosi viikon laiton jälkeen muttei enää seuraavista. kun otettiin pois niin heti tulin (2x) raskaaksi. pillerit vei aina halut ja olin kuin myrskyn merkki koko kuukauden, päätä särki, masensi ja kaikki nää poistui kun lakasin syömästä pillereitä (ja montaa eri merkkiä kokeilin), eli minulle sopii.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja anni*:
Alkuperäinen kirjoittaja kiitollinen:
Hei!

Haluaisin saada hormoonittoman ehkäisykeinon.

Lukisin mielellään kokemuksia kuparikierukasta, jos jollain sattuisi olemaan.

Luin jostain, että ihmisellä voi olla myös kupariallergia, mutta ei luulisi sen kovin yleistä olevan..?

Mulla on hyvä hemoglobiini, joten ei haittaa vaikka vuodot hiukan runsastuisivat.

p.s. Olisin oikein iloinen jos saisin tähän vähän näkökulmaa...
mulla on nyt kolmas menossa, ja olen ollut tosi tyytyväinen, kuukautiset normaalit, kierto normaali, ei kipuja ei ylim. vuotoja. ainoastaan ekan jälkeen joskus vuosi viikon laiton jälkeen muttei enää seuraavista. kun otettiin pois niin heti tulin (2x) raskaaksi. pillerit vei aina halut ja olin kuin myrskyn merkki koko kuukauden, päätä särki, masensi ja kaikki nää poistui kun lakasin syömästä pillereitä (ja montaa eri merkkiä kokeilin), eli minulle sopii.
Sama tarina täällä.
 
mirh
Jokaisen keho on erilainen, eikä yhtä oikeaa vastausta kuparikierukan käyttöön ole. Kokeilemalla näkee onko se itselle sopiva ehkäisykeino. Minulle laitettiin kuparikierukka koleme päivää sitten, alavatsa kivut alkoivat heti ensimmäisenä päivänä, kuten myös vuoto. Odotan kuitenkin toiveikkaana tulevaa, jospa olisin nyt löytänyt oikean ehkäisymenetelmän itselleni. Vaihtoehdot alkavat olla lopussa. Aikaisemmin olen kokeillut yhdistelmäehkäisyä, rengasta ja pillereitä. Niistä tulin kirjaimellisesti hulluksi, kuten mieheni tapaa sanoa. Itkua, raivoamista ja mielialan ailahtelua.. masennusta. Keltarauhashormooni valmisteena kokeilin ehkäisykapselia, josta lopulta tuli myös mielialan ailahtelua ja masennusta. Ei siis enää ikinä hormooneja minulle! Nyt kokeilussa tämä kuparikierukka, katsotaan miten käy.
 
ei mulle enää
Mulla ehti kuparikierukka oleen vähän aikaa, ei toiminut mulla, kolmas lapsemme sai alkunsa kapistuksesta huolimatta. Vuodot olivat alkuun tosi hurjat, ei riittänyt tamponit eikä siteet yhdessä eikä erikseen, sen myötä ankara väsymys&huimaukset. Mutta se onneksi rauhottui parissa kierrossa.

Muuten oli huomaamaton ja kätevä, mutta tosiaan tuo ehkäisyteho oisi saanut olla vähän parempi omalla kohdalla ;) Tämä kuitenkin voi käsittääkseni olla ihan rakenteellinen juttu ja riippuu ihmisestä, itselleni ei lääkäri suositellut enää minkäänlaista kierukkaa. Eli ilman tuota raskautumista tykkäsin, ja tosiaan ne vuodot rauhottuivat muutamassa kierrossa normaaliksi.
 

Yhteistyössä