... jolla alatiesynnytys ei mennyt nappiin ja siitä syystä joutui myös korjausleikkaukseen.
Itse pääsin sinne jo neljä kuukautta synnytyksen jälkeen.
Alatiesynnytyksessä ponnistus vaihe pidentyi lähes tunnin mittaiseksi, tehtiin eppari ja sen lisäksi vielä repesin. Ensin korjattiin synnytyssalissa ja sitten kaksi tuntia leikkaussalissa(!)
Sain viikko synnytyksen jälkeen kovasta suihkuttelusta huolimatta hirveät tulehdukset alapäähän ja söin 3 antibiootit. Vasta jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi, ettei ollut tyytyväinen siihen miten mut oli ommeltu, kuulemma sen yhden reijän tilalla oli nyt kaksi reikää(!!)
Sen lisäksi istuminen tuntui todella ikävältä, peffa-aukon kohdalla oli pieni kipeä uloke, joka myös kirveli, pissaaminen poltti ja kirveli (siis vielä jälkitarkastuksessa), ilmavaivoja normaalia enemmän ja pierut tuntuivat kiertävän häpyhuulien kautta(!), koko ajan ikävänhajuista valkovuotoa (runsasta ja tahmeaa), joka tuntui pepussa hiekkapaperilta. Näin siis ensimmäiset neljä kuukautta ennen korjausleikkausta.
Korjausleikkaukseen pääsin vaikka vielä imetin. Piti olla pelkkä epparin korjausleikkaus, mutta jouduinkin jäämään yöksi ja sain kuulla leikkauksen jälkeen, että "nyt se näyttää siltä kuin sen pitää". Kuukaus meni ja suurin osa oireista katosi. Mutta ilmavaivat jäivät.
Leikkaava lääkäri oli sitä mieltä, että pierut eivät voineet tulla häpyhuulten välistä ja että se on korvieni välissä.
Nyt tuosta korjausleikkaukkauksesta on mennyt aikaa yli 3 vuotta ja nyt minulla on vuoden ikäinen lapsi, jonka sain suunnitellussa sektiossa.
Muuten kaikki on kunnossa paitsi ilmavaivoja vaikea pidätellä. Välillä onnistuu, mutta jos paksusuoli on vähänkään täydempi niin pierut pääsevät ulos halusin tai sitten en. Hirmu kiva kuttu!
Fysioterapeutilla kävin tarkistamassa lantiopohjalihakset, ja ne olivat ihan ok kunnossa.
Sen lisäksi osa pieruista tulee ajoittan etukautta ulos ja koska ovat haisevia, ne eivät voi olla ns. emätinpieruja ja tuo siis ei voi olla omien korvieni välissä koska miehenikin kuulee eron kummalta puolelta törähtää(!)
ja kädelläkin sen voi tuntea mistä ilma kulkee.
Parilta lääkäriltä (niin yksityiseltä kuin yleiseltä) olen käynyt kysymässä mistä tuo voisi johtua - kukaan ei tunnu tietävän.