kokemuksia KOKS:ista?

  • Viestiketjun aloittaja auringonkukka-75
  • Ensimmäinen viesti
auringonkukka-75
Onko täällä äitejä, ketkä olisivat synnyttäneet Kotkassa, Kymenlaakson keskussairaalassa?

Itse odotan ensimmäistä lasta ja synnytys mietityttää jo kovasti, vaikka ei ajankohtainen vielä olekaan. Viikkoja on tänään tasan 30. Olen käynyt ultrassa kolme kertaa KOKS:issa ja kätilöt ovat, yhtä lukuunottamatta, olleet mukavia. Myös lääkäri oli mielestäni hyvin asiantunteva ja jaksoi kuunnella kysymykseni ja vastata kaikkiin mielestäni asiallisesti ja varsin tyhjentävästi.

Mutta siis itse synnytys mietityttää... Haluaisin kuulla kokemuksia esim. siitä, kuinka teidän toiveitanne on kuunneltu. Jos näyttää siltä, ettei vauva mahdu syntymään, niin kuinka helposti/vaikeasti Kotkassa tehdään sektio? Entäs kivunlievityspuoli, suositaanko siellä enemmän luomusynnytyksiä vai saako kivunlievitystä helposti, jos sitä kaipaa?

Kaikki muutkin kokemukset, kuin nämä mitä kyselin, olisivat mielenkiintoista luettavaa.

Kiitos :flower:

auringonkukka ja pikkuinen rv30
 
auringonkukka-75
:attn:

Nostelen tätä ylöspäin...

Eikö oikeasti ole äitejä, ketkä olisivat synnyttäneet Kotkassa :/

Olisin tosi kiitollinen, jos jaksaisitte kirjoitella kokemuksianne :flower:
 
Olin koksissa osastolla rv33 ennenaikaisten supistusten takia ja mulla oli lupa liikkua vaan vessaan :( Muuten oli ihan mukava kokemus, paria hoitajaa lukuunottamatta :) Yks minkä siellä sain todeta oli se että kun synnyttämään menen niin ruokaa mukaan :LOL: mä laihduin kahdessa vuorokaudessa melkein kaks kiloo :eek: Tykkäsin kätilöstä joka synnärin puolel otti mut vastaan yöllä mut osaston henkilökunta oli aika kamalia |O
 
3x pelkästään hyviä kokemuksia =)
kivunlievityksistä yms en osaa kyllä mitään sanoa, kun en ole niit tarvinnut/ehtinyt ottaa, mutta erittäin positiivisella mielellä menen tätä nelosta tammi-helmikuussa hakemaan =)

Ei muuta kuin lykkyä tykö!!!

Jahvetti 17+4
 
ainakin mulla edellinen synnytys v. 2005 meni siellä ihan hyvin. Olin käynnistettävänä ensin osastolla, siellä oli mukava henkilökunta. Sitten mentiinkin vauhdilla synnytysosastolle, en ehtinyt kyllä kivunlievitystä saada kuin ilokaasua, mutta kätilö ja lääkäri olivat ihan mukavia ja asiallisia. Ei siis pahaa sanottavaa synnäriltä. Osastolla viihdyin myös, pari hoitajaa siellä oli vähän tylympiä, mutta kun itse asiallisesti kyselee ja on ystävällinen niin samaa saa yleensä takaisin ;) Ei kannata pelätä etukäteen!! Ja mulle ainakin osastolla ruoka maistui, aamupalakin oli ihanan runsas, sai herkutella kaikilla raskausaikana kielletyillä herkuilla :) Ja yölläkin sai käydä jääkaapilla vapaasti!

Nyt olen menossa synnyttämään lähiviikkoina, enkä pelottele itseäni etukäteen..luotan siihen, että kätilöt osaa hommansa ja suosittelevat kipulääkitystä tarpeen mukaan ( en ole etukäteen sitä suunnitellut kummemmin, menen tilanteen mukaan ). Ehkä ei kannata niin tarkkaan suunnitella vaan olla avoin, koska ei voi ikinä tietää miten kaikki menee.

Tsemppiä ja iloista mieltä mukaan ja voimia odotukseen!!

Hassuliini rv. 37+3
 
auringonkukka-75
Onpa ihana kuulla, että teillä on noin positiivisia kokemuksia! Kiitos kaikille jo vastanneille :flower:

Mulla on ollut tässä raskaudessa (ensimmäiseni) tosi paljon kaikenlaisia pelkoja ja kai tämä synnytyksen jännittäminenkin kuuluu niihin. Meillä vauvaa on yritetty niin kauan, että vihdoin kun tulin raskaaksi, niin heti iski pelko, että jotain käy, enkä saakaan pitää kauan toivottua vauvaa. Nyt matkan varrella on tosiaan kaikenlaisia muitakin pelkoja tullut ja vaikka kuinka yritän järjellä ajatella, niin aina välillä se on kovin vaikeaa ja pelot vie mennessään...

Eräs tuttavani kertoi kokemuksiaan Koks:ista ja se sai minut suorastaan suunniltaan. Nyt luulen kyllä, että hänen huonot kokemuksensa ovat ihan itse aiheutettuja. Toista niin negatiivista ihmistä saa hakea melkoisen pitkään... Kaikki asiat on aina huonosti hänellä ja aina vika asianlaitaan löytyy jostain toisesta ihmisestä, ei ikinä hänestä. Mutta melkeinhän se sillä lailla menee, kuin vanha sanonta sanoo, että "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan". Eli varmaan on aika paljon itsestä kiinni.

Onneksi teillä on noin positiivisia kokemuksia! Piristi mieltä lukea niitä ja tuli paljon mukavampi olo :)

Terveisin auringonkukka ja pikkuinen 30+4
 
Olen kahdesti synnyttänyt Koksissa, ensimmäisen heinäkuussa 2005 ja toisen viime viikolla. Molemmilla kerroilla synnytysosastolta todella hyvät kokemukset. Lapsivuodeosastolta taas ensimmäisellä kerralla jäi todella huono maku suuhun mutta nyt taas siellä oli aivan ihanaa. Silloin 2 v sitten osasto oli todella täysi ja lisäksi siellä oli eräs hoitaja joka kohteli äitejä (minua ja olen kuullut muiltakin) todella tökerösti. Tällä kertaa ruuhkaa ei ollut ja siihen ko. hoitajaan en onnekseni törmännyt lainkaan.

Sektiosta kokemusta ei ole. Epiduraalin olen saanut molemmilla kerroilla pyydettyäni heti kun vaan lääkäri on saatu paikalle.
 
Kaksi synnytystä takana KOKSissa. Minulle jäi kummastakin reissusta ihan positiivinen olo. Itselläni oli avoin ja myönteinen suhtautuminen neuvoihin ja niitä antaviin hoitajiin. Kuten ap totesi "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan".

Ehkä kaikilla ei henkilökemiat kohtaa hoitsujen kanssa, mutta lopulta osastolla vietetään vain pari päivää, joten kyllä siellä toimeen voi tulla kaikkien kanssa - vaikka sitten hammasta purren.

AP: reippain ja avoimin mielin vain synnyttämään. :)
 
Kaksi synnytystä takana. Synnärillä mukavat kätilöt, osastolla on muutama josta en pitänyt, mutta eipä niiden kanssa tarvinnut olla sen enempää tekemisissä. Kivunlievitystä olen saanut, jos on ehditty antamaan. Ensimmäisestä en ehtinyt saamaan muuta kuin ilokaasua, toisesta sain minispinaalin.
 
auringonkukka-75
c81 Saanko udella, miksi sinulla on kammo KOKSista? Mulla on nyt rv 37+6 ja synnytys on mielessä vähän väliä. 36 viikolla kävin synnytystapa-arviossa ja silloin oli taas uusi kätilö, kenen kanssa juttelin. Myös hän oli aivan ihana ja suhtautui kaikkeen sanomaani ja kysymääni ihanan asiallisesti ja selitti kaikki asiat mielestäni tosi hyvin. Lääkäri oli toooosi miellyttävä ja minulle jäi hirmuisen positiivinen kuva siitä käynnistä. Tuli sellainen olo, että ehkäpä se synnytyskin menee hyvin, jos henkilökunta on muutenkin samaa luokkaa. Tosin, odotan esikoistani, joten synnytyksestä ei ole mitään muuta kokemusta, kuin muiden kertomukset... Eli pitää nyt vaan odotella sitä omaa kokemusta. Mutta olen kuitenkin aika luottavaisin mielin.
 
Kannanpa korteni kekoon. Kaksi kertaa olen synnyttänyt Kotkassa ja molemmilla kerroilla olen tuntenut oloni turvalliseksi. Kivunlievitystä on tullut heti kun olen sitä tarvinnut. Vuodeosastolla henkilökunta oli mielestäni ihan asiallista. Jotkut olivat töksömpiä ja toiset taas aivan ihania mutta ainahan niin joka paikassa.

Ensimmäinen synnytyskokemukseni oli Kuusaan aluesairaalassa ja kun se meni kiinni niin minua peloteltiin Kotkan vauvatehtaasta ja olin jo varma että synnytän pihasaunassa. Onneksi puheet ei todeksi ole kohdallani käyneet.

Tsemppiä synnytykseen, joka taitaa alkaa olla jo lähellä.
 
c81
Hei!
PItää kirjoitta atähän vielä kun enen edellistä synnytystä kerroin kammostani. Tyttö syntyi helmikuussa, ja kaikki meni hyvin. Henkilökunta oli ihanaa - ja toiveitani siitä että ne joiden kanssa ei synkkaa ei myöskään mua hoida, otettiin vastaan asiallisesti pääosin. :)
Uusi pikkuinen kesällä tulossa, ja paljon paremmin mielin olen sinne menossa :) Etenkin 8a ja 8bstä vain hyvää sanottavaa!!! Vaikka oli kiire ja sänkypaikat tiukilla jaksoivat auttaa ja neuvoa koko ajan.
 

Yhteistyössä