Kokemuksia Kokkolan/oulaskankaan synnäristä?

• Viestiketjun aloittaja Nester
  • Ensimmäinen viesti
Nester
Heippa !
Mahtaako kellään olla kokemusta Kokkolassa synnyttämisestä? Olen ihan uusi tulokas paikkakunnalla ja meillä saisi valita Oulaskankaan ja kokkolan välillä. Äitipolilla olen kuitenkin käynyt jo Kokkolassa ja ihan tyytyväinen olen hoitoon ollut. Millaisia kokemuksia teillä muilla on?

SnowFairy
Moikka!

Synnytin Kokkolassa puolisen vuotta sitten. Vertailevaa tutkimusta en ole tehnyt kun on vasta yksi lapsi ;) mutta olin kyllä tyytyväinen Kokkolan synnäriin. Kätilöt oli ihan jees, mukava lääkäri. Synnytys oli kyllä karsee, mutta eipä se heiän vika ollu. Itse kyllä saa varmasti olla aktiivinen niin synnytyksessä kuin jälkeenpäinkin. Palvelu oli ihan hyvää, ja kysyttäessä autettiin. Ekan kohdalla ei vaan aina osaa kysyä kaikkea, olisin kaivannut enemmän käytännön neuvoja. Mutta siis positiivinen kokemus oli. =) Voisit varmaan käydä tutustumassa?

Äiti81
Hei! Minä olen kans synnyttänyt kokkolassa. Paikka on mukava ja kaikki tosi ystävällisiä ( ainakin minun kohdalla) Vauvasta ja minusta huolehdittiin tosi hyvin. Itsekkin olen nyt muuttanut ja joudun synnyttämään eri paikkakunnalla, mutta eiköhän se täälläkin suju. =)

Kokkolassa olen synnyttänyt kaikki kolme, ja ihanasti on mennyt (jäljempänä mainitsemaani poikkeusta lukuunottamatta). Lääkäreistä en perusta pätkääkään (koppavia ja itseriittoisia eivätkä suvaitse vastata kun kysytään), mutta kätilöiden kanssa ei ole ollut ongelmia. Huoneet eli synnytyssalit on rauhallisia ja viihtyisiä, eikä salien puolisella käytävällä ramppaa ylimääräisiä ihmisiä vaan voi vaikka tv:tä katsella rauhassa oleskeluhuoneessa...

Kätilöt on tosi joustavia synnytystavan valinnassakin, mutta vesisynnytyksen ammeita on tai oli ainakin ennen vaan yksi ja vain pari kätilöä olisi siinä suostunut avustamaan koko sairaalasta - eli tuurista kiinni sattuisivatko omaan vuoroon...

Joskus vain on ruuhkakuukausia, jolloin synnyttäneitä joudutaan pitämään jopa käytävillä. Itse olen välttänyt tämän kohtalon pikaisella kotiuttamisella, eli on lähdetty lääkärien ja kätilöiden luvalla kotiin niin pian kuin kunto on sallinut.

Ensisynnytys oli karmea kokemus sikäli, että vauva syntyi keskosena ja kaikki huoli tietysti oli hänen puolellaan ja mieskin kiisi hänen peräänsä heti synnytyksen jälkeen. Minulle sanottiin, että kohta tullaan hakemaan istukan käsinirrotukseen, kun istukka ei siis itsekseen ollut tarpeeksi kypsä irtoamaan (ja kätilö liian rajusti kiskaisi, niin napanuora katkesi...). Itseasiassa lojuin muutamia tunteja yksin salissa pedillä verta valuvana (koska eivät tietenkään alkaneet parsia ennenkuin istukka olisi irti). Jotain meni tipassa koko ajan suoneen, jonka olisi pitänyt kiihdyttää istukan irtoamista, mutta se sai mut vain oksentamaan ihan hirveästi. Eikä kukaan muistanut että olin siellä salissa, kaikki luulivat että mut on jo hoidettu. Lisäksi mun paarit oli lykätty "kätevästi" oven suuhun, joten en yltänyt hälytysnappiin ja olin liian heikko (en ollut saanut syödä vuorokauteen enkä edes juoda vettä) ja kylmissäni (tipan lisäksi yleinen synnytyksen jälkeinen olo - ainakin mulla - aiheuttivat).

Mutta! Lapseni sai parhainta hoitoa keskolassa ja itsekin toivuin nopeasti. Lievää masennusta ja välillä vähän suurempaakin itkuisuutta oli ilmassa lapsen hoidon aikana, kun en voinut koko ajan olla läsnä lapseni luona, mutta aika kultaa muistot. Uskon, että oma kokemattomuuteni oli yksi suuri osa tuota epämiellyttävää kokemusta. Asennoiduin potilaaksi, en asiakkaaksi. Myöhemmissä synnytyksissä olen vaatinut parhaan hoidon itselleni, sillä sitä vaadin myös lapsilleni :)

pia
Ensimmäinen lapseni syntyi Kokkolassa.Oli ihana paikka ja hyvät kätilöt.Suosittelen kyllä lämpimästi,ainakin omalta osaltani.Ja lääkärit olivat päteviä,ehkä vähän tuimia mut tietäviä.

Tässä ei ollut yhtään Oulaskankaalla synnyttänyttä. Mää oon synnyttänyt 2 vanhempaa lasta Oulaskankaalla ja yhden Oysissa. Ainakin mitä Oysiin vertaa niin mää tykkäsin enempi Oulaskankaasta. Se on pieni ja kodinomainen sairaala. Aivan mahtava henkilökunta(lääkärinä oli vanha mies.Entiiä onko jäänyt jo eläkkeelle) hirveen mahtava ihminen.Ja kätilöt oli tosi mahtavia.Mää en voi muuta,kun keuha sitä paikkaa. :) :hug:

Synnytin maaliskuussa Oulaskankaalla. Oon ite Oulusta mutta halusin synnyttää veteen ja se ei Oulussa oo mahdollista. Lisäksi halusin mieluummin pieneen sairaalaan jossa enemmän kunnioitetaan äidin toiveita ainakin kaikkien kuulemien juttuje perusteella. Oulaskangas on lisäksi enemmän luonnonmukainen paikka synnyttää mikä ei kuitenkaan tarkoita etteikö vois saada kivunlievitystä. Kaikki sellanen siellä on myös saatavilla.

Oon tosi tyytyväinen Oulaskankaaseen. Jos vielä synnytän niin ehdottomasti meen taas sinne. Siellä oli henkilökunta tosi mahtava ja ruoka hyvää... Ei kyllä yhtään inhottavaa kätilöä ollut. Lisäksi siellä sai olla rauhassa ku on kuitenkin sen verran pienestä paikasta kysymys...

Ja perhehuone oli luksusta....

No sitten on varmaan Oulaskankaalta jäänyt tämä "minähän en lievitystä anna!" - kätilö eläkkeelle tai ei ollut työvuorossa... Mutta kiva kuulla että joillakin on jotain positiivistakin sanottavaa Oulaskankaan synnytysosastolta.

hennukka78
Olen esikoisen synnyttänyt oulaskankaalla ja toinen synnytys lähestyy (la 19.8 )
Tykkäsin todella sairaalasta ja sitä on vielä rempattu senkin jälkeen(siis synnytyssalit rempattu)
Kätilöt olivat mukavia.
Oulaskankaallahan on vauvala jota tietääkseni ei kokkolassa ole.
Ei mitään moitittavaa

Yhteistyössä