Kokemuksia Helsingin synnytyssairaaloista?

  • Viestiketjun aloittaja AinaTäysillä
  • Ensimmäinen viesti
AinaTäysillä
Hei,

olen menossa ensimmäistä kertaa neuvolaan 5.12, jolloin minun pitäisi päättää jo synnytyssairaala. Nyt kaipaisinkin apuanne valinnan teossa. Olisin erittäin kiitollinen, jos voisitte kertoa kokemuksianne Naistenklinikasta sekä Kätilöopistosta.
Itselläni ei ole täällä Helsingissä kuin yksi ystävä, joka on synnyttänyt täällä, joten kaikki vinkit on tervetulleita
Olen lukenut myös Haikaranpesästä, joka on siis ilmeisesti yksi Kättärin osastoista? Millaset mahdollisuudet sinne olis kenties päästä?
Kiitos tuhannesti kaikille jo etukäteen avusta :hug:
 
Mä olen synnyttänyt molemmissa ja yllätyin, kuinka paljon niissä oli eroa! Esikoisen kanssa olin Naikkarilla 2009, kuopuksen kanssa Kättärin Haikaranpesässä 2010. Olin ensimmäiselläkin kerralla menossa Kätilöopistolle ja ultrissa käytiin siis siellä, mutta sitten kun synnytys alkoi ja halusin sairaalaan, oli Kättäri kiinni ja "jouduimme" Naistenklinikalle. Ihana vauva toki saatiin sieltäkin mukaan, joten mitään harmitusta tuossa ei sinänsä ollut, että suunnitelma muuttui loppumetreillä :)

Naistenklinikalla oli mukavat kätilöt, synnytyssali oli karmea, epiduraalin laitto onnistui kerralla. Saimme perhehuoneen, joka oli aivan ihana! Tilat olivat kun hotellissa! Lapsivuodeosastolla henkilökunta oli mukavaa ja saimme mielestämme kaiken tarpeellisen tiedon. Imetystä ei juurikaan neuvottu, tosin ei mulla sen kanssa mitään suurempaa ongelmaa ollutkaan, ehkäpä olisivat auttaneet jos olisi ollut. Aivan ihanan vauvan kanssa pääsimme kotiin, kolme yötä olimme osastolla koko perhe.

Kätilöopistolla olin reilu vuosi sitten. Kätilö oli sielläkin ihana, samoin synnytyssali. Suuri ero mielestäni oli se, että pääsimme saliin heti, kun Naikkarilla mun piti odottaa, että kohdunsuu oli nelisen senttiä auennut. (Olin kyllä toista synnyttäessäni jo sen verran auki sinne sairaalaan mennessä, mutta olisi kuulemma muutenkin päässyt suoraan saliin). Epiduraalin laitosta tuolla en tiedä kun en sitä tällä kertaa tarvinnut, mutta vaikka Haikarassa suhtaudutaan synnyttämiseen vähän "luomummin" kun muualla, saa sen halutessaan sielläkin.
Lapsivuodeosastolla emme ottaneet perhehuonetta (mies meni esikoisen luo kotiin), eli nämä eivät ole tasan verrannolliset, mutta mielestäni Naistenklinikalla tuo osasto oli parempi. Kättärillä ruoka oli aika kökköä ja kun tarjotinta en ehtinyt aina heti hakea (vauvan ollessa rinnalla) niin söin sitten kylmää ruokaa. Pyysin kerran hoitajaa tuomaan ruokani, kun niitä oltiin viemässä pois ja vauva vaan söi niin ei tuonut, kehotti irrottamaan vauvan rinnasta. Muutenkin tilat ovat tuolla Kättärillä paljon vanhemmat ja kuluneemmat kun Naistenklinikalla, jossa lapsivuodeosasto on vasta rempattu (ainakin tuo perhehuonepuoli).
Ihana vauva tuli kuitenkin Kättäriltäkin kotiin mukaan, joten lopputulos oli sama :)

Kummassakaan sairaalassa ei mielestäni ollut mitään oikeasti valittamisen arvoista vikaa. Vielä jos menisin niin haluaisin Kättärille saliin ja Naikkarille sitten osastolle :D
 
AinaTäysillä
Heh, kiitos kattavasta vastauksestasi :)
Lisää tarinoita lueskelen mielelläni.
Muistelisin muuten, että luin jostain Kättärin olevan menossa remonttiin ensi kesänä (juuri kun pitäisi synnyttää), onko kenelläkään tietoa pitääkö paikkansa vai muistelenko väärin :LOL:
Lisäksi olen lukenut myös, että Kättärillä juuri Heinäkuu on kaikista kiireisin kuukausi, jolloin on paljon mahdollista että kun pitäisi mennä synnyttämään niin joutuukin johonkin toiseen sairaalaan, oletteko kuulleet moisesta/ mitä mieltä?
Mä täällä vähän "epätoivoisena" yritän pähkäillä kumpi parempi :headwall:
 
Naistenklinikka 8/11.

Minulla valittavana oli Jorvi, Kättäri tai Naistenklinikka.
Synnytyssairaalaksi valitsin Naistenklinikan, raskausdiabetes todettiin joten siellä seuranta. Äippäpolilla kävin kuukausittain seurannassa, ihanat kätilöt ja lääkärit siellä.

Lapsivesi meni viikolla 37, ja synnytys käynnistettiin. Kuten jo edelläkin mainittu, synnytyssali oli aika karu, mutta aivan ihanan kätilön saimme (tyttö syntyikin sitten hänen 12 h työvuoronsa aikana). Salissa pyörähti (onneksi vain pyörähti) toinenkin kätilö joka oli käytökseltään todella töykeä... vissiin huono päivä hänellä.
Kivunlievitystä suunniteltiin kätilön kanssa ennen käynnistystä ja suunnitelman mukaan sitten mentiin, eli omien tuntemusteni mukaan ilokaasu + epiduraali.

Salissa saimme normaalista poiketen olla hieman pitempään, mutta sitten klo 23 aikaan oli aika siirtyä osastolle. Osastolla olo oli ihan jees, ja tapaamani henkilökunta mukavaa ja huomaavaista. Apua sai kun osasi pyytää... ehkä asiaan vaikutti se että synnytys oli minulla kolmas. Aikaisempiin synnytyksiin verrattuna (vuosia sitten Pohjanmaalla) oli pikku järkytys kun huoneessa oli neljä äitiä lapsineen... mutta onneksi osastollaoloaika oli lyhyt :)

Kaikinpuolin kokemus oli hyvä, ja Naistenklinikalle menen myös tulevaisuudessakin jos tarvetta on... eikä satu ruuhka-aika :) Juu, mun mielestä se menee niin että jos on ruuhkaa niin joutuu menemään toiseen sairaalaan... Mikä sinänsä ikävää, mutta kun synnyttää täytyy niin parempi sitten osaavissa käsissä kuin jossain muualla ;)

Suosittelen tutustumiskäyntiä valitsemaasi sairaalaan :) Itseltä se jäi käymättä kun tyttö syntyi ennen sovittua tutustumiskäyntiä.
 
Minulla kokemus kättäriltä 7/11. Meille sattui mukava ja asiansaosaava kätilö ja mielestäni synnytyshuone oli viihtyisä(niin paljon kuin sitä siinä ehti ajatella). Pääsimme suoraan synnytyshuoneeseen, tosin synnytys olin jo 4 senttiä aukikin siinä vaiheessa. Heinäkuu todella on ruuhkaisin kuukausi siellä. Aiemmin aamulla oli ollut sulku, mutta siinä kymmenen aikaa kun menimme mahduimme mukaan ;) Että lähellä oli vaihto toiseen sairaalaan. Mutta siihenkään ei voi vaikuttaa.Synnytys oli vaikea, joten hyvä kätilö oli isossa roolissa! Käsittääkseni naistenklinikka on menossa remonttiin ensi vuonna ja kaikki ohjataan Kättärille ja Jorviin, voin olla väärässäkin. Imetysohjaukseen ja muutenkin lapsivuodeosaston toimintaan olin pettynyt. Muiltakin olen kuullut imetysohjauksen puutteellisuudesta..(varmaan on vähän tuuria, että kuka sattuu olla hoitajana jne.)Mutta pääasiahan on tämä ihana poika, jonka saimme siellä :)
 
Itse olin naistenklinikalla 05/2009 ja voin antaa lähes pelkästään plussaa.

Oman synnytykseni aikana oli kaksi eri kätilöä koska synnytys oli pitkä mutta molemmat olivat todella mukavia ja ammattitaitoisia. Siellä ei tarvinnut kärsiä kivusta vaan kätilö kyseli multa et joko voin soittaa nukutuslääkärin paikalle. Sitten se että siellä on monta nukutuslääkäriä ja mun ei tarvinnut odottaa epiduraalin saantia kun 5 minuuttia päätöksestäni ottaa se. Nukutuslääkäri tuli vielä 1,5 tunnin päästä tarkistamaan että miten epiduraali vaikutti ja oliko kaikki varmasti ok. Mulla puudutus oli siinä vaiheessa muuttunut tois puoleiseksi ja hän kertoi että ilmoittaa kätilölle että seuraavassa annoksessa pitää olla enemmän nestettä kun itse olen niin pitkä ja ainetta ei ollut riittänyt tasaisesti.

Kätilöt synnytyssalissa ottivat kaikki toiveemme todella hyvin huomioon ja olivat kaikin puolin huolehtivaisia ja halusivat varmistaa mukavan synnytyskokemuksen. Myös lääkäri joka kävi synnytyksessä oli mukava ja asianasa osaava.

Me ei saatu perhehuonetta kun jouduin sinne "tarkkailu" osastolle jossa oli vain kaksi perhehuonetta ja ne oli varattuja. onneksi eka päivän olin yksin huoneessa mutta sitten tokaksi päiväksi sinne tuli kolme muutakin. Opastus vauvanhoitoon oli erinomaista ja hoitaja jaksoi näyttää asiat uudelleenkin ja kävi aina kyselemässä että kerrataanko vielä jotain vai onko kaikki selvää.

Nyt odotan toista lasta ja ei tarvinnut miettiä kahta sekunttia kauvempaa että minne haluan synnyttämään. Ehdottomasti Naistenklinikalle!
 
Pääseekö naikkarille synnyttämään????? Eikö se oo remontissa? Mä tahdon sinne seuraavaksi, en tosin oo raskaana vielä. Mutta 2 lasta olen naikkarilla synnyttänyt ja itku melkein tulee kun miettii että ei sinne pääsisikään. :p :( Synnytyssalit olivat joo "karut" mutta musta oli ihania, ja sai katella ulos jne Kaikki niiiiin ihanaa!
Ja synnytys oli molempien kanssa helppo, kätilöt neuvoivat ja sain kivunlievitykset kaikki ajoissa. Kuuntelivat kaikki toiveet jne. :) ei tarvinnut apua pyydellä.
Oli ihan mieletöntä! :) Mutta jorvin vieressä ollaan asuttu jo kauan mutta IKIMAAAAAAILMASSA en sinne menisi. :D :p yök! En ole kavereilta siitä mitään hyvää kuullut.
 
Kättärillä 03/11 ja sinne haluan takaisin seuraavan kanssa, kun sen aika on. Synnytyksessä oli aivan mahtavan ihanat kätilöt ja vaikka osasto oli ehkä hieman karu ja joskus tuntui, ettei kätilöt olleet niin ystävällisiä, niin hoito oli kuitenkin hyvää ja apua sai aina, kun tarvitsi. Toivottavasti seuraavalla kerralla saisimme perhehuoneen, niin saisi olla ihan rauhassa, vaikka se ainoa huonekaveri, mikä mulla oli vikan päivän olikin tosi mukava.
 

Yhteistyössä