Kokemuksia ehkäisylaastarista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja papan mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

papan mamma

Aktiivinen jäsen
06.05.2006
5 194
0
36
Eli löytyykö keneltäkään kokmuksia ehkäyslaastarista? Olen harkinnut sen ottamista ehkäisemään, kun olen niin huono muistamaan pillereitä... Rengas olisi toinen vaihtoehto, mutta koen jotenkin hankalaksi sen asettamisen.
Jaathan kokemuksesi, kiitos paljon =)

itse en ainakaan tykännyt. laastari meni ruman näköiseksi päivässä kun keräsi reunojensa alle likaa (ei kiinnity reunoihin asti) ja iho laastarin alla kutisi. muuten kätevä keksintö kun ei tarvitse muistaa joka päivä.

Minulla ollut käytössä nyt vajaan vuoden ja tykkään kyllä!! Kerran viikossa vaihto ja sen teen yleensä saunapäivänä (on sit helppo muistaa B) )
Hyvin on pysynyt paikoillaan. Talvella pidin käsivarressa, nyt pikkuhiljaa siirtynyt tonne lapoihin kun t-paitakelit tulee..

Joka päivä käyn suihkussa ja paikoillaan on pysynyt. Paitsi kerran kun tonne kankunpäälle laitoin niin siellä meni rullalle.. Pikkasen loppuviikkoa kohti saattaa alkaa reunat nauraa..

Enkä oo kyllä huomannu mitään ihmeempiä sivuvaikutuksia. Hermo ehkä toisinaan menee aika nopeesti, sen vois laittaa laastarin piikkiin.. :D

Eli näyttää kokemuksetkin olevan tietysti yksilöllisiä.
Ehkä kuitekin uskaltaudun kokeilemaan, eihän tuo ota jos ei annakaan. Jotain kun on keksittävä taas usean vuoden tauon jälkeen ;)

Mulla kans samanlaisia kokemuksia kuin parilla muullakin palstalaisella;
laastari on iso ja näkyy helposti (joka kerta suihkussa/saunassa lapsi ihmetteli äitin laastaria), parin päivän aikana menee nuhruisen näköiseksi. Muuten ihan ok, helpompi muistaa kuin pillerit, eikä aiheuttanut sivuvaikutuksia, paitsi joskus vähän teki iholle kutinaa. Itse käytin pari vuotta Evraa, mutta tänään just hain Femoden-pillerit taas kehiin.

Kiitos kokemuksensa jakaneille :flower:
Kysyisin vielä jatkokysymyksenä, että mitä te jotka ette laastarista tykänneet, siirryitte käyttämään?
Tai mikä olisi hyvä tapa hoitaa asia, kun tuo muisti ei ole paras mahdollinen?? ;)

Mulla kyllä pysyi vähän liiankin hyvin... (teki kipiää ottaa se pois ;) ), vaikka loppuviikosta sitten olikin vähän mustana reunat.

Pidin kankussa ja hyvin pysyi paikoillaan, vaikka urheilen paljon. Mutta pidin siellä, kun en halunnu sitä näkyviin (sen paikkaahan pitää silti joka viikko vähän muuttaa, kahta kertaa ei samaan paikkaan saa laittaa).

Ainoa ongelma, mikä mulla suoraan siitä laastarista syntyi oli, että siitä liimasta tuli vähän ihottumaa, kun on herkkä iho. Olisko niitä sitten erimerkkisiä ja erilaisia, kun toisilla ei näköjään liimaannu reunoihin asti, mulla liimaantu ainakin.

Hormoni siitä imeytyy tasaisemmin kuin pillereistä ja sitä varten mäkin sitä kokeilin. Mulle ei pillerit sovi ja lekurit meinas, että johtuis ehkä siitä, kun se hormoni imeytyy sykäyksittäin (ottamisen jälkeen enemmän veressä kuin sitten myöhemmin). Mutta ei auttanut, hormoniehkäisy ei sovi mulle...

Nykyisin meillä rytmimenetelmä ja kortsu. :)

Mä olin itse ajatellu laastari juuri sen jokapäiväisen "vaivan" tilalle.Terkka sitten mulle ehdotti ehkäisyrengasta josta ei vaivaa ole kun aina joka kolmas vikko jollon se poistetaan ja seuraavalla viikolla tilalle uusi renkuli.Oikeinkin hyvä ja vaivaton juttu :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 17:18 Vieras kirjoitti:
että ehkäisylaastareihin ei enää anneta reseptiä uusille asiakkaille. On menossa tutkimukset, että annetaanko niille käyttölupaa enää ollenkaan..

Todellako? Vasta neuvolatäti antoi esitteitä eikä maininnut moisesta mitään? Mistä tällainen sitten johtuu??

\
että ehkäisylaastareihin ei enää anneta reseptiä uusille asiakkaille. On menossa tutkimukset, että annetaanko niille käyttölupaa enää ollenkaan..

että syystä mistä??

Pysyi kyllä hyvin kiinni, mutta keräsi nukkaa vaatteista ja vähän kutisi. Sen nyt vielä kestäis, mutta jättifinnit, typerät itkut ja täysin turhat suuttumiset, mahan kipeä turvotus... Aika pian tuli selväksi että laastarikaan ei sovi mulle.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 17:20 Timotei kirjoitti:
Mä olin itse ajatellu laastari juuri sen jokapäiväisen "vaivan" tilalle.Terkka sitten mulle ehdotti ehkäisyrengasta josta ei vaivaa ole kun aina joka kolmas vikko jollon se poistetaan ja seuraavalla viikolla tilalle uusi renkuli.Oikeinkin hyvä ja vaivaton juttu :)

Niinkuin jo sanoinkin, niin mua arveluttaa renkaan asettaminen. Onko se hankalaa? En oo koskaan tykännyt tampoonistakaan ja tuntuu, etten "uskalla" rengastakaan kokeilla... :ashamed: Oon vähän hankala tapaus ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 17:25 paivi76 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 17:20 Timotei kirjoitti:

Niinkuin jo sanoinkin, niin mua arveluttaa renkaan asettaminen. Onko se hankalaa? En oo koskaan tykännyt tampoonistakaan ja tuntuu, etten "uskalla" rengastakaan kokeilla... :ashamed: Oon vähän hankala tapaus ;)
Se arvelutti muakin ensin ja sanoinkin siitä.Sain sitten terkalta suoraan yhden kokeiltavaksi jotta voin sitten päättää onko se mun juttu.Loppujen lopuksi se on tosi helppo saada paikoilleen,kun löytää itselleen mukavan asennon.Esim. toinen jalka pöntön päälle ja silleen.Pysyy paikallaan eikä tunnu miltään.Kysy jos saisit terkalta yhden koeiltavaksi niin voisit sit rauhassa kokeilla.

Renkaan voi myös asentaa uudelleen paikalleen,jos se sattuu tippumaan pois.Mut mulla ei ainakaan ole niin käyny.

Kirjotusvirhe muoks.<br><br>

Kiitos Timotei.
Meillä jälkitarkastuksen yhteydessä saa puolen vuoden pillerit tai kierukan ilmaiseksi tai vaihtoehtoisesti jotain muutakin saa "kokeilupakkauksen". Pyydän varmaan sekä renkaasta että laastarista reseptit ja kokeilen molempia. Sitten teen päätöksen.
Tuo rengas kyllä houkuttaa myös. Sitä kun ei tarvii muistaa edes viikottain!! =)

Te, joilla laastari lähti pois niin oliko iholaatunne kuiva/rasvainen/normaali? Pitikö ihoa käsitellä mitenkään ennen laastarin laittamista, esim neoamiseptilla pyhkästä ihon omat rasvat vähemmäksi?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 17:43 vieras kirjoitti:
Te, joilla laastari lähti pois niin oliko iholaatunne kuiva/rasvainen/normaali? Pitikö ihoa käsitellä mitenkään ennen laastarin laittamista, esim neoamiseptilla pyhkästä ihon omat rasvat vähemmäksi?
Ohjeessa lukee että kiinnitä puhtaalle iholle.<br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 17:34 paivi76 kirjoitti:
Kiitos Timotei.
Meillä jälkitarkastuksen yhteydessä saa puolen vuoden pillerit tai kierukan ilmaiseksi tai vaihtoehtoisesti jotain muutakin saa "kokeilupakkauksen". Pyydän varmaan sekä renkaasta että laastarista reseptit ja kokeilen molempia. Sitten teen päätöksen.
Tuo rengas kyllä houkuttaa myös. Sitä kun ei tarvii muistaa edes viikottain!! =)
Ole hyvä ja kokeile rohkeasti vaan :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 17:22 Kerroppas kirjoitti:
\

että syystä mistä??

tutkimuksissa on ilmennyt että laastari vapauttaa huomattavasti suurempia määriä hormoneja verenkiertoon kuin mitä on kuviteltu ja sitä tutkitaan juuri että onko se turvallinen.
Ne keillä on jo laastari niin kuulemma saavat reseptejä ainakin siihen asti kunnes tutkimustulokset tulevat. Jos ovat huonoja tuloksia, laastarit vedetään kokonaan pois käytöstä.

Yhteistyössä