Koiria myydään "pitovaikeuksien" vuoksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mur mur
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja miettijä:
Ainoa koira josta mulla on oikeesti ollu isoja ongelmia oli mun yks sijoitus narttu ja asia lopulta puitiin oikeudessa sen jälkeen ku nartun täysveli oli sen astunu tästä ei imotettu mulle ja koira oli laiha ku luuranko ku lopulta poliisin kanssa sen sain haettu ja eläinlääkäri leikkas pennut mitkä tietysti lopetettiin ja tää sijoituskoti oli sitä mieltä että mä olin täys kusipää että silleen.

No siis eka eläinlääkäri leikkas pennut ja sit lopetti?

Mikäs järki tuossa nyt oli...???? :o

Luitko myös kohdan jossa kirjotin että ko. nartun täysveli on sen astunu?

Löysitkö järjen asiaan.

Niin ja koira olis kuollu synnytykseen, koska oli niin pirun huonossa kunnossa ite.

No sowhat, vaikka täysveli olisi astunut? Ehkä kasvattaja pelkäsit mitä kaikkea sairauksia sieltä olisikaan putkahtanut? JOs linjat on terveet, ei pitäisi kamalan epäilyttäviä sairauksia puhjeta. Ja hermoihin toi sukusiitoshan ei liity mitenkään, paitsi toki pahentaa hermoheikkoutta jo sitä on jo geeneissä. Eli kasvattajan näkökulmasta mieletön riski, koska silloin olisi tullut ilmi paremmin ne sairaudet mitä linja kantaakaan....

Mutta toi vika lauseesi olisikin ihan ok syy miksi leikata narttu. Mutta eikö leikkaus ollut vielä isompi riski?

Vaikka mä teinki linjasiitoksia niin kukaan täyspäinen ei linjaa sisaruksilla se vaan on pirun tyhmää supistaa geenipoolia.

Mun kasvatit on kyl ollu kaikki terveitä kaikkien perinnöllisten sairauksienkin osalta, et ei oikeen nyt uponnu toi syytös muhun.

Kyllä se keisarinleikkaus oli huomattavasti pienenpi riski ku se et koiran olis edes annettu yrittää synnytää itse. Tämä oli myös eläinlääkärin mielipide.

Sä saat toki olla mitä mieltä tykkäät tästäkin asiasta.

Ai tästäkin asiasta.. Mielestäni en ole keskusteluun muuten osallistunut.. =)

Mutta siis eikö keisarinleikatun nartunkin pennut pysty silti pelastamaan? PItikö niitä pentuja silti tappaa? Olisi leikannut munat ja kohdut pois niiltä pennuilta myöhemmin.

Mutta siis eikö keisarinleikatun nartunkin pennut pysty silti pelastamaan? PItikö niitä pentuja silti tappaa? Olisi leikannut munat ja kohdut pois niiltä pennuilta myöhemmin.

Miksi pitäisi ehdoin tahdoin saattaa maailmaan jotain epätoivottua, varsinkaan kuin tämänkin ketjun aloituksen tarkoituksena ovat koirat, jotka laitetaan kiertoon liian herkästi.

Ai tästäkin asiasta.. Mielestäni en ole keskusteluun muuten osallistunut.. =)

No jos satut olemaan jostakin muustakin asiasta joskus erimieltä se oli siks noin
:)

Niin no se narttu ei olis pystyny imettämään niitä pentuja edes.

Enkä mä olis ottanu tollasia nimelleni, ei mitään järkeä mun mielestä. Toivottavasti ei muidenka kasvattajien mielestä. Nykyäänhän käytetään noissa vahingoissa usein jälkiehkäisypiikkiä ja mikäli se ei tehoa monesti ne pennut leikataan ja lopetetaan ja narttu saa jostain muutaman pennun imemään maidot ettei tuu tulehduksia.

Eikä sitä tiedä olisko sisarusten jälkeläiset kuitenkaan terveitä vaikka molemmat vanhemmat sitä oliski ja niiden taustat.

Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:

Miksi pitäisi ehdoin tahdoin saattaa maailmaan jotain epätoivottua, varsinkaan kuin tämänkin ketjun aloituksen tarkoituksena ovat koirat, jotka laitetaan kiertoon liian herkästi.

Vastuuntuntoinen kasvattaja tai koiran sijoitusomistja pystyy hankkimaan ihan samanlailla vastuuntuntoiset kodit noille ei-niin-toivotuille kuin muillekin pennuille.

Jos linja on tervettä, niin eipitäisi olla katastrofi, jo joku on linjannut kaksi sisarusta. Mutta mää veikkaan, ettei kasvattaja halunnut ottaa riskiä, että ne taudit olisikin tullut esille. Toihan olisi ollut hyvä keino katsoa mitä se linja oikeasti sisältää!

Niin no se narttu ei olis pystyny imettämään niitä pentuja edes.

Enkä mä olis ottanu tollasia nimelleni, ei mitään järkeä mun mielestä. Toivottavasti ei muidenka kasvattajien mielestä. Nykyäänhän käytetään noissa vahingoissa usein jälkiehkäisypiikkiä ja mikäli se ei tehoa monesti ne pennut leikataan ja lopetetaan ja narttu saa jostain muutaman pennun imemään maidot ettei tuu tulehduksia.

Eikä sitä tiedä olisko sisarusten jälkeläiset kuitenkaan terveitä vaikka molemmat vanhemmat sitä oliski ja niiden taustat.

Olisit jättänyt sen pois nimeltäsi. Ei kai niitä olisi tarvinnut rekata vai olisiko edes sanut rekata noin läheistä sukua toisilleen olevia koiria...?

Ja ymmärtäväiset olisi varmaan tajunnut, että joku toinen olisi sössinyt. Olisit laittanut vaikka kotisivuillesi (jos omaat) tekstin, että homma ei ole ollut susta riippuvainen ja oikeustaistelutkin käyty asiasta.

Myöhäistä enää tässä vaiheessa, mutta vastasuudessa ja muille neuvoksi, ettei kaikkea ei-toivottua tarvitse vaan lopettaa

Mä en suostuisi ilman kunnon hinnanalennusta minkäänlaisiin vaatimuksiin kasvattajan taholta. Koirani on usean maan valio ja sillä on useita muita tuloksia mm. pk-lajeista, se on terveeksi tutkittu. en suostuisi myymään nimellisellä hinnalla kasvattajalle takaisin. jos niin kävisi, etten koiraa enää kykenisi pitämään, etsisin sille mieluummin itse (harrastavan) kodin. Hinta ei nyt aivan kynnyskysymys kuitenkaan ole, hyvään kotiin lähtisi vaikka ilmaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:

Vastuuntuntoinen kasvattaja tai koiran sijoitusomistja pystyy hankkimaan ihan samanlailla vastuuntuntoiset kodit noille ei-niin-toivotuille kuin muillekin pennuille.

Jos linja on tervettä, niin eipitäisi olla katastrofi, jo joku on linjannut kaksi sisarusta. Mutta mää veikkaan, ettei kasvattaja halunnut ottaa riskiä, että ne taudit olisikin tullut esille. Toihan olisi ollut hyvä keino katsoa mitä se linja oikeasti sisältää!

Ehkä 12 vuoden aikana olis tullu jotain vastaan ellei linja olis ollu tevettä, joko Suomessa tai keskieuroopassa. Mä ku kuitenkin käytin muihin linjoihin ulkosiitosta ja tää kantalija meni kokoajan linjassa.

Mut ehkä sä nyt oot saanu päähäs et tässä peiteltiin jotain, joten mä lopetan tästä linjaamisesta ja pentueen lopettamisesta keskustelun omaltaosaltani tähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Ephemera:
Jepjep.. Mulla ei kyllä koiraa ole, mutta kaks rotukissaa. Niiden kasvattaja on kyllä yks peenreikä ihan suoraan sanottuna. Toinen kissa maksamatta vielä, tai siis 300? jäljellä, mulla oli 1 kk rästissä, eli 100?, olin työttömänä ja ilmoitin kasvattajalle (äidin hyvä tuttu) että en nyt pysty maksamaan, mutta maksan heti ensimmäisestä kokonaisesta palkasta. Tämä alkaa mesoamaan että hän hakee kissan pois jossen heti maksa. Soitin siinä sitten kuluttajansuoja-asiamiehellekin joka sanoi, että ei ole oikeutta hakea kissaa pois kun olen ollut työtön ja ilmoittanut maksuvaikeuksista. Muutenkaan kasvattajasta ei ole ollut ongelmatilanteissa mitään apua. En suosittele kenellekään, ellei sitten jo tiedä kissoista ja pysty maksamaan heti. Kissat ovat hienoja, mutta kasvattaja ei.

Anteeksi nyt vain, mutta ei sinun rahavaikeudet kasvattajasta tee "peenreikää". Alatko Hobbyhalliakin haukkumaan persreikäpuljuksi, jos et itse pysty maksamaan kuukausierää?

Ehkä 12 vuoden aikana olis tullu jotain vastaan ellei linja olis ollu tevettä, joko Suomessa tai keskieuroopassa. Mä ku kuitenkin käytin muihin linjoihin ulkosiitosta ja tää kantalija meni kokoajan linjassa.

Mut ehkä sä nyt oot saanu päähäs et tässä peiteltiin jotain, joten mä lopetan tästä linjaamisesta ja pentueen lopettamisesta keskustelun omaltaosaltani tähän.

Aika kärkäs heitto. En usko, että sellaista linjaa on olemassakaan missä ei mitään ole ellei kasvattaja ole pimennossa tai halua pimittää linjansa tietoja tai ihan vain puhtaasti valehdella.

Toisaalta tänne kaksplussalle voi heittääkin mitä tahansa sleidaa ja sanoa, että kaikki on tervettä, mutta oikeasti olla avoin.. Tiedä sitten oikeeta totuutta.

Mutta ei tästä sen enempää tarvi jauhaa.

jos kasvattajalla on etuosto-oikeus sen vuoksi ettei koira lähde kiertoon niin miksi se kasvattaja ei vaan voi luottaa että oikeasti se ( jos olet sen hyväksi havainnut -> koiran myynyt ) uusi OMISTAJA ( täyden hinnan maksanut ) etsii lemmikilleen varmasti hyvän kodin eikä myy kelle sattuu.
Turha nostaa omaa paremmuuttaan sillä että "minä ostan koiran kyllä takas ja pidän huolen että löytää sitten varmasti hyvän kodin". Kyllä se koiranomistaja varmasti etsii koiralleen vähintään yhtä hyvää kotia kuin kasvattajakin. Sillä erolla että jos koiran ostaja myy koiran suoraan valitsemaansa hyvään kotiin niin jää takaisin kasvattajalle muutto koiralta pois. Eli ei kierrä niin pajon kuin jos kasvattaja ostaa sen ensin itselleen ja etsii sitten muka parempana ihmisenä koiralle uuden kodin.

Ja tässä nyt siis kyse siitä että ostaja on oikeasti hyvä ostaja eikä mikään eläinrääkkääjä. Kunnon ihminen tahtoo varmasti koiralleen ihan yhtä hyvän kodin kuin kasvattajakin mikäli ei itse ostamaansa lemmikkiä syystä tai toisesta pysty pitämään.

lisään siis vielä että vaikka kasvattaja ei itselleen koiraa ostaisikaan niin miksi nostaa itseään 'paremmaksi koiranomistajaksi' kuin se jolle on koiransa myynyt?

Me meinattiin joutua luopumaan meidän koirasta silloinkun koira oli parivuotias. Ja syy oli ihan vaan perheen kriisi. Ja oli tosi työ ja tuska jaksaa hoitaa kaiken päälle vielä koirakin. Ruokaa se sai ja juoksutettiin kun kerettiin/jaksettiin, mut muu virike jäi täysin.
Ehkä olis ollu koiran kannalta parrein et olis päässy aktiivisempaan perheeseen mut nyt kun kriisistä aletaan toipua niin eiköhän tämä tästä ja eipä tuo koirakaan kovin lamaantunu ole...et...en tiedä. Mut lähellä se oli et koira olis lähteny. Välillä sitä ruokki ja juoksutti kuka sukulainen milloinki.
Mut ymmärrätte varmaan sen että joskus elämä voi muuttua aika radikaalisesti. Hyvä et silloni sain lapset hoidettua.

Alkuperäinen kirjoittaja Kysyn vaan että:
lisään siis vielä että vaikka kasvattaja ei itselleen koiraa ostaisikaan niin miksi nostaa itseään 'paremmaksi koiranomistajaksi' kuin se jolle on koiransa myynyt?

En ole nostanut itseäni paremmaksi vaan olen myös tuon kautta näyttänyt olevani kiinnostunut siitä koirasta ja sen hvyinvoinnista senkin jälkeen ku se on portista ulos lähteny ja jopa siinäkin vaiheessa jos siitä joudutaan luopumaan.

Tuokin on kyllä niin monitulkintainen sana tuo etuosto-oikeus et se pitää taatusti sisällään valtavan määrän sellasta asiaa mikä tulee esiin kun koirasta niitä papereita täytetään sen ostajan ja myyjän välillä keskustelussa.

Yhteistyössä