Koiravauvoja

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Ajateltiin teettää meidän koiralla pentuja, koira on iältään muutaman vuoden ikäinen. Pennut olisivat hänen ensimmäiset. Miten kaikki käytännössä toimii, tiedän siis toki paljon, mutta kertoisitteko te joilla on kokemusta asiasta?

Kiitos!

Meillä käytännössä toimi niin, että mies meni tupakalle ja narttukoiramme pääsi vapaaksi. Näin ikkunasta, että naapurin koira on meidän pihalla. Menin miehelle huutaan, että meidän nartulla on juoksu, johon mies vastasi, että "ei hätää, ne vain leikkii ladon takana" :kieh: :kieh:

Siitä se mahan kasvu sitten alkoi :D Mutta voi kun se synnytys oli ihana, vaikka hemmetin raskas koiralle kuin mullekkin. Narttu tuli ponnistusvaiheessa minun syliin ja nosti tassut mun olkapäille :heart:
Mä en noista "paperikoirien teettämisestä" niin tiedä, meillä vain narttu oli puhdasrotuinen. Mutta kaikki ei välttämättä mene suunnitellusti, varsinkaan jos narttu pirulainen ei suostu imettämään pentujaan :kieh: :kieh:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja willasukka:
Meillä käytännössä toimi niin, että mies meni tupakalle ja narttukoiramme pääsi vapaaksi. Näin ikkunasta, että naapurin koira on meidän pihalla. Menin miehelle huutaan, että meidän nartulla on juoksu, johon mies vastasi, että "ei hätää, ne vain leikkii ladon takana" :kieh: :kieh:

Siitä se mahan kasvu sitten alkoi :D Mutta voi kun se synnytys oli ihana, vaikka hemmetin raskas koiralle kuin mullekkin. Narttu tuli ponnistusvaiheessa minun syliin ja nosti tassut mun olkapäille :heart:
Mä en noista "paperikoirien teettämisestä" niin tiedä, meillä vain narttu oli puhdasrotuinen. Mutta kaikki ei välttämättä mene suunnitellusti, varsinkaan jos narttu pirulainen ei suostu imettämään pentujaan :kieh: :kieh:
Kyllähän tässä ihan jo silmät kostu tässä.

ap

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Minä :
Minkä rotuinen koiruus teillä on ?
Mulla vaan tulee nuo "pentutehtaat" mieleen semmosista mitkä ei teetetty "kennelliiton alaisuudes". Mut omapa on asias.
Puhdasrotuinen , mutta ei papereita, eli siis "sekarotuinen". Labradorinnoutaja.

ap

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Emokana:
No juu nuo "paperikoirien" taustat tiedetään mut sekarotuisten ei. Niin ja jos teillä on puhdasrotuinen paperiton koira niin se luokitellaan sekarotuiseksi.
Pennut teetettäisiin toisen labradorinnoutajan kanssa, tosin kummallakaan emolla eikä isällä ole papereita, vaikkakin kumpikin puhtaita.

ap

Jatkan vielä, kyllä siitä välillä oli ihanuus kaukana :kieh:
Kun emo ei niitä pentujaan halunnut syöttää ja ei voinut edes olla heidän kanssa samassa huoneessa. Pentujen syntymän jälkeen puhdisti pennun ja repi kalvot, ei muuta. Alkoi käymään pentuihin kiinni, ja yhdeltä repi palan korvasta irti. :eek:
Muuten emo siis oikein ihanuus koira, ei mitään ongelmia. Meidän tyttö oli tuolloin alle 3kk ja mies lähtenyt Ruotsiin työkeikalle. Onneksi mun serkut hyppäs auttaan ja saatiin pidettyä pennut hengissä. 2 tunnin välein oli syötöt ja niitä piti pissauttaa kun eivät itse vielä osannut. Ja olikohan niitä pentuja jotain 10kpl. Kun oli yksi syöttökierros menty niin sai jo aloittaa homman alusta.
Lopulta onneksi pääsivät rekkurescue yhdistyksen hoiviin ja yksi pentu Vaasan koirahoitolaan ja yksi sai kodin heti Helsingistä. Viime tietojen mukaan kaikki voivat hyvin.

Meidän narttu siis puhdasrotuinen paperikoira, eikä mielessä ollut pentutehtailu. Rahaa en saanut senttiäkään, mutta rahaa kului. Nyt nartulta on poistettu kohtu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Emokana:
No juu nuo "paperikoirien" taustat tiedetään mut sekarotuisten ei. Niin ja jos teillä on puhdasrotuinen paperiton koira niin se luokitellaan sekarotuiseksi.
Pennut teetettäisiin toisen labradorinnoutajan kanssa, tosin kummallakaan emolla eikä isällä ole papereita, vaikkakin kumpikin puhtaita.

ap
Tuttavamme on teettänyt tällaisia pentuja. siis että puhdasrotuisia ilman papereita. Pennut ovat löytäneet helposti kodit ja hinta on ollut puolet paperikoiran hinnasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Miks sää teetät koiralles pentuja ??

Ottaisimme itsellemme yhden pennun siitä meidän koiran kaveriksi ja muut hyviin koteihin.

Mikä pitäisi olla syy ??

ap

Anteeksi, mut siis mitä ihmettä! Et tiedä muuta syytä miksi käyttäisit koiraasi jalostukseen, kuin että tahdot itsellesi pennun? :eek:

Kennelliitolla on Pevisa-ohjelma roduille, josta voit etsiä omalle rodullesi vaadittavat tutkimukset. Omalla rodullani esim. silmät ja polvet on tutkittava ennen jalostusta. Isoille roduille myös mm. lonkat on kuvattava. On myös katsottava omaa koiraansa vieraan silmin ja mietittävä onko koiran luonne ja muut ominaisuudet rodulle tyypilliset. Nartun on oltava fyysysesti erinomaisessa kunnossa jo ennen astutusta. Rokotukset ja madotukset on hoidettava ajallaan.

Uroksen omistajaan pitää ottaa yhteyttä jo paljon ennen juoksuaikaa ja sovittava astutuksesta. Juoksujen kestettyä n. 9-13 päivää (tämäkin voi olla rotukohtaista) narttu astutetaan tavallisesti ainakin kaksi kertaa. Tällöin täytetään astutussopimus uroksen omistajan kanssa. Omalla rodullani uroksen omistaja ottaa astutuksesta hyppymaksun esim. 170 euroa ja pentujen synnyttyä pentumaksun saman esim. 170 euroa per pentu.

Koiran kanssa kannattaa käydä ultrassa (varsinkin jos pieni rotu) sillä jos pentuja on vain yksi, koiran saattaa hyvinkin joutua leikkaamaan, sillä synnytys ei tällöin välttämättä etene ihan normaalisti.

Synnytyksestä kannattaa lukea ihan kirjasta esim. Lemmikkieläinten jalostus (Per-Erik Sundgren) ja Parempaan pentutulokseen (Helena Koskentalo). Näissä kirjoissa on todella hyvin kerrottu kaikki jalostuksesta, synnytyksestä ja pentujen hoidosta. Niissä on myös todella hyödyllistä tietoa, jos kaikki ei mene niin kuin pitää.

Pentujen synnyttyä lähetetään uroksen omistajalle täytetty pentueilmoitus ja maksetaan loput astutusmaksut. Sitten postissa tulee rekkarit ja rekisteröintimaksu määräytyy sen mukaan, kuinka vanhemmat ovat käyneet näyttelyissä yms.

Monilla rotuyhdistyksillä on pentuvälitys, jonne voit pentueen ilmoittaa myyntiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Daim:

Ottaisimme itsellemme yhden pennun siitä meidän koiran kaveriksi ja muut hyviin koteihin.

Mikä pitäisi olla syy ??

ap

Anteeksi, mut siis mitä ihmettä! Et tiedä muuta syytä miksi käyttäisit koiraasi jalostukseen, kuin että tahdot itsellesi pennun? :eek:
onhan se narttukoiran yhdet pennut tehtävä. ehkäisee kohtumätää yms.

ja miksei saisi koirallaan pentuja teetättää sen takia,että haluaa itselleen yhden jälkeläisen? mitä pahaa siinä on?

Jos haluat vain itsellesi toisen koiran. Osta sellainen. Jos olet kasvatustyöstä kiinnostunut, niin osta rotukoira ja teetä sillä pennut. Sekarotuisella ei kannata pentuja teettää. Mistä tiedät vaikka uros olisi koirasi lähisukulainen ja pennuista tulisi tosi sairaita??

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja Daim:

Mikä pitäisi olla syy ??

ap

onhan se narttukoiran yhdet pennut tehtävä. ehkäisee kohtumätää yms.

ja miksei saisi koirallaan pentuja teetättää sen takia,että haluaa itselleen yhden jälkeläisen? mitä pahaa siinä on?

Kohtutulehdus voi tulla myös nartulle jolla on ollut pentuja. Eikä kohtutulehduksen ennaltaehkäisy ole syy miksi koiraa pitäisi käyttää jalostukseen.
Huomasin vasta että tässä on kyseessä paperittomasta (=sekarotuisesta)
koirasta, joten eihän siinä voida puhua muusta kuin koiramäärän lisäämisestä.

Eihän siinä ole mitään pahaa haluta itselle koiranpentua, mutta minä olen vain niin jääräpää näissä asiossa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja sandra:
Jos haluat vain itsellesi toisen koiran. Osta sellainen. Jos olet kasvatustyöstä kiinnostunut, niin osta rotukoira ja teetä sillä pennut. Sekarotuisella ei kannata pentuja teettää. Mistä tiedät vaikka uros olisi koirasi lähisukulainen ja pennuista tulisi tosi sairaita??

Sandra, olen niin samaa mieltä kanssasi!

Yhteistyössä