Koirat tappaneet 10 v lapsen Elimäellä!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja äippä 84:
Alkuperäinen kirjoittaja Smeagol:
mistä mä oon saanu mun ennakkoluulot? itseltäni vai?
Mä en puhunut nyt susta vaikka ilmeisesti kuvitteletkin että aurinko kiertää sinua eikä päinvastoin.... Vaan sanoin ettei ole ihme, että ihmisillä on ennakkoluuloja..kun kaltaisesi koiranomistajat täällä luokittelevat mikä sesse sopii kenellekkin... Ja vieläkin puuttuu perustelut väitteellesi...
mullakin on ennakkoluuloja eri rotuja kohtaan. mitä mä sulle sitä enempää selitän. ja se on jumaliste sanomattakin selvää että joitakin rotuja ei suositella lapsiperheeseen. mistä tää sit tulee?? ja mun kaltainen?? miksi näitä asioita sattuu?? minkä helvetin takia pitää olla samaa mieltä kaikkien kanssa!! tää on mun mielipide ja sillä selvä, ja mun ei pidä sulle pitää mitään lukua siitä että miksi mä ajattelen näin!! menikö se sinne kaaliin??
hyökkäys näkyy olevan sunkin paras puolustus ;) Taitaa kalikka kalahtaa omaan nilkkaan kun noin hikeennyt. "joitakin rotuja ei suositella lapsiperheeseen"????? Kuka ei suosittele??? sinä?? en jaksa keskustella aiheesta, kun sinulla ei näytä olevan muuta kuin mutu- tietoa....
öö. esim. myynti ilmoituksissa voi joskus lukea. "rotu ei sovellu lapsiperheeseen" ootko sä koskaan kuullut sellaista lausetta? jos tahallaan jättää ymmärtämättä, niin se ärsyttää ketä tahansa.
olen kuullut.. ja onneksi se on vain yksilön mielipide, jolla ei ole mitään painoarvoa... enemmän luotan esim. ajan tasalla oleviin rotumääritelmiin, joissa ei yhdenkään rodun kohdalla mainita noin...

siis!! hyvä!! nyt se tuli. tää on vaan mun mielipide. mä en osaa selittää miksi rotikat tai dobberit ei sovi lapsiperheeseen, koska mulla ei oo niistä kokemusta. hurja menneisyys on ainoa mikä kalvaa. ja tää on vaan mun mielipide.
[/quote]

ok! mutta kannattaa tutstua ko. rotuihin ennen kuin niitä täällä mustamaalaa..nimittäin mä en löydä niiden historiasta mitään, mikä olisi pahempaa kuin bullmastiffilläkään...[/quote]

tää on vapaa maa,mä saan puhua täällä rotikasta vaikka mitä. et sä mua kiellä. lällislää!!

Mä en puhunut nyt susta vaikka ilmeisesti kuvitteletkin että aurinko kiertää sinua eikä päinvastoin.... Vaan sanoin ettei ole ihme, että ihmisillä on ennakkoluuloja..kun kaltaisesi koiranomistajat täällä luokittelevat mikä sesse sopii kenellekkin... Ja vieläkin puuttuu perustelut väitteellesi...
mullakin on ennakkoluuloja eri rotuja kohtaan. mitä mä sulle sitä enempää selitän. ja se on jumaliste sanomattakin selvää että joitakin rotuja ei suositella lapsiperheeseen. mistä tää sit tulee?? ja mun kaltainen?? miksi näitä asioita sattuu?? minkä helvetin takia pitää olla samaa mieltä kaikkien kanssa!! tää on mun mielipide ja sillä selvä, ja mun ei pidä sulle pitää mitään lukua siitä että miksi mä ajattelen näin!! menikö se sinne kaaliin??
hyökkäys näkyy olevan sunkin paras puolustus ;) Taitaa kalikka kalahtaa omaan nilkkaan kun noin hikeennyt. "joitakin rotuja ei suositella lapsiperheeseen"????? Kuka ei suosittele??? sinä?? en jaksa keskustella aiheesta, kun sinulla ei näytä olevan muuta kuin mutu- tietoa....
öö. esim. myynti ilmoituksissa voi joskus lukea. "rotu ei sovellu lapsiperheeseen" ootko sä koskaan kuullut sellaista lausetta? jos tahallaan jättää ymmärtämättä, niin se ärsyttää ketä tahansa.
olen kuullut.. ja onneksi se on vain yksilön mielipide, jolla ei ole mitään painoarvoa... enemmän luotan esim. ajan tasalla oleviin rotumääritelmiin, joissa ei yhdenkään rodun kohdalla mainita noin...

siis!! hyvä!! nyt se tuli. tää on vaan mun mielipide. mä en osaa selittää miksi rotikat tai dobberit ei sovi lapsiperheeseen, koska mulla ei oo niistä kokemusta. hurja menneisyys on ainoa mikä kalvaa. ja tää on vaan mun mielipide.
ok! mutta kannattaa tutstua ko. rotuihin ennen kuin niitä täällä mustamaalaa..nimittäin mä en löydä niiden historiasta mitään, mikä olisi pahempaa kuin bullmastiffilläkään...[/quote]

tää on vapaa maa,mä saan puhua täällä rotikasta vaikka mitä. et sä mua kiellä. lällislää!! [/quote]

ihan tolle tasolle mä en alennu, mutta pistää edelleen pikkasen huvittamaan että ihminen, joka omistaa bullmastiffin, mustamaalaa rotikkaa, jolla on aivan samantyylinen historia kuin bullmastiffilla... mutta noh, kukin tyylillään =)

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla on ollut rotikka ja ne on erittäin laumaeläimiä ja vaikka olisivat ns. omistajien alapuolella niin useimmiten kyseiset koirat pitävät kuitenkin muita ihmisiä ja lapsia alempi tasoisena. Eli vaikka perheen vanhemmat ovatkin pomoja voivat koirat ajatella olevansa muiden perheenjäsenten pomona...ja tämä on hyvin tyypillistä näille puolustuskoirille...jotka ovat luotu puolustamaan omaisuutta ym.

Minunkin koira piti minua pomona,mutta silloista poikaystävääni alempana itseään ja ei totellut häntä ja muutaman kerran purikin. Koira on sittemmin lopetettu.

Hyvä muistutus kaikille,että koiraan ei voi koskaan luottaa täysin...itse en luota,vaan toimin aina niin,ettei nykyisestä koirastani(joka on kylläkin spanieli) ei ole kenellekään haittaa,vaikka itse tiedänkin hänen olevan kiltti jne.
tätä minä tarkoitan! jokaisella koiralla on se oma vietti ja se perustuu tähän päiväänkin asti.
olen myös samaa mieltä...siksi ihmettelinkin miksi smeagol tuomitsee rotukohtaisesti, mielestäni tämä koskee rotua kuin rotua...
mä en oo puolustanut omia koiriani, mut sä et meinaa ymmärtää sitä. en oo edelleenkään sanonut että bulmastiiffi on paras lasten kanssa. sen pitäisi olla berhandilainen, rakastava lasten suojelija, mutta kyllä sellainen on mut pienenä raahannuyt metsään takista ja hautoi lumen alle. myöhemmin sekin lopetettiin. mikä menee vikaan?
En ole väittänyt että puolustat omiasi... vaan,
että esität väitteen "dobberit ja rotikat eivät ole lapsiperheen koiria" ja sitten et edes osaa perustella kantaasi? mä en näe yhtäkään syytä mikseivät nämäkin (kuten esim. sakemannit ja bullmastiffitkin...) sopisi lapsiperheseen?

Mä olen rankannut pois lemmikkilistalta rotikat ja dopperit, sakemannit mukaanlukien...

Ylipäätään kaikki taistelutaustaiset koirat. Bullmastiffi on ainoa joka on jäänyt, tosin alunperin sehän on ollut metsästyskoira, joten painaako se nyt tässä lieventävänä asianhaarana..??

Mutt kyll se vaan silleen on että kun on pieniä lapsia, on vähän rajaa pidettävä.
kannattais tarkistaa noita "faktoja"... näytäppä missä mainitaan että rotikat ja dobberit ovat taistelutaustaisia??
mä mielestäni lueskelin aika paljon kaiken maailman yhdistysten sivuja ja kasvattajille soittelin myös kun tuota rotuvalintaa tein. Aika moni esim rotikoiden kasvattaja ilmoitti heti kättelyssä ettei suosittele koiraa lapsiperheeseen... En usko, että nekään ihan väärässä on kaikki tyynni?

No joka tapauksessa, jokainen perhehän sen päättää omalla kohdallaan mikä tuntuu hyvältä. Joskus vaan sitten kannetaan ne seurauksetkin ikävimmän kautta.

ok! mutta kannattaa tutstua ko. rotuihin ennen kuin niitä täällä mustamaalaa..nimittäin mä en löydä niiden historiasta mitään, mikä olisi pahempaa kuin bullmastiffilläkään...
tää on vapaa maa,mä saan puhua täällä rotikasta vaikka mitä. et sä mua kiellä. lällislää!! [/quote]

ihan tolle tasolle mä en alennu, mutta pistää edelleen pikkasen huvittamaan että ihminen, joka omistaa bullmastiffin, mustamaalaa rotikkaa, jolla on aivan samantyylinen historia kuin bullmastiffilla... mutta noh, kukin tyylillään =) [/quote]

kui kauan sä jaksat ihmetellä. bullmastiffi roikkuu tuolla eikä jaksa läskejään liikauttaa. rotikka on aika paljon energisempi. on ne nyt vähän erilaisisa. sit rotikka on musta ja punainen turpa. bullmastiffi toisinpäin.

Phoebe
Viime aikoina on ollut otsikoissa rotikat ja sakemannit, eikä mitenkään hyvällä tavalla. Toivottavasti tämä nyt ei johda mihinkään rotuvainoon, sillä aika iso osa näitä uutisia lukevista ihmisistä eivät tiedä koirista paljonkaan. Mikä ei sinänsä ole mikään paha asia, ei tarvitsekaan tietää jos ei halua.

Minä en itse ole koskaan pitänyt rotikoista, minulla on niistä huonoja kokemuksia. Mutta en lähtisi yleistämään tätä rotua, vaikka en itsekään niistä perusta! Painotan sitä, että a) koirat (pienimmätkin) tulee aina kouluttaa ja b) koiria ja lapsia ei saisi jättää ilman valvontaa.

Olen muuten usein kuullut ja pari kertaa todistanut, miten lapset käyttäytyvät koiria kohtaan. Vedetään hännästä ja kuonosta, kivitetään, huudetaan ja potkitaan. En sano että juuri tässä tapauksessa niin olisi käynyt, kun en voi tietää, mutta opettakaa lapsillenne, että myös koiralla on oikeus olla rauhassa. Ja että vierasta koiraa, oli se miten pieni tai suloinen tahansa, ei mennä koskemaan ilman omistajan lupaa!

Joka ikinen kerta kun koira on purrut ihmistä (ja etenkin lasta) täällä alkaa tämä sama vääntö. Koiraihmiset alkavat heti puolustelemaan että koiraa oli varmaan ärsytetty tai sitä ei oltu kunnolla koulutettu. Tai että koira on eläin joka toimii vaistojensa mukaan. Sitten vastapuolella ovat ne jotka leimaavat kaikki koirat tai tietyt rodut.

Se että tiettyjä rotuja mainostetaan perhekoirina ei varmaan ole tuulesta temmattu. Ja sitten ovat nämä ns. suojelukoirarodut jotka on jalostettu ihan muita tarkoituksia varten kuin lapsiperheen lemmikeiksi. Se että rotwailereilla, dopermanneilla yms. on huono maine ei ole varmaankaan ihan tyhjästä syntynyt käsitys. Se ei tietenkään tarkoita että läheskään kaikki näiden rotujen edustajat olisivat mielenvikaisia.

On totta että koira on eläin ja että sillä on viettejä. Ihmistä pureva koira on silti aina lopetettava. Tästä kaikki ovat varmaan samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla on ollut rotikka ja ne on erittäin laumaeläimiä ja vaikka olisivat ns. omistajien alapuolella niin useimmiten kyseiset koirat pitävät kuitenkin muita ihmisiä ja lapsia alempi tasoisena. Eli vaikka perheen vanhemmat ovatkin pomoja voivat koirat ajatella olevansa muiden perheenjäsenten pomona...ja tämä on hyvin tyypillistä näille puolustuskoirille...jotka ovat luotu puolustamaan omaisuutta ym.

Minunkin koira piti minua pomona,mutta silloista poikaystävääni alempana itseään ja ei totellut häntä ja muutaman kerran purikin. Koira on sittemmin lopetettu.

Hyvä muistutus kaikille,että koiraan ei voi koskaan luottaa täysin...itse en luota,vaan toimin aina niin,ettei nykyisestä koirastani(joka on kylläkin spanieli) ei ole kenellekään haittaa,vaikka itse tiedänkin hänen olevan kiltti jne.
tätä minä tarkoitan! jokaisella koiralla on se oma vietti ja se perustuu tähän päiväänkin asti.
olen myös samaa mieltä...siksi ihmettelinkin miksi smeagol tuomitsee rotukohtaisesti, mielestäni tämä koskee rotua kuin rotua...
mä en oo puolustanut omia koiriani, mut sä et meinaa ymmärtää sitä. en oo edelleenkään sanonut että bulmastiiffi on paras lasten kanssa. sen pitäisi olla berhandilainen, rakastava lasten suojelija, mutta kyllä sellainen on mut pienenä raahannuyt metsään takista ja hautoi lumen alle. myöhemmin sekin lopetettiin. mikä menee vikaan?
En ole väittänyt että puolustat omiasi... vaan,
että esität väitteen "dobberit ja rotikat eivät ole lapsiperheen koiria" ja sitten et edes osaa perustella kantaasi? mä en näe yhtäkään syytä mikseivät nämäkin (kuten esim. sakemannit ja bullmastiffitkin...) sopisi lapsiperheseen?

Mä olen rankannut pois lemmikkilistalta rotikat ja dopperit, sakemannit mukaanlukien...

Ylipäätään kaikki taistelutaustaiset koirat. Bullmastiffi on ainoa joka on jäänyt, tosin alunperin sehän on ollut metsästyskoira, joten painaako se nyt tässä lieventävänä asianhaarana..??

Mutt kyll se vaan silleen on että kun on pieniä lapsia, on vähän rajaa pidettävä.
kannattais tarkistaa noita "faktoja"... näytäppä missä mainitaan että rotikat ja dobberit ovat taistelutaustaisia??
mä mielestäni lueskelin aika paljon kaiken maailman yhdistysten sivuja ja kasvattajille soittelin myös kun tuota rotuvalintaa tein. Aika moni esim rotikoiden kasvattaja ilmoitti heti kättelyssä ettei suosittele koiraa lapsiperheeseen... En usko, että nekään ihan väärässä on kaikki tyynni?

No joka tapauksessa, jokainen perhehän sen päättää omalla kohdallaan mikä tuntuu hyvältä. Joskus vaan sitten kannetaan ne seurauksetkin ikävimmän kautta.
juu, jokainenhan sen itse päätää minkä koiran ottaa.
Ja kasvattajiakin on erilaisia... mutta lähinnä takerruin tuohon sanaan "taistelutaustainen"....

Koirat kaukaa kiertävä
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Joka ikinen kerta kun koira on purrut ihmistä (ja etenkin lasta) täällä alkaa tämä sama vääntö. Koiraihmiset alkavat heti puolustelemaan että koiraa oli varmaan ärsytetty tai sitä ei oltu kunnolla koulutettu. Tai että koira on eläin joka toimii vaistojensa mukaan. Sitten vastapuolella ovat ne jotka leimaavat kaikki koirat tai tietyt rodut.

Se että tiettyjä rotuja mainostetaan perhekoirina ei varmaan ole tuulesta temmattu. Ja sitten ovat nämä ns. suojelukoirarodut jotka on jalostettu ihan muita tarkoituksia varten kuin lapsiperheen lemmikeiksi. Se että rotwailereilla, dopermanneilla yms. on huono maine ei ole varmaankaan ihan tyhjästä syntynyt käsitys. Se ei tietenkään tarkoita että kaikki näiden rotujen edustajat olisivat mielenvikaisia.

On totta että koira on eläin ja että sillä on viettejä. Ihmistä pureva koira on silti aina lopetettava. Tästä kaikki ovat varmaan samaa mieltä.
Niinhän sitä luulisi, että kaikki ovat sitä mieltä, että ihmistä purrut koira pitää lopettaa. Näin ei kuitenkaan ole, kuten jo aikaisemmin kerroin meidän tapauksestamme tässä keskustelussa.

Se että tiettyjä rotuja mainostetaan perhekoirina ei varmaan ole tuulesta temmattu. Ja sitten ovat nämä ns. suojelukoirarodut jotka on jalostettu ihan muita tarkoituksia varten kuin lapsiperheen lemmikeiksi. Se että rotwailereilla, dopermanneilla yms. on huono maine ei ole varmaankaan ihan tyhjästä syntynyt käsitys. Se ei tietenkään tarkoita että läheskään kaikki näiden rotujen edustajat olisivat mielenvikaisia.

tästä olen myös samaa mieltä, mutta kaivaakapas esiin purutilastot.... eipä johda sitä rotikat eikä dobberit...

Ikävä tapaus.

Ei siitä pääse yli eikä ympäri että koira on peto kun se sille päälle sattuu, ja mitä kookkaampi koira, sitä peloittavampi se on suuttuessaan ja saa pahaa jälkeä aikaan.
Peesi. Oon nahny kun tosi rauhalliset koirat sekunnissa on toistensa kurkussa kiinni ja tosimielessa. JOs siihe olis menny valiin joku, niin valttamatta ei olis enaa elossa. Koira siina kun muukin elain kiivastuessaan ei valttamatta tunne kipua, ei kuule kaskyja eika muutakaan eika siina paina mikaan koulutuskaan.

Mua on purru tiibetinspanieli ja basenji ja olen nahny kun bullmastiffin hampaat loksahti kiinni sentin paassa pienen lapsen paasta. Kaikki elaimet luonnostaan osaa tappaa, ihan pienetkin.

Kieltamatta pistaa miettimaan toi todella surullinen uutinen :'( koiran hankintaa toltakin kantilta.

Phoebe
Alkuperäinen kirjoittaja Koirat kaukaa kiertävä:

Se että tiettyjä rotuja mainostetaan perhekoirina ei varmaan ole tuulesta temmattu. Ja sitten ovat nämä ns. suojelukoirarodut jotka on jalostettu ihan muita tarkoituksia varten kuin lapsiperheen lemmikeiksi. Se että rotwailereilla, dopermanneilla yms. on huono maine ei ole varmaankaan ihan tyhjästä syntynyt käsitys. Se ei tietenkään tarkoita että kaikki näiden rotujen edustajat olisivat mielenvikaisia.

Niinhän sitä luulisi, että kaikki ovat sitä mieltä, että ihmistä purrut koira pitää lopettaa. Näin ei kuitenkaan ole, kuten jo aikaisemmin kerroin meidän tapauksestamme tässä keskustelussa.
En allekirjoita tuota että kaikki esim. kerran purreet koirat tulisi lopettaa. Minun vanhempieni koira puri erästä pultsaria, joka räyhäsi koiralle, ärsytti tätä ja löi kerran. Olisiko koira pitäny lopettaa? Yritän vain sanoa, että tilanteet on kaikki erilaisia, eikä vika ihan aina ole koirassa.

jepos

Ihan asiaa kirjoitat...

Mutta meillä 100kg koiraa yhteensä ja paljon koiria lähipiirissä, niin ainoa joka näykkii ja rähisee (ja annnetaan tehdä)on pikkuinen toyvillakoira!
Antavat olla irti jne ja jos esim lapset menee lähelle ja koira rähisee, niin lapsen vika :(

heh... Mikä koira sopiilapsiperheeseen... Meillä ollut kaukasianpaimenkoira, saksanpaimenkoira, mittelspitz ja kaksi erilaista sekarotuista. B) Sanoisin melkein että se mittelspitz tuntuu kovin turvalliselta pienen kokonsa vuoksi.. Meidän kaukkari sekosi kuukauden ennen lopetusta-aivokasvain.. Siltä leikattiin pari muuta pattia elimistöstä mutta ne sitten kuitenkin oli levinyt päähän. Ja sanoisin että jos mittelspitz sekoaa, se tekee VÄHÄN pienempää jälkeä kuin 80kg seonnut koira. Ehkä siksi voisi ajatella että pieni koira sopisi lapsiperheeseen paremmin..? Pieni koira-pienempi vahinko...Ymmärtääkö kukaan..? ;)

v
Alkuperäinen kirjoittaja Äite:
heh... Mikä koira sopiilapsiperheeseen... Meillä ollut kaukasianpaimenkoira, saksanpaimenkoira, mittelspitz ja kaksi erilaista sekarotuista. B) Sanoisin melkein että se mittelspitz tuntuu kovin turvalliselta pienen kokonsa vuoksi.. Meidän kaukkari sekosi kuukauden ennen lopetusta-aivokasvain.. Siltä leikattiin pari muuta pattia elimistöstä mutta ne sitten kuitenkin oli levinyt päähän. Ja sanoisin että jos mittelspitz sekoaa, se tekee VÄHÄN pienempää jälkeä kuin 80kg seonnut koira. Ehkä siksi voisi ajatella että pieni koira sopisi lapsiperheeseen paremmin..? Pieni koira-pienempi vahinko...Ymmärtääkö kukaan..? ;)
mut pieni koirakin voi saada vauvalle/taaperolle pahaa jälkeä aikaiseksi, mut ymmärrän kyllä mikäli on isompia lapsia.

vieras
Ihan sama, mihin purutilastoihin viitataan, mutta kun kunnan päivähoidosta tehdään päätöksiä niin ei varmasti puolustuskoiran omistavat pph:t ole listalla ensimmäisenä. Enkä itsekään ensimmäisenä ilosta hihkuisi, jos hoitopaikassa tällainen koira olis.

Meillä on rottis ja on ollu ennenkin. Omistajalta vaaditaan hyvää koiraluku taitoa, että ihan oikeasti voi sanoa minkä luontoinen se oma koira on. Me jouduimme luopumaan uroksesta (sai todella hyvän kodin ja ollaan säännöllisesti yhteydessä ) , koska se ei koskaan oppinut tykkäämään lapsista. Moni koiraihminekin(!) sanoi kuinka fiksu se on ja huippu lapsille, kun väisti niitä jne. Todellisuudessa koira väisti, koska ei halunnut olla missään kosketuksessa lapsiin! Eli jos väistäminenkin tulkitaan niin että koira on hieno perhekoira, niin eipä ihme, jos joskus koira päättääkin lopettaa tuon väistämisen ja laittaa lapsen väistämään :/ . Koira ei koskaan ajattele olevansa lapsen alapuolella!! Ei mikään rotu!! Asema laumassa jokaisen pitää ansaita itse, eikä lapsi pysty sitä osoittamaan koiralle. Rotu ja yksilö kohtaisia eroja onkin sitten ne, että mitkä koirat haluavat sen asemansa osoittaa kaikille ja mitkä pyrkii loppuun saakka johtajaksi ja raivaamaan alempiarvoiset tieltään pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Koirat kaukaa kiertävä:

80-luvulla ei ainakaan koiraa aina lopetettu vaikka se olisikin purrut ihmistä. Sukulaisteni lähellä oli 2 dopermannia ja ne purivat naapureiden lapsia. hyppäsivät aidan yli naapurin pihalla ja purivat 2-vuotiasta. aitaa korotettiin mutta silti ne pääsivät hyppäämään aidan yli. pakoon ei kannattanut juosta sillä silloin koirilla "naksahti päässä" ja ne alkoivat "saalistamaan" juoksevaa lasta. aitaa korotettii 2 kertaa. aikuisille koirat olivat kilttejä mutta lapsia ne inhosivat. Koiria ei tosiaan koskaan lopetettu. Olen sitä myöhemmin ihmetellyt.

Nykyään mielenvikaiset koirat toivottavasti lopetetaan. En tiedä millainen lainsäädäntö oli 80-luvun alussa (tai 70-luvun lopulla).

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Alkuperäinen kirjoittaja Uskomatonta:
Koira on peto ja sillä on saalistajan vaisto vaikkei ihminen tekisi mitään se voi käydä kimppuun.
Samaa mieltä. Yksi tuttu kehuu, miten hyvin hän on koiransa kouluttanut ja ei varmaan hyökkää kenenkään kimppuun jne.. Mutta minä en menisi vannomaan...

Koiranomistajana ( sakemanni meillä ) sanon, että omistaja ei koskaan voi tietää, mitä koiran päässä liikkuu ja milloin koiralla ns naksahtaa ja/ tai iskee saalistajan vaistot päälle.Vaikka olisi miten hyvin kasvatettu/koulutettu koira ja kiltti luonteeltaan.
Jos koiraa kohtelee huonosti tai käskyttää turhanpäiväisesti tekeen sitä ja tätä, niin voi kyllä varautua siihen, että koiralla pinna palaa eli joskus se syy koiran käyttäytymiseen voi olla hihnan toisessa päässä, mutta joksus voi olla myös niin, että varsinaista syytä ei ole, kun koira yht´äkkiä käyttäytyykin kuin peto ja saalistajan vaistot iskevät päällimmäiseksi.

vieras
Itse tiedän koiria, jotka ovat lapsen kimppuun käyneet (eräs hyökkäsi minun päälleni). Näissä tapauksissa koiria on pidetty ulkona ja ohikulkevat lapset ovat heitelleet kivillä yms. Joten ymmärrän koiriakin. Mutta kauheaa silti tuollainen tietenkin.

Yhteistyössä