Koiranpennun hankinnasta - luovutusikä aina 7 viikkoa tai vähän yli?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tietämätön"

Vieras
Vaivasin jo yhtä kasvattajaa, kun katsoin koiranpentujen luovutusiän osuvan sinne päin jolloin muutamme omakotitaloon + kesälomani alkaa ja se oli liian pitkällä, kasvattaja sanoi että pennut menee kyllä heti ja viimeistään 9-10 viikkoisena ne haluaa antaa pois. Onko yleensäkin niin, että kasvattajat haluavat heti pennuista eroon? Toisilla kasvattajilla näyttää olevan (toki myös toisella puolella Suomea) pentuja vielä yli 12 viikkoisinakin tarjolla (myymättä jääneinä) ? Eli pitäisikö minun suoraan katsoa että muuttomme yhteydessä on max pari viikkoa pennun luovutusiästä 7 viikkoa, hyödyttääkö toisilta kasvattajilta edes kysellä voiko pennun noutaa esim. 12 viikkoisena? Itse melkein mieluummin ottaisin pennun vähän isompana, kun pentukoirasta ei ole aiempaa kokemusta mutta toki selviän ihan pennunkin kanssa ohjeitten mukaan.

Ei koiranpennusta vain 'selvitä'. Tiesitkö, että pentu pitää tapakasvattaa ja kouluttaa? Muuten on taas yksi ongelmakoira lisää, kun koiran teini-ikä iskee päälle ja omistajat antaa avuttomina koiran pois 'pitovaikeuksien vuoksi'.

Riippuu vähän rodusta. Isoja rotuja myydään usein siinä 7-8 viikon ikäisenä, mutta kääpiökoiran pentuja kasvattajat haluavat mielellään pitää kauemmin, usein noin 10-viikkoisiksi.

12-viikkoinen pentu voi joko olla sellainen joka on "jäänyt yli", kukaan ei ole halunnut sitä, tai sitten kasvattaja on ollut kiikun kaakun sen suhteen haluaako pitää sen itsellään. Voi olla myös palautettu.

7-8 viikkoa on passeli ikä ja ainakin yksi tuntemani kasvattaja on sitä mieltä että perheeseen leimautumisen vuoksi on aina parempi, mitä nuorempi pentu on.

Ymmärrän että haluaa eroon pennuista, voihan olla että hän on tehnyt jotain suunnitelmia ja myy ennemmin sitten sellaiselle perheelle, joka pystyy pennun ottamaan luovutusiän alkaessa.

Ja antaahan se tietyn kuvan kasvattajallekin, jos omistaja ei pysty hankkimaan aikaa jotta voisi vastaanottaa pennun, onko perheen tilanne silloin sopiva koiralle?

Mutta siis yhteenvetona, toiset pitää pidempään, toiset lyhempään, kaikilla ei ole puhtaat jauhot pussissa mutta ei tuo nyt mitenkään omituiselta vaatimukselta kuulosta?

"Mamma", kiitos vaan, tiedän kyllä. Minulla on ollut aiemmin koiria, mutta ei pentuikäisenä tulleita. Ihan randomilta en halua "isompaa" (eli esim. vuoden ikäistä) halua ottaa, koska en halua ottaa sellaista koiraa, jota omistajat eivät ole osanneet kasvattaa ja kouluttaa. Joillakin kasvattajilla näyttää olevan niitä isompiakin koiria vielä myynnissä, mutta sitten tälläkin kasvattajalla oli joku niin hyvä isompi koira myytävänä, josta ei oikeasti ehkä luovukaan tai nirsoili kovasti, kenelle sen antaa, jos antaa.

Ja antaahan se tietyn kuvan kasvattajallekin, jos omistaja ei pysty hankkimaan aikaa jotta voisi vastaanottaa pennun, onko perheen tilanne silloin sopiva koiralle?

Ömm, jäikö jotain lukematta? Olen ajoittamassa koiran hankintaa muuton jälkeiseen aikaan. En aio yrittää pennun sisäsiistiksi opettamista kaupungin keskustassa, kerrostalon 3. kerroksesta käsin jossa asutaan vielä todennäköisesti kesäkuu, kunnes ostamamme talo vapautuu + lomani alkaa, jolloin pennun hankinta on nimenomaan järkevä ajankohta.

Kyselin tätä luovutusiän käytäntöä ihan siksi, että en sitten vaivaa muita kasvattajia enempää jos yleinen käytäntö on se, että pentu pitää hakea heti 7 viikkoisena pois. Näytti noita pentueita olevan tulossa juuri muuttoviikollamme, joten ehkä joku kasvattaja muutaman päivän tai n. viikon voi joustaa, että pääsen pennun hakemaan.

[QUOTE="Tietämätön";29788457]Ömm, jäikö jotain lukematta? Olen ajoittamassa koiran hankintaa muuton jälkeiseen aikaan. En aio yrittää pennun sisäsiistiksi opettamista kaupungin keskustassa, kerrostalon 3. kerroksesta käsin jossa asutaan vielä todennäköisesti kesäkuu, kunnes ostamamme talo vapautuu + lomani alkaa, jolloin pennun hankinta on nimenomaan järkevä ajankohta.[/QUOTE]

MITÄÄN ei jäänyt lukematta, et vain ymmärrä mitä yritän kertoa.
Omassa elämässä joutuu joustamaan, jos pennun ottaa. Ajoitettua et mitenkään saa sitä niin että voit varmistaa, että pentu tulee juuri oikeana päivänä, oikeaan aikaan.
Mitä tahansa voi sattua.

Joten ajoitat sen niin että te varmasti asutte siellä jo kun pennut on luovutusiässä.

Ja ainoa käytäntö mikä on yleisesti voimassa, on se että pentujen on oltava 7-8vk vanhoja, muuten ne vaihtelee ihan kasvattajan mukaan. Riippuu miljoonasta asiasta, mutta pennunottaja joustaa omissa tekemisissään sen mukaan, kun luovutus tapahtuu.

Oletpas sinä vieras hankalan tuntuinen tyyppi, ihan varmasti juu jokainen pennun hankkija varta vasten ajoittaa kesälomansa pennun luovutusikään jne. Kyllä tässä nyt todellakin ollaan pentua hankkimassa silloin, kun muutto on tehty ja kesäloma on päällä. Suurin osa ihmisistä kun ei voi sanella, milloin sen kesälomansa pitää että aloitanpa tässä nyt kaksi viikkoa etukäteen.

Pentu on luovutusiässä sellaisessa iässä, että se täytyy sosiaalistaa kaikkeen mahdolliseen mitä se ehkä tulee kokemaan ja näkemään elämänsä aikana. Sitä on kuljetettava mukana tapahtumissa, tutustuttava toisiin koiriin, annettava auton kyytiä jne. Kamala vastuu kasvattajalta, joten ei ihme että hän mieluummin myy pennun sellaiselle omistajalle joka on valmis tekemään kaiken tämän itse.

Jos jollain on myynnissä 12-viikkoinen pentu, niin se on todennäköisesti jäänyt myymättä. Ei välttämättä siksi että pennussa on jotain vikaa vaan siksi että ostajissa on.

Itse halusin omaa koiraa hankkiessa, että se saa olla oman emon kanssa mahdollisimman pitkään, jopa niin, että emo alkaa sitä itse jo ihan kunnolla vierrottaa. Sovin koiran noudon vasta 9 tai 10 viikon ikään ja kävin sitä ennen häntä kasvattajan luona katsomassa. Omasta mielestäni tämä oli paras aika pennun muutolle - mielestäni 7 viikkoinen on vielä pieni. Perheessäni on kokemusta myös vuoden vanhan "palautetun" koiran ottamisesta ja kyllä senkin ikäisestä saatiin kasvattamalla hyvin käyttäytyvä perheenjäsen.

Meillä tosin on aina ollut koiria ja olemme kokeneita kouluttajia. Aloittelevalle koiranomistajalle suosittelisin ennen kaikkea koiran rodun ominaisuuksiin tutustumista - ei ehkä kannata aloittaa haastteellisista roduista.

Paras ikä leimautuminen vuoksi tuo 8vk, mutta kyllä ne koirat sopeutuu vielä aikuisenakin uuteen perheeseen. Toki pennusta saat kasvattaen ja kouluttaen juuri sellaisen kun haluat. Eihän pentu vain jää heti aluksi yksin? Sitouduttava ekat viikot siihen että on joku koko ajan läsnä. Niin saat parhaimman alun kasvatukselle etkä saa tahtomattasi ongelmakoiraa joka kärsii eroahdistuksesta ja räksyttää kaiket päivät.

Pentu ei jää yksin kun lomaa on viisi viikkoa. Toki pitää opettaa hieman sitä yksinoloa, mutta ihan saa kulkea muutoin mukanamme, reissuun jos lähdetään niin autoon mahtuu mukaan.

Mä luulen että se riippuu niin paljon kasvattajasta, ettei tohon voi oikein sanoa juuta eikä jaata. Tuolta kyseiseltä kasvattajalta en enää alkaisi asiasta jankkaamaan, mutta kyllä mielestäni voit aivan hyvin kysellä muilta kasvattajilta josko luovutus onnistuisi sitten muuton jälkeen. Se on sitten kasvattajan ongelma jos vetäisi kilarit tuollaisesta kysymyksestä. Toki kannattaa katsoa silti niitä pentuja, joilla se luovutus olisi mahdollisimman lähellä sitä muuttoaikaa. Itse te sen koiran joudutte kuitenkin kouluttamaan. Ei pennulle parissa viikossa asioita opeteta.

Yhteistyössä