Koiran remmirähjääminen, osaisko joku auttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meidän koira rähjää remmissä, ilmeisesti pelkää muita ja se purkautuu sitten noin. Aina kun näköpiirissä on toinen koira, sanon koiralle merkkiäänen heti kun näen että se on huomannut toisen koiran, jolloin koira yleensä tulee heti luokse ja saa namin. Tämä toimii toistaiseksi vain kun toinen koira on tarpeeksi kaukana.

Mutta siis, jos koira alkaa rähjäämään toiselle, niin miten silloin kannattaa toimia? jätänkö huomiotta, kiellänkö? vai mitä? olen kokeillut vähän kaikkea mutta mikään ei siinä kohtaa toimi, mutta en myöskään tiedä miten kannattaisi aina toimia siinä kohtaa.

Telkkarissa koiraohjelmassa neuvottiin kääntymään kannoilta ja lähtemään tulosuuntaan aina kun alkaa haukkua. Se on koiralle kurjaa ja turhauttavaa ja toivottavasti oppii vähitellen, ettei kannata rähjätä, muuten lähdetään heti kotiinpäin.

Olen kuullut nuo molemmat neuvot. Entäs tapauksessa missä pitäisi ohittaa toinen koira, tai ei voi kääntyä toiseen suuntaan kun sieltä tulee myös toinen koira? olen oikeasti joskus kokenut tuon ongelmaksi, täällä on hirmuisesti koiria naapurustossa :P ja siinä ohitustilanteessa on vähän hankalaa mennä takaisinpäin kun se toinen tulee koko ajan perässä, eli en pääsis ikinä ohi vaan rähjääminen pitkittyy.

Mulle tuli kolmevuotias kodinvaihtaja saksanpaimenkoira joka oli rähjännyt koko elämänsä. Ensin testailin sitä mm. leikkimällä, ettei se ollut ihmiselle aggressiivinen tai muuten sekopää, sitten lähdimme ratkomaan rähjäämisongelmaa. Ostin koiralle ensimmäisenä kuonopannan, myydään eläinkaupoissa. Kuonopannassa ei pysty vetämään ja sillä saa koiran paljon paremmin hallintaan, se on kuin hevosella riimu. Pään alta pidetään kiinni. Koira ei voi tehdä mitään muuta kuin kävellä mukana.

Kun vastaan tulee koira, niin vähän ennen ohitusta otetaan kiinni kuonopannan alla olevasta hihnasta, panta pidetään se aika kireällä. Sitten ihan fyysisellä voimalla kiskotaan koira ohi, reippaaseen tahtiin, eikä jäädä pysähtelemään. Ohituksen jälkeen hellitetään ote, pyydetään katsekontakti ja hetken päästä kehutaan ja palkitaan esim. makkaralla. Ei tarvita montaakaan viikkoa kun ongelma on ratkaistu.

[QUOTE="yks";25389200]Telkkarissa koiraohjelmassa neuvottiin kääntymään kannoilta ja lähtemään tulosuuntaan aina kun alkaa haukkua. Se on koiralle kurjaa ja turhauttavaa ja toivottavasti oppii vähitellen, ettei kannata rähjätä, muuten lähdetään heti kotiinpäin.[/QUOTE]

Mä taas olen kuullut, että koira voi luulla, että käännytään, koska omistaja pelkää vastaantulijaa. Siksi se yrittää haukkua ensi kerralla taas, häätääkseen pois sen, mitä omistaja pelkää, eli sen vastaantulevan koirakon.

Mulle tuli kolmevuotias kodinvaihtaja saksanpaimenkoira joka oli rähjännyt koko elämänsä. Ensin testailin sitä mm. leikkimällä, ettei se ollut ihmiselle aggressiivinen tai muuten sekopää, sitten lähdimme ratkomaan rähjäämisongelmaa. Ostin koiralle ensimmäisenä kuonopannan, myydään eläinkaupoissa. Kuonopannassa ei pysty vetämään ja sillä saa koiran paljon paremmin hallintaan, se on kuin hevosella riimu. Pään alta pidetään kiinni. Koira ei voi tehdä mitään muuta kuin kävellä mukana.

Kun vastaan tulee koira, niin vähän ennen ohitusta otetaan kiinni kuonopannan alla olevasta hihnasta, panta pidetään se aika kireällä. Sitten ihan fyysisellä voimalla kiskotaan koira ohi, reippaaseen tahtiin, eikä jäädä pysähtelemään. Ohituksen jälkeen hellitetään ote, pyydetään katsekontakti ja hetken päästä kehutaan ja palkitaan esim. makkaralla. Ei tarvita montaakaan viikkoa kun ongelma on ratkaistu.

No siis mulla on 3 kiloinen kääpiöpinseri, niin en usko että tuo toimii meillä... :) voisi olla vähän hankalaa kurkotella sinne alas, enkä koe kuonokoppaa tarpeelliseksi. mutta ymmärrän kyllä että ison koiran kanssa hyväkin keino.

En tarkoita kuonokoppaa, ota selvää mikä on kuonopanta.

Jos sulla on tollanen pieni rotta vaan, niin valjaat päälle ja kiskot sitä vaan eteenpäin ja ohi. Sori mut noi on vähän koomisia tilanteita kun vastaan tulee joku parin kilon rotta eikä omistaja voi sille mitään. :D Riuskasti ohi vaan, juttelet samalla mukavia. Kotona harjoitelkaa kontaktin ottoa, sitten kun se onnistuu, niin vaadi ohituksessa sama.

En tarkoita kuonokoppaa, ota selvää mikä on kuonopanta.

Jos sulla on tollanen pieni rotta vaan, niin valjaat päälle ja kiskot sitä vaan eteenpäin ja ohi. Sori mut noi on vähän koomisia tilanteita kun vastaan tulee joku parin kilon rotta eikä omistaja voi sille mitään. :D Riuskasti ohi vaan, juttelet samalla mukavia. Kotona harjoitelkaa kontaktin ottoa, sitten kun se onnistuu, niin vaadi ohituksessa sama.

Joo kyllä mä tiedän mikä on kuonokoppa ja panta. En usko että kumpikaan auttaa tähän, koska ne ei poista itse ongelmaa. Tokikaan koira ei hauku kun sillä on side nokan ympärillä, mutta mä haluankin että voin kävellyttää koiraani ihan ilmaan mitään koppia ja pantoja kuonon ympärillä. Ei kumminkaan ole vaaraa ettäkö se purisi ketään.

Meillä on valjaat, ja kun koira on JO saavuttanut sen rähjäämistilan niin mukavat lätinät on siinä kohtaa ihan turhia. Kontaktin otto onnistuu hyvin kotona, sekä silloin kun toinen koira on tarpeeksi kaukana, niinkuin kerroin. Haluaisinkin tietää että mitä teen tässä kohtaa kun koira ei vielä kykene säilyttämään kontaktia kun toinen koira tulee liian lähelle.

Voi jeesus hei, kuonoPANTA ei estä koiraa puremasta, se on ainoastaan apuväline jonka avulla koira ei pääse vetämään ja se estää myös räyhäämisen kun pitää napakasti kiinni. Koira pystyy puremaan kuonopanta päässä. Se EI OLE KOPPA!

Kukaan ei käske sitomaan koiran kuonoa kiinni siteillä, mistä sä edes keksit sellaisen jutun? Kuonopanta on kuin riimu hevosella, kun hihnasta ei vedä niin panta pysyy ihan löysällä eikä kiusaa koiraa mitenkään.

Voi jeesus hei, kuonoPANTA ei estä koiraa puremasta, se on ainoastaan apuväline jonka avulla koira ei pääse vetämään ja se estää myös räyhäämisen kun pitää napakasti kiinni. Koira pystyy puremaan kuonopanta päässä. Se EI OLE KOPPA!

Kukaan ei käske sitomaan koiran kuonoa kiinni siteillä, mistä sä edes keksit sellaisen jutun? Kuonopanta on kuin riimu hevosella, kun hihnasta ei vedä niin panta pysyy ihan löysällä eikä kiusaa koiraa mitenkään.

Kuonopantoja on erilaisia, ellet itse tiennyt. Esim. eläinlääkäri käyttää meidän toisella koiralla tietynlaista kankaista kuonopantaa, ihan juuri siksi ettei se pääse puremaan. Mutta juu, en silti usko että kuvailemasi kaltainen kuonopantakaan on nyt ratkaisu meidän ongelmaan. Koira on niin siro ja pieni, että sen käyttö olisi hankalaa enkä edes haluaisi sellaista koiralle pukea.

[QUOTE="vieras";25389421]Kuonopantoja on erilaisia, ellet itse tiennyt. Esim. eläinlääkäri käyttää meidän toisella koiralla tietynlaista kankaista kuonopantaa, ihan juuri siksi ettei se pääse puremaan. Mutta juu, en silti usko että kuvailemasi kaltainen kuonopantakaan on nyt ratkaisu meidän ongelmaan. Koira on niin siro ja pieni, että sen käyttö olisi hankalaa enkä edes haluaisi sellaista koiralle pukea.[/QUOTE]

se kokokankainen kuonon päsätä hiema nauki on kuonokoppa kyllä ei panta :D

kuonopanta ei auttanu mitää, isolla egolla varutetulla koiralla. ketju kurkun päässä kyllä. kotona treenit menne loistavaasti muitten koirien kans ei. ei siedä ees kotona oleva toista urosta. noh, mies lenkkeilyttää mahtailijan. mie hollaan muut

Olisko tuttavapiirissä luotettavia ja ystävällisiä koiria, joiden kanssa treenata ohituksia? Eli harjoittelisitte sitä kontaktin ylläpitoa, koiralle sopivissa rajoissa?

Koiraa voi aluksi myös palkita tiuhempaankin, eli niin kauan kun toinen koira on näkyvissä. Tyyliin baari auki, kun koira näkyy ja oma rekku on rauhallinen ja baari kiinni, kun koira poistuu näköpiiristä. Näin toisista koirista tulle sille mukava asia.

Joskus tietenkin tulee tilanteita, kun ohi on vain mentävä. Koita tehdä tämä mahdollisimman rauhallisesti, mutta reippaasti. Kyseessä kuitenkin pieni koira, eli vaaratilanteita(ainakaan teidän koiran osalta) tuskin pääsee syntymää.

Tai voisitte mennä ohituskouluun. Sielä harjoitellaan ohittamista hallituissa olosuhteissa ja harjoituskoirat ovat ystävällisiä ja luotettavia. Näin oma koira pääsee harjoittelemaan ohituksia ilman, että vastaantuleva koira onkin agressiivinen ja saa ehkä lisää pelkoa aikaan.

Nyt et kyllä itse ymmärrä pannoista mitään. :D Se eläinlääkärin käyttämä kankainen koppa on nimeltään hoitokoppa, siis hoidettaessa laitettava kuonokoppa, ei mikään kuonopanta. :D

[QUOTE="vieras";25389421]Kuonopantoja on erilaisia, ellet itse tiennyt. Esim. eläinlääkäri käyttää meidän toisella koiralla tietynlaista kankaista kuonopantaa, ihan juuri siksi ettei se pääse puremaan. Mutta juu, en silti usko että kuvailemasi kaltainen kuonopantakaan on nyt ratkaisu meidän ongelmaan. Koira on niin siro ja pieni, että sen käyttö olisi hankalaa enkä edes haluaisi sellaista koiralle pukea.[/QUOTE]

Se kankainenkin häkkyrä muuten on kuonokoppa. Nimityksen koppa tai panta määrittää sen käyttötarkoitus, ei materiaali.

Kuonopannalla on tarkoitus ohjailla koiraa. Toimii kyllä ihan hyvn pienelläkin koiralla. Isoilla koirilla, kuonopanta on hyvä jos on kovin vauhko tapaus. Ei lentele ihminen sielä hihnan toisessa päässä nurin :)

Mä ehdotan ennakointia. Kulje koiran kanssa ihan normaaliin tapaan vastaantulijaa kohti. Älä kiristä hihnaa vahingossakaan, kun lähestytte, se on koiralle signaali, joka kertoo, että "nyt tulee jotain ihmeellistä vastaan." Seuraa koirasi elekieltä. heti, kun se lakkaa kulkemasta rentona vieressäsi ja nuuskimasta pientaren aromeja, eli heti, kun se nostaa päänsä, terästää korvien asentoa ja ekhä nostaa hännänkin, eli heti, kun se osoittaa kiinnostusta vastaantulijaa kohtaan, kiellä terävästi. Kai se tottelee kieltosanaa muissa yhteyksissä? Kielto on mennyt perille, kun korvien asento laskee. Heti, kun korvat nousevat taas, uusi kielto. Vaikka sitten 50 kertaa. Ja koko ajan kuljette samaa vauhtia vastaantulijaa kohti, ette pysähdy. Et vedä narua kireälle.

Todennäköisesti koira vielä mota kertaa ratkeaa haukkumaan, mutta jos EI on sillä hallussa, saat peliaikaa. Pikku hiljaa saat murto-osasekunteja, kun koira on nätisti, silloin voit salamannopeasti palkata. Vauhdissa, edelleen. Matka jatkuu namin päälle, taas uusi kielto, jos tarvitaan.

Kun koira alkaa räyhtätä, vedät sen vain pois tilanteesta mukanasi. Eli kävelet edelleen eteenpäin, ohitatte ja jatkatte matkaa. Älä ole tietävinäsikään, että hihnan toinen pää riehuu kuono sinisenä.

Mitään ei kannata tehdä, ennen kuin EI on hyvin hallussa, muutoin menee koko homma harakoille. Äläkä ikinä kiellä vasta, kun koira jo haukkuu, sinun pitää ehtiä kieltämään jo korvien nostosta.

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;25389470:
Olisko tuttavapiirissä luotettavia ja ystävällisiä koiria, joiden kanssa treenata ohituksia? Eli harjoittelisitte sitä kontaktin ylläpitoa, koiralle sopivissa rajoissa?

Koiraa voi aluksi myös palkita tiuhempaankin, eli niin kauan kun toinen koira on näkyvissä. Tyyliin baari auki, kun koira näkyy ja oma rekku on rauhallinen ja baari kiinni, kun koira poistuu näköpiiristä. Näin toisista koirista tulle sille mukava asia.

Joskus tietenkin tulee tilanteita, kun ohi on vain mentävä. Koita tehdä tämä mahdollisimman rauhallisesti, mutta reippaasti. Kyseessä kuitenkin pieni koira, eli vaaratilanteita(ainakaan teidän koiran osalta) tuskin pääsee syntymää.

Tai voisitte mennä ohituskouluun. Sielä harjoitellaan ohittamista hallituissa olosuhteissa ja harjoituskoirat ovat ystävällisiä ja luotettavia. Näin oma koira pääsee harjoittelemaan ohituksia ilman, että vastaantuleva koira onkin agressiivinen ja saa ehkä lisää pelkoa aikaan.

Kaikki tutut koirat on sellaisia joiden kanssa meidän koira peuhaa muutenkin, joten ei niiden kanssa oikeen ole pointtia treenata. :(

Tuota olenkin tehnyt, eli koira saa namin heti kun näkee toisen koiran ja on hiljaa, ja nameja annan tarvittaessa niin kauan että toinen koira poistuu näkyvistä tai oma menettää kiinnostuksensa siihen.

Ok, eli ohi vaan. Ei kannata siis sanoa mitään edes? Joskus vaan tokaisen tiukasti ei, mutta ei sillä ole mitään merkitystä.

Ollaan oltu alkeiskurssilla, mutta ohituksia ei treenattu vaan peruskäytöstapoja. Olen selvittänyt tuota ohituskurssiakin, mutta tällä hetkellä minulla ei ole varaa eikä aikaakaan sitoutua siihen samaan aikaan viikosta. Yritetään ensin itse.

ei hauku hihnassa, vaan mennee suoraan haastaan riitää. ihan sama vaikka ois koko pakaste broileri mukana, maksa siivuja,nakkeja yms herkkuja net unohtu usamantien ku tulle toinen uros vastaan. nartut sietää pienellä rähinällä. mustat koirat on pahimpia. sietää oman laumasta koiria, nartun parhaiten ja nuoremman uroksen. vanhemman uroksen kans ei anneta olla 10m likempänä toisiansa. ja ku tilanen on ohi on koira taas ihana ittensä. ei veä, käskyt menne läpi. hirvikoira kyseessä.

[QUOTE="pumpsis";25389530]Mä ehdotan ennakointia. Kulje koiran kanssa ihan normaaliin tapaan vastaantulijaa kohti. Älä kiristä hihnaa vahingossakaan, kun lähestytte, se on koiralle signaali, joka kertoo, että "nyt tulee jotain ihmeellistä vastaan." Seuraa koirasi elekieltä. heti, kun se lakkaa kulkemasta rentona vieressäsi ja nuuskimasta pientaren aromeja, eli heti, kun se nostaa päänsä, terästää korvien asentoa ja ekhä nostaa hännänkin, eli heti, kun se osoittaa kiinnostusta vastaantulijaa kohtaan, kiellä terävästi. Kai se tottelee kieltosanaa muissa yhteyksissä? Kielto on mennyt perille, kun korvien asento laskee. Heti, kun korvat nousevat taas, uusi kielto. Vaikka sitten 50 kertaa. Ja koko ajan kuljette samaa vauhtia vastaantulijaa kohti, ette pysähdy. Et vedä narua kireälle.

Todennäköisesti koira vielä mota kertaa ratkeaa haukkumaan, mutta jos EI on sillä hallussa, saat peliaikaa. Pikku hiljaa saat murto-osasekunteja, kun koira on nätisti, silloin voit salamannopeasti palkata. Vauhdissa, edelleen. Matka jatkuu namin päälle, taas uusi kielto, jos tarvitaan.

Kun koira alkaa räyhtätä, vedät sen vain pois tilanteesta mukanasi. Eli kävelet edelleen eteenpäin, ohitatte ja jatkatte matkaa. Älä ole tietävinäsikään, että hihnan toinen pää riehuu kuono sinisenä.

Mitään ei kannata tehdä, ennen kuin EI on hyvin hallussa, muutoin menee koko homma harakoille. Äläkä ikinä kiellä vasta, kun koira jo haukkuu, sinun pitää ehtiä kieltämään jo korvien nostosta.[/QUOTE]

No ei-sana toimii kyllä kaikissa muissa tilanteissa, mutta ei rähjäämistilanteissa. Narua vältän aina kiristämästä mutta se kiristyy kun koira saa kohtauksen ja alkaa poukkoomaan koiraa kohti.

Mutta kiitos vinkeistä, taidan nyt jatkaa niinkuin olen tehnyt, eli kun koira näkee toisen, annan äänimerkin ja kun koira on nätisti palkkaan niin pitkään hyvästä käytöksestä. Jos kontakti katkeaa ja koira alkaa rähjäämään, kävelen ripeästi ohi/ tilanteesta pois, sanomatta koiralle mitään.

Yhteistyössä