koiran lonkat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liz
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Luru Lude:
Alkuperäinen kirjoittaja Luru Lude:
Briard- yhdistyksen sivuilla lukee. että terevelonkkainen koira on A-B lonkkainen ja että pevisa ohjelman raja- arvo on C.. Ontuminen, kipuilu, kiipeilyn ja hyppyjen vaikeus ovat oireina sairaiosta lonkista, joihin luetaan Ceestä lähtien huonommat.
Suositus on että käytettäisiin vain A-B lonkkaisia :/

Silloin kun ostin ekan briardini niin sai vielä käyttää D-lonkkaisiakin :/

Se on muuttunut 2005. Juuri lonkkatilastojen takia :/
Myös mun rotuni (sakemanni) kuuluu "sairaisiin" rotuihin, joten siksi minusta on enemmän kuin tärkeää valita suvultaan terve pentu. Kun sekään ei vielä takaa mitään :/

Ei takaa ei, mutta taustoja esim. rotua tietämättä en C-lonkkaista alkaisi sairaaksi haukkumaan.

Mun koirat eli molemmat 12-vuotiaiksi :heart:

En haukukaan- sanoin vain sen ap:ta ajatellen, että olisi parempi ottaa valmiiksi tervelonkkaisten vanhempien pentu.

Alkuperäinen kirjoittaja viiras:
Alkuperäinen kirjoittaja p02t04:
Koiran terveys mietittäisi jo etukäteen. MIksi tehdään pentuja huonolonkkaisista vanhemmista? Hölmöä.

C.n lonkat ilman nivelrikkoa ei vaikuta koiran elämään pätkääkään.

Oletkohan ollut monenkin tällasen koiran kans tekemisissä?
Itse olen pieneläinhoitaja ja voin sanoa ettei kaikki c lonkkaset kärsi,mutta on kuitenkin paljon jotka kärsii lonkkaviasta ilman nivelrikkoa. Miksi ostaa koira joka "saattaa" olla myhemmin kipeä tästä syystä? minusta on loogisempaa ostaa tervekoira.

Tosta yhdistelmästä voi syntyä ihan hyvin vaikka a-lonkkaisia koiria. Ja jos kyseessä on iso koira, ni niitä lonkkia ei edes kannata kuvata ennen puolentoista vuoden ikää, eli ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Toisaalta a-lonkkaisten vanhempien pennuista voi tulla myös c-lonkkaisia jälkeläisiä.
Mutta ihmettelen, että jos narttu on nyt tiine, ja ap ottaa pennun vasta keväällä? Miksi ihmeessä?

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Koiran terveys mietittäisi jo etukäteen. MIksi tehdään pentuja huonolonkkaisista vanhemmista? Hölmöä.

Itse olen pieneläinhoitaja ja voin sanoa ettei kaikki c lonkkaset kärsi,mutta on kuitenkin paljon jotka kärsii lonkkaviasta ilman nivelrikkoa. Miksi ostaa koira joka "saattaa" olla myhemmin kipeä tästä syystä? minusta on loogisempaa ostaa tervekoira.

Tosta yhdistelmästä voi syntyä ihan hyvin vaikka a-lonkkaisia koiria. Ja jos kyseessä on iso koira, ni niitä lonkkia ei edes kannata kuvata ennen puolentoista vuoden ikää, eli ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Toisaalta a-lonkkaisten vanhempien pennuista voi tulla myös c-lonkkaisia jälkeläisiä.
Mutta ihmettelen, että jos narttu on nyt tiine, ja ap ottaa pennun vasta keväällä? Miksi ihmeessä?

Katopas koska ap on viestin laittanu ;)

vaikka onkin vanha ketju niin minusta rotu vaikuttaa todella paljon siihen että onko esim C lonkat huonot. Meidän rodussa olen törmännyt pentueisiin jossa emällä jopa D lonkat.

Vastaanpa nyt tähän ku mietin samaa asiaa... eli meille on EHKÄ tulossa pentu, jonka äidillä on D-lonkat, isällä A:t. Kasvattaja kirjoitti mulle sähköpostissa, että muilla äidin sisaruksilla on A-lonkat ja hänelle oli tullut yllätyksenä oman koiransa lonkkakivut. Epäili, että pentuna on loukannut itsensä. Pennut eivät olleet suunniteltuja, vaan täysi vahinkopentue kyseessä. Mä oon nyt miettinyt, että otanko koiran vai en.. kyseessä saksanpaimenkoira+malinois vahingot... :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja tilda:
Vastaanpa nyt tähän ku mietin samaa asiaa... eli meille on EHKÄ tulossa pentu, jonka äidillä on D-lonkat, isällä A:t. Kasvattaja kirjoitti mulle sähköpostissa, että muilla äidin sisaruksilla on A-lonkat ja hänelle oli tullut yllätyksenä oman koiransa lonkkakivut. Epäili, että pentuna on loukannut itsensä. Pennut eivät olleet suunniteltuja, vaan täysi vahinkopentue kyseessä. Mä oon nyt miettinyt, että otanko koiran vai en.. kyseessä saksanpaimenkoira+malinois vahingot... :snotty:

Itse en ottaisi. D-lonkat on sairaat ja sakemannilla ne tulee kyllä vaimaamaan. Mali on rakenteeltaa kevyempi joten se pärjää paremmin lonkkavian kanssa, jos ei ole nivelrikkoa. Mutta kun mietitään sitä energian määrää joka sakemanni-mali sekoituksessa on, niin ei kannata... laiska, rauhallinen koira pärjää paremmin lonkkiensa kanssa, kuin vietikäs koira. Koiralle on pahinta se että päässä riittää virtaa tekemiseen, mutta fysiikka ei anna periksi...

Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Alkuperäinen kirjoittaja tilda:

Itse en ottaisi. D-lonkat on sairaat ja sakemannilla ne tulee kyllä vaimaamaan. Mali on rakenteeltaa kevyempi joten se pärjää paremmin lonkkavian kanssa, jos ei ole nivelrikkoa. Mutta kun mietitään sitä energian määrää joka sakemanni-mali sekoituksessa on, niin ei kannata... laiska, rauhallinen koira pärjää paremmin lonkkiensa kanssa, kuin vietikäs koira. Koiralle on pahinta se että päässä riittää virtaa tekemiseen, mutta fysiikka ei anna periksi...

Tätä mä just oon miettinyt ku sitä koiraa mietin. Kasvattaja laittoi rehellisesti, että emällä on ne D-lonkat ja isällä terveet. Nyt ku luin tätä ketjua, aloin miettimään, että taidanpa jättää ostamatta sen pennun. Olisihan se ihan kauheaa, jos lonkat menis huonoon kuntoon vaikka halua liikkumiseen olisi enemmän ku pienessä pitäjässä :(

Mistä tiedät ostavasi terveen koiran? Lonkkien, kuten koiran koko kehitykseen, vaikuttaa ruokinta, liikunta ja perimä.

Lonkkien kehitykseen vaikuttaa vain ja ainoastaan kolme asiaa:
1. perimä
2. ruokinta
3. ympäristö (ja tällähän tarkoitetaan esim. sitä, miten pennun kanssa treenataan.)

Monesta rodusta loppuu jalostuskoirat kokonaan, jos c-lonkkaisia ei käytetä lainkaan. Itselläni on koira, jonka emällä c-lonkat ja isän lonkista ei ole tuloksia. Oman koirani lonkat A/A

Yhteistyössä