Koiran käytös on muuttunut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
meidän ennen arka koira on muuttunut joissain tilanteissa ylikorostetun itsevarmaksi. Ei kumminkaan kaikissa. Kotona se on oikea lellipöksy, siis kiltti eikä tee mitään pahojaan ikinä.

Mutta ulkona se on alkanut haukkua vieraita ihmisiä ja koiria, eikä meinaa lopettaa. Se on jopa hyökkinyt päin, ja kerran se oikein hyppäsi pyöräilijää päin ja haukkui. Koira on pieni, eli se on kyllä hallinnassa onneksi eikä se ole satuttanut ketään. Mutta tuo haukkuminen on noloa.

Koira on jo vanha, ja sillä on mm. epilepsia. Epilepsia on kyllä ihan hyvässä hoitotasapainossa, kohtauksia tulee silloin tällöin. En oikein keksi syytä käytökselle. Itse olen raskaana, mutta eikai se sitä vaistoa. Meillä on myös uroskoira, mutta uros on päinvastoin rauhottunut viime aikoina, kun sille on tullut ikää.

Mistä tuollainen käytös voi johtua? Etenkin kun se liittyy vain tiettyihin tilanteisiin eikä sitä ole ennen ollut?

Kun luin epilepsiasta, tuli mieleeni heti aivokasvain. Minulla yksi ennen kiltti koira muuttui arvamaattomaksi ja sai lenkillä joskus jopa kauhean raivon muista ihmisistä, olikin sitten aivokasvain. Koira lopetettiin kun oli jo vanha ja kasvain ei ollut leikattavissa. Kauan koiralla on ollut epilepsia? Aivokasvainhan aihuttaa ihmisellekkin usein epileptisiä kohtauksia.
Toinen on voisi olla että onko joku tehnyt koiralle jotain pahaa? Oma koirani ei voi sietää pystykorvia, johtuu varmaan siitä kun oiran ollessa pieni pystykorva kävi sen päälle.

Itsekin olen miettinyt että epilepsia voisi olla syynä, että aivoissa on tapahtunut joku muutos tai siellä on joku kasvain. mutta sitten taas vähän epäilen koska tuo käytös rajoittuu vain tiettyihin tilanteisiin. mielenkiintoista myös on, että rähjääminen on herkimmillään lenkin alussa, ja lopussa koira saattaa jopa olla rähjäämättä vaikka samaan hissiin tulisi vieras ihminen. mutta ei tämä aina päde. Voisiko kyse olla jostain energian purkautumisesta? koira kyllä saa lenkkiä ja huomiota ihan saman verran kuin ennenkin, eikä se ennen mekkaloinut tuolla tavalla.

En tiedä kuka olisi koiralle voinut tehdä jotain pahaa viime aikoina. Koiraa on pahoinpidelty ja laiminlyöty ennen kuin se meille tuli, mutta se on ennen esiintynyt vain arkuutena.

Pelko ja arkuus voi esiintyä myös aggressiivisuutena. Tosin teidän kohdalla ongelma voi kyl tosiaan johtua siitä epilepsiasta. Itse veisin koiran lääkärille. Niin ja muuten koirat vaistoaa raskauden :)

niin voi, mutta kun se ei ole aikaisemmin esiintynyt agressiivisuutena niin tuntuu yllättävältä että se nyt johtuisi arkuudesta. Juu, täytyy puhua lääkärille kun sinne muutaman viikon päästä mennään.

Yhteistyössä