Koiramme PURI vauvaa/taaperoa, KOIRAIHMISILTÄ neuvoja?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
ap
HUOM,
Ei kannata tulla suoraan ehdottamaan piikille vientiä tai muutenkaan tulla kettuilemaan. Sanon jo valmiiksi, etten niihin viesteihin tule vastaamaan!

Tilanne on se, että meillä on ihan tietoiseti otettu ongelmakoira (ollut kauan ennen lasta). Kun lapsi lähti konttaamaan tuli arvojärjestyksessä ilmeisesti koiran mielestä epäselvyyttä; ei päästä konttaajaa ruokakupille, vaan ärähtää (tilanteita yritetään tietysti välttää).

Muuten koira ja lapsi on ylimmät ystävät; leikkivät yhdessä, nukkuvat päiväunet yhdessä, varastavat kahvipöydästä herkkuja yhdessä ja koiran luo lapsi menee, kun jännittää (esim imuri tms).

Nyt yöllä nostin lapsen pinnasängystä väliimme nukkumaan, kun oli rauhaton. Koira nukkui jalkopäässä. Seuraavaksi heräsin raivoisaan murinaan ja että koira "raateli" jotain. Lasta.

Lapsella on nyt kasvoissa purukalustosta veriset jälet.

Tulkintani tilanteesta on se, että koiran ollessa täydessä unessa lapsi on mennyt leikkimään sen kanssa. Pimeässä huoneessa, joten koira on ilmeisesti säikähtänyt. Lapsi on myös aika kovakourainen, kun ei vielä osaa varoa.

Minulla on jo ajatus, miten tulen toimimaan, mutta haluaisin vielä kuulla teiltä mielipiteen...?
 
apsi
Koira alas sängystä. Se on eka askel siinä, että se putoaa arvojärjestyksessä alemmas. Sänky kuuluu alfaparille, eli sinulle ja miehellesi, te päätätte, ketkä siellä nukkuvat. Koira ei ole nyt yksi etuoikeutetuista.
 
...
herätys nyt!!!koira lapsettomaan perheeseen tai ainakin sellaseen missä ei ole pieniä lapsia..etkö ymmärrä vaaraa mikä tuossa piilee? siskollani on resque koira ja se puree pieniä lapsia. ensin luulimme että puree vain hyppiviä pieniä,mutta kun 3v istui sohvalla ihan paikallaan koira yritti hypätä lapsen kurkkuun kiinni..että silleen...
 
kipsu
Tosi harmi juttu. Itse lopettaisin koiran, mutta koiraihmisenä ymmärrän kaikki mielipiteet. Koira pois sängystä, ruokakuppi muualle kuin sinne, missä se nyt on (piiloon), ruoka-ajat (ei koko aikaa ruokaa kupissa) jne. Kun opetat koiraasi uusille tavoille, älä tee sitä lapsen aikana, ettei koira yhdistä sitä pikkuiseen ja tule mustasukkaiseksi enempää.
 
k
koira ei nuku sängyssä! Vaan omassa häkissä (mistä vapaa liikkumaan, eli ovi auki) , omassa pedissä lattialla tai sitten toisessa huoneessa. Koira ei myöskään saa nousta sohville vaan tuoleille!! Nyt asiat selviksi että koiran paikka on alhaalla ja lapsi on korkeemmalla!
 
vieras
Varmaan tiedätkin mitä täällä tullaan ehdottelemaan.Juuri tuota mitä "sori vaan" lopussa kirjoitti.

Mutta mitä itse ajattelit miten toimit??
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja apsi:
Koira alas sängystä. Se on eka askel siinä, että se putoaa arvojärjestyksessä alemmas. Sänky kuuluu alfaparille, eli sinulle ja miehellesi, te päätätte, ketkä siellä nukkuvat. Koira ei ole nyt yksi etuoikeutetuista.
Kyllä, näin olin ajatellut. Ajattlin teljetä sen keittiöön portilla yöksi. (On siellä myös jos on vieraita, pestynä tms)
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja k:
koira ei nuku sängyssä! Vaan omassa häkissä (mistä vapaa liikkumaan, eli ovi auki) , omassa pedissä lattialla tai sitten toisessa huoneessa. Koira ei myöskään saa nousta sohville vaan tuoleille!! Nyt asiat selviksi että koiran paikka on alhaalla ja lapsi on korkeemmalla!
siis sohville TAI tuoleille
 
Koiraihminen itsekin
No koska tiesit että kyseessä on ongelmakoira ja mahdollistit itse tilanteen syntymisen (ottamalla lapsen ja koiran samaan sänkyyn) minusta on ainoastaan oikein että kannat vastuun ja joko koira piikille tai uuteen kotiin. Tuosta arvojärjestyksestä kun mainitsit niin koira ei ainakaan sängyssä nukkumalla ymmärrä olevansa lasta alempana... En halua tuomita, mutta sinun pitää olla se joka kantaa vastuun.
Jos tästä huolimatta aiot pitää koiran, pidä se aina eri tilassa kuin vauva että enää koskaan ikinä ei mitään tilanteita pääse syntymään.
 
kipsu
vielä jatkan... siis kyllä minä ehdottomasti lopettaisin koiran, anteeksi vaan, vaikket sitä halunnutkaan kuulla. Se nyt vain on luonnotonta riskeerata pienen ihmisen kustannuksella. Edellen korostan, että olen koiraihminen ja ymmärrän muitakin vaihtoehtoja kuin lopettamisen. Itse lopettaisin omat koirani, jos tulisi ongelmia. Ei ole tullut ainakaan vielä.
 
ikävää että lapselle kävi noin mutta mä ymmärrän tilanteen..
en mäkään välttämättä kerras raskis koiristani luopua..
meidän tessahan tämä 9v on näykännyt lapsia kun tulevat häiritsemään..ja tää pentuhan raapii ja puree vähän väliä
tessan näykkimisestä tosin ei ole jäänyt jälkiä...

pidä lapsi omassa sängyssä tai koira lattialla...tosin hankalaahan se olis yhtäkkiä toista kieltää tulemaan sängylle jos on siellä aina saanut olla...
 
apsi
Edelleen: Kiellä koiraa, jos se murisee kupistaan. Ruoka annetaan ruoka-aikaan eteen. Pyydä koira istumaan. Luvan saatuaan se pääsee kupille. Jos se isottelee sinulle antamisen yhteydessä, kuppi pois ja kohta uusi yritys, kyllin kauan. Tämä kertoo sille myös, kuka on pomo. Jos mahdollista syö itse ennen kuin koira. Mulla on meidän elikon kuppi ollut pöydällä lautaseni vieressäkin joskus ruoan ajan, jolloin se luulee saavansa "tähteet", jotka jäävät sen johtajalta.
 
vieraS
Ei tässä voi koiraa enää mitenkään puolustella, vaikka olisi ongelmakoiratausta tai "lapsen käytöksen vikaa". Lapsi tarvitsee turvallisen kasvuympäristön ja lapsen etu menee koiran edelle. Koiralle uusi koti tai piikille. Lapsen turvallisuus on tärkeämpää.
 
vieraS
Ei tässä voi koiraa enää mitenkään puolustella, vaikka olisi ongelmakoiratausta tai "lapsen käytöksen vikaa". Lapsi tarvitsee turvallisen kasvuympäristön ja lapsen etu menee koiran edelle. Koiralle uusi koti tai piikille. Lapsen turvallisuus on tärkeämpää.
 
Oletko nyt ihan tosissasi et kävi noin pahasti? Kai lapsi on käynyt lääkärissä?

Mun mielestäni tuossa ruokakupilla murisemisessa ei oo kyse mistään arvojärjestyksestä. Ei koiran kuulukaan pitää lasta ylempiarvoisena, vaan sinua. Lapsi on sinun ja koira tietää sen. Lapsella ei myöskään mielestäni ole mitään asiaa koiran ruokakupille.

Jos piikki tai uusi koti ei ole vaihtoehto, ei liene muuta mahdollisuutta, kuin että lasta ja koiraa vahditaan tulevaisuudessa ihan haukkana. Samassa huoneessa ei voi nukkua jne. Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miksi joku jaksaisi kiduttaa itseään tuollaisella elämällä.
 
No ensinnäkin koiran paikka ei ole sängyssä! Pois se sieltä, kun kiellätte koiralta sängyllä olemisen ja lapsi saa sielä olla, se korostaa lapsen ylempiarvoisuutta laumassa. Ja sitten se että jos koira murisee kun lapsi menee sen ruokakupille on ihan normaalia, koira ei osaa puhua ja kertoa että ei halua lasta siihen nyt.

Minkä ikänen lapsi teillä on? Jos koira saa käyttäytyä kuin pomo niin sillon se myös on sitä. Koira ei osaa ajatella asioita kuten ihminen joten se miten te toimitte on erittäin ratkaisevaa. Nyt olis aika näyttää koiralle sen paikka laumassa. Oletteko koskaan kokeilleet eleruokintaa?

Niin ja ikävä tilannehan tuo on :/
 
maissihiiri
Alkuperäinen kirjoittaja viillettäjä pihapiirissä:
ei voi muuta sanoa, kuin että soita sossuun, että etsivät lapsellesi sijoituskodin, jos sinulle on pureva koira tärkeämpi kuin lapsi
Peesi tähän. Mä olen oikeasti ihan järkyttynyt tästä nykymaailman menosta. Olisit jättänyt lapsen tekemättä jos koira on tärkeämpi.

Kai sä olet käyttänyt sen lapen edes lääkärissä?
 
Saara
Koiralle pitää selkeästi opettaa että se pieni lapsikin on sen yläpuolella. Ja mun henkilökohtainen mielipide on että koira ja lapsi ei nuku samassa sängyssä. Vaikka koiraihminen olenkin. Jos olisin nähnyt koirani "raatelevan" lastani niin vaihtoehto olisi toinen koti tai piikille. Koska koiran tausta on jo ongelmainen, ei kovinkaan paljoa ole tehtävissä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Oletko nyt ihan tosissasi et kävi noin pahasti? Kai lapsi on käynyt lääkärissä?

Mun mielestäni tuossa ruokakupilla murisemisessa ei oo kyse mistään arvojärjestyksestä. Ei koiran kuulukaan pitää lasta ylempiarvoisena, vaan sinua. Lapsi on sinun ja koira tietää sen. Lapsella ei myöskään mielestäni ole mitään asiaa koiran ruokakupille.

Jos piikki tai uusi koti ei ole vaihtoehto, ei liene muuta mahdollisuutta, kuin että lasta ja koiraa vahditaan tulevaisuudessa ihan haukkana. Samassa huoneessa ei voi nukkua jne. Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miksi joku jaksaisi kiduttaa itseään tuollaisella elämällä.
öö.. mitenniin koiran ei kuulu pitää lasta ylempiarvoisena? tottakai kuuluu!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Oletko nyt ihan tosissasi et kävi noin pahasti? Kai lapsi on käynyt lääkärissä?

Mun mielestäni tuossa ruokakupilla murisemisessa ei oo kyse mistään arvojärjestyksestä. Ei koiran kuulukaan pitää lasta ylempiarvoisena, vaan sinua. Lapsi on sinun ja koira tietää sen. Lapsella ei myöskään mielestäni ole mitään asiaa koiran ruokakupille.

Jos piikki tai uusi koti ei ole vaihtoehto, ei liene muuta mahdollisuutta, kuin että lasta ja koiraa vahditaan tulevaisuudessa ihan haukkana. Samassa huoneessa ei voi nukkua jne. Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miksi joku jaksaisi kiduttaa itseään tuollaisella elämällä.
öö.. mitenniin koiran ei kuulu pitää lasta ylempiarvoisena? tottakai kuuluu!
Ai vauvaa/taaperoa? Oletko nyt ihan tosissasi?
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä