Koirallamme parantumaton sairaus, jonka hoito maksaa maltaita.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sad
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sad

Vieras
Olemme tässä harkinneet koiran lopetusta, koska koira kärsii ja vakuutus ei maksa hoitokuluja enää kun vuosi on kulunut sairauden toteamisesta.
Onko teillä tai tuttavillanne ollut samankaltaista tilannetta, ja koira on lopetettu?

kyllä minä suosittelisin koiran lopettamista,eihän koira nauti elämästään ja siihen menee aivan kauheasti rahaa. ikävä tulee olee suuri jos on todella rakas koira,mut kannattaa ajatella koiran parasta

Riippuu sairaudesta ja koiran iästä. Mikä sairaus, miten kärsii? Ja minkä ikäinen koira?

Meillä kans loppuiän lääkitys koiralla, vakuutusta ei ole ollutkaan. Tutkimukset ja kuvaukset maksoi jo reilusti yli tonnin ellei parikin joten lääkkeiden hinta ei enää juuri sen jälkeen tunnu. Vaikka varmaan vuodessa niihinkin useampi satanen menee.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Atooppinen iho ja mm. siitepölyallergia. Oireet pahoja. Koira oireilee läpi vuoden. Koira on vasta alle 4-vuotias. Sen takia tämä päätös on NIIN vaikea.

Kun olin lapsi, niin meidän 9kk ikäinen kultsin pentu jouduttiin lopettamaan kroonisen virtsatulehduksen takia. Pahalta se itsestä tuntui, mutta paras ajatella koiraa. Teilläkin tuo tietäisi vielä monta kärsimyksen vuotta, kun koira on noin nuori. Ei kai kukaan oikeasti halua tuottaa ehdoin tahdoin kärsimystä omalla rakkaalleen?

Mä punnitsisin lääkityksen edut ja haitat, miettisin asiaa niin koiran itsensä kuin myös perheen taloudellisen tilanteen kannalta. Jos sairaus on parantumaton, eikä lääkitykselläkään koiralle voida taata kivuttomuutta/normaalia koiranelämää, päätyisin koiran nukuttamiseen. Saattaisin päätyä lopetukseen siinäkin tilanteessa, että koira saataisiin parannettua, mutta sen elämä olisi sitä ennen tuskaa vaikkapa vuoden verran. Ei koira ymmärrä sitä, että kipu loppuu vuoden päästä.

Ja vaikka koira on rakas perheenjäsen, niin se talouspuolikin on otettava huomioon. Jos koiran elämänlaatu saataisiin pidettyä ns. normaalina vain sellaisella lääkityksellä, johon perheen kukkaronnyörit eivät anna myöden, niin lopetus olisi siinäkin kohdassa se valinta. En voisi esim. pitää lapsiani nälässä tai jättää maksamatta laskuja sen takia, että koiralle saataisiin lääkkeet. Toki turhasta voisin luopua helpostikin, esim. lopettaa tupakoinnin ja alkoholinkäytön, lehtitilauksia, vähentää vaatteiden ja kosmetiikan ostoa, tehdä ruokaa alusta asti itse sen sijaan että ostaisin kalliita eineksiä tai kävisin ravintolassa syömässä jne. - mitä ylimääräistä rahanmenoa nyt siinä tilanteessa minulla ja perheellä olisikaan.

Teillä on kovin, kovin kurja tilanne ja pahoitteluni siitä, että joudutte nyt näitä asioita punnitsemaan ja mahdollisesti tekemään ikäviäkin päätöksiä. :hug:

ainakaan siitepölyallergian hoito niin kallista ole? Kortisoni ja antihistamiini eivät ainakaan ole kovin kalliita lääkkeitä.

Atooppisesta ihosta en tiedä, miten sitä koiralla hoidetaan.

No ei tuo kyllä niin pahalta kuulosta. Mitä oireita koiralla on? Oletko varmasti kokeillut kaikkia mahdollisia hoitokeinoja, homeopatia, kukkatipat, reiki ym. ym.? Minusta kuulostaa että raha on nyt se suurin ongelma...

Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:
Mä punnitsisin lääkityksen edut ja haitat, miettisin asiaa niin koiran itsensä kuin myös perheen taloudellisen tilanteen kannalta. Jos sairaus on parantumaton, eikä lääkitykselläkään koiralle voida taata kivuttomuutta/normaalia koiranelämää, päätyisin koiran nukuttamiseen. Saattaisin päätyä lopetukseen siinäkin tilanteessa, että koira saataisiin parannettua, mutta sen elämä olisi sitä ennen tuskaa vaikkapa vuoden verran. Ei koira ymmärrä sitä, että kipu loppuu vuoden päästä.

Ja vaikka koira on rakas perheenjäsen, niin se talouspuolikin on otettava huomioon. Jos koiran elämänlaatu saataisiin pidettyä ns. normaalina vain sellaisella lääkityksellä, johon perheen kukkaronnyörit eivät anna myöden, niin lopetus olisi siinäkin kohdassa se valinta. En voisi esim. pitää lapsiani nälässä tai jättää maksamatta laskuja sen takia, että koiralle saataisiin lääkkeet. Toki turhasta voisin luopua helpostikin, esim. lopettaa tupakoinnin ja alkoholinkäytön, lehtitilauksia, vähentää vaatteiden ja kosmetiikan ostoa, tehdä ruokaa alusta asti itse sen sijaan että ostaisin kalliita eineksiä tai kävisin ravintolassa syömässä jne. - mitä ylimääräistä rahanmenoa nyt siinä tilanteessa minulla ja perheellä olisikaan.

Teillä on kovin, kovin kurja tilanne ja pahoitteluni siitä, että joudutte nyt näitä asioita punnitsemaan ja mahdollisesti tekemään ikäviäkin päätöksiä. :hug:

Kiitos kattavasta kannanotosta!
Tänään tuli tosiaan päätös, ettei atopiasta korvata kuluja, ja meillä taloudellinen tilanne sellainen, että mieheni jäi hyväpalkkaisesta työstään työttömäksi reilut vuosi sitten ja minä teen pätkätöitä. Nyt olen taas vähintään 3kk työttömänä.
Kaikista menoista ollaan jo turhat karsittu pois, joten enempää ei voida säästää.
Tässä taisi jo oma vastaukseni kysymykseeni tullakin ;(

Alkuperäinen kirjoittaja ei kai:
ainakaan siitepölyallergian hoito niin kallista ole? Kortisoni ja antihistamiini eivät ainakaan ole kovin kalliita lääkkeitä.

Meillä on allerginen kissa (melkein kakki heinät, puut, siitepöly yms.), tosin oireilee ainostaan kevät-kesän. Ei sen lääkkeet nyt mitään maltaita maksa, muutamia kymppejä + kortisonipiikki.

Onko se ihonhoito sitten niin kallista?

Koiralla jatkuva lääkitys (atopica), korvatulehduksia paljon joihin oma lääkitys, rasvahapot, allergiaruoka, erikoisshampoot, iho-oireisiin omat rasvat ja suihkeet. Kyllä noista hintaa tulee:(

Koiralla jatkuva lääkitys (atopica), korvatulehduksia paljon joihin oma lääkitys, rasvahapot, allergiaruoka, erikoisshampoot, iho-oireisiin omat rasvat ja suihkeet. Kyllä noista hintaa tulee:(

Oletko koskaan kuullut barffauksesta? Nappularuoka (vaikkakin erikois-) on monen koiran oireilun taustalla.

Oikealla ravinnolla koira voi jopa parantua, tai vaivat ainakin lieventyä.

• Tykkää
Reactions: ekavekara3
Jo koira kärsii pitkään tai koko ajan jollain tasolla niin kyllä lopetus kuulostaa inhimillisimmältä ratkaisulta. Itse en ainakaan voisi katsoa sitä että koira kärsii vaikka koiran lopettaminen onkin älyttömän tuskallista ja ikävää ja sitäkin päätöstä joutuu sitten mukanaan kantamaan. Kannattaa etukäteen miettiä ja punnita asia tosi tarkkaan, että on sitten varma ratkaisustaan.

Meillä tuo koiruus pysyy ihan tyytyväisenä lääkityksen ansiosta eikä varmaan ilman lääkitystäkään mitenkään kivulias ole joten meidän koiran tapauksessa koiran elämän jatkaminen oli selvää. mutta jos koira tulisi kipeäksi eikä enää kunnolla paranisi niin sitten ikiuni olisi koiraa kohtaan se lempein vaihtoehto.

Olen kuullut barfauksesta, ja lukenutkin siitä netistä. Ruoanlaittotaidot vaan eivät ole perfect täällä päässä, joten epäilen kykyjäni tehdä ravitsevaa ruokaa koirille. Mistä tietäisin mitä kaikkea pitää koiran saada, jotta ruoka ei olisi ravintoköyhää? Ja tuleeko barffaus kalliiksi?

Atooppinen iho ja mm. siitepölyallergia. Oireet pahoja. Koira oireilee läpi vuoden. Koira on vasta alle 4-vuotias. Sen takia tämä päätös on NIIN vaikea.

Eikö allergialääkkeet auta? Atopica vet onko kokeiltu?

Toki allergiatestit ja siedätyshoidot maksavat, mutta jos tuolla tai muulla lääkkeellä saa oireet kuriin kuten mun koiralla niin sillä voi olla vaikka kuinka monta vuotta aikaa vielä elää hyvää elämää kanssasi :)

Onko koiralta otettu verikokeet ettei ole kilpirauhas, diabetes tms. sairautta, joka saattaa oireilla iho-ongelmina jne?

Joillakin koirilla iho-oireet tekee myös Suomen ilmasto ja lähinnä sisäilma talvella. Roitukin siis saattaa asiaan vaikuttaa.

Olen kuullut barfauksesta, ja lukenutkin siitä netistä. Ruoanlaittotaidot vaan eivät ole perfect täällä päässä, joten epäilen kykyjäni tehdä ravitsevaa ruokaa koirille. Mistä tietäisin mitä kaikkea pitää koiran saada, jotta ruoka ei olisi ravintoköyhää? Ja tuleeko barffaus kalliiksi?

Riippuu koiran koosta.

Mun 2 koiraa barffaa ja hintaa tulee 50-60E kuussa. Saman verran menee kalliisiin eläinkaupparuokiin. Koirat ovat 5kg ja 8kg painoisia.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Eikö allergialääkkeet auta? Atopica vet onko kokeiltu?

Toki allergiatestit ja siedätyshoidot maksavat, mutta jos tuolla tai muulla lääkkeellä saa oireet kuriin kuten mun koiralla niin sillä voi olla vaikka kuinka monta vuotta aikaa vielä elää hyvää elämää kanssasi :)

Atopica vet on käytössä. Ei auta ainakaan näin siitepölyaikana. Ei olla muutenkaan huomattu eroa raapimisen ja puremisen (itseensä kohdistuvaa siis) suhteen.
Noh, täytyy tässä punnita näitä vaihtoehtoja ja kysellä ell:kin mielipidettä asiaan.
Kiitokset vastanneille!

kyllä mä lopettaisin koiran koska se varmasti myös kärsii kovasti. Itse oon ollu saman kaltaisessa tilanteessa, vaikea päätös oli mutta koiran parhaaksi päädyttiin lopettamiseen. On eläinrääkkäystä jos joutuu kärsimään kovasti oireista.

Kannattaa myös ottaa selvää josko joku ottaisi koiranne. Vaivoista huolimatta. Siis jos päädytte luopumaan koirasta. Toki pitää ottaa huomioon se, kärsiikö koira oireista hoidosta huolimatta.

Tietenkin opiskelemalla ja paneutumalla asiaan, kuten jokaisen sairauden yhteydessä tulee tehdä. Jos itselle tai läheiseen iskee vaikapa diabetes, siinä on kova opiskelu kuinka sitä hoidetaan.

Ei kannata selitellä, vaan toimia elollisen olennon parhaaksi.

Yhteistyössä