koirakysymyksiä (tiedäntiedän ettei oo lemmikkipalsta,mut senkin uhalla :D)

Alkuperäinen kirjoittaja karppaaja2:
Alkuperäinen kirjoittaja narsku:
Kukaan ei uskalla virallisilla koirapalstoilla myöntää, että syöttävät kaupan halvinta luppaa tms. koska miä kalliimpaa ruokaa syötät, sitä parempi omistaja olet.
Jos syötät markettiruokaa, et välitä hurtistas ollenkaan.
Naurettavaa mutta totta.
Juu, lemmikkipalstalla saa lukea aika usein tuota.
Mä en lähtis ketään arvostelemaan siitä että ostaa koiran ruoat kaupasta, mutta itse en ostaisi. Kun niissä nimittäin on usein pelkkää höttöä, eikä todellakaan oikeita määriä protskuja ja vitamiineja. Eikä eläinkaupan ruoat tule yhtään sen kalliimmiksi, itseasiassa päinvastoin. Ne kun on ilman niitä höttöjä, niin ruokaa tarvii antaa paljon vähemmän ja iso säkki on kyllä ihan edullinen muutenkin. Vielä yksi etu on "hötöttömyydessä", nimittäin koira kakkaa harvemmin ja vähemmän kun ei ole joutunut syömään turhaa.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja kuha:
mä oon hankkimassa tanskandoggia ja lähtisin väittään et meidän sänky olis meille kolmelle sit aivan liian pieni :D :D :D
No olettepas te isoja ;) Junnu 15 v ja koira 52 kg mahtuvat oikein hyvin samaan 90 cm leveään sänkyyn.

Meillä kun oli viellä koira niin
Se oli narttu ja siksi narttu koska uros sakemanneista ei kokemusta paljoa
Söi jämiä ja lisäks omia sairaan kalliita nappuloita eläinruoka kaupasta ostettuja
Sai tulla sohvalle vain yöllä,sänkyyn ei mitään asiaa....
Kaipa minäkin olen sitten joku natsi niin ja oli oma paikka

mä oon aina haaveillu tanskandoggista ja oon kuullu et kaikki jotka sellasen on ottanu,ottaa myös toisen.. ja ehkä kolmannen.... ja jos näin käy meillekin,niin tarvii hankkia 5m levee sänky :LOL:
ei vaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
mä oon hankkimassa tanskandoggia ja lähtisin väittään et meidän sänky olis meille kolmelle sit aivan liian pieni :D :D :D
No olettepas te isoja ;) Junnu 15 v ja koira 52 kg mahtuvat oikein hyvin samaan 90 cm leveään sänkyyn.
ei me ehkä isoja olla,mut nukutaan niin leveesti ettei meinaa meille kahdellekaan tää sängyn leveys riittää :D

Keittiönoita
ei me ehkä isoja olla,mut nukutaan niin leveesti ettei meinaa meille kahdellekaan tää sängyn leveys riittää :D
Se on tottumiskysymys =) Mua joskus naurattaa katsoa, kun junnu ja puudeli nukkuvat sikeästi selät vastakkain ja junnulla roikkuu kädet ja jalat toiselta puolelta sänkyä ja koiralta tassut toiselta puolelta sänkyä.

Meille kasvattaja sanoi että setteriurokset ovat aikamoisia mammanpoikia ja helpommin taivuteltavissa ja huijattavissa mitä nartut :D Että on se rotukohtaista juu. Joissain roduissa sanotaan urosten olevan paljon enemmän dominoivia mitä nartut, mutta meille kasvattaja sanoi että settereistä urokset ovat usein vähän helpompia.

1.Poikakoira, en valinnut sukupuolta sen paremmin kuin koiraakaan, koira valitsi minut. Sukupuolella ei tässä rodussa niin väliä (spanieli), kun en aio näyttelyttää enkä hankkia lisää koiria ennen tämän pois menoa.
2. Syö harvoja valittuja jämiä, esim. riisiä, mutta ei ikinä mitään mausteista tai muuten epäsopivaa.
3. Ei pääse sänkyyn, sängyn vierellä on tyyny, jolla nukkuu.

mä olen nyt kokemuksien perusteella tehnyt tanskandoggeista tällasen päätelmän:

uroksella voi olla kovempi uhmaikä ja se saattaa koko elämäsä vähän väliä yrittää pomottaa ja sitä saa koulia ja kitkeä koko ajan pois,mutta kun onnistuu,niin hetken koira on taas juurikin mammanpoika.. urokset rähisevät herkemmin toisille koirille?

nartuilla on ovelampi taktiikka,ne yrittää ns.puun takaa "hiipiä" pomon paikalle omistajan huomaamatta,mut ei kun muutaman kerran.. nartut on itsenäisempiä -tai siis ei verrattavissa mammanpoikiin :D

oli viel muutaki,mut katkes ajatus ku puhelin soi :D

narsku
Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Alkuperäinen kirjoittaja karppaaja2:
Kukaan ei uskalla virallisilla koirapalstoilla myöntää, että syöttävät kaupan halvinta luppaa tms. koska miä kalliimpaa ruokaa syötät, sitä parempi omistaja olet.
Jos syötät markettiruokaa, et välitä hurtistas ollenkaan.
Naurettavaa mutta totta.
Juu, lemmikkipalstalla saa lukea aika usein tuota.
Mä en lähtis ketään arvostelemaan siitä että ostaa koiran ruoat kaupasta, mutta itse en ostaisi. Kun niissä nimittäin on usein pelkkää höttöä, eikä todellakaan oikeita määriä protskuja ja vitamiineja. Eikä eläinkaupan ruoat tule yhtään sen kalliimmiksi, itseasiassa päinvastoin. Ne kun on ilman niitä höttöjä, niin ruokaa tarvii antaa paljon vähemmän ja iso säkki on kyllä ihan edullinen muutenkin. Vielä yksi etu on "hötöttömyydessä", nimittäin koira kakkaa harvemmin ja vähemmän kun ei ole joutunut syömään turhaa.
mikä tämän todistaa, että markettiruoissa on enemmän "höttöä" (mitä sillä nyt tarkoitatkaan)?

niin ja se on ihan koirakohtaista. Joku p*skoo enemmän lemmikkiliikkeen ruoista ja joku taasen enemmän markettiruoista =)
itse olen molempia syöttänyt koiralleni ja sama määrä sitä sontaa tulee kummistakin :)
koira kasvaa oikein ja on terve, vaikka marketin "paskaa" onkin saanut.
Eron huomaa ainoastaan hinnassa.
Se mitä meillä meni ennen rahaa, 140?/kk koiran ruokaan, on nyt tippunut n 30?/kk
ja kaksi isoa säkillistä syö kuukaudessa toi meidän hirmu :)

Mä en ala tapella noista markettimurkinoista, mutta johan niistä saa tietää vaikka mitä "mukavaa" jos vaan vähänkään asiaan perehtyy :whistle: :whistle: :whistle:

Viljat on mahantäytettä, koira ei saa niistä hyödynnettyä yhtikäs mitään. Voitte verrata laadukkaan sapuskan ja markettimurkinan viljapitoisuuksia... Ja hehkutusjäännepitoisuuksia.
Ja lihapitoisuuksia, markettimurkinassa sitä lihaa on paljon vähemmän, kuten eläinperäistä valkuaista, proteiinia...

Näistä löytyy ihan googlettamallakin vaikka ja mitä. Jos joku silti haluaa olla vastarannankiiski, niin olkoon mun puolestani ;)

mistä tietää mitä ruokaa alkaa syöttää koiralleen? :ashamed:

meidän lapinkoira söi pedigree-makkaraa melkein koko elämänsä,nappuloista meni maha sekasin.

systerin koira syö frolic-kuivamuonaa ku hullu puuroo ja sit systerin jämäruokia.

muorin koira syö ja on aina syönyt sitä mitä muorikin,mut höystettynä maidolla :eek: siis esim. muussaa perunat ja jauhelihakastikkeen ja heittää maitoo perään :whistle:

kaverin koira syö vaan jotai eläinliikkeen napuuloita (joku iiiso säkki)

eli koska vaihtoehtoja on tuhat,niin mistä tietää mikä on hyvä? kokeilemalla? vai antamalla samaa mitä kasvattaja antanut emolle? :ashamed:

narsku
no mites sen lupan kanssa muuten meni?

eikös siittä todettu jossain tutkimuksissa, että se on jopa parempaa, kuin eläinkaupan ruoat?

niin ja onhan se jokaisen oma asia mitä koiralleen syöttää.
Pääasia, että koira pysyy terveenä, hyvinvoivana ja normaalipainoisena ;)

mistä tietää mitä ruokaa alkaa syöttää koiralleen? :ashamed:

meidän lapinkoira söi pedigree-makkaraa melkein koko elämänsä,nappuloista meni maha sekasin.

systerin koira syö frolic-kuivamuonaa ku hullu puuroo ja sit systerin jämäruokia.

muorin koira syö ja on aina syönyt sitä mitä muorikin,mut höystettynä maidolla :eek: siis esim. muussaa perunat ja jauhelihakastikkeen ja heittää maitoo perään :whistle:

kaverin koira syö vaan jotai eläinliikkeen napuuloita (joku iiiso säkki)

eli koska vaihtoehtoja on tuhat,niin mistä tietää mikä on hyvä? kokeilemalla? vai antamalla samaa mitä kasvattaja antanut emolle? :ashamed:
Kun pentu tulee, se on syönyt pentunappuloita kasvattajalla jonkin aikaa. Sillä ruualla on hyvä jatkaa, kun se on sopivaksi todettu...
Se on ihan kasvattajakohtaista mitä antavat. Mutta yhdenkään kasvattajan en ole kuullut vielä suosittelevan jotain Pedigreetä tai Luppaa, VARSINKAAN PENNULLE :)

no mites sen lupan kanssa muuten meni?

eikös siittä todettu jossain tutkimuksissa, että se on jopa parempaa, kuin eläinkaupan ruoat?

niin ja onhan se jokaisen oma asia mitä koiralleen syöttää.
Pääasia, että koira pysyy terveenä, hyvinvoivana ja normaalipainoisena ;)
Mä olen kuullut että Luppa on ihan potaskaa. Mutta myös että se joko oli joskus laadukkaampaa, tai on nyt laadukkaampaa mitä joskus, kun valmistusmaa muuttui?

Vannomaan en mene, enkä muista että kummin päin toi asia meni. Mun mielestä se kuitenkin oli Luppa mikä vaihtoi... oiskohan ollut Saksaan.

sit seuraava kysymys:

miten pennun saa opetettua pysymään omalla pihalla? :)

paljon olen kuullut että sen kaa pitää pienenä kiertää tontin rajoja?
kuinka useesti? kytkettynä vai vapaana?
meille tulee todennäkösesti kahdelle tontin sivulle lauta-aitaa ja kahdelle pensasaitaa (plus pensasaidan läheisyyteen mahdollisesti vielä verkkoaitaa),joten tavallaan koiralla on "tarha" mut silti haluaisin et se oppis et omasta pihasta ei poistuta vaikka mikä olis :)

sit seuraava kysymys:

miten pennun saa opetettua pysymään omalla pihalla? :)

paljon olen kuullut että sen kaa pitää pienenä kiertää tontin rajoja?
kuinka useesti? kytkettynä vai vapaana?
meille tulee todennäkösesti kahdelle tontin sivulle lauta-aitaa ja kahdelle pensasaitaa (plus pensasaidan läheisyyteen mahdollisesti vielä verkkoaitaa),joten tavallaan koiralla on "tarha" mut silti haluaisin et se oppis et omasta pihasta ei poistuta vaikka mikä olis :)
Just noin että kierretään rajoja. Kytkettynä vaikka ensin. Kun se on vähän isompi, ja irti, ja menee rajalle, niin kiellä / kutsu se pois.

Niin ja mitä useemmin, sen parempi.

ja kysynpä vielä sellastakin,että oletteko te laittaneet sisälle pennulle sanomalehdistä pissapaikan?
meillä kaikilla koirilla on ollut ja on silti oppinut sisäsiistiksi,mutta kuulema vielä helpommalla pääsee jos ei laita? :eek:
mut mun logiikalla se tarkottaa sitä,et tarvii olla koko ajan valmiuksissa viemään pentu pissalle jos se alkaa vähänki näyttää siltä...? vai mikä siin on ideana? :ashamed:

ja kysynpä vielä sellastakin,että oletteko te laittaneet sisälle pennulle sanomalehdistä pissapaikan?
meillä kaikilla koirilla on ollut ja on silti oppinut sisäsiistiksi,mutta kuulema vielä helpommalla pääsee jos ei laita? :eek:
mut mun logiikalla se tarkottaa sitä,et tarvii olla koko ajan valmiuksissa viemään pentu pissalle jos se alkaa vähänki näyttää siltä...? vai mikä siin on ideana? :ashamed:

No, jokatapauksessa pitää :D Paperit on varalla. Jos et ehdi viemään pissalle kun se pentu näyttää siltä että sillä on hätä, niin se menee paperille.
Muuten se pissaa lattialle.

Mä koin paperit hankalaksi. Koska märät sanomalehdet ne vasta v-mäisiä oli, ja se mustekin tarttui heti lattiaan :eek:

Mutta joo, se on makuasia. Meillä oli alkuun paperit, mutta hyvin nopeasti mä hävitin ne kokonaan. Mutta pissareissuilla käytiin varsinkin alussa satamiljoonaa kertaa päivässä :xmas:

1.) onko koiranne uros vai narttu? miksi valitsitte tietyn sukupuolen? Narttu, me vaan ollaan niin narttumaisia tai jotain. No joo, otettiin aikainen koira ja meillä oli sukupuolelle ihan sama ja ihastuttiin tähän.
2.) syökö koiranne teidän "jämäruokia" vai vaan omia ruokiaan? Sekä että, yleensä höystetään muroja jolloin jämillä, mitä varsinkin tytöltä jää.
3.) saako teillä koirat tulla sänkyyn/sohvalle? onko teillä koiralla oma paikka? Ei saa tulla sängylle eikä sohvalle, eikä tuo ressu osaa edes semmoiselle könytä. Oma paikkakin löytyy, missä yönsä nukkuu ja usein silloin sinne itsekin hakeutuu kun on vaikka vieraita. Toki on päiväsaikaan ym. meidän muiden seurana olkkarissa.

oletteko ottaneet pennut loma-aikananne? kuinka vanhan pennun uskaltaa jättää kotiin ja kuinka lyhyeks aikaa? :)

sitä tarkotin tolla edellisellä kysymyksellä et jos pentu ei oo sisäsiisti ja porukka on töissä,niin onko sillä kotona hyvä olla se pissapaperi et tietää minne liriä vai ei?

oonpa mä taas sekava :ashamed: :D

1.) uros. Otin uroksen kun oli vapaana vain uros siinä pentueessa mistä koiran halusin.
2.) syö sekä "jämäruokia" että omia raksujaan
3.) saa tulla sohvalle, on oma paikka missä yönsä viettää.

ops.. oli lisäkysymyksiäkin.. eli muoks. meidän koiralle ei tarvinnut millääntapaa opettaa pihan rajoja, ei ole aidattu piha, mutta koira silti pysyy pihan rajojen sisäpuolella.
Sanomalehtiä laitoin lattialle että pentu tekee niille tarpeensa esim. minun ollessa töissä, mutta raukka meni aina sanomalehdelle niin että kun lehti oli nenän alla, koira pysähtyi ja laski lattialle.. ei siis kävellyt niin pitkälle lehtien päälle että olisi takatassutkin olleet paperin päällä :headwall:
Otin siis sanomalehdet jo heti alkuunsa pois lattioilta kuleksimasta ja samaan paikkaan lattialle koira teki lehtien kanssa tai ilman.. ja sisäsiistiksi oppi hyvinkin nopeasti =)

Yhteistyössä