Koiraihmiset!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Koiranostaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Koiranostaja

Vieras
Olen ottamassa koiraa ja olen kysellyt kasvattajilta pentuja. Minulla on kuitenkin ollut muutenkin ihan hirmuisesti kysymyksiä joita olen kasvattajalle esittänyt ja nyt tuntuu että olenko kysellyt liikaa? Pennun elinolosuihteista, vanhemmista jne.?
Voiko koiran ostaja kysellä liikaa?

En nyt sentään kysele mitään että "pitääkö sitä ruokkiakin?" "Entä täytyykö pakosti käydä lenkillä jos ei halua" tms. idioottimaista vaan lähinnä siitä mihin pennut tottuvat ( saavatko olla pihalla, tottuvatko toisiin eläimiin, lapsiin jne. ), onko vanhemmilla ollut sairauksia, allergioita tms.

Mutta siis voiko koiran ostajaehdokas kysellä liikaa? Vai onko se kiinnostus ja kyseleminen vain hyvä asia?

Ei voi kysellä liikaa, mutta yllättävän monella kasvattajalla menee silti kyselijöihin hermot. Ajattelisin kuitenkin niin että jos kysely ärsyttää, niin kasvattajalla on jotain salattavaa, enkä välttämättä ottaisi lainkaan eläintä ihmisellä joka ei ole siitä halukas tarkkaan ja rehellisesti kertomaan. Jotenka siis mielestäni on hyvä että ollaan kiinnostuneita ja kysellään ja kasvattajan "työnkuvaan" kuuluu koiriensa suvun, vanhempien, pentujen ja elinolosuhteiden esitteleminen. Tietenkään ei mitään ylettömän henkilökohtaisia ole sopivaa kysellä, esimerkiksi se, että kuinka paljon ja minkäikäisiä lapsia saa jäädä ihan kasvattajan omaan tietoon, riittää kun mainitsee onko koira tottunut lapsiin vai ei. Toisinsanoen kasvattajan omat, henkilökohtaiset asiat, jotka liittyvät vain hyvin etäisesti hänen myymiinsä koiriin.

Mielestäni et voi kysellä liikaa. Kyselysi antavat kuvan, että olet vastuullisesti kiinnostunut koiran taustoista ja lähtökohdista. Toivottavasti saat kasvattajalta kunnon vastaukset. Osaatko katsoa jalostusnetistä tiedot koiran vanhemmista ja sukulaisista? Sieltähän näet tuloksia, jos on tehty virallisia esim. lonkka-, kyynär- tai silmäkuvauksia.

Ok. Minulla on ollut niin paljon kysyttävää ja kun paikasta ei eilisen aikana kuulunut mitään niin ajattelin että kasvattaja on ajatellut että kyselen liikaa. En tietenkään kysele että onko perheessä mies tai koska lapset ovat syntyneet, mutta olen kyllä kysynyt että tottuvatko lapsiin jne.
Muutamasta paikasta olen nyt kysellyt. Toivottavasti se meille sopiva paikka löytyy.

No entä kuinka kauan odottaisin yhteydenottoa paikasta josta olet kysellyt, saanut kuvia ja kertonut olevasi kiinnostunut tietyn sukupuolen omaavasta koirasta? Siis ennen kuin varaisit sitten koiran muualta? Varausta ei olla tehty vielä. Alustavasti vasta puhuttu.

Mielestäni olisi parempi kysyä, onhan pennut sisällä perheen kanssa. Ja että onhan pennut sosiaalisia ja tottuneet käsittelyyn. Lapsiin pikkupentu ehtii tottua kotonakin.

Vanhemmista kannattaa ottaa selvää sukusiitoskerroin, luonne- ja terveystestitulokset, näyttelytulokset, sairaudet, allergiat, luonteenpiirteet, koko yms... Ja vanhempiin kannattaa tutustua sekä sisällä että ulkona.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
No entä kuinka kauan odottaisin yhteydenottoa paikasta josta olet kysellyt, saanut kuvia ja kertonut olevasi kiinnostunut tietyn sukupuolen omaavasta koirasta? Siis ennen kuin varaisit sitten koiran muualta? Varausta ei olla tehty vielä. Alustavasti vasta puhuttu.

Älä ole hätähousu.;)

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Yli viikkoa sun ei tartte odottaa yhteydenottoa, ellet halua.
Voit myös soittaa vielä ja kysyä mihin päätökseen kasvattaja on teidän osalta tullut. Saattaa olla niinkin että joku hyvä potenttiaalinen ostaja ehdokas jää ilman koiraa ku se kasvattajaki on vaan ihminen ja yhteystiedot saattaa mennä häneltäki hukkaan ihan vahingossa.

Multa ei oo ikinä menny hermo ostajien kyselyihin ja kuuntelin kuitenkin niitä sellaset 12 vuotta :D
Asialliset kysymykset kertoo että olet oikealla asialla kasvattajalla.

Yhteistyössä