koiraihmiset, koiran luovutusiästä

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Kertokaas onko mitä hyötyä tai haittaa jos koiranpentu luovutetaan 14vk:n iässä vaikka normaalisti luovutetaan 8vk:n?
Pentu on edelleen äitinsä ja sisaruksen seurassa päivät...
 
vieras
Ei siitä haittaa ole, leimautuminen uuteen perheeseen voi viedä vähän pidemmän ajan, mutta tuohon ikään on jo rokotukset joten uusi perhe voi vapaammin liikuskella ja totuttaa muihin koiriin jne
 
Miepä mie
Kyllä se luovutusikä on sen 8vkoa. Me haettiin oma pentu käytännön syistä vasta 9vkoisena, kun ei saatu töistä vapaata just siihen 8vkon tietämille. Ihan on leimautunu ja laumaansa sopeutunu. En usko tosiaan et mitään haittaa ois.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kertokaas onko mitä hyötyä tai haittaa jos koiranpentu luovutetaan 14vk:n iässä vaikka normaalisti luovutetaan 8vk:n?
Pentu on edelleen äitinsä ja sisaruksen seurassa päivät...
Koira leimautuu ihmiseen parhaiten 4-8 viikon iässä (kennelliitto suosittaa että aikaisintaan 7 viikon ikäinen pentu luovutetaan). Toisin sanoen pentu alkuun ikävöi emäänsä enempi ja vanhemmitenkaan ei välttämättä aivan samalla tavalla leimaudu ihmiseen. Mutta eipä siitä yleensä sen suurempaa haittaa ole jos koirasta tulee kotikoira. Esim metsästäjät monesti haluavat koiran tosi nuorena jolloin se leimaantuu isäntäänsä hyvin voimakkaasti ja sitä myöten kouluttaminen voi olla helpompaa yms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miepä mie:
Kyllä se luovutusikä on sen 8vkoa. Me haettiin oma pentu käytännön syistä vasta 9vkoisena, kun ei saatu töistä vapaata just siihen 8vkon tietämille. Ihan on leimautunu ja laumaansa sopeutunu. En usko tosiaan et mitään haittaa ois.
Luovutusikä on aikaisintaan 7vkoa koiralla.
 
dog
itse en koiraa ottaisi 7 viikon ikäisenä, mieluummin 9 viikkoisena. ne pari ylimääräistä viikkoa jotka pentu saa emänsä kanssa viettää on vain plussaa koiran sopeutumiselle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja dog:
itse en koiraa ottaisi 7 viikon ikäisenä, mieluummin 9 viikkoisena. ne pari ylimääräistä viikkoa jotka pentu saa emänsä kanssa viettää on vain plussaa koiran sopeutumiselle.
Tästä ollaan kovin montaa mieltä. Käyttökoirat tyypillisesti vierotetaan emästä mahdollisimman pian. Keskiverto koiranomistaja ei siitä hyvin aikaisin vierottamisesta hyödy mitään.
 
khn
Alkuperäinen kirjoittaja dog:
itse en koiraa ottaisi 7 viikon ikäisenä, mieluummin 9 viikkoisena. ne pari ylimääräistä viikkoa jotka pentu saa emänsä kanssa viettää on vain plussaa koiran sopeutumiselle.
Kyllä itsekin olen aikuisen koiran ottanut, ja todella hyvin sopeutui! Säästyi ainakin pentu-koulutuksesta yms. Osasi jo melkein kaiken, mitä kuvitella saattoi

 
ugyb
Alkuperäinen kirjoittaja khn:
Alkuperäinen kirjoittaja dog:
itse en koiraa ottaisi 7 viikon ikäisenä, mieluummin 9 viikkoisena. ne pari ylimääräistä viikkoa jotka pentu saa emänsä kanssa viettää on vain plussaa koiran sopeutumiselle.
Kyllä itsekin olen aikuisen koiran ottanut, ja todella hyvin sopeutui! Säästyi ainakin pentu-koulutuksesta yms. Osasi jo melkein kaiken, mitä kuvitella saattoi
huups... väärä lainaus..

15.4.08 14:58
Käärme
Joo ja jos minä saisin valita niin ottaisin mielummin yli vuoden ikäisenä vasta, ni olisipas valmiiksi koulutettu koira kotiin

Tuohon vastaukseni oli.
 
eräs
joo toi leimautuminen ja sit se sosiaalistuminen!!! monetkaan kasvattajat eivät sosiaalista pentuja ennen kuin ne lähtevät omiin koteihin. omassa pentuhuoneessa tai -häkissä ovat sisällä, joissain paikoissa pääsevät ehkä omalle pihalle. mutta siis autossa matkustaminen, hihnassa kulkeminen ihmisten ilmoilla + autojen seassa ym on myös todella tärkeää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja dog:
itse en koiraa ottaisi 7 viikon ikäisenä, mieluummin 9 viikkoisena. ne pari ylimääräistä viikkoa jotka pentu saa emänsä kanssa viettää on vain plussaa koiran sopeutumiselle.
Juu ei ole, vaan juur toisinpäin eli ihmiseen leimautumisen kannalta on hyvä juuri tuo 7-8vko. Otin omani juuri 7vko.
Meillä tosin toinen koira täällä.
 
Juu ja olen hakenut oman narttuni takaisin kun pennut oli 6vko. Pennut jäivät kasvattajalle keskenään ja söivät siinä vaiheessa jo täysillä ruokaa, kylläkin maitoa viimeiseen asti. Portilla piti karistaa yksi pennuista pois tissiltä :D emo oli todella huojentuneen näköinen kun pääsi lähtemään pois sieltä. Kertaakaan ei edes taakseen vilkaissut.
 
Me saadaan koira viikon päästä ja on sillon 8 viikkoa vanha.
Nyt tähän samaan ketjuun lisäänkin että kuinka olette alkaneet sosiaalistaa koiraa, nimen omaan tuolla jalkakäytävällä kulkemaan? Koiriin ja ihmisiin tottuu kyllä tässä kotona ja sukulaisissa mutta nuo vieraat koirat ja lenkkeilijät. Heti vaan totuttelemaan vai miten? :ashamed:
 
Monet kasvattajat vieroittaa about 5vk iässä pennut emostaan ellei emo sitä itse tee. Meille tuli päivää vaille 7 viikkoisena koira ja tuo 7vk oli luovutusikä. Ekan yön itki, sen jälkeen ei mitään ongelmaa. Toinen tuli 11viikkoisena eikä ollut senkään vertaa ongelmia. Molemmat on yhtä hyvin leimautuneita meihin :)

Appiukko otti 16-17 viikkoisena belgiksen jota oli pidetty tarhassa ilman suurempia ihmiskontakteja (joku v***n pentutehtailija joka ei ollut päässyt koirista eroon :$ ) mutta ihan loisteliaasti sekin tyttö on sopeutunut heille ja on ihan kiltti, tottelevainen ja sosiaalinen tapaus. Huono tuuri voi käydä vaikka saisi pienemmänkin pennun :(
 

Yhteistyössä