Koira sairaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gloria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Gloria

Aktiivinen jäsen
03.06.2004
9 087
1
36
Olisko kenelläkään vinkkejä?
Koira oksensi äsken eilisiltana syömänsä ruoat.
Mitä pitäisi tehdä?
Olen antanut vettä ja piimää nyt aamusta. Ruokaa ei varmaan kannata nyt antaa, kun kuitenkin äsken oksensi?

Jos neste pysyy sisällä ja koira on virkeä, riittää kun seuraa tilannetta. Jos tuntuu, että koiralla on tarve ulostaa mutta ei saa ulostettua ja neste tulee ulos heti juonnin jälkeen, on syytä epäillä suolitukosta tms, jolloin kannattaa ottaa yhteyttä eläinlääkäriin.
Minä olen aina pitänyt yhden päivän paaston ja sitten alkanut varovasti antamaan ruokaa.
Koiralla on paljon herkempi oksennusrefleksi kuin ihmisellä. Eli koira oksentaa vaikkei ehkä olisi varsinaisesti sairas (esim. jotain ärsyttävää juuttunut kurkkuun (hius, heinä), ruokkiakseen pentuja..)

Koira kävi kyllä äsken kakalla, eli päättelin siitä, ettei olisi suolitukosta (on kyllä iso koira joten hivenen suurentunut riski siihen vaivaa löytyy). Koira juo, mutta on kyllä väsynyt.
Kiitos vinkeistä :)

Mun koirilla on usein ollut suurimmaksi osaksi mystisiä nuo oksentelut. Oksentavat kerran ja sen jälkeen ei mitään. Ell on perustellut tuon herkkyyden oksennella, juurikin sillä, että koiran rakenne sallii paremmin oksentaa kuin ihmisen.

Vakavin mitä omille koirille on osunut kohdalle, taisi olla ruokamyrkytys. 9kk ikäinen pentu veteli metsässä lahottaja sieniä ja oli sen jälkeen hippasen kipeä... (ahne parka...) Oksensi nesteet ja ripuloi nesteripulia. Nesteytettiin suoneen ja annettiin lääkehiiltä, jotta tokeni. Senkin jälkeen meni muutama viikko ennenkuin vatsantoiminta palautui.
Sillon onneks tiesin mistä johtui, olis muuten ollut isompi huoli, kun ei syytä ja selitystä voinnille olisi muuten löytynyt.

Koirat nyt oksentelee jatkuvasti, milloin minkäkin vuoksi.

Muttamutta, olisin huolissani, jos eilisen ruoka tuli pihalle sulamattomana, ehkä siellä on mahalaukussa jo tukos.

Yhteistyössä