koira pärjää pelkällä kuivamuonalla, miten on kissan laita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ohjus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"ohjus"

Vieras
kaverini on varsinainen koiraharrastaja ja tutkinut koiran ruokavaliota ja hän on ehdottomasti sitä mieltä että hänen koiralleen on parasta syödä pelkkää kuivaraksuja, sitä kalleinta mahdollista mitä erikoiseläinkauppa pystyy tarjoomaan. perusteli sen sillä että koira saa siitä kaiken tarvitsemansa. koira kyllä on oikein energinen ja hyvinvoivan oloinen/näköinen..
Mietin tässä että miten on kissan laita sitten? kun itsellämme on kissoja, jos hankin oikein hyvän kuivaruoan, niin tarviiko välttämättä antaa"märkäruokaa"?

Kyllä se märkäruoka hyvää tekee niille kissoille. Kissat esim. tottuneet saamaan veden suureksi osaksi ruoasta, kuivaraksuissa ei sitä kosteutta ole. Muutenkin se on monipuolisempaa (söisitkö itse aina vain samaa ruokaa?). Raksut myös lihottavat kissoja helposti.

Olisiko itsestäsi kivaa syödä aina sitä yhtä ja samaa ruokaa?

Sama pätee koiriin ja kissoihin. Kyllä nekin vaihtelua kaipaavat. Ehkä ei ravinnollisesti, mutta henkisesti kyllä.

[QUOTE="noh";25548965]no jos mä miettisin "söisinkö itte", ni samalla voisin syöttää sitten kissani sairaalloiseen ylipainoiseksi sokeriherkuilla =)[/QUOTE]

Oletko sitten syöttänyt itsesi sairaalloisen ylipainoiseksi?

Minä en ainakaan tekisi niin itselleni, saati lemmikeilleni.

Meillä molemmat kissat syövät vain raksuja, siksi olen ostanut niille mahdollisimman hyvälaatuisia raksuja. Yritän kyllä tarjota märkäruokaa, mereneläviä, kanaa, jauhelihaa jne. mutta ne korkeintaan nuolasee sitä ruokaa ja lähtee menemään. :/ Nuo ovat löytökissoja, eli ei ole tietoa mitä ovat syöneet ennen minun luokse muuttamista.

[QUOTE="Sanna";25548979]Oletko sitten syöttänyt itsesi sairaalloisen ylipainoiseksi?

Minä en ainakaan tekisi niin itselleni, saati lemmikeilleni.[/QUOTE]

no en, mutta jos kissani söisi samaa ruokaa kanssani, niin lopputulos olisi todennäköisesti sairaalloiseen ylipainoon kuollut kissa =)

[QUOTE="vieras";25548994]no en, mutta jos kissani söisi samaa ruokaa kanssani, niin lopputulos olisi todennäköisesti sairaalloiseen ylipainoon kuollut kissa =)[/QUOTE]

Nyt en ymmärrä. Ei kukaan ole käskenyt syöttämään kissalle samaa ruokaa kuin itse syö. Ja kissallehan ei nimenomaan saakaan syöttää mitään ihmisten ruoantähteitä, kissa on lihansyöjä, ei hiilarinsyöjä.

Meidän kissa ei juurikaan pidä märkäruoasta, useinmiten vaan nuolee osan kastikkeesta ja sit oottaa et se kuivuu ja sit saattaa syödä :D Ostetaan laadukkaita raksuja sit ennemmin, niitä on koko ajan kulhossa ja kissa syö kun on nälkä. Ja on hyvinvoiva, normaalikokokonen kisu :)

Niin ja mun jo edesmennyt kisuli aikoinaan söi vain eläinlääkäristä ostettua kuivamuonaa virtsakivien takia. Eläinlääkärin ohjeella siis mitään muuta ei saanut antaa (tuoretta lihaa, kalaa ja äyriäisiä sai antaa mut ei siis teollista, kissa hyväksyi ainoostaan katkaravut).

Kuivaruoka EI ole parasta kissalle, ei edes ne eläinkaupan kalleimmat! Jos haluat vain parasta kissallesi, tutustu kissan raakaruokintaan (ja tutustu siihen huolella ennen kuin alat sitä toteuttaa niin että kissa saa oikeasti kaiken tarvitsemansa!). Mutta kissanruoka kyllä riittää, kunhan se ei ole pelkkää kuivaruokaa. Aiheuttaa pahimmassa tapauksessa virtsakiviä. Ja kissa juo niin vähän että märkäruoasta saa sitä nestettä myös.

[QUOTE="nilla";25549045]Meidän kissa ei juurikaan pidä märkäruoasta, useinmiten vaan nuolee osan kastikkeesta ja sit oottaa et se kuivuu ja sit saattaa syödä :D Ostetaan laadukkaita raksuja sit ennemmin, niitä on koko ajan kulhossa ja kissa syö kun on nälkä. Ja on hyvinvoiva, normaalikokokonen kisu :)[/QUOTE]

Näin meilläkin. Märkäruoasta kelpaa vain se kastike :D Keitettyä seitiä syö myös ja nimenomaan pitää keittää. Muutoin kalat lentelee pitkin seiniä :laugh: Lihoja oon tarjonnut vaikka mitä, ei kelpaa. Tonnikalakin kelpaa vain ihmisten versiona, mutta sitä en anna. Joskus vaan käy putsaamassa jämät meidän lautasilta, salaa tietty :D

[QUOTE="vieras";25549081]Kuivaruoka EI ole parasta kissalle, ei edes ne eläinkaupan kalleimmat! Jos haluat vain parasta kissallesi, tutustu kissan raakaruokintaan (ja tutustu siihen huolella ennen kuin alat sitä toteuttaa niin että kissa saa oikeasti kaiken tarvitsemansa!). Mutta kissanruoka kyllä riittää, kunhan se ei ole pelkkää kuivaruokaa. Aiheuttaa pahimmassa tapauksessa virtsakiviä. Ja kissa juo niin vähän että märkäruoasta saa sitä nestettä myös.[/QUOTE]

Mä olen koittanut tarjota noille vaikka mitä, mutta kun ei ne syö. :( Meillä acanan kuivaruokaa, sitä syövät suunnilleen sen verran, mitä pussin kyljessä se suositus ton kokosille kissoille onkin. Vettä juovat kyllä reilusti enemmän kun mitä kissat normaalisti juo.

luonnossa se kaikein tarvitsemansa hiiristä.
Kyllä se varmasti hengissä pysyy kuivamuonallakin mutta ei välttämättä voi kovin hyvin.
Mulla on kissoille pakkasessa lihaa 8 kiloa =)

Olen tatuoitu jätkä!

Koirille paras vaihtoehto on kyllä raakaravinto. Ja mitä tulee kuivamuonaan, kallein ei ole aina se paras. Esimerkiksi Roya lCanin on kallista, mutta täyttä shaissea. Toki noissa kalleimmissa on niitä oikein hyviäkin.

Kissa on kotoisin puoliaavikolta, ja tottunut saamaan liki kaiken tarvitsemansa nesteen ravinnosta (lihasta). Pelkkää kuivaruokaa syövän kissan nestekierto häiriintyy helposti, sillä kissan janontunne on heikko. Tämä altistaa vähitellen mm. virstavaivoille.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
No en todellakaan syöttäisi kissalle vaan kuivamuonaa. Meillä se on vaan lisäke. Enimmäkseen erilaisia lihoja, meillä ei kissat syö jauhelihaa, joten ostan paloina. Sydäntä kerran viikossa. Erilaisia kaloja, kanaa, maksaa jne

Kerran viikossa annan raakaa kananmunan keltuaista, ja sitten kissojen märkäruokaa