Koira on alkanut murista vauvalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jj:
Meillä koira ilmoittaa murisemalla, että nyt saa riittää (haluaa olla rauhassa) ja yleensä hakeutuu lähelleni jotta järjestän asian niin. Kyseessä kiltti koira joka ei koskaan ole yrittänyt näykätä.

Niin koska sä olet sen johtaja. Mutta ne keille se murisi, ei ole sitä ylempänä eli pahimmassa tapauksessa niitä saa vaikka puraista. Niin voi siis joskus käydä.

En vaan lähtökohtaisestikaan ymmärrä, miksi koira saisi murista ihmiselle, ollenkaan? Olkoonkin varoitus, mutta se on myös uhkaus.

Omalla koiralla en sietäisi. Palauttaisin maan pinnalle. Kuria, mutta ei tietenkään väkivaltaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vilmaliin:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin, juuri tuota mäkin ajattelin, että käykö siinä vaan niin, että koira oppii olemaan murisematta. Tämäkin yksilö on tosi oppivainen (vaikka doggi onkin).

En mä silti sanoisi, että koira ei juuri siedä vauvaa. Vauva on useinkin koiran "kimpussa" eli kiehnää siinä vieressä ja päällä (meidän valvonnassa tietenkin) eikä koira sano mitään. Muutaman kerran on nyt koira murahtanut ja tänään kyllä (ainakin minun nähdäkseni) ilman syytä eli vauva vain istui koiran vieressä.

Mun mielestä teidän ei kannata antaa vauvan kiehnätä koiran päällä, koska se lisää koiran stressiä ja silloin tulee helpommin ongelmia. Kannattaa enmmänkin vain tutustuttaa koiraa ja vauvaa toisiinsa niin, että pidätte vauvaa sylissä ja siinä saa koiraa katsoa. Ja heti kun koira haluaa pois se saa mennä. Ja se pitää muistaa aina, oli lapsi minkä ikäinen tahansa niin koiralla pitää olla paikka mihin saa mennä rauhoittumaan (ovella tai portilla suljettavissa, jotta taaperokaan ei sinne pääse). Eikä minkään ikäinen lapsi saa roikkua tai kiipeillä stressiherkässä koirassa (ilmaisuni koiralle, joka ei kovin hyvin jaksa lapsia...)

Ja koiran oman paikan tosiaan on paras olla eri huoneessa, koska toki vauvan pitää saada rauhassa olohuoneeseen ja keittiöön jne tutustua ja ne on kaikkien yhteistä aluetta. Ja koiran on joka tapauksessa aina väistettävä, jos sitä vauva ärsyttää, oli sitten omalla paikallaan tai missä vain. Koira väistää aina. Vaikka siis pidätte huolen, ettei vauva (tai lapsi) saa koiraa mennä sen paikalle häiritsemään niin kannattaa kuitenkin aina käskeä koiraa väistymään jos huomaa, että koiraa ärsyttää vauvan läsnäolo (vaikka koira olisikin omalla paikallaan, joskus kun vauva saattaa sinnekin ehtiä). Näin koira tajuaa paremmin, että vauva on sen yläpuolella. Eli, jos koira murahtaa vauvalle niin koira komennetaan pois (toki myös vauva otetaan pois, mutta koira myös väistää).

Koiran paikka on muutenkin lattiatasossa, ei sohvilla ei sängyillä (en tiedä onko teillä näin).

Annan näitä ohjeita nyt oman kokemuksen pohjalta. Jos koira on kerrankin murissut lapselle niin sen kanssa on oltava erittäin tarkka.

Puhut kyllä tayttä asiaa! :flower:

Kiitos vilmaliin neuvoista! Meidän koiralla on "turvapaikka" meidän työhuoneessa, jonka ovessa koiraportti. Koira ei vaan jostain syystä itse hakeudu sinne juurikaan, vaan tykkää makoilla olohuoneessa ja lapsen huoneessa. Koiralla on siellä oma peti, joka ei ilmeisesti kuitenkaan ole yhtä mukava kuin paksut matot noissa kahdessa huoneessa. Koiralla ei ole asiaa sohville tai sängyille.

Täytyy estää nyt sitten tuo vauvan kiipeily koiran päällä, olet oikeassa, se varmaan ärsyttää koiraa.

Hei..
On hyvä, että koira varoittaa lasta murahtamalla. Siitä ei kannata koiraa kieltää vaan ennemmin kehua ja ottaa lapsi pois, jos lapsi selkeästi on tehnyt jotain sellaista minkä omistajana ymmärrät koiraa ärsyttävän. Jos kiellät koiraa varoittamis ärähtelystä, niin seurauksena voi olla, että koira jättää varoittamisen pois ja puraisee seuraavalla kerralla suoraan. Eli varoitus on aina hyvä juttu. Normaalisti koira varoittaa ja vaihtaa paikkaa ja silloin on aikuisen hyvä reagoida tilanteeseen. Koiralla on hyvä olla määrätty paikka minne se voi itse halutessaan olla rauhassa mennä. Koira ei saa tuntea, että tämä paikka on sellainen minne hänet pannaan arestiin.

Mutta minusta koiran tulee sietää lapselta jotain. Siis ei se saa murista lapselle, jos lapsi silittää tai halaa koiraa. Mikäli koira murisee lapselle liian helposti, kyseessä voi olla dominoiva käytös, joka täytyy kitkeä pois. Omistajan tulee näyttää, että lapsi on koiran yläpuolella laumassa ja hänen suojeluksessa.

Meillä koira on aina murissut lapsille. Varoittaa tällä että haluaa olla rauhassa. Koira vähän pelkää lapsia, en tiedä miksi. On myös joskus näykkäissyt ilmaa, eli esittänyt että mukamas puree. Siis silloin jos lapsi ei ole jättänyt rauhaan. Muutaman kerran koira on jopa ottanut kuopuksen kädestä kiinni, mutta niin hellästi ettei ole edes hampaanjälkiä näkynyt.
Jopa meidän isommalle pojalle koira murisi siihen asti kunnes tämä pienempi lähti koiran päälle roikkumaan.

Meidän koira on nyt 5-vuotias, eikä ole tosiaan koskaan ollut ainuttakaan vaaratilannetta. Ja kuopus härnää koiraa joskus tosi pahastikin ennen kuin ehdin hakea hänet pois koiran kimpusta.

Emme todellakaan kiellä koiraa murisemasta, sillä (kuten olen eräästä koulutusoppaasta lukenut) murina on varoitusmerkki ja käsky antaa koiran olla rauhassa. Jos kieltää murisemasta, niin silloinhan koiraa kielletään varoittamasta. Saattaa helposti käydä niin että sitten tuleekin se hyökkäys.

MUN mielestä koiralla on täysi oikeus vaatia oma rauhansa. Ja MUN mielestä lapsi ei saa roikkua koiran turkissa, repiä korvia, viiksiä jne. Siksi MUN mielestä on hienoa että koira murinallaan vaatii saada ansaitsemansa rauha, mutta ei koskaan satuttaisi lasta.

Aika hurjaa jos jonkun mielestä ihan oikeasti koiraa saa satuttaa mielin määrin, eikä koira saa edes varottaa että ärsyttää, vaan heti oltais piikille viemässä :o

Ja tuolla joku jo kirjoittikin tuosta että koira väistää. Meillä myös näin. Eli jos (ja kun, miljoonia kertoja päivässä) meidän taapero menee kiusaamaan koiraa ja koira pojalle ärähtää, niin komennan koiran pois. Jos taas koira on omalla paikallaan, niin silloin haen pojan pois. Mielestäni koiralla pitää olla yksi paikka, jonne kenelläkään ei ole asiaa mennä sitä häiritsemään. Mutta joka paikasta muualta komennan koiran pois, en poikaa.

Nimenomaan, koirankaan ei pidä sietää mitä tahansa. Kuten aikaisemmin kerroin meidän koira on tosi kiltti poikaa kohtaan ja antaa tehdä melkein mitä vaan. He leikkivät joka päivä yhdessä (koira on innokas leikkimään tuomalla leluja pojalle) ja välillä meno yltyy liian rajuksi. Silloin koira alkaa hakeutua pois tilanteesta ja välillä osoittaa pienillä murahteluilla että haluaa nyt olla jo rauhassa. Mitään agressiivisuutta ei ole koskaan ollut ilmassa.

Alkuperäinen kirjoittaja koira ja lapsi lauman äiti:
Hei..
On hyvä, että koira varoittaa lasta murahtamalla. Siitä ei kannata koiraa kieltää vaan ennemmin kehua ja ottaa lapsi pois, jos lapsi selkeästi on tehnyt jotain sellaista minkä omistajana ymmärrät koiraa ärsyttävän. Jos kiellät koiraa varoittamis ärähtelystä, niin seurauksena voi olla, että koira jättää varoittamisen pois ja puraisee seuraavalla kerralla suoraan. Eli varoitus on aina hyvä juttu. Normaalisti koira varoittaa ja vaihtaa paikkaa ja silloin on aikuisen hyvä reagoida tilanteeseen. Koiralla on hyvä olla määrätty paikka minne se voi itse halutessaan olla rauhassa mennä. Koira ei saa tuntea, että tämä paikka on sellainen minne hänet pannaan arestiin.

Mutta minusta koiran tulee sietää lapselta jotain. Siis ei se saa murista lapselle, jos lapsi silittää tai halaa koiraa. Mikäli koira murisee lapselle liian helposti, kyseessä voi olla dominoiva käytös, joka täytyy kitkeä pois. Omistajan tulee näyttää, että lapsi on koiran yläpuolella laumassa ja hänen suojeluksessa.

Toi alku oli ihan pipiä. Ei tod. saa kehua koiraa jos se murisee lapselle :O

Koira väistää lasta, ja vaikka lapsi hieman hössäiskin niin koiran tulee se kestää tai jos ei kestä niin saa luvan itse väistää. KOIRALLA EI OLE OIKEUTTA HÄÄTÄÄ MURISEMALLA IHMISTÄ KAUEMMAKSI. Lapsella ei ole oikeutta kiusata koiraa, mutta lähestyminen tulee olla ihan sallittua.

Silloin teillä on johtajuusongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Meillä koira on aina murissut lapsille. Varoittaa tällä että haluaa olla rauhassa. Koira vähän pelkää lapsia, en tiedä miksi. On myös joskus näykkäissyt ilmaa, eli esittänyt että mukamas puree. Siis silloin jos lapsi ei ole jättänyt rauhaan. Muutaman kerran koira on jopa ottanut kuopuksen kädestä kiinni, mutta niin hellästi ettei ole edes hampaanjälkiä näkynyt.
Jopa meidän isommalle pojalle koira murisi siihen asti kunnes tämä pienempi lähti koiran päälle roikkumaan.

Meidän koira on nyt 5-vuotias, eikä ole tosiaan koskaan ollut ainuttakaan vaaratilannetta. Ja kuopus härnää koiraa joskus tosi pahastikin ennen kuin ehdin hakea hänet pois koiran kimpusta.

Emme todellakaan kiellä koiraa murisemasta, sillä (kuten olen eräästä koulutusoppaasta lukenut) murina on varoitusmerkki ja käsky antaa koiran olla rauhassa. Jos kieltää murisemasta, niin silloinhan koiraa kielletään varoittamasta. Saattaa helposti käydä niin että sitten tuleekin se hyökkäys.

MUN mielestä koiralla on täysi oikeus vaatia oma rauhansa. Ja MUN mielestä lapsi ei saa roikkua koiran turkissa, repiä korvia, viiksiä jne. Siksi MUN mielestä on hienoa että koira murinallaan vaatii saada ansaitsemansa rauha, mutta ei koskaan satuttaisi lasta.

Aika hurjaa jos jonkun mielestä ihan oikeasti koiraa saa satuttaa mielin määrin, eikä koira saa edes varottaa että ärsyttää, vaan heti oltais piikille viemässä :o

Lauman alin ei varoittele toisia, että äläs lähesty. Se ottaa mitä on tullakseen, ja väistyy itse.

Tämänkin tietäen koiraa kohdellaan kunnioittavasti eikä kiusata, niin sen ei tarvi edes väistää.

Hei..

Tämä on täyttä totta!! Älä missään nimessä kiellä kokonaan murisemasta: silloin siltä loppuvat keinot varoittaa!

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelkaa koiraa:
Hei..

Koira väistää lasta, ja vaikka lapsi hieman hössäiskin niin koiran tulee se kestää tai jos ei kestä niin saa luvan itse väistää. KOIRALLA EI OLE OIKEUTTA HÄÄTÄÄ MURISEMALLA IHMISTÄ KAUEMMAKSI. Lapsella ei ole oikeutta kiusata koiraa, mutta lähestyminen tulee olla ihan sallittua.

Luepa Tuire Kaimion ohjeita.

Oletteko koskaan tulleet ajatelleeksi, että oppaissa lukeva muriseminen on koirien välisessä viestinnässä tapahtuvaa normaalia viestintää?

Itse en salli murinaa lainkaan, jos se kohdistuu ihmisiin. Silloin koira on mennyt liian pitkälle, koska ihmiset ovat sen johtajia eikä heitä komenneta.

Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Alkuperäinen kirjoittaja opiskelkaa koiraa:
Hei..

Luepa Tuire Kaimion ohjeita.

Se on vaan yksi mielipide. Luettu on.

Meillä alkoi koira murista vauvalle ja yritti hyökätä kimppuun sitten myöhemmin. Alkoi murina ihan itsekseen kun vauva tuli taloon. Koira lopetettiin hyökkäyksen jälkeen koska tilanne oli vakava. Eläinlääkärikin suositteli sitä. Koira tosin oli jo muutoinkin kovia kokenut monesta paikasta joutui muuttamaan pois,,oltiin se viimenen mahollisuus ja lapsi taloon oli liikaa,,

Alkuperäinen kirjoittaja myö:
Hei..

Tämä on täyttä totta!! Älä missään nimessä kiellä kokonaan murisemasta: silloin siltä loppuvat keinot varoittaa!

Tuolla on murinasta perheenjäsenille:

http://www.koirakorjaamo.com/ongelmakoira_kotona.html

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Ja tuolla joku jo kirjoittikin tuosta että koira väistää. Meillä myös näin. Eli jos (ja kun, miljoonia kertoja päivässä) meidän taapero menee kiusaamaan koiraa ja koira pojalle ärähtää, niin komennan koiran pois. Jos taas koira on omalla paikallaan, niin silloin haen pojan pois. Mielestäni koiralla pitää olla yksi paikka, jonne kenelläkään ei ole asiaa mennä sitä häiritsemään. Mutta joka paikasta muualta komennan koiran pois, en poikaa.

Mä olen kyllä sitä mieltä, että vaikka koira olisi omalla paikallaan niin jos sitä lapsi häiritsee niin koira väistää. Lapsi ei saa koiran paikalle mennä, mutta jos näin tapahtuu koiran on tiedettävä, että koira väistää myös siellä.
Koiralla ei ole mitään paikkaa, missa se ei joutuisi siirtymään, jos sitä lapsi ärsyttää. Aikuisen tehtävä on toki pyrkiä siihen, ettei vauva/lapsi mene koiran petiin vaan koira saa pääsääntöisesti olla siellä rauhassa.

Ja joku sanoi, että koiraa ei kannata murinasta kieltää vaan ennemmin kehua. Minusta ei koiraa pidä myöskään kieltää, mutta ei kyllä missään tapauksessa kehuakaan. Vain ottaa lapsi pois ja käskeä koira myös siirtymymään.

Olipas tänne tullut vielä viestejä. Mielenkiintoisia pointteja puolin toisin.

Meillä miehen kanssa ei ole johtajuusongelmaa koiran kanssa, mutta ilmeisesti koiramme ei ole vielä sisäistänyt vauvankin olevan hierarkiassa sen yläpuolella. Ollaan kyllä alusta asti yritetty tehdä se koiralle selväksi. Nyt täytyy vaan olla vielä tarkempi näissä asioissa.

Me päätettiin nyt tehdä niin, että jos koira vielä murisee, niin me ei kielletä (ei tosin kehutakaan), vaan käskytetään koira pois tilanteesta. Eli vilmaliin oppien mukaan lähdetään toimimaan.

Koulutuksella koiran saa lopettamaan murinan eli varoittamisen. Älkää sitten sanoko, etteikö koira olisi varoittanut, kun se joskus ykskaks raatelee vauvan kuoliaaksi. Ei ole kauaa aikaa, kun näin tapahtui englannissa.

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Koulutuksella koiran saa lopettamaan murinan eli varoittamisen. Älkää sitten sanoko, etteikö koira olisi varoittanut, kun se joskus ykskaks raatelee vauvan kuoliaaksi. Ei ole kauaa aikaa, kun näin tapahtui englannissa.

Jos sä nyt viitsisit lukea koko ketjun ennen mulle suoraan kommentoimista.

Kiitos vastauksista. Kielletään siis murinasta ja otetaan yhteyttä kouluttajaan.

No, jos koira oppii helposti niin se oppii, että murista ei saa ja seuraavalla kerralla näykkää heti. Näin meille kävi. Mutta sitten kun sai ankarat torumiset näykkäisystä osasi taas seuraavilla kerroilla murista. Erittäin oppivainen koira kyseessä.

Mutta mun mielestä teidän tilanne on tosi paha, koska teillä on iso koira joka ei juuri siedä vauvaa. Hurjan suuren riskin otatte koiran pitämällä.

Niin, juuri tuota mäkin ajattelin, että käykö siinä vaan niin, että koira oppii olemaan murisematta. Tämäkin yksilö on tosi oppivainen (vaikka doggi onkin).

En mä silti sanoisi, että koira ei juuri siedä vauvaa. Vauva on useinkin koiran "kimpussa" eli kiehnää siinä vieressä ja päällä (meidän valvonnassa tietenkin) eikä koira sano mitään. Muutaman kerran on nyt koira murahtanut ja tänään kyllä (ainakin minun nähdäkseni) ilman syytä eli vauva vain istui koiran vieressä.

Mun mielestä ei kyllä saa antaa lapsen olla koiran "kimpussa" ja kiehnätä sen päällä.

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:

Se on vaan pintaraapaisua, jos kieltää murisemasta mutta jättää koiran siihen luuloon, että se saa komentaa vauvaa koska on sitä ylempi.

Jos koira murisee lähestyvälle vauvalle, voi tehdä niin, että ottaa vauvan pois ja samalla käskee koirankin pois tilaanteesta ELI KÄSKEE KOIRANKIN VÄISTÄÄ.

Näin koiralle pitäisi vähitellen mennä perille se, että suojelet sitä tarvittaessa, mutta käsket sen myös olla uhkaamatta vauvaa, koska vauvakin on sinun suojeluksessasi.

TÄMÄ KAAVA TEKEE SINUSTA SUUREN JOHTAJAN KOIRAN SILMISSÄ, joka puuttuu asioihin ja suojelee kaikkia alamaisiaan.

Tärkeää on, että koira tietää joutuvansa väistämään sekä sinua että vauvaa. Se on silloin lauman alin. Kaltoinkohtelua vauvalta ei tietenkään suvaita, sitä en tarkoita.

Alkuperäinen kirjoittaja ohho:
Kiitos vastauksista. Kielletään siis murinasta ja otetaan yhteyttä kouluttajaan.

No, jos koira oppii helposti niin se oppii, että murista ei saa ja seuraavalla kerralla näykkää heti. Näin meille kävi. Mutta sitten kun sai ankarat torumiset näykkäisystä osasi taas seuraavilla kerroilla murista. Erittäin oppivainen koira kyseessä.

Mutta mun mielestä teidän tilanne on tosi paha, koska teillä on iso koira joka ei juuri siedä vauvaa. Hurjan suuren riskin otatte koiran pitämällä.

Mun mielestä ei kyllä saa antaa lapsen olla koiran "kimpussa" ja kiehnätä sen päällä.

Me taas ollaan pidetty tärkeänä sitä, että vauva saa jonkun verran käsitellä koiraa. Aina ei ole silmiä selässä ja joskus tulevaisuudessa saattaa tulla sellainen tilanne eteen, että lapsi pääsee esim. vetämään koiraa korvasta. Meistä on tärkeää ensinnäkin tietää, miten koira sellaisessa tilanteessa käyttäytyy ja toisaalta antaa koiralle nyt palautetta hyvästä käyttäytymisestä. Vauva ja koira seurustelee vain meidän valvonnassa, joten me voidaan varmistaa, että vauva ei pahoinpitele koiraa.

Koiran pitää käyttäytyä lasta kohtaan samalla tavalla kuin omistajiansa. Eli minä kiellän jos yrittää edes murista, kerran koirani murahtanut 6kk lapselleni niin kielsin ärhäkästi ja en huomioinut pitkään aikaan. Tuli nuolemaan ja hääräämään ikäänkuin anteeksipyyntönä. Sen jälkeen tehnyt ns. Siedätyshoitoa päivittäin ja olen huomannut että koirani alkaa oppia olevansa alempana. Pitää vain olla tarkkana koko ajan ja välillä stressaa kun ei voi luottaa omaan lemmikkiinsä, mutta eihän kukaan halua rakkaastaan luopua heti kun vastoinkäymisiä. Kyllä koirankin pitää antaa tottua tilanteeseen.

Se on vaan pintaraapaisua, jos kieltää murisemasta mutta jättää koiran siihen luuloon, että se saa komentaa vauvaa koska on sitä ylempi.

Jos koira murisee lähestyvälle vauvalle, voi tehdä niin, että ottaa vauvan pois ja samalla käskee koirankin pois tilaanteesta ELI KÄSKEE KOIRANKIN VÄISTÄÄ.

Näin koiralle pitäisi vähitellen mennä perille se, että suojelet sitä tarvittaessa, mutta käsket sen myös olla uhkaamatta vauvaa, koska vauvakin on sinun suojeluksessasi.

TÄMÄ KAAVA TEKEE SINUSTA SUUREN JOHTAJAN KOIRAN SILMISSÄ, joka puuttuu asioihin ja suojelee kaikkia alamaisiaan.

Tärkeää on, että koira tietää joutuvansa väistämään sekä sinua että vauvaa. Se on silloin lauman alin. Kaltoinkohtelua vauvalta ei tietenkään suvaita, sitä en tarkoita.

Ei vauva tiedä kaltoinkohtelevansa koiraa ja saattaa esim vetää karvoista. Koira saattaa silloin tappaa vauvan.