V
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja jj:Meillä koira ilmoittaa murisemalla, että nyt saa riittää (haluaa olla rauhassa) ja yleensä hakeutuu lähelleni jotta järjestän asian niin. Kyseessä kiltti koira joka ei koskaan ole yrittänyt näykätä.
Alkuperäinen kirjoittaja vilmaliin:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Niin, juuri tuota mäkin ajattelin, että käykö siinä vaan niin, että koira oppii olemaan murisematta. Tämäkin yksilö on tosi oppivainen (vaikka doggi onkin).
En mä silti sanoisi, että koira ei juuri siedä vauvaa. Vauva on useinkin koiran "kimpussa" eli kiehnää siinä vieressä ja päällä (meidän valvonnassa tietenkin) eikä koira sano mitään. Muutaman kerran on nyt koira murahtanut ja tänään kyllä (ainakin minun nähdäkseni) ilman syytä eli vauva vain istui koiran vieressä.
Mun mielestä teidän ei kannata antaa vauvan kiehnätä koiran päällä, koska se lisää koiran stressiä ja silloin tulee helpommin ongelmia. Kannattaa enmmänkin vain tutustuttaa koiraa ja vauvaa toisiinsa niin, että pidätte vauvaa sylissä ja siinä saa koiraa katsoa. Ja heti kun koira haluaa pois se saa mennä. Ja se pitää muistaa aina, oli lapsi minkä ikäinen tahansa niin koiralla pitää olla paikka mihin saa mennä rauhoittumaan (ovella tai portilla suljettavissa, jotta taaperokaan ei sinne pääse). Eikä minkään ikäinen lapsi saa roikkua tai kiipeillä stressiherkässä koirassa (ilmaisuni koiralle, joka ei kovin hyvin jaksa lapsia...)
Ja koiran oman paikan tosiaan on paras olla eri huoneessa, koska toki vauvan pitää saada rauhassa olohuoneeseen ja keittiöön jne tutustua ja ne on kaikkien yhteistä aluetta. Ja koiran on joka tapauksessa aina väistettävä, jos sitä vauva ärsyttää, oli sitten omalla paikallaan tai missä vain. Koira väistää aina. Vaikka siis pidätte huolen, ettei vauva (tai lapsi) saa koiraa mennä sen paikalle häiritsemään niin kannattaa kuitenkin aina käskeä koiraa väistymään jos huomaa, että koiraa ärsyttää vauvan läsnäolo (vaikka koira olisikin omalla paikallaan, joskus kun vauva saattaa sinnekin ehtiä). Näin koira tajuaa paremmin, että vauva on sen yläpuolella. Eli, jos koira murahtaa vauvalle niin koira komennetaan pois (toki myös vauva otetaan pois, mutta koira myös väistää).
Koiran paikka on muutenkin lattiatasossa, ei sohvilla ei sängyillä (en tiedä onko teillä näin).
Annan näitä ohjeita nyt oman kokemuksen pohjalta. Jos koira on kerrankin murissut lapselle niin sen kanssa on oltava erittäin tarkka.
Alkuperäinen kirjoittaja koira ja lapsi lauman äiti:Hei..
On hyvä, että koira varoittaa lasta murahtamalla. Siitä ei kannata koiraa kieltää vaan ennemmin kehua ja ottaa lapsi pois, jos lapsi selkeästi on tehnyt jotain sellaista minkä omistajana ymmärrät koiraa ärsyttävän. Jos kiellät koiraa varoittamis ärähtelystä, niin seurauksena voi olla, että koira jättää varoittamisen pois ja puraisee seuraavalla kerralla suoraan. Eli varoitus on aina hyvä juttu. Normaalisti koira varoittaa ja vaihtaa paikkaa ja silloin on aikuisen hyvä reagoida tilanteeseen. Koiralla on hyvä olla määrätty paikka minne se voi itse halutessaan olla rauhassa mennä. Koira ei saa tuntea, että tämä paikka on sellainen minne hänet pannaan arestiin.
Mutta minusta koiran tulee sietää lapselta jotain. Siis ei se saa murista lapselle, jos lapsi silittää tai halaa koiraa. Mikäli koira murisee lapselle liian helposti, kyseessä voi olla dominoiva käytös, joka täytyy kitkeä pois. Omistajan tulee näyttää, että lapsi on koiran yläpuolella laumassa ja hänen suojeluksessa.
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:Meillä koira on aina murissut lapsille. Varoittaa tällä että haluaa olla rauhassa. Koira vähän pelkää lapsia, en tiedä miksi. On myös joskus näykkäissyt ilmaa, eli esittänyt että mukamas puree. Siis silloin jos lapsi ei ole jättänyt rauhaan. Muutaman kerran koira on jopa ottanut kuopuksen kädestä kiinni, mutta niin hellästi ettei ole edes hampaanjälkiä näkynyt.
Jopa meidän isommalle pojalle koira murisi siihen asti kunnes tämä pienempi lähti koiran päälle roikkumaan.
Meidän koira on nyt 5-vuotias, eikä ole tosiaan koskaan ollut ainuttakaan vaaratilannetta. Ja kuopus härnää koiraa joskus tosi pahastikin ennen kuin ehdin hakea hänet pois koiran kimpusta.
Emme todellakaan kiellä koiraa murisemasta, sillä (kuten olen eräästä koulutusoppaasta lukenut) murina on varoitusmerkki ja käsky antaa koiran olla rauhassa. Jos kieltää murisemasta, niin silloinhan koiraa kielletään varoittamasta. Saattaa helposti käydä niin että sitten tuleekin se hyökkäys.
MUN mielestä koiralla on täysi oikeus vaatia oma rauhansa. Ja MUN mielestä lapsi ei saa roikkua koiran turkissa, repiä korvia, viiksiä jne. Siksi MUN mielestä on hienoa että koira murinallaan vaatii saada ansaitsemansa rauha, mutta ei koskaan satuttaisi lasta.
Aika hurjaa jos jonkun mielestä ihan oikeasti koiraa saa satuttaa mielin määrin, eikä koira saa edes varottaa että ärsyttää, vaan heti oltais piikille viemässä![]()
Alkuperäinen kirjoittaja koira ja lapsi lauman äiti:Hei..
On hyvä, että koira varoittaa lasta murahtamalla. Siitä ei kannata koiraa kieltää vaan ennemmin kehua ja ottaa lapsi pois, jos lapsi selkeästi on tehnyt jotain sellaista minkä omistajana ymmärrät koiraa ärsyttävän. Jos kiellät koiraa varoittamis ärähtelystä, niin seurauksena voi olla, että koira jättää varoittamisen pois ja puraisee seuraavalla kerralla suoraan. Eli varoitus on aina hyvä juttu. Normaalisti koira varoittaa ja vaihtaa paikkaa ja silloin on aikuisen hyvä reagoida tilanteeseen. Koiralla on hyvä olla määrätty paikka minne se voi itse halutessaan olla rauhassa mennä. Koira ei saa tuntea, että tämä paikka on sellainen minne hänet pannaan arestiin.
Mutta minusta koiran tulee sietää lapselta jotain. Siis ei se saa murista lapselle, jos lapsi silittää tai halaa koiraa. Mikäli koira murisee lapselle liian helposti, kyseessä voi olla dominoiva käytös, joka täytyy kitkeä pois. Omistajan tulee näyttää, että lapsi on koiran yläpuolella laumassa ja hänen suojeluksessa.
Alkuperäinen kirjoittaja opiskelkaa koiraa:Alkuperäinen kirjoittaja koira ja lapsi lauman äiti:Hei..
Toi alku oli ihan pipiä. Ei tod. saa kehua koiraa jos se murisee lapselle :O
Koira väistää lasta, ja vaikka lapsi hieman hössäiskin niin koiran tulee se kestää tai jos ei kestä niin saa luvan itse väistää. KOIRALLA EI OLE OIKEUTTA HÄÄTÄÄ MURISEMALLA IHMISTÄ KAUEMMAKSI. Lapsella ei ole oikeutta kiusata koiraa, mutta lähestyminen tulee olla ihan sallittua.
Silloin teillä on johtajuusongelmia.
Alkuperäinen kirjoittaja mää:Alkuperäinen kirjoittaja opiskelkaa koiraa:Alkuperäinen kirjoittaja koira ja lapsi lauman äiti:Hei..
Toi alku oli ihan pipiä. Ei tod. saa kehua koiraa jos se murisee lapselle :O
Koira väistää lasta, ja vaikka lapsi hieman hössäiskin niin koiran tulee se kestää tai jos ei kestä niin saa luvan itse väistää. KOIRALLA EI OLE OIKEUTTA HÄÄTÄÄ MURISEMALLA IHMISTÄ KAUEMMAKSI. Lapsella ei ole oikeutta kiusata koiraa, mutta lähestyminen tulee olla ihan sallittua.
Silloin teillä on johtajuusongelmia.
Luepa Tuire Kaimion ohjeita.
Alkuperäinen kirjoittaja myö:Alkuperäinen kirjoittaja koira ja lapsi lauman äiti:Hei..
Tämä on täyttä totta!! Älä missään nimessä kiellä kokonaan murisemasta: silloin siltä loppuvat keinot varoittaa!
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:Ja tuolla joku jo kirjoittikin tuosta että koira väistää. Meillä myös näin. Eli jos (ja kun, miljoonia kertoja päivässä) meidän taapero menee kiusaamaan koiraa ja koira pojalle ärähtää, niin komennan koiran pois. Jos taas koira on omalla paikallaan, niin silloin haen pojan pois. Mielestäni koiralla pitää olla yksi paikka, jonne kenelläkään ei ole asiaa mennä sitä häiritsemään. Mutta joka paikasta muualta komennan koiran pois, en poikaa.
Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:Koulutuksella koiran saa lopettamaan murinan eli varoittamisen. Älkää sitten sanoko, etteikö koira olisi varoittanut, kun se joskus ykskaks raatelee vauvan kuoliaaksi. Ei ole kauaa aikaa, kun näin tapahtui englannissa.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja vilmaliin:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Kiitos vastauksista. Kielletään siis murinasta ja otetaan yhteyttä kouluttajaan.
No, jos koira oppii helposti niin se oppii, että murista ei saa ja seuraavalla kerralla näykkää heti. Näin meille kävi. Mutta sitten kun sai ankarat torumiset näykkäisystä osasi taas seuraavilla kerroilla murista. Erittäin oppivainen koira kyseessä.
Mutta mun mielestä teidän tilanne on tosi paha, koska teillä on iso koira joka ei juuri siedä vauvaa. Hurjan suuren riskin otatte koiran pitämällä.
Niin, juuri tuota mäkin ajattelin, että käykö siinä vaan niin, että koira oppii olemaan murisematta. Tämäkin yksilö on tosi oppivainen (vaikka doggi onkin).
En mä silti sanoisi, että koira ei juuri siedä vauvaa. Vauva on useinkin koiran "kimpussa" eli kiehnää siinä vieressä ja päällä (meidän valvonnassa tietenkin) eikä koira sano mitään. Muutaman kerran on nyt koira murahtanut ja tänään kyllä (ainakin minun nähdäkseni) ilman syytä eli vauva vain istui koiran vieressä.
Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:Koulutuksella koiran saa lopettamaan murinan eli varoittamisen. Älkää sitten sanoko, etteikö koira olisi varoittanut, kun se joskus ykskaks raatelee vauvan kuoliaaksi. Ei ole kauaa aikaa, kun näin tapahtui englannissa.
Alkuperäinen kirjoittaja ohho:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja vilmaliin:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Kiitos vastauksista. Kielletään siis murinasta ja otetaan yhteyttä kouluttajaan.
No, jos koira oppii helposti niin se oppii, että murista ei saa ja seuraavalla kerralla näykkää heti. Näin meille kävi. Mutta sitten kun sai ankarat torumiset näykkäisystä osasi taas seuraavilla kerroilla murista. Erittäin oppivainen koira kyseessä.
Mutta mun mielestä teidän tilanne on tosi paha, koska teillä on iso koira joka ei juuri siedä vauvaa. Hurjan suuren riskin otatte koiran pitämällä.
Niin, juuri tuota mäkin ajattelin, että käykö siinä vaan niin, että koira oppii olemaan murisematta. Tämäkin yksilö on tosi oppivainen (vaikka doggi onkin).
Mun mielestä ei kyllä saa antaa lapsen olla koiran "kimpussa" ja kiehnätä sen päällä.
Se on vaan pintaraapaisua, jos kieltää murisemasta mutta jättää koiran siihen luuloon, että se saa komentaa vauvaa koska on sitä ylempi.
Jos koira murisee lähestyvälle vauvalle, voi tehdä niin, että ottaa vauvan pois ja samalla käskee koirankin pois tilaanteesta ELI KÄSKEE KOIRANKIN VÄISTÄÄ.
Näin koiralle pitäisi vähitellen mennä perille se, että suojelet sitä tarvittaessa, mutta käsket sen myös olla uhkaamatta vauvaa, koska vauvakin on sinun suojeluksessasi.
TÄMÄ KAAVA TEKEE SINUSTA SUUREN JOHTAJAN KOIRAN SILMISSÄ, joka puuttuu asioihin ja suojelee kaikkia alamaisiaan.
Tärkeää on, että koira tietää joutuvansa väistämään sekä sinua että vauvaa. Se on silloin lauman alin. Kaltoinkohtelua vauvalta ei tietenkään suvaita, sitä en tarkoita.