koira ja vauva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Norrsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Norrsu

Vieras
Heipä hei kaikille!

Meillä on 5 vuotias lk saksanseisoja narttu joka on hyvin arka tapaus jos lapsista puhutaan, eli pelkää jonkin verran näitä holtittomasti liikkuvia pienokaisia!
Taloomme syntyi 15.4 kuitenkin ihana pieni prinsessa ja olemme päättäneet, että koira ja vauva totutetaan toisiinsa. Alku oli hieman hankalaa, sillä koira lähti hetken vauvan syntymän jälkeen pentuja synnyttelemään eli eivät kauaa kerenneet tutustua ja nyt kun tyttö on 5kk, on hauvamme tullut takaisin!
Alku meni paljon paremmin, mitä odotimme, koiramme suorastaan hakeutui tytön lähelle ja tyttö tutustui hellin ottein koiraamme. Tänään tilanne muuttui. Vauva lähestyi koiraa lattialla ja koira alkoi murisemaan. (Koiramme ilmoittaa murisemalla, ettei saisi lähemmäs tulla, vaikkakaan ei ole koskaan kenellekkään pahempaa tehnyt)
Eli nyt kaipaisin paaaljon vinkkejä, kuinka koira ja vauva totutetaan toisiinsa ja miten tuollaisessa murinatilanteessakin pitäisi toimia. Toruin heti koiraa mutta tuntuu että koirasta tulee entistä mustasukkaisempi jos torun vauvan takia.
En halua eristää vauvaa ja koiraa toisistaan vaan nimenomaan totuttaa heitä elämään yhdessä. Onko se edes enää mahdollista?

No meillä ainakin pidän huolen että taapero 1,2 v ei ole koiran kanssa kahden nyt kun lapsikin kävelee ja huitoo tavaroilla. Mitään varsinaisia totuttamisjuttuja en ole käyttänyt vaan ollaan oltu koko perhee voimin niin että koira on siis ollut mukana. koira on esim tullut makaamaan lattialle viereeni kun olen leikkinyt lapsen kanssa, lapsi on ollut mukana heittämässä lelua koiralle ja muuta mukavaa.

Mutta jos olen antanut koiralle jonkin syötävän mitä se olekkaan heti syönyt olen joutunut ottamaan sen pois tai laittamaan koiran kodinhoitohuoneeseen siksi aikaa kunnes tämä herkku on syöty sillä joskus meidän koira on hyvinkin tarkka ja en tiedä mitä tapahtuisi jos lapsemme menisi vaan ja ottaisi herkun pois ja en siis halua tietääkkään.

muut aarteet olen opettanut koiran luovuttamaan jotteisi syntyisi tilannetta

Tällaista tuli mieleeni

Koira todennäköisesti vaan ilmoitti ettei halua vauvan tulevan lähemmäksi itseään, toisinsanoen koira joko pelkää lasta tai haluaa vaan rauhaa. No, vauvahan ei voi ymmärtää koiran varotusta joten aikuisten tehtävä on pitää huolta että koira saa rauhaa jos se sitä tarvitsee.
Mun äitin koira pelkää pieniä lapsia, ja meidän esikoista kohtaan käyttäyty alkuun niin ettei tullut lähelle ja kun lapsi alkoi liikkumaan, koira varotti murinalla jos lapsi meni liian lähelle, mutta koskaan ei tehnyt mitään kun pidettiin huolta ettei lapsi saa kiusata koiraa. Koiran annettiin rauhassa katsella lasta turvallisen matkan päästä ja aina kun tuli lapsen lähelle, koiraa kehuttiin ja nyt kolmen vuoden jälkeen koira tykkää aivan valtavasti meidän esikoisesta ja hänet tervehtii ensimmäisenä kun ovesta mennään sisälle....joten aika ja kärsivällisyys palkittiin. Nyt kun tämä kyseinen koira näki meidän kuopuksen ensimmäistä kertaa hän oli hyvin varautunut vauvaa kohtaan. Koira ei siis vieläkään luota että kaikki lapset on kilttejä, mutta koiran luottamuksen pystyy voittamaan, tosin ei se tapahdu päivässä! =)

Tuossahan on aika hyviä vinkkejä jo. Meille tuli keväällä lkssn, 5v. Ja sekin joskus murahteli junnulle (silloin 1v). Mutta ikinä ei yrittäny purra oikeesti. Mutta, silti en jättänyt lasta ja koiraa kahden, kun koirakin oli tavallaan vieras. Nyt koira ei puhu enää mitään junnulle vaikka vetäis sitä niistä ihanista luppana korvista. Tenavaa tietenkin kielletään, mutta harvoin reilun 1 vuotiaan kaaliin menee mikään kerralla...

Kiitos vastauksistanne! En aio luovuttaa! Nyt on taas pari päivää mennyt loistavasti! Ollaan tehty säännöt, että kun koira on omalla paikallaan nukkumassa, ei tytöllä ole asiaa sinne ja jos koira hakeutuu tytön lähelle niin kovasti kehutaan ja välillä käydään tytön kanssa yhdessä silittelemässä koiraa! Nyt ei ole siis enää tämän tapauksen jälkeen murissut tytölle kun on pidetty huoli, ettei koska vaan voi mennä koiran luokse kiusaamaan :)

Kyllähän se ilmeisesti sitten aikaa ottaa mutta ottakoot! Olen valmis siihen :)

Kiitos vielä kaikille! Lisääkin vinkkejä ja tarinoita voi toki pistää! tosi mielelläni luen!