Kohtuullinen tapaamisoikeus

Minullakin on vähän samanlainen huolenaihe.Itse jouduin myös painostuksesta antamaan lapseni etävanhemmalla liian pitkiksi ajoiksi(pe-su)1v.9kk ikäinen lapsi,seurauksena lähes viikon öisiä painajaisia.
Sosiaaliviranomaisella saatiin sovittua niin,että lapsi oli joka viikko yksi yö,noin puoli vuotta ja se menikin paremmin.
Nyt alkaa uusi sopimus lapsen ollessa 3 vuotias.Etävanhempi olisi lapsen kanssa pyhien(pääsiäinen,juhannus,joulu)lisäksi talvilomalla 2,5 vkoa ja kesällä 2*2,5 vkoa ja jouluna 3,5 vkoa.En itsekään ole ollut pitempiä kuin 10 päivän pituisia jaksoja lapsen kanssa matkoilla ja nykyään lapsi ikävöi kotiinsa jo viikon päästä.En osannut aikoinaan arvioda sopimuksen järkevyyttä ja nyt minulla on huoli miten lapsi kestää eron.Emme ole koskaan lapsen isän kanssa yhdessä asuneet,joten hän ei ole niin tuttu ihminen.Haluaisin uuden sopimuksen, jossa otettaisiin lapsen tarpeet huomioon.Mutta voisiko joku neuvoa,kuinka pitkät loma-ajat ovat tällaisessa tapauksessa tämän ikäiselle vähiten huono vaihtoehto ja mihin asti,kouluikään(kö)?Entä kouluiästä eteenpäin?En haluaisi enää suostua yhtä järjettömiin vaatimuksiin kuin aikaisemmin ja tarvitsen kipeästi kokeneiden neuvoja.
 
Aivan liian pitkiä aikoja minusta! :eek:
Noin pienelle riittäisi kerrallaan max. viikko, esim. kesällä ja jouluna. Muuten sitten tapaisivat viikonloppuisin silloin tällöin.
Mielestäni tuo sopimus on kohtuuton, varsinkin kun on pieni lapsi ja ei ole isän kanssa koskaan asunut. Ehtisi myöhemminkin, esim. kouluikäisenä olla isän luona pidempiä jaksoja.
Vaadi muutosta sopimukseen, tai siis kokonaan uuden tekemistä!!
Jos ette voi keskenään sopia, vaadi lastenvalvojaa järjestämään sellainen sovittelutapaaminen, jossa on ulkopuolisia läsnä ja jotka auttavat yhteisen päätöksen löytymisessä. Jos tämäkään ei auta, vedä asia oikeuteen. Tapaamiset voidaan sopia porrastetusti lisääntymään... ei vielä noin pieni voi olla viikkoja erossa kodista/äidistä. Älä sorru painostuksen alla, äläkä tee sellaisia kompromisseja isän kanssa, minkä johdosta teillä on lapsen kanssa paha olla. Pidä lapsesi puolia! :hug:
 
Mulla kanssa tapaamisten kanssa kauheata vääntämistä..Tyhmänä ja tietämättömänä tein tapaamissopimuksen siten että siihen on kirjoitettu että vanhemmat sopivat keskenään..Niin luulin että oltaisiin voitu sopia, toisin kävi. Ex-mieheni on muusikko joten sen vuoksi en laittanut yleistä tapaamista joka siis käsittääkseni on joka toinen viikonloppu (silloin siis yleensä töissä).

On ottanut poikaa miten sattuu..tyhmyyttäni olen siihen suostunut. Nyt tapaamiset on olleet siten että on ollut isällään su-ke JOKA viikko. Poika on vasta kolmevuotias, ja on ihan sekaisin kun kotirytmi on mennyt erilaiseksi isän luona.Mielestäni kotona pitäisi olla pidempi jakso ja olenkin ehdottanut että olisi exmieheni luona su-ke joka toinen viikko. Ei kuulemma käy, on liian vähän. Tarkoitukseni on kuulemma erottaa lapsi isästään. Pah, sen olisin voinut tehdä kun poika oli aivan vauva, eikä ollut pojan kanssa koskaan. Minä näyttelin isää valokuvista ja kerroin hänelle isistään...

Kai tässä on mentävä lastenvalvojan luokse uudelleen ja sovittava tapaamiset ihan tiettyinä aikoina. Hoitakoon mies työnsä sitten sen mukaan. Nyt olen yrittänyt joustella hänen työaikojensa mukaan tapaamisia. Ei näin voi jatkua!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.01.2006 klo 09:24 vieras kirjoitti:
Mulla kanssa tapaamisten kanssa kauheata vääntämistä..Tyhmänä ja tietämättömänä tein tapaamissopimuksen siten että siihen on kirjoitettu että vanhemmat sopivat keskenään..Niin luulin että oltaisiin voitu sopia, toisin kävi. Ex-mieheni on muusikko joten sen vuoksi en laittanut yleistä tapaamista joka siis käsittääkseni on joka toinen viikonloppu (silloin siis yleensä töissä).

On ottanut poikaa miten sattuu..tyhmyyttäni olen siihen suostunut. Nyt tapaamiset on olleet siten että on ollut isällään su-ke JOKA viikko. Poika on vasta kolmevuotias, ja on ihan sekaisin kun kotirytmi on mennyt erilaiseksi isän luona.Mielestäni kotona pitäisi olla pidempi jakso ja olenkin ehdottanut että olisi exmieheni luona su-ke joka toinen viikko. Ei kuulemma käy, on liian vähän. Tarkoitukseni on kuulemma erottaa lapsi isästään. Pah, sen olisin voinut tehdä kun poika oli aivan vauva, eikä ollut pojan kanssa koskaan. Minä näyttelin isää valokuvista ja kerroin hänelle isistään...

Kai tässä on mentävä lastenvalvojan luokse uudelleen ja sovittava tapaamiset ihan tiettyinä aikoina. Hoitakoon mies työnsä sitten sen mukaan. Nyt olen yrittänyt joustella hänen työaikojensa mukaan tapaamisia. Ei näin voi jatkua!
Voin kokemuksesta kertoa että kun äiti alkaa tapaamisia vähentää ja käräjille mennään niin se on äidille pitkä miinus.
 
niinpä
Pienelle lapselle lyhyempi jaksoja ja koulukäisenä voi olla sitten pidempään. Pyhät vuorovuosin niin lapsi saa viettää sekä isä- että äitijouluja ym. Vaikka tähän tyyliin:

Lapsi 3-5v
- Joululoma viikko - vuorovuosin isän/äidin luona
- talviloma viikko isän luona
- kesäloma 3 viikkoa kolmen viikon jaksossa
- joka-toinen-vkl pe-ma ja yksi yö viikossa (jos asutte tarpeeksi lähellä)

lapsi 5-7v
- kesäloma 4 viikkoa kahdessa pätkissä
- muuten samalla tavalla

lapsi 7 v
- kesäloma 4 viikkoa kummallakin
- viikkotapaamisia laajennetaan vaikka viikko/viikko-systeemin tai joka-toinen ke-ma tms
- muuten samalla tavalla
- kuunnellaan myös lapsen toiveita tässä vaiheessa
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.01.2006 klo 10:37 saunan takana tilaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.01.2006 klo 09:24 vieras kirjoitti:
Mulla kanssa tapaamisten kanssa kauheata vääntämistä..Tyhmänä ja tietämättömänä tein tapaamissopimuksen siten että siihen on kirjoitettu että vanhemmat sopivat keskenään..Niin luulin että oltaisiin voitu sopia, toisin kävi. Ex-mieheni on muusikko joten sen vuoksi en laittanut yleistä tapaamista joka siis käsittääkseni on joka toinen viikonloppu (silloin siis yleensä töissä).

On ottanut poikaa miten sattuu..tyhmyyttäni olen siihen suostunut. Nyt tapaamiset on olleet siten että on ollut isällään su-ke JOKA viikko. Poika on vasta kolmevuotias, ja on ihan sekaisin kun kotirytmi on mennyt erilaiseksi isän luona.Mielestäni kotona pitäisi olla pidempi jakso ja olenkin ehdottanut että olisi exmieheni luona su-ke joka toinen viikko. Ei kuulemma käy, on liian vähän. Tarkoitukseni on kuulemma erottaa lapsi isästään. Pah, sen olisin voinut tehdä kun poika oli aivan vauva, eikä ollut pojan kanssa koskaan. Minä näyttelin isää valokuvista ja kerroin hänelle isistään...

Kai tässä on mentävä lastenvalvojan luokse uudelleen ja sovittava tapaamiset ihan tiettyinä aikoina. Hoitakoon mies työnsä sitten sen mukaan. Nyt olen yrittänyt joustella hänen työaikojensa mukaan tapaamisia. Ei näin voi jatkua!
Voin kokemuksesta kertoa että kun äiti alkaa tapaamisia vähentää ja käräjille mennään niin se on äidille pitkä miinus.
Mitäs tää tarkottaa? En todellakaan ole rajoittanut vaan joustanut muusikon aikataulujen mukaan. Kai mä tässä lapsen parasta ajatteln jos poika rupeaa reagoimaan..Ei nuku eikä syö kunnolla kun tulee isältään. Vai isääkö tässä sitten pitäis ajatella että kunhan vaan saa olla pojan kanssa--pojasta viis..Voi jeesus mitä ajatuksia..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.01.2006 klo 13:14 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.01.2006 klo 10:37 saunan takana tilaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.01.2006 klo 09:24 vieras kirjoitti:
Mulla kanssa tapaamisten kanssa kauheata vääntämistä..Tyhmänä ja tietämättömänä tein tapaamissopimuksen siten että siihen on kirjoitettu että vanhemmat sopivat keskenään..Niin luulin että oltaisiin voitu sopia, toisin kävi. Ex-mieheni on muusikko joten sen vuoksi en laittanut yleistä tapaamista joka siis käsittääkseni on joka toinen viikonloppu (silloin siis yleensä töissä).

On ottanut poikaa miten sattuu..tyhmyyttäni olen siihen suostunut. Nyt tapaamiset on olleet siten että on ollut isällään su-ke JOKA viikko. Poika on vasta kolmevuotias, ja on ihan sekaisin kun kotirytmi on mennyt erilaiseksi isän luona.Mielestäni kotona pitäisi olla pidempi jakso ja olenkin ehdottanut että olisi exmieheni luona su-ke joka toinen viikko. Ei kuulemma käy, on liian vähän. Tarkoitukseni on kuulemma erottaa lapsi isästään. Pah, sen olisin voinut tehdä kun poika oli aivan vauva, eikä ollut pojan kanssa koskaan. Minä näyttelin isää valokuvista ja kerroin hänelle isistään...

Kai tässä on mentävä lastenvalvojan luokse uudelleen ja sovittava tapaamiset ihan tiettyinä aikoina. Hoitakoon mies työnsä sitten sen mukaan. Nyt olen yrittänyt joustella hänen työaikojensa mukaan tapaamisia. Ei näin voi jatkua!
Voin kokemuksesta kertoa että kun äiti alkaa tapaamisia vähentää ja käräjille mennään niin se on äidille pitkä miinus.
Mitäs tää tarkottaa? En todellakaan ole rajoittanut vaan joustanut muusikon aikataulujen mukaan. Kai mä tässä lapsen parasta ajatteln jos poika rupeaa reagoimaan..Ei nuku eikä syö kunnolla kun tulee isältään. Vai isääkö tässä sitten pitäis ajatella että kunhan vaan saa olla pojan kanssa--pojasta viis..Voi jeesus mitä ajatuksia..
Mun lapset on isompia,nuorinkin täyttää jo 7 kesällä eikä niistä kukaan syö eikä nuku kunnolla koskaan sen jälkeen kun isänsä luota tulevat viikonlopun vietosta.Se on monella muullakin tuo sama juttu kuten sulla.Tarkoitin sitä että lapsen isä voi nostaa metelin jos on tähän asti joustettu ja jatkossa ei niitä joustoja tule samaan malliin.Hän voi alkaa hakemaan lähihuoltajuutta vedoten siihen että yrität rajoittaa tapaamisia ja näin hankaloittaa hänen ja lapsen suhdetta.
Nimittäin kun mä tapasin uuden mieheni hänen ex alkoi rajoittaa tapaamisia lapsen kanssa vaikka siihen asti mies sai tavata ja pitää lastaan vapaasti.Nyt kun on oikeuskäsittely menossa lapsen asumisen osalta,äidille on pitkä miinus ettei ole antanut tavata lasta kuin vain silloin kun se on paperille laitettu vaikka lapsi itse jaisä haluaisivat viettää aikaa paljon enemmän yhdessä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.01.2006 klo 15:06 saunan takana tilaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.01.2006 klo 13:14 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.01.2006 klo 10:37 saunan takana tilaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.01.2006 klo 09:24 vieras kirjoitti:
Mulla kanssa tapaamisten kanssa kauheata vääntämistä..Tyhmänä ja tietämättömänä tein tapaamissopimuksen siten että siihen on kirjoitettu että vanhemmat sopivat keskenään..Niin luulin että oltaisiin voitu sopia, toisin kävi. Ex-mieheni on muusikko joten sen vuoksi en laittanut yleistä tapaamista joka siis käsittääkseni on joka toinen viikonloppu (silloin siis yleensä töissä).

On ottanut poikaa miten sattuu..tyhmyyttäni olen siihen suostunut. Nyt tapaamiset on olleet siten että on ollut isällään su-ke JOKA viikko. Poika on vasta kolmevuotias, ja on ihan sekaisin kun kotirytmi on mennyt erilaiseksi isän luona.Mielestäni kotona pitäisi olla pidempi jakso ja olenkin ehdottanut että olisi exmieheni luona su-ke joka toinen viikko. Ei kuulemma käy, on liian vähän. Tarkoitukseni on kuulemma erottaa lapsi isästään. Pah, sen olisin voinut tehdä kun poika oli aivan vauva, eikä ollut pojan kanssa koskaan. Minä näyttelin isää valokuvista ja kerroin hänelle isistään...

Kai tässä on mentävä lastenvalvojan luokse uudelleen ja sovittava tapaamiset ihan tiettyinä aikoina. Hoitakoon mies työnsä sitten sen mukaan. Nyt olen yrittänyt joustella hänen työaikojensa mukaan tapaamisia. Ei näin voi jatkua!
Voin kokemuksesta kertoa että kun äiti alkaa tapaamisia vähentää ja käräjille mennään niin se on äidille pitkä miinus.
Mitäs tää tarkottaa? En todellakaan ole rajoittanut vaan joustanut muusikon aikataulujen mukaan. Kai mä tässä lapsen parasta ajatteln jos poika rupeaa reagoimaan..Ei nuku eikä syö kunnolla kun tulee isältään. Vai isääkö tässä sitten pitäis ajatella että kunhan vaan saa olla pojan kanssa--pojasta viis..Voi jeesus mitä ajatuksia..
Mun lapset on isompia,nuorinkin täyttää jo 7 kesällä eikä niistä kukaan syö eikä nuku kunnolla koskaan sen jälkeen kun isänsä luota tulevat viikonlopun vietosta.Se on monella muullakin tuo sama juttu kuten sulla.Tarkoitin sitä että lapsen isä voi nostaa metelin jos on tähän asti joustettu ja jatkossa ei niitä joustoja tule samaan malliin.Hän voi alkaa hakemaan lähihuoltajuutta vedoten siihen että yrität rajoittaa tapaamisia ja näin hankaloittaa hänen ja lapsen suhdetta.
Nimittäin kun mä tapasin uuden mieheni hänen ex alkoi rajoittaa tapaamisia lapsen kanssa vaikka siihen asti mies sai tavata ja pitää lastaan vapaasti.Nyt kun on oikeuskäsittely menossa lapsen asumisen osalta,äidille on pitkä miinus ettei ole antanut tavata lasta kuin vain silloin kun se on paperille laitettu vaikka lapsi itse jaisä haluaisivat viettää aikaa paljon enemmän yhdessä.
Mielenkiinnosta kyselen.. millaiset tapaamiset sinulla ja eksälläsi on lasten suhteen?Oletko itse joustanut lasten tapaamisten suhteen.

Meillä kun ei ole paperilla mutta kuin että vanhemmat sopivat keskenään..Eli olen joustanut miehen työn vuoksi. Paljon tunnen edellisestä elämästä muusikoiden perheitä joissa tullut ero ja niin vaan miehet on joutuneet joustamaan töiden vuoksi jos ovat halunneet nähdä lapsiaan.Minä kun en olen rajannut päiviä milloin lastaan näkisi vaan on vaan ilmoittanut. Nyt tällä hetkellä ei kauheasti töitä niin haluaisi nähdä joka viikko...su-ke sehän on sama kun olisi vuoroviikko systeemi, haloo 3-vuotiaalle.. Olen sanonut että jos haluavat esim. käydä sukuloimassa ja haluaa pitää pidemmän ajan niin sovitaan niin kyllä se järjestyy, mutta että olis tapaamiset muuten säännöllisiä eikä vaihtelis..tuskin monikaan lähivanhemi tällaiseen suotuis.ei voi omaa elämääkään elää kun koko ajan joutuu olemaan varpaisillaan milloin eksä haluaa pojan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.01.2006 klo 15:20 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.01.2006 klo 15:06 saunan takana tilaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.01.2006 klo 13:14 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.01.2006 klo 10:37 saunan takana tilaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.01.2006 klo 09:24 vieras kirjoitti:
Mulla kanssa tapaamisten kanssa kauheata vääntämistä..Tyhmänä ja tietämättömänä tein tapaamissopimuksen siten että siihen on kirjoitettu että vanhemmat sopivat keskenään..Niin luulin että oltaisiin voitu sopia, toisin kävi. Ex-mieheni on muusikko joten sen vuoksi en laittanut yleistä tapaamista joka siis käsittääkseni on joka toinen viikonloppu (silloin siis yleensä töissä).

On ottanut poikaa miten sattuu..tyhmyyttäni olen siihen suostunut. Nyt tapaamiset on olleet siten että on ollut isällään su-ke JOKA viikko. Poika on vasta kolmevuotias, ja on ihan sekaisin kun kotirytmi on mennyt erilaiseksi isän luona.Mielestäni kotona pitäisi olla pidempi jakso ja olenkin ehdottanut että olisi exmieheni luona su-ke joka toinen viikko. Ei kuulemma käy, on liian vähän. Tarkoitukseni on kuulemma erottaa lapsi isästään. Pah, sen olisin voinut tehdä kun poika oli aivan vauva, eikä ollut pojan kanssa koskaan. Minä näyttelin isää valokuvista ja kerroin hänelle isistään...

Kai tässä on mentävä lastenvalvojan luokse uudelleen ja sovittava tapaamiset ihan tiettyinä aikoina. Hoitakoon mies työnsä sitten sen mukaan. Nyt olen yrittänyt joustella hänen työaikojensa mukaan tapaamisia. Ei näin voi jatkua!
Voin kokemuksesta kertoa että kun äiti alkaa tapaamisia vähentää ja käräjille mennään niin se on äidille pitkä miinus.
Mitäs tää tarkottaa? En todellakaan ole rajoittanut vaan joustanut muusikon aikataulujen mukaan. Kai mä tässä lapsen parasta ajatteln jos poika rupeaa reagoimaan..Ei nuku eikä syö kunnolla kun tulee isältään. Vai isääkö tässä sitten pitäis ajatella että kunhan vaan saa olla pojan kanssa--pojasta viis..Voi jeesus mitä ajatuksia..
Mun lapset on isompia,nuorinkin täyttää jo 7 kesällä eikä niistä kukaan syö eikä nuku kunnolla koskaan sen jälkeen kun isänsä luota tulevat viikonlopun vietosta.Se on monella muullakin tuo sama juttu kuten sulla.Tarkoitin sitä että lapsen isä voi nostaa metelin jos on tähän asti joustettu ja jatkossa ei niitä joustoja tule samaan malliin.Hän voi alkaa hakemaan lähihuoltajuutta vedoten siihen että yrität rajoittaa tapaamisia ja näin hankaloittaa hänen ja lapsen suhdetta.
Nimittäin kun mä tapasin uuden mieheni hänen ex alkoi rajoittaa tapaamisia lapsen kanssa vaikka siihen asti mies sai tavata ja pitää lastaan vapaasti.Nyt kun on oikeuskäsittely menossa lapsen asumisen osalta,äidille on pitkä miinus ettei ole antanut tavata lasta kuin vain silloin kun se on paperille laitettu vaikka lapsi itse jaisä haluaisivat viettää aikaa paljon enemmän yhdessä.
Mielenkiinnosta kyselen.. millaiset tapaamiset sinulla ja eksälläsi on lasten suhteen?Oletko itse joustanut lasten tapaamisten suhteen.

Meillä kun ei ole paperilla mutta kuin että vanhemmat sopivat keskenään..Eli olen joustanut miehen työn vuoksi. Paljon tunnen edellisestä elämästä muusikoiden perheitä joissa tullut ero ja niin vaan miehet on joutuneet joustamaan töiden vuoksi jos ovat halunneet nähdä lapsiaan.Minä kun en olen rajannut päiviä milloin lastaan näkisi vaan on vaan ilmoittanut. Nyt tällä hetkellä ei kauheasti töitä niin haluaisi nähdä joka viikko...su-ke sehän on sama kun olisi vuoroviikko systeemi, haloo 3-vuotiaalle.. Olen sanonut että jos haluavat esim. käydä sukuloimassa ja haluaa pitää pidemmän ajan niin sovitaan niin kyllä se järjestyy, mutta että olis tapaamiset muuten säännöllisiä eikä vaihtelis..tuskin monikaan lähivanhemi tällaiseen suotuis.ei voi omaa elämääkään elää kun koko ajan joutuu olemaan varpaisillaan milloin eksä haluaa pojan.
Mulla ja mun exällä on tapaamissopimukseen merkitty joka toinen viikonloppu isällä,viikko talvella ja kaksi viikkoa kesällä.Olen joustanut viikonlopuissa koska ex ilmitti että on ylitöissä.Ylityöt oli kuulemma laivaristeilyä sun muuta niin nyt olen pitänyt kiinni tapaamissopimuksesta.Talvella ei ota eikä kesällä kun ei halua.Viime kesänä oli poikkeus silloin lapset oli siellä kaksi viikkoa mutta koska en suostunut puolittamaan erlatusmaksuja siltä kuukaudelta niin enää ei ota ollenkaan lomilla.Itse en suostuisi vuoroviikkosysteemiin,minun mielestäni lapsilla pitää olla selkeästi yksi koti.
Musta selkeät päivät tapaamissopimuksessa on hyvät koska muuten toinen pystyy hallitsemaan toista eikä lähivanhemmalla ole ikinä mahdollisuutta suunnitella mitään menoja jos ei koskaan tiedä milloin lapsi on etävanhemman luona.Sinällään on hyvä että isä haluaa viettää paljon aikaa lapsensa kanssa,muodostuuhan se isän ja lapsen välinen suhde ihan erilaiseksi jos tapaa mahdollisimman usein.
 
Olisikohan näistä apua?

http://www.yyl.fi/index.php?page=ero&sivu=tapaamiset

Sen vielä lisään, että loma-ajasta on syytä sopia, että se on yhtenäinen. kummankaan vanhemman ei silloin tarvitse keskeyttää lomaa sen takia, että lapsen "kuuluisi" olla juuri sinä viikonloppuna toisen vanhemman luona.
 
Kiitos neuvoista!Voi kun minulla olisi ollut kaikki tämä tieto jo silloin ensimmäistä sopimusta tehdessä.Mutta minulla on vastassa pelottava vastus.Hän on taitava manipuloija ja osaa kääntää ja valehdella asiat aina omaksi edukseen.Henkisellä väkivallalla hän sai minut antamaan lapseni jo 6kk hänelle yöksi.Painosti kuinka olen itsekäs,läheisriippuvainen,henkisesti sairas jne. jos en anna isän ja lapsen luoda kunnolla kontaktia.Hänelle eivät kelvanneet tavalliset päivätapaamiset.Myös hänen äitinsä osallistui näihin painostuksiin.Nyt astuu uusi sopimus voimaan ja olen todella huolissani lapsen hyvinvoinnista.Lapsi ei edes mielellään lähde isänsä luo.Hän jäykistyy ja menee vakavaksi isänsä nähdessään.
Olen isälle yrittänyt muutaman kerran lyhyemmistä tapaamisista puhua,mutta hän pysyy jyrkästi kannassaan ja lähettää ainoastaan solvaavia sähköposteja ja tekstiviestejä.Olen alkanut jo ahdistumaan päiviä ennen seuraavaa tapaamista.Hän ei myöskään suostu aina ilmoittamaan milloin saan lapsen hakea ja mihin aikaan.Sopimuksen mukaan kun vanhemmat yhdessä päättävät missä lapsi luovutetaan.Isä käyttää tätä pykälää vallankäyttöön.Sitten jännitetään koko viikonloppu missä ja miten lapseni saan takaisin.Jos olen vaatinut saada tietää tarkan kellonajan ja uhannut etten anna lasta ellen tiedä milloin hänet voin hakea,on hän vastaukseksi ilmoittanut minun olevan sairas ja tarvitsevan hoitoa.Ja tämän hän sanoo lapsen kuullen.Jos en ole pystynyt lasta hakemaan hänen luotaan saa hän raivokohtauksia ja väittää minun pettävän lupauksia.Hän myös jatkuvasti yrittää ohjailla miten minun pitäisi lapsen kanssa olla ja selostaa hänelle ketä vieraita luonani käy jne.
Minulla alkaa henkinen kantti kohta pettämään,mutta lapsen vuoksi on pakko kestää.Kolmen vuoden henkinen painostus alkaa vähitellen tekemään tehtävänsä ja lapsen isä voi tyytyväisenä myhäillä, että oikeassa oli,tarvitsen hoitoa..
Emme koskaan ole seurustelleet saatikka asuneet yhdessä,lapsi oli ns.vahinko.Ja nyt tämä täysin vieras ihminen on tullut lasta hyväksikäyttäen kontrolloimaan elämääni ja määrittämään minut ihmisenä.AHDISTUS!!
 
Missään nimessä ei tarvitse alistua sellaiseen pompotteluun, että isä vain määrää missä ja miten tahtoo tavata... Olet ehkä tehnyt virheen tehdessäsi sellaisen sopimuksen, mutta asian voi korjata! Tässä tapauksessa on minusta ihan syytäkin muuttaa sopimusta!
Ja etenkin kun on kyse vain kolmivuotiaasta, joka tarvitsee rutiineja ja tasapainoista rytmiä elämään. Riittäis hyvin se kaksi yötä joka toinen viikonloppu. Tai sitten viikolla, mut kuitenkin se pari yötä...
Äiti ei saa siitä "miinusta" jos koettaa tapaamisia vähentää, jos siihen on olemassa syy! Tässä tapauksessa se on lapsen hyvinvointi.
Oikeuskäsittelyäkään ei tarvitse pelätä. Tietenkin se on vasta se "viimeinen oljenkorsi" jos ei muuten sopiminen suju, mutta yleensä tosiaan sitä pelätään aivan turhaan. Sinulla ja lapsellakin on oikeudet, ei vain isällä. ;)
 
aikamoista
ap:n tapaus kuulostaa aika järkyttävältä. Jos lapsi vakvaoituu ja jäykistyy tavatessaan isänsä - onko kaikki kunnossa tapaamisaikana!? Onko lapsella hyvä ja turvallinen olla isänsä luona? JOS on, ei lapsi reagoisi noin!
On tietysti ikävä juttu, kun alat vähentämään tapaamisia, saat vaikean ja hankalan ihmisen maineen ja sen todistaminen että kyse olisi vain ja ainoastaan lapsen parhaasta, ei välttämättä mene perille lastenvalvojille tai oikeudessakaan. Toivottavasti kuitenkin.

Nyt kannattaa ottaa yhteyttä ja pikaisesti lastenvalvojiin ja selittää mistä on kysymyt. Osaat hyvin selittää ja muotoilla asiat tässä kirjallisesti, käytä samoja sanoja ja ilmaisuja - tee itsellesi vaikka muistilista mitä sinun on tarkoitus sanoa - kun selität asiaa lastenvalvojille.

tapaamisten pituudet tuntuvat tosi pitkiltä. Omat lapseni eivät ole olleet noin paljon isällään, vaikka elimme ennen eroa ihan perheenä. Ja lapset olivat isompia. Viikko kesälomaa voisi olla max. Kuitenkin: jos lapsi oireilee tapaamisten jälkeen, kannattaa alkaa viedä lapsi jonnekin "psykologille" tai vastaavalle.
Myöskin kellonajat olisi oltava. Ja paikka, ja minne lapsi tuodaan sekä mistä lapsi haetaan. Ei mitään "sopimuksen mukaan" vaan kirjattuna.. Eihän tommonen sopimus ole kenenkään edun mukainen!!!
Esim. lapsi haetaan pe klo 18 äidin kotoa tai äidin kotipihan parkkipaikalta. Lapsi palautetaan su klo 18 samaan paikkaan. Tai sitten lyhyempi viikonlopputapaaminen: la klo 9 tai klo 10 ja su klo 18.
Samalla tavalla kesäloma-aika: 1 viikko, halu ma klo... palautus su klo... kesäloma vietetään viikolla X tai kesälomaviikko sovitaan 1 kk ennen loma-ajankohtaa...
Näissä lukkoon lyödyissä kellonajoissa on se huono puoli, että joudut ottamaan vapaata töistä, jos ne ovat työaaikana. Sopimuksesta kannattaa tehdä määräaikainen, esim. 6 kk tai 1 vuosi, jolloin tilanne tarkistetaan ja tehdään tavittavat muutokset.

Noin pieni ei osaa kertoa sanoilla jos on epäkohtia tai huonoa kohtelua, vaan vasta isompana. Voi olla että lapsi sitten ei uskalla, jos isä vaikkapa uhkailee... toivottavasti kuitenkin lapsella on hyvä olla siellä, vaikka sinua haukutaankin.

Onko muuten mahdollista tehdä semmosta määräaikaista sopimusta, ettei ole elareita eikä ole tapaamistakaan?????

Voimia ja jaksamista sulle.

:flower: :heart: :flower:
 
[

On ottanut poikaa miten sattuu..tyhmyyttäni olen siihen suostunut. Nyt tapaamiset on olleet siten että on ollut isällään su-ke JOKA viikko. Poika on vasta kolmevuotias, ja on ihan sekaisin kun kotirytmi on mennyt erilaiseksi isän luona.Mielestäni kotona pitäisi olla pidempi jakso ja olenkin ehdottanut että olisi exmieheni luona su-ke joka toinen viikko. Ei kuulemma käy, on liian vähän. Tarkoitukseni on kuulemma erottaa lapsi isästään. Pah, sen olisin voinut tehdä kun poika oli aivan vauva, eikä ollut pojan kanssa koskaan. Minä näyttelin isää valokuvista ja kerroin hänelle isistään...

Kuulostaa lapsen riepottelulta, missä on se varsinainen koti???? SIis toivottavasti saat järjellisemmäksi tuon asian.
 

Yhteistyössä