Kohtalotovereita?: itkettää kun vauvasta tulee taapero

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elinan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Elinan äiti

Jäsen
21.08.2006
501
0
16
Hei,
pitkään mietin, viitsinkö tehdä tästä aloitusta - joskus samantyyppisiä on kyllä tainnut olla mutta en pikahaulla löytänyt.

Onko muita äitejä jotka "surevat" kun vauva täyttää 1v?

Itse olen hiukan kummissani että mistä oikein päässäni tuulee. Meillä oli alku aika vaikeaa; vauva itki vatsavaivojaan, olin tiukalla imetysdieetillä, käytiin vyöhyketerapiassa, vauva söi tissiä vähintään tunnin välein, pullo ei kelvannut, istuin sohvalla maitobaarina etc etc ja voin rehellisesti sanoa että en ihan kauheasti nauttinut pikkuvauva-ajasta. Monesti huokailin että "tässäkö tämä elämä nyt on, olen ihan kiinni vauvassa ja vauvan tarpeissa, entinen elämä on mennyt". Ja niinhän se "entinen elämä" olikin mennyt - myöhemmin ei kuitenkaan negatiivisessa mielessä.

Tuo aika oli kuitenkin todella lyhyt ja aloin nauttia äitiyslomalla olosta ja vauvasta täysillä n. 4kk alkaen. Elämä on ollut melkoisen ihanaa kun on saanut katsella vauvan kehitystä, oppimista, vuorovaikutusta yms. Ajattelin, että mikään elämässä ei ole näin ihanaa kuin oman lapsen saaminen ja ihmettelin sitä, kuinka olinkaan niin ahdistunut vauvan syntymän jälkeen. Mikä tässä voisi ahdistaa.

Mutta... nyt tuntuu taas, että onko tässä joku uusi baby blues vaihe menossa vai mikä ihme itkettää?? Tuntuu todella haikealta että hiukan vajaa 1v vauvani alkaa ehkä pian kävelllä, oppii sanoja, oppii omaa tahtoa. Jotenkin tuntuu niiiiiin surulliselta että sitä pikkuista vauvaa ei enää ole. Työelämä kutsuu ja lapsi on laitettava hoitoon.

Tiedän, että moni hiukan vitsillään samaa aihetta "suree" mutta itsestäni tuntuu nyt melkoisen ahdistavalta :ashamed: Onkohan vain niin, etten ole valmis lapsen kehitykseen ja kasvamiseen??? Toisaalta kun luulisi että olisin innoissani lapsen kehityksestä... ja tavallaan olenkin. Olen ylpeä kaikista kehitysvaiheista ja kiinteästä vuorovaikutuksesta mutta pelkäänkö sitä, että vauva irtaantuu minusta ja siksi itkettää?

No, tästä ei ehkä tullut kauhean fiksua aloitusta mutta lähinnä mietin, onko muita kohtalotovereita, kuuluuko tämäKIN äidin "vaiheeseen" vai onko oikeasti jotain vialla?

Alkuperäinen kirjoittaja Ä-2:
Mua itkettää vasta tossa 3-4 v kohdalla kun lapsesta on tullut iso :/

muoks.tai surettaa jotenkin. en osaa oikein selittää...

samoin... paitsi miun poika täyttää 2 torstaina mut jotenkin siitä on tullu jo niin iso poika, ei enää yhtää vauva...
Tietysti rakastan poikaa yhtä paljon ja enemmänkin mutta jos nyt joku hoksaa mitä tarkotan

Minulla tämä kuopus on vasta 2kk, mutta kyllä koko ajan sellainen haikea fiilis on, kun tämä viimeiseksi meillä jää (4.s) ja kasvaa ja kehittyy joka päivä :/
Vaikka ilon aihehan se on :heart:

Lapset on pieniä vain hetken :snotty:

Mulla on melkein toisin päin. Odottelen että tuo likka oppis tekemään jo asioita itekin (= kulkemaan paikasta toiseen, ilmaisemaan asioita sanoilla eikä kitinällä ).

Ja kun tästä selvitään ja uusi vauvakuume iskee niin sitten uutta pökköä pesään :D

Täällä kanssa surraan vähän joka vuosi kun tuo isompi tyttö on jo niiiiiiiiiin iso. Snyyf. JA pikkukakkonenkin tulee hurjaa vauhtia perässä vaikka on vasta 5kk. Ei ole enää vauvaa ja nää kun meille jääpi ei enää tulee uutta vauvaa niin on sitä haikee olo. Kait äitinä saa surra lasten kasvamista isoksi vielä 80-v :laugh: . Minäkin kun olen omalle mummilleni vielä se pikku tylleröinen :laugh: :laugh: ja mullahan kohta ikää plakkarissa 39, että sellainen tylleröinen.

=) no siis mulla on 5 kk vauva ja on ollut aivan ihana nähdä kun joka viikko tulee jotain uutta että jää silmät pyöreinä kattoo että sehän osaa, jipii.... =)

Sitten tulee mietittyä että voi miten pieni se oli 20 vko sitten..... vastasyntynyt pieni pallero..... nyt kun menee piiloon ja tulee esiin kikatus on mahdoton, itse kieritään ja varpaita jo maistellaan. Kaikki laitetaan suuhun ja jokaista tavaraa pitää maistaa ja peilistä ihailla itseään :heart:

mä olen kuitenkin odottanut että kasvaa isommaksi että kävelis päästäs paljon helpommin kulkemaan paikasta toiseen. Ja mä taas en jaksa odottaa että kasvaa isommaksi pojaksi :heart:

mutta sit taas omalla tavalla haikea mieli kun vauva vaan on niin vietävän suloinen pikku pakkaus :heart:

hyvää kevättä kaikille....palstasta on ollut kivasti apua pieniin pulma tilanteisiin B)

:wave: täällä kohtalo toveri myös!

Kovin ristiriitaisin tuntein mennään. Niin haikeana ja kuitenkin odottavana. Haikeana siitä että poika on jo 1v 1kk mutta kuitenkin odottaen uusia juttuja. Kovasti vauvakuumetta ilmassa,se on ihanaa kutinaa vatsassa ja samalla pelottaa että kuinka mie jaksan sit jos toisen lapsen saisimme?
Missä välissä pieni vauvani kasvoi "isoksi" 1 vuotiaaksi? :heart: :snotty:

:wave: :wave: :wave: Mà olen itkenyt jo samaa kuukausia :'( :'( Tànààn meidàn neiti tàytti puoli vuotta ja mua jo kauhistuttaa ajatus ettà pian tuo pikku pallero ei olekaan enàà mikààn vauva :'(

Yhteistyössä