Onko muilla imetys hankaloitunut n. 4,5 kk vauvan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elinan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Elinan äiti

Jäsen
21.08.2006
501
0
16
Hei, kyselisin vinkkejä ja onko täällä kohtalotovereita sen suhteen, että imetys olisi yhtäkkisesti hankaloitunut? Meillä vauva nyt 4,5 kk ja täysimetyksellä mennään. Vauva on ollut tosi tissitakiainen ja imetysvälit ovat olleet tiheitä, pullo ei ole kelvannut, ei myöskään tutti. Nyt kuitenkin imetyshetket ovat ensinnäkin lyhentyneet (ilmeisesti imee tehokkaammin ja nopeammin) ja imetysvälit myös hiukan pidentyneet, mutta nyt sitten viimeisemmäksi on tullut tämä, että tissi ei meinaa ensin kelvata ollenkaan. Muutenkin tuntuu, ettei syö päivän aikana niin paljon kuin ennen koska rinnat ovat olleet jopa parina iltana pinkeät. Vauva aloittaa sylissä tai makuulla yleensä rimpuilun ja muuten vaan vehtaamisen ja kiemurtelun, välillä jopa ihan huudon. Välillä saa keksiä "huijaustapoja" että saisi syömään. Olen välillä jättänyt imetyksen sikseen ja tarjonnut rintaa myöhemmin mutta olo on, että lähes kaikki imetyskerrat ovat erinäköistä taistelua. Sitten yleensä kun vauvan saa imemään, niin yleensä rauhoittuu muutenkin. Muutenkin kiukkuaa melkoisen paljon ja koko ajan pitäisi pompotella sylissä tai keksiä jotain aktiviteettia.

Ennen olin harmistunut tiheistä imetysväleistä ja siitä, että alussa koko aika tuntui menevän vain imettäessä ja nyt sitten harmittaa päinvastainen tilanne ;) Historiaa ovat rauhalliset ja rentouttavat imetyshetket.

Hei, samassa jamassa olaan. Päivällä ei juurikaan halua tissiä vaan mahotonta rimpuilua ja vehtaamista koko tissittely. Yöllä kylläkin sitten tankkaa siitäkin edestä 5-6 kertaa, joten |O Poika kans reilut neljä kuukautta. Yritetään jaksaa. Tietty kaikki ympärillä alkaa kiinnostaa tässä iässä ja silloin tissihetki on historiaa :D

Meillä vähän samaa ongelmaa, vaikka tyttö on vasta 2,5 kk. Olen miettinyt, josko olisi vain mahavaivojen takia yhtä venkoilua välillä sen syömisen kanssa, vai mikä tässä mättää... Selvästi haluaisi rinnalle, mutta ottaa muutaman huikan, vetää päätään taaksepäin ja tuijottelee ympärilleen päätään pyöritellen. Välillä ähisee ja vispaa joka suuntaan, ja taas tarttuu tissiin. Se on yhtä nännien venytystä koko syöminen päiväsaikaan nykyisin, kun pitää kiinni minkä jaksaa vaikka samalla häseltää suuntaan jos toiseenkin.. :whistle: Tyttö siis rimpuilee ja äheltää päivisin välillä itkemättä ja välillä sitten huutaen, mutta öisin rauhoittuu syömään sen minkä tarvitsee. On alkanut nukkumaan 6-8h syömättäkin.

Etenkin tuo pään venyttäminen taaksepäin selkä kaarella on alkanut mietityttämään. Onkohan se ihan normaalia, kun tyttö on kuin jännitetty jousi, ihan kiemuralla ja kaula pitkällä äheltää... :/

Etenkin tuo pään venyttäminen taaksepäin selkä kaarella on alkanut mietityttämään. Onkohan se ihan normaalia, kun tyttö on kuin jännitetty jousi, ihan kiemuralla ja kaula pitkällä äheltää...

Meillä oli samanlaista n. parin viikon iästä lähtien. Itse huolestuin ja menin tekemään virheen ja googlettamaan (kun neuvolasta ei saa ketään kiinni) ja löysin vaikka mitä. Hätäännyin ja lähdettiin melkein siltä seisomalta sairaalaan. Kaiken taustalta selvisi tuohon imemisongelmaan ja pään taaksevetoon ja kaarella imemiseen reflux ja ilmavaivat.
Meilläkin myös nukuttiin sentäs yöllä 5-6 tuntia (siis päivällä ei nukuttu vaan aamusta yöhön itkettiin/huudettiin...siis lapsi huusi/itki ja välillä äitikin kyllä ) .

Imeminen rauhoittui jo ennen kuin nuo pahimmat masuvaivat lakkasivat n. 3 kk kohdalla. Nyt taas 4 kk kohdalta syömiseen ollut vähän vaikeampi tytön keskittyä, kun välillä irrottaa vähän väliä vaan hymyillääkseen äidille. Mutta neuvolassa sanoivat, että rinnalla olo voi vaikeuta 4 kk tienoilla, kun mukaan tulee lisää muuta vauvan kehitykseen liittyvää, mikä sitä häiritsee, siis kun rupeaa mm. ennen liikkumaan ja ympärillä kaikki kiinnostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja rinsessan äite:
Etenkin tuo pään venyttäminen taaksepäin selkä kaarella on alkanut mietityttämään. Onkohan se ihan normaalia, kun tyttö on kuin jännitetty jousi, ihan kiemuralla ja kaula pitkällä äheltää...

Meillä oli samanlaista n. parin viikon iästä lähtien. Itse huolestuin ja menin tekemään virheen ja googlettamaan (kun neuvolasta ei saa ketään kiinni) ja löysin vaikka mitä. Hätäännyin ja lähdettiin melkein siltä seisomalta sairaalaan. Kaiken taustalta selvisi tuohon imemisongelmaan ja pään taaksevetoon ja kaarella imemiseen reflux ja ilmavaivat.
Meilläkin myös nukuttiin sentäs yöllä 5-6 tuntia (siis päivällä ei nukuttu vaan aamusta yöhön itkettiin/huudettiin...siis lapsi huusi/itki ja välillä äitikin kyllä ) .

Imeminen rauhoittui jo ennen kuin nuo pahimmat masuvaivat lakkasivat n. 3 kk kohdalla. Nyt taas 4 kk kohdalta syömiseen ollut vähän vaikeampi tytön keskittyä, kun välillä irrottaa vähän väliä vaan hymyillääkseen äidille. Mutta neuvolassa sanoivat, että rinnalla olo voi vaikeuta 4 kk tienoilla, kun mukaan tulee lisää muuta vauvan kehitykseen liittyvää, mikä sitä häiritsee, siis kun rupeaa mm. ennen liikkumaan ja ympärillä kaikki kiinnostaa.

Hei, meilläkin on ollut ihan alusta asti tuota selän taaksepäin taivuttamista, tuo jännitetty jousi oli hyvä kuvaus. Olen kuitenkin itse laittanut asian mahavaivojen piikkiin (itsekin aluksi säikähdin kun googlasin...) joita meillä piisasi alussa todella paljon. Vieläkin luulen, että vauva on jäänyt sellaiseksi tosi jänteväksi ja jäykäksi tuosta syystä. Neuvolassa eivät oikein osanneet sanoa asiaan mitään. Meillä ei kuitenkaan alussa ollut tuolla minkäänlaista vaikutusta imemiseen, tissillä suurin piirtein asuttiin. Ongelmat ovat alkaneet vasta nyt.

Miten tuo refluksitauti todetaan/ilmenee?

Mutta tosiaan, nykyisin näihin imemisongelmiin liittyy juuri tuo pään vetäminen taaksepäin ja kiemurtelu. Välillä katsotaan äitiä ja sitten taas vedetään kroppa kaarelle. Toivottavasti tosiaan ei olisi mitään motorisen kehityksen häiriöitä... Toiseksi olen havainnut sen, että sylissä ei malteta syödä kun pitää yrittää punnertaa itseään istuma-asentoon. Hiukan epäilen että kaikki hankaluudet liittyvät siihen, että maailma kiinnostaisi kovasti enemmän kuin imeminen - eli toivottavasti normaalia hankaluutta.

Meilläkin nukuttiin yöt hyvin mutta nyt herätään öisin tosiaan useammin tankkaamaan. Ei nyt sentään ihan 5-6 kertaa kuten kaukomaijalla, voimia sinnekin!

Meillä myös asuttiin rinnalla ja siihen sitten liittyi kaikkinaiset kysymykset riittääkö oma maito? pitäisikö antaa korviketta? tulee maha kipeäksi/puklaako korvikkeesta? (osittain imettänyt olen tähän asti), miksi piereskelee ihan koko ajan? Maha oli kuin ilmapallo. Meillä tyttö saattoi olla rinnalla hyvinkin yli tunnin ja ei ole tähän päivään mennessä oikeastaan juuri itse rinnasta irroittanut. Neuvolassa annettiin ohjeeksi 15 min/rinta ja molemmista rinnoista syötetään aina yhdellä kertaa. Sinä aikana saa kuulemma sen maidon mikä rinnoissa on ja ei tarvitse kiusata vauvaa (ei mene ilmaa mahaan mahdottomasti) eikä itseään (eihän sitä 24 h jaksa niin, että jos ei imetä/pullosyötä vauvaa, niin sitten hytkytetään ja kannetaan).

Miten tuo refluksitauti todetaan/ilmenee?

Todettiin sairaalassa, kun kerrottiin pulauttelusta ja mahavaivoista ja jatkuvasta itkusta/huudosta, joka ei lakkaa syöttömällä. Tekivät tytölle vatsan uä-tutkimuksen, jossa todettiin (itsekin näin) mahaportin löysyys eli maitoa kulkeutuu takaisinpäin ruokatorveen, joka aiheuttaa pienellekin vauvalle närästystä ja pulauttelua. Diagnoosi voidaan saada aikaan myös pH-rekisteröinnillä, jossa tutkitaan kuinka hapanta mahaneste on: jos liian hapanta, aiheuttaa refluxia.

Meillä on ollu myös vähän ongelmia tissittelyn kanssa, mutta yhdeltä imetystukipalstalta luin, että on ihan tavallista 4-5 kuukauden iässä. Vauva ei välttämättä viitsi kiinnostua tissittelystä kun ympärillä on paljon kiinnostavampaakin katseltavaa, yöllä voidaan tankata tissin kautta läheisyyttä jolloin tuntuu että koko ajan tissitellään jne. Nyt oonkin tehny niin, että tarjoan tissiä kun vauva on rauhallinen että jaksaisi imeä ja maidon tulo ei lakkaisi eli enää ei tissitellä vauvantahtisesti vaan äidin tahtisesti. Tuttelia oon myös antanu varsinkin illalla, jos on rauhaton niin nukahtaa helpommin (esikoinen 3v. vaatii omat nukuttamisruttininsa). Soseita meillä ollaan alettu maistella, mutta vain kerran päivässä muutama teelusikallinen ja sitä ennen tissiä. Nyt menee jo taas paremmin ja tuttelia tarttee vähemmän eli tuntuu että jos tästä "kriisistä" selviää, niin sitten tissittely voi jatkua pidempään, joka ainakin mulla olisi toiveena.

Ihan samalla tavalla on meillä pojan kanssa joka on kohta 5 kk että tissittely päivisin on yhtä tuskaa ja itkua, mutta yöllä kyllä maistuisi sen sata kertaa. Nyt tässä on aivan päivillään mitä pojan kanssa teen kun vaan huutaa öisin eikä edes tissittelyyn nukahda kuten ennen. Minä oikein kaipaan niitä päivisiä imetyshetkiä kun poika saattoi olla rinnalla tosi kauan ja sain itse lueskella rauhassa jotain. Nyt on hulinaa yöt ja päivät. Nytkin tuolla isän sylissä huutaa ja tuntuu että huutaa jatkuvasti tyytymättömänä öin ja päivin... :'(

Meilläkin samanlaista! Poika on 4,5kk. Jokunen viikko sitten lakkoiltiin oikeen urakalla. Poika suostui syömään vain täysin hiljaisessa ja pimeässä makuuhuoneessa minun kävellessä :headwall:
Nyt syö sentään melkein missä vaan, mutta heti jos kuulee ääniä, alkaa heti katselemaan ympärilleen. Sen jälkeen tissittelyn saakin siltä kertaa unohtaa. Nokkamukista poika osaa juoda vettä. Maitokin varmaan menisi siitä paremmin, mutta en ole antanut, koska tarkoitus on vielä pitkään imettää. Yöllä meilläkin syödään 3-4 kertaa. Ennen syötiin 2 kertaa.

Heippa!

Hyviä neuvoja olet jo saanutkin. Kaikkein todennäköisin syy rinnalla reuhtomiseen on juuri se, että maailma kiinnostaa, uudet motoriset taidot ovat kehittymässä ja, että ei kerta kaikkiaan malta. Jonnekin pitäisi päästä jotakin tekemään, ei vain oikein tiedä mitä, miten ja minne :laugh: . Myös meillä tuohon aikaan liittyi ihan samaa kera yleisen kiukuttelun ja tyytymättömyyden.

Ryömimäänlähdön myötä helpotti kovasti ja nyt taas ollaan tienristeyksessä eroahdistuksen ja ylösnousun myötä... Hohhoijaa! Koitetaan kestää. Kyllä se on vauvan elämä rankkaa, kun on niin paljon muutosta ja opittavaa koko ajan!

Yleensä unisena vauvat syövät rauhallisemmin. Satsaa siis yöimetyksiin äläkä vielä harkitsekaan niiden lopettamista. Sen ehtii myöhemminkin. Kokeile myös imettää pimeässä, liikkeessä ja kesken leikin (ilman paitaa lattialla makoilua).

Täällä on kans rinnalla olo välillä temppuilua. Päivällä yleensä annan pullosta ja sitten yöllä tissitän. Yölläkin on sellasta potkimista, huitomista ja välillä saattaa itkeä jne.. Tai välillä ei ota kuin muutaman imun. Sitten kun malttaa keskittyä niin saa hyvin maitoa. Se on varmaan just niinkuin moni sanoi, että kehittyy nyt niin huimaa vauhtia ja kaikki alkaa kiinnostamaan, että ei malta. Täälläkin yöllä ollaan vähän väliä tissillä. Sitten sänkyyn niin jäädään huitomaan. Aamulla aina herää mitä ihmeellisimmistä asennoista =)
Välillä aika rankkaa nuo yöt, mutta aika aikaa kutakin :) Koittakaamme kaikki vaan kestää!!

Samaa ongelmaa oli meillä. Oikeastaan toista kuukautta kestävä rintaraivarikausi; lapsi kitisi nälkäänsä, mutta tissi ei kelvannut vaan sitä joutui tunkemaan väkisin. Kun sitten alkoi syödä, niin söi halukkaasti ja oli jälkeenpäin kylläinen ja tyytyväinen. Julkisesti imettäminen oli todella kurjaa ja sain paheksuvia katseita tyyliin "eikö toi tajuu, ettei sen lapsella oo nälkä", no itse tiesin kuitenkin asian todellisen laidan. Neuvolassa sanottiin muuten, että vauvan imutekniikka kehittyy noihin aikoihin, niin että saavat esim. muutamassa minuutissa saman määrän maitoa kuin aiemmin vartissa. Tsemppiä!

Neuvolassa annettiin ohjeeksi 15 min/rinta ja molemmista rinnoista syötetään aina yhdellä kertaa. Sinä aikana saa kuulemma sen maidon mikä rinnoissa on

No, tuo ohje on ihan höpöhöpöä. Ei rinnan imemiselle voi antaa mitään aikarajaa. Ja toisaalta, ohje vaihtaa rintaa kesken imetyksen voi vaarantaa riittävän maidon saannin. Terve vauva osaa itse säädellä rinnasta saamaansa maitoa, jos hänelle vain annetaan siihen mahdollisuus.

(Ja jos käy liian rankaksi, niin sitten voi miettiä joitain muita keinoja, mutta lähes poikkeuksetta imetysmaratonit helpottavat n. 3kk iässä. Ja kun vain istuu ja imettää, voi samalla levätäkin :) )

Nenni kirjoitti (sorppa, en pysty lainaa jostain syystä!):
"... tuo pään venyttäminen taaksepäin selkä kaarella on alkanut mietityttämään. Onkohan se ihan normaalia, kun tyttö on kuin jännitetty jousi, ihan kiemuralla ja kaula pitkällä äheltää..."

Meidän vauvalla oli myös hitusen yliojentuvuutta heti synnyttyä, johtui huonosta asennosta kohdussa. Lääkäriltä kysyin tilaisuuden tullen, ja sain vauvan kantamisesta ja pitelemisestä ohjeet:
1) ei pidä nostaa suoraan makuulta kainaloiden alta ylös, näin selkä menee kaarelle, vaan oma käsi vauvan niskan ja pään alle ja nostaa istualteen ensin, selkä siis pyöreänä, ja siitä ylös, mieluummin oma käsi vielä pepun alle
2) kantaa sylissä niin, että selkä menee mahdollisimman pyöreäksi eli koota kädet ja jalat lapsen syliin.
3) voimistuttaa vauvan vastakkaista kättä ja jalkaa, niin, että vauva kurottelee vasemmalla kädellä oikeaa jalkaterää kohti ja päinvastoin, selkä siis pyöreäksi.
4) ei esineitä pään taakse, jolloin joutuu kurkottelee taaksepäin.
Meillä ei pidetä vauvaa olkapäällä muuta kuin röyhtäisyn ajan. Näillä ohjeilla on vaiva kadonnut melkein kokonaan. Lievä onkin, enimmäkseen nukkuessa ja lattialla ollessa kurottelee päänsä yli. Vei alussa aikansa ennen kuin vauva tottui tähän selkä pyöreänä kanniskeluun.

Eipä kannata googlettaa, hirveetä löytyy! Jos on terveeksi todettu vauva, niin tuskin on paha tai parantumaton ongelma. Kannattaa kyllä kotihoidolla parannella heti pienenä, niin pääsee eroon.

Siirrän vastaukseni yliojennuksesta omaan otsikkoon, kun asiani ei vastaa enää alkuperäistä aloitusta.

No, tuo ohje on ihan höpöhöpöä. Ei rinnan imemiselle voi antaa mitään aikarajaa. Ja toisaalta, ohje vaihtaa rintaa kesken imetyksen voi vaarantaa riittävän maidon saannin. Terve vauva osaa itse säädellä rinnasta saamaansa maitoa, jos hänelle vain annetaan siihen mahdollisuus.

(Ja jos käy liian rankaksi, niin sitten voi miettiä joitain muita keinoja, mutta lähes poikkeuksetta imetysmaratonit helpottavat n. 3kk iässä. Ja kun vain istuu ja imettää, voi samalla levätäkin

Tuo ohje annettiin silloin, kun jo lähes tulkoon kaikki mahdollinen oli kokeiltu ja mietitty. Yritin parhaani ja kaikkeni äärirajoilla jotta tyttö vain olisi saanut minun maitoani eikä korviketta. Ja tuo 15/min -ohje oli se mitä lähdin noudattamaan, kun tilanne oli todella vaikea. Tuon ohjeen antoivat TAYSissakin! Siinä ei enää paljon levätä, jos tyttö koko muun jaan kuin rinnalla olon huutaa. Helppohan se on imettää vaikka kuinka ja kauan, jos lapsi imemisen jälkeen nukahtaa aika ajoin rauhallisesti. Meillä kun ei ollut niin. Alkuun ja vielä tuon "15-min.ohjeen" jälkeenkin vielä toisinaan imetin 1 - 2:kin tuntia kerralla pitäen välissä korkeintaan tunnin tauon (tyttö ei koskana itse irroittanut rinnasta, olisi ollut siinä vaikka yli 2 tuntiakin!). Tuon n. tunnin ajan mieheni ja minä vuorotellen kannoimme ja hyssyttelimme tyttöä, että olisi välillä nukahtanut. Tyttö nukahti ainoastaan ja vain turvakaukaloon, jota heijattiin. Siitä sitten yölläkin siirrettiin koppaan. Päivällä nukkui ainoastaan n. 15-30 min kerrallaan silloin tällöin. Yöllä nukkui n. 5 tuntia. Tällaista 3 kuukautta; syöttöä, itkua ja piereskelyä, mahan hulinaa. Voit vapaasti tulla kertomaan minulle, miten tuo "imetä ja lepää"-juttu olisi toiminut meidän kohdalla. Neuvolasta ei ohjattu korvikkeen annossa eikä reagoitu mitenkään siihen, että lapsi huutaa kaiken hereillä olo aikansa ja paino ei nouse. Minä stressasin miten vauva pysyy hengissä kun meno on mitä on ja varmasti siinä maidon tuotantokin kärsi. Pakkohan sitä korviketta oli antaa, minä en ainakaan lapseni verensokeriarvojen heittelyllä ruvennut leikkimään (jos laskee liian alas, vaikuttaa pysyvästi aivotoimintaan, on sanonut tri Tammela TAYSin vast.synt.teholta).

Että tällainen purkaus,mutta minä en vaan voi välillä sietää tuota imetysintoilijoiden asennetta, että "imetä ja nauti", ei se mene kaikilla niin, vaikka kaikkensa yrittää. Ja tosiaan tri Tammelakin on sanonut, että ei ole mitenkään imettämistä vastaan, mutta välillä ihmettelee, kun imetysintoilijat antavat sellaisia ohjeita, että "vauva saa kyllä mita tarvitsee rinnasta", tai "syö sitten seuraavana pv:nä enemmän, jos tänää on imenyt vähemmän". Siinä on kaksi erittäin suurta riskiä tuossa toiminnassa: Vauva voi kuivua ja jos vs-arvot laskevat liiaksi, se voi vaurioittaa aivotoimintaa! Ja varmasti tietää mistä puhuu paremmin kuin imetysintoilija.

Tuo ohje annettiin silloin, kun jo lähes tulkoon kaikki mahdollinen oli kokeiltu ja mietitty. Yritin parhaani ja kaikkeni äärirajoilla jotta tyttö vain olisi saanut minun maitoani eikä korviketta. /--/ Voit vapaasti tulla kertomaan minulle, miten tuo "imetä ja lepää"-juttu olisi toiminut meidän kohdalla. Neuvolasta ei ohjattu korvikkeen annossa eikä reagoitu mitenkään siihen, että lapsi huutaa kaiken hereillä olo aikansa ja paino ei nouse. /--/

Että tällainen purkaus,mutta minä en vaan voi välillä sietää tuota imetysintoilijoiden asennetta, että "imetä ja nauti", ei se mene kaikilla niin, vaikka kaikkensa yrittää.

Purkaudu vain, en ota itseeni :)

Tilanteenne on ihan selvästi ollut vaikea, mutta imetyksen rajoittaminen johonkin tiettyyn minuuttimäärään saa hyvin harvoin vauvaan enemmän maitoa. On äärettömän valitettavaa, ettei edes sairaalassa teitä osattu auttaa, jos kerran vauvan painokin nousi erittäin hintsusti.
Muuten, imetystuessa (siis siinä, jossa ei vain hoeta, että "imetä imetä imetä vain, niin minäkin tein ja sitten se maito riitti" ) ensimmäinen ja tärkein neuvo on "ruoki vauva". Sen jälkeen lähdetään selvittämään, mistä syystä vauva ei saa tarpeeksi maitoa; onko kyse äidin rinnoista, vauvan kyvystä imeä rintaa vai molemmista (vai jostain muusta).

Oli tilanne mikä hyvänsä, neuvo lopettaa imettäminen x minuutin jälkeen (sillä perusteella, että siinä ajassa vauvan tulisi saada riitävästi maitoa) on lähes poikkeuksetta huono (terveenä syntyneen täysiaikaisen vauvan kohdalla, keskoset ja sairaat ovat asia erikseen). Ennemmin kuuluisi tsekata, imeekö vauva rintaa oikein ja samalla antaa lisämaitoa (joko äidin lypsämää, jos maitoa tulee, mutta sitä ei syystä tai toisesta vauvaan siirry tarpeeksi, tai korviketta), jotta vauvan hyvinvointi ei vaarannu.

Se imetä ja lepää -neuvo on monesti helppo toteuttaa imettämällä makuuasennossa. Jos vauva viihtyy rinnalla tunninkin ja äiti imettää makuullaan, voi silmät sulkea joksikin aikaa ja levätä samalla :) Rankaksi homma toki muuttuu, jos vauva riehuu rinnalla eikä rauhoitu imemään, ja imetyksen jälkeen pitää vauvaa vielä kanniskella ja heilutella uneen. Kantoliina tosin ainakin joskus säästää jonkin verran käsivoimia...

Niin tai näin, mitä sitä menneitä miettimään.

Yhteistyössä