Kohta 50 täynnä ja työkokemusta alta 5v

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuosimallia70
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vuosimallia70

Vieras
Tätä sitä on tullut pohdittua viime ajat. Olen 48v nainen ja takana työelämää alle 5 vuotta vaikka laskisi ihan kaiken mukaan. Kesätöitä, pätkätöitä, sijaisuuksia. Eniten lasten kanssa kotona. Toki niitä on 3, mutta nyt heistäkin nuorin 15v.

Kaiken huipuksi mulla on korkeakoulututkinto... Päivääkään en ole alani hommia tehnyt. Muutama opettajansijaisuus on liipannut edes vähän läheltä. Just nyt oon taas työttömänä, tosin ihan kivalla ansiosidonnaisella, koska mulla oli vuoden pätkä elämäni parhaalla palkalla (2700 e /kk).

Eipä oo juu omaisuutta karttunut, mutta toisaalta aina on selvitty erinäisillä tuilla, säästöillä ja miehen palkalla.

Ja tottakai mua ihmetyttää, että "miten tässä näin kävi." Noh täytyy toivoo, että kaiken maailman pätkärysäyksiä tulee vielä, niin voi sinnitellä sitten niiden ja ansiosidonnaisen työttömyyden kombolla eläkeikään asti. Juu ei eläkettä paljon kerry, mutta sillon on kämpät maksettu jne. niin pärjää kyllä...

Onko muita kaltaisiani, edes lähelle?

Tätä sitä on tullut pohdittua viime ajat. Olen 48v nainen ja takana työelämää alle 5 vuotta vaikka laskisi ihan kaiken mukaan. Kesätöitä, pätkätöitä, sijaisuuksia. Eniten lasten kanssa kotona. Toki niitä on 3, mutta nyt heistäkin nuorin 15v.

Kaiken huipuksi mulla on korkeakoulututkinto... Päivääkään en ole alani hommia tehnyt. Muutama opettajansijaisuus on liipannut edes vähän läheltä. Just nyt oon taas työttömänä, tosin ihan kivalla ansiosidonnaisella, koska mulla oli vuoden pätkä elämäni parhaalla palkalla (2700 e /kk).

Eipä oo juu omaisuutta karttunut, mutta toisaalta aina on selvitty erinäisillä tuilla, säästöillä ja miehen palkalla.

Ja tottakai mua ihmetyttää, että "miten tässä näin kävi." Noh täytyy toivoo, että kaiken maailman pätkärysäyksiä tulee vielä, niin voi sinnitellä sitten niiden ja ansiosidonnaisen työttömyyden kombolla eläkeikään asti. Juu ei eläkettä paljon kerry, mutta sillon on kämpät maksettu jne. niin pärjää kyllä...

Onko muita kaltaisiani, edes lähelle?

Kannattaa pitää siitä miehestä kiinni, sillä eläkkeesi tulee olemaan onneton (=takuueläkeluokkaa?).

Itellä ikää 52v ja työkokemusta matalapalkka-alalta vajaa 10v. Miehen palkalla on eletty koko ajan, en ole saanut mitään työttömyys- tms tukia. Lapsia on kaksi, mutta jo aikuisiässä.

Kannattaa pitää siitä miehestä kiinni, sillä eläkkeesi tulee olemaan onneton (=takuueläkeluokkaa?).

Tiedän, että eläke tulee olemaan onneton, mutta olen varautunut jonkin verran. Mieheen luotto täydellinen ja siihen että loppuelämä kuljetaan yhdessä.

Mutta kaikki omaisuus on yhteistä ja lisäksi meillä on yhteinen sijoitustili, jossa on pahan päivän varalle. Että kyllä selvitään.

En oo laskenut, mutta jos takuueläkkeellä varmaan mennään. Eli vaikka olisin täsät eteenpäin koko ajan töissä näissä "kahden tonnin" hommissa, niin eipä se taitais eläkettä ees nostaa. Tienistejä toki tuolla ajalla.

Mut ei se nyt oo erityisen herkkua yliopistokoulutettuna (jos muutenkaan) olla tässä iässä 2 viikon pätkäduneissa tehtailla ja siivoilemassa.

Täällä myös yksi vastaava. Lapsia vaan useampi. Heistä vanhimmat nyt aikuisuuden kynnyksellä, nuorimmat alakouluikäisiä. Korkeakoulututkinto löytyy. Teen keikkatyötä: päivä silloin tällöin. Ja työmotivaatio olisi korkea mut ei työnantajat vaan usko sitä tai luota, että tämänikäinen voisi olla heille hyvä valinta.

Itse olen ollut aina töissä, mutta en mitenkään ajattele, että tuollainen toiminta olisi väärin. Joku haluaa töihin ja ei sitä saa. Sitten taas moni ansioton sinällään notkuu pitkällä työuralla, suht. hyödyttä.

Tälläkin duunipaikalla on useempi ns. "myyntimies", jotka tekee pitkää päivää ja tienaa aika hyvinkin, mutta lähes täysin ansiotta. Myynti tulee itsestään kuhan vanhoja latuja seurailee jne.

Se, että olette kasvattaneet 3-4 lasta, toivoakseni mahd. hyvin, on hieno asia. Toki moni työssäkäyväkin on, mutta ei työ ole mikään itseisarvo.

Mä olen nyt vähän yli 50v ja viihdyn työssäni todella hyvin. Koen olevani etuoikeutettu ja maksan ihan mielelläni vähän korkeampia veroja.

Sitten olis ongelma jos oikeesti työpaikat ei täyttyis lainkaan, varsinkaan sellaiset jotka on "pakko tehdä". Mut ei se siltä näytä. Meillekkin hakee moneen paikkaan 50 ihmistä ja vaan 1 tai 2 pääsee, joten ei se helppoa ole.

Toki jotain erityistehtäviä voi olla hankala täyttää, mutta voipi olla että aika harvasta niihin olis muutenkaan.

Kummastuttaa. Itse olen vähän päälle 50-v. Taskussa opistoasteen tutkinto ja sen jälkeen korkeakoulututkinto. Työssä oloa liki 30 vuotta, nykyisessä työpaikassakin jo yli 20 vuotta.

Sitten olis ongelma jos oikeesti työpaikat ei täyttyis lainkaan, varsinkaan sellaiset jotka on "pakko tehdä". Mut ei se siltä näytä. Meillekkin hakee moneen paikkaan 50 ihmistä ja vaan 1 tai 2 pääsee, joten ei se helppoa ole.
Ihmiset tekevät virheen siinä, kun vastailevat vaan niihin avoimiin työpaikkailmoituksiin. Paljon parempi on mennä työpaikkoihin "kyökin kautta sisään" vaikka aloittamalla sillä, että tekee satunnaisia keikkatöitä esim. sairaslomasijaisena.

Yhteistyössä