Kohdunulkoisen jälkeen/ palautuminen

Onko kokemuksia kohdunulkoisesta ja siitä palautumisesta?

Mulla todettiin kohdunulkoinen reilu viikko sitten ja se leikattiin tuolloin keskiviikkona. Koko munajohdin poistettiin. Varmuutta ei täysin ole, mutta ilmeisesti oletus kuitenkin että myös kohdussa oli raskaus (näkyi raskausontelo ja mahdollinen ruskuaispussi). Pohdin palautumiseen liittyviä asioita.

Kauanko vuotoa leikkauksen jälkeen? -Mä vuodan edelleen ja on tullut useaan otteeseen hyytymiä tässä viikon aikana.
Kauanko menee siihen et hcg 0?
-Mä jotenkin oletin lääkärin puheista et koska raskaus leikattiin pois (jos oletetaan että kohdussa ei ollut raskautta) HCGn tulisi olla jo 0. Maanantain kontrollissa hcg oli 50 pintaan ja tänään tein rtestin kaapin pohjalta ja on selvä positiivinen edelleen.
Kipuja kohdunulkoisen jälleen?
- Pientä vihlontaa (aivan samoja kun raskaana Ns. Normi raskaudessa kun odotin esikoista) on ollut nyt eilen ja tänään vasemman munasarjan tienoilla ja kohdussa. Onko normaalia laparoskopian jälkeen (oikealta puolen leikattiin)? Lähinnä vaan huolettaa että jos kohdussa oli myös raskaus, kroppa ei jotenkin olisi osannut hoitaa keskenmenoa ja kohta tulee joku tulehdus. Mitään kontrolleja mulle ei ole. Ei oo ollut myöskään mitään erityisen runsasta vuotoa.
Koska kierto palautui? Koska voi yrittää raskautta uudelleen? Kuuluuko kaikille kohdunulkoisen kokeneille seuraavassa raskaudessa automaattisesti varhaisultra, vai onko esim. Nii et ku mulla se munajohdin poistettiin nii ei kuulu?
Muuta huomioitavaa?
- En oikein saanut mitään tietoa sairaalasta kohdunulkoisesta tai paranemisesta. Onkohan jotain mitä on hyvä huomioida?
 
Aloitusviestistä on jo kuukausi kulunut niin lienet jo päässyt asioissa eteenpäin, mutta laitan kuitenkin omia kokemuksiani jos muutkin joskus pohtivat samaa. 😊

Mulla todettiin kohdunulkoinen syyskuun alussa ja metotreksaattihoidosta sekä hcg-arvojen laskusta huolimatta lopulta munanjohdin syyskuun puolivälissä repesi aiheuttaen massiivisen sisäisen verenvuodon. Koko revennyt johdin poistettiin leikkauksessa ja siellä oli raskauspussi, joka oli ultrallakin jo aiemmin löydetty. Mitään kontrollia ei mullakaan ollut sairaalasta kotiutumisen jälkeen. Erityisempiä kipuja leikkauksesta johtuvien kipujen lisäksi ei ollut.

Vuoto oli tosi niukkaa leikkauksen jälkeen eikä kestänyt kuin pari päivää. Leikkauksesta aika lailla tasan kuukauden päästä alkoi menkat ja mulla oli ollut tosi paksu limakalvo kohdussa mikä aiheutti normaalia runsaamman kuukautisvuodon. En tuossa kierrossa bongannut mitään ovisoireita mitkä yleensä aina tunnistan.

Eli kierto periaatteessa palautui käytännössä heti, toki vaikuttaisi nyt olevan hieman sekaisin kun seuraava kierto oli normaalia lyhyempi ja en siinä enkä tämänhetkisessäkään kierrossa oo myöskään tuntenut mitään oviksen viittaavia tuntemuksia. Eli ihan normaaliksi ei ole tilanne palautunut kuitenkaan.

Kysyin sairaalassa ollessa, että milloin on turvallista yrittää uudelleen ja suosittelivat yhdet kuukautiset odottamaan, siihen mennessä kuulemma keho tehnyt jo ison työn vaurioiden korjaamiseksi. Olisimmekin alun perin mieluusti aloitettu yrittäminen jo ekojen menkkojen jälkeen, mutta oletetun oviksen ajankohta missattiin miehen reissujen vuoksi ja seksi ei muutenkaan tuntunut itelle sillon vielä hyvältä ajatukselta niin aloitettiin vasta seuraavasta eli kuluvasta kierrosta.

Muuta mainitsemisen arvoista, menetin niin paljon verta että hemoglobiini laski todella alhaiseksi ja tulee kestämään varmasti pitkään että tuo korjaantuu, ferritiiniä ei oo multa koskaan mitattu mutta sekään tuskin kovin hyvä. Syön siis rautaa tällä hetkellä toki. Mutta huonoilla rauta-arvoilla voi varmasti myös olla vaikutusta raskautumiseen, sen lisäksi että vain yhdellä johtimella mennään.

Kuulemma nykyään ei automaattisesti ole oikeutettu varhaisultraan jos ollut aiemmin kohdunulkoinen, mutta saattaa päästä silti. Tai näin ainaki mulle joku kätilö sanoi, että kannattaa julkiselta sitä tiedustella kun raskaaksi tulee uudelleen mutta voi olla etteivät ota vaan pitää mennä omakustanteisesti yksityiselle.
 
  • Tykkää
Reactions: Tiukuna
Vastaan nyt omaan viestiini. Mulla vuotoa oli sitten melkein kaks viikkoa. Todennäköisesti oli keskenmeno samalla myös kohdun sisällä koska hcglla meni melkein kuukausi nollaantua, vuoto kesti kauan ja kohdussa myös ultratessa näkyi mahdollinen raskaus.

Kipuja kesti ensimmäisiin oikeisiin menkkoihin asti. Kierto palautui hyvinkin nopeasti. Vuodon loputtua tunsin oviksen reilun viikon päästä ja menkat alkoi siitä normaalin ajan kuluttua ja kierto jatkunut normaalisti.

Keskustelin mun yksityisen lääkärin Kaa ja hän oli vahvasti sitä mieltä et seuraavassa raskaudessa olis hyvä käydä varhaisultrassa ja varhaisilla viikoilla. Hän uskoi et tällaisen voisi hyvin mahdollisesti saada myös julkisella.
 
  • Tykkää
Reactions: Quesadilla

Yhteistyössä