Kohdunsuu auki 3 sormelle ja erittäin pehmeä... paljonko on "kolme sormea" senteissä?

  • Viestiketjun aloittaja rv 37
  • Ensimmäinen viesti
rv 37
Lääkäri kokeili kohdunsuuta ja sanoi, että kaulaa on vielä jäljellä "kolmisen senttiä" ja että "kohdunsuu on auki reilulle kolmelle sormelle". Mitä se käytännössä tarkoittaa? Voisko synnytys olla lähelläkin? :)
 
"ammattilainen"
Ei kerro yhtään mitään synnnytyksen läheisyydestä. Jos kaulaa on noinkin paljon niin ei ole kovin "kypsän" kuuloinen tilanne. Mut vauvahan voi toki syntyä jo tänään tai sit joskus 5 viikon päästä. :xmas:
 
ap.
[QUOTE="ammattilainen";23830815]Ei kerro yhtään mitään synnnytyksen läheisyydestä. Jos kaulaa on noinkin paljon niin ei ole kovin "kypsän" kuuloinen tilanne. Mut vauvahan voi toki syntyä jo tänään tai sit joskus 5 viikon päästä. :xmas:[/QUOTE]

Lääkäri sanoi, että vaikuttaa erittäin pehmeältä ja kypsän oloiselta tilanne... mutta ei kertonut paljonko on 3 sormea senteissä, enpä tosin tullut silloin edes kysyneeksi... nyt sitä mietin.
 
neljän äiti
No eipä sillä silti ole merkitystä. voi edelleenkin syntyä tänään tai viiden viikon päästä käynnistyksellä. Laita kolme sormea vierekkäin, siitä sä näät montako senttiä se noin suunnilleen on. Karkea arviohan se toki on.
 
ap.
[QUOTE="kätilö";23830858]En ole kyllä moisesta määritelmästä koskaan kuullut, kun ei sinne laiteta kuin kaksi sormea:) 4-5cm lienee auki, mutta erikoiselta tutkimukselta kuulostaa.[/QUOTE]

Lääkäri näyttikin kaksi sormea niin, että väliin mahtuu ainakin yksi sormi. :) Eli mittasi kahdella sormella mutta sai mitaksi reilut 3 sormea.
 
ap.
no, jos ajatellaan että on auki sen 4-5 cm niin sehän on jo puolet auennut. :O Ja siltikö ei vielä välttämättä synnytys ala lähiaikoina? Voiko sitten käydä niin, että en ehdi sairaalaan kun aukeaakin yllättäen täyteen mittaan ilman kipuja (kuten nämä ekatkin sentit)?
 
"kätilö"
no, jos ajatellaan että on auki sen 4-5 cm niin sehän on jo puolet auennut. :O Ja siltikö ei vielä välttämättä synnytys ala lähiaikoina? Voiko sitten käydä niin, että en ehdi sairaalaan kun aukeaakin yllättäen täyteen mittaan ilman kipuja (kuten nämä ekatkin sentit)?
Jos olet uudelleensynnyttäjä, kuten varmaankin noilla senteillä olet, niin voi mennä viikko tai kaksikin. Synnytys lienee kuitenkin nopea eli kovin kauaa ei kotona kannata kuulostella:)
 
ap.
[QUOTE="kätilö";23830918]Jos olet uudelleensynnyttäjä, kuten varmaankin noilla senteillä olet, niin voi mennä viikko tai kaksikin. Synnytys lienee kuitenkin nopea eli kovin kauaa ei kotona kannata kuulostella:)[/QUOTE]

Joo, toista odotan mutta eka käynnistettiin 41+5 joten en tiedä yhtään synnytyksen normaalista käynnistymisestä... ja matkaa sairaalaan on kuitenkin 1,5h matka.
 
"kätilö"
[QUOTE="kätilö";23830858]En ole kyllä moisesta määritelmästä koskaan kuullut, kun ei sinne laiteta kuin kaksi sormea:) 4-5cm lienee auki, mutta erikoiselta tutkimukselta kuulostaa.[/QUOTE]

Ihan yleisesti käytössä oleva termi kylläkin :D Kolmelle sormelle on ihan helppo määritttää vaikkei laittaisikaan kuin kaksi sormea sinne, kun mä saan kohdunsuulla levitettyä sormiani niin, että siihen väliin saisi yhden sormen, niin se on kolmelle sormelle auki. Joku käyttää sanontaa kolmelle sormelle, toinen puhuu senteistä. Kolme sormea on kuitenkin enemmän kuin kolme senttiä.,
 
Kym
Mä aukesin muutamissa minuuteissa kuudesta sentistä kymmeneen. Että ois kyllä kotiin syntynyt jos oisin viidessä sentissä kotona maannut. Mut nää on niin yksilöllisiä asioita.
 
ap.
Voiko tilanne edistyä niin kotona, ettei kipuja juurikaan ole ja vauva syntyykin kotiin tai matkalla sairaalaan kun pääsee aukeamaan kivutta...? Vai tuleeko jossain vaiheessa joka tapauksessa kovia supistuskipuja? Kun tosiaan vaikka on toinen raskaus menossa ja synnytys tulossa, niin ei tällaisesta kokemusta ole... :/
 
"jojo"
Voiko tilanne edistyä niin kotona, ettei kipuja juurikaan ole ja vauva syntyykin kotiin tai matkalla sairaalaan kun pääsee aukeamaan kivutta...? Vai tuleeko jossain vaiheessa joka tapauksessa kovia supistuskipuja? Kun tosiaan vaikka on toinen raskaus menossa ja synnytys tulossa, niin ei tällaisesta kokemusta ole... :/
Mulla oli kivuttomia suppareita ensin, sitten oli pari tuntia jokseenkin kivuliaita vesienmenon jälkeen ja sitten vauva jo syntyi. Tunti meni matkaan, kyllä pelotti puolimatkassa, kun kivut yltyivät ja suppareiden väli oli 2 min. Mutta vielä oltiin tunti sairaalassakin. Jos vedet olisivat menneet myöhemmin, en olisi ymmärttänyt lähteä ajoissa ja olisi tullut koti- tai matkasynnytys.

Usko kelloa, eli vaikka olisi kivuttomia supistuksia mutta ne tihenevät, lähde näytille. Mä odotin vain kipujen alkamista ja se meinasi olla moka. Siitä on muuten nyt tasan kolme viikkoa, kun mä tässä tyhmänä istuin odottelemassa :D
 
ap.
[QUOTE="jojo";23831360]Mulla oli kivuttomia suppareita ensin, sitten oli pari tuntia jokseenkin kivuliaita vesienmenon jälkeen ja sitten vauva jo syntyi. Tunti meni matkaan, kyllä pelotti puolimatkassa, kun kivut yltyivät ja suppareiden väli oli 2 min. Mutta vielä oltiin tunti sairaalassakin. Jos vedet olisivat menneet myöhemmin, en olisi ymmärttänyt lähteä ajoissa ja olisi tullut koti- tai matkasynnytys.

Usko kelloa, eli vaikka olisi kivuttomia supistuksia mutta ne tihenevät, lähde näytille. Mä odotin vain kipujen alkamista ja se meinasi olla moka. Siitä on muuten nyt tasan kolme viikkoa, kun mä tässä tyhmänä istuin odottelemassa :D[/QUOTE]

Ei mulla nyt ole edes kivuttomia supistuksia mutta toisinaan niitä on... yöllä herään supistukseen (yksittäisiin tai muutamiin) ja rasituksessa on kuukautiskipumaista jomotusta sekä satunnaisesti muutamia supistuksia. Nämä ovat kuitenkin kohdunsuun aukaisseet. Eivätkä siis satu pahemmin. Siksi mietinkin jatkossa tulevia kohdunsuuta aukaisevia supistuksia/muita että jos en osaa niihin reagoida ja synnytys käynnistyykin salakavalasti. En kuitenkaan yksittäisen supistuksen tai jonkin aikaa kestävän jomotuksen perusteella osaa minnekään lähteä, niitä kun on päivittäin...
 
"jojo"
Niin, mulla siis oli vain paikat pehmenneet, mutta yhä kiinni. Ekat tuntemukset tulivat joskus neljän aikoihin päivällä, ihan kuin harjoitussuppareita, mutta joku fiilis, oli, että niistä voisi synnytys lähteä. Lähinnä sen takia, että limatulppa irtosi aamulla, kipuja ei siis ollut. Sitten oli monta tuntia ilman suppareita. Illalla 10 aikoihin alkoi tulla samoja tuntemuksia ehkä puolen tunnin välein, 11 aikaan tiuhemmin. 12 maissa yöllä soitin synnärille ja kysyin, pitääkö odottaa niitä kipuja vai voinko tulla ihan kellon (supparivälin) mukaan sinne. Kätilön mukaan mulla oli limatulpan irtoamisesta johtuvia tuntemuksia ja uskoin, kun ei edes mooniskipuja ollut koko päivänä, eka synnytys käynnistyi niillä. Tuntia myöhemmin menivät ne vedet ja tuli hoppu.

Meillä neuvolassa kerrottiin, että ekassa synnytyksessä ensin katoaa kohdunkaula ja suu alkaa aueta vasta sitten, myöhemmissä synnytyksissä nuo tapahtuvat yhtä aikaa ja siksi synnytys etenee nopeaan.
 
ap.
[QUOTE="jojo";23831451]Niin, mulla siis oli vain paikat pehmenneet, mutta yhä kiinni. Ekat tuntemukset tulivat joskus neljän aikoihin päivällä, ihan kuin harjoitussuppareita, mutta joku fiilis, oli, että niistä voisi synnytys lähteä. Lähinnä sen takia, että limatulppa irtosi aamulla, kipuja ei siis ollut. Sitten oli monta tuntia ilman suppareita. Illalla 10 aikoihin alkoi tulla samoja tuntemuksia ehkä puolen tunnin välein, 11 aikaan tiuhemmin. 12 maissa yöllä soitin synnärille ja kysyin, pitääkö odottaa niitä kipuja vai voinko tulla ihan kellon (supparivälin) mukaan sinne. Kätilön mukaan mulla oli limatulpan irtoamisesta johtuvia tuntemuksia ja uskoin, kun ei edes mooniskipuja ollut koko päivänä, eka synnytys käynnistyi niillä. Tuntia myöhemmin menivät ne vedet ja tuli hoppu.

Meillä neuvolassa kerrottiin, että ekassa synnytyksessä ensin katoaa kohdunkaula ja suu alkaa aueta vasta sitten, myöhemmissä synnytyksissä nuo tapahtuvat yhtä aikaa ja siksi synnytys etenee nopeaan.[/QUOTE]

Joo, entistä enemmän alkaa pelottaa... :D :( Kun en tiedä miten kauan vielä menee ja tuleeko kovempia kipuja, jotka säännöllistyy vai aukeaako kokonaan näillä satunnaisilla... :/ Ihmeellistä reisijomotuskipua ja -vihlontaa on kyllä tällä hetkellä mutta en tiedä mitä lie, jotenkin hermokivulta tuntuu. Ei kai jalassa oleva kipu voi liittyä supistuksiin? Hitto, mä tunnen itseni ihan idiootiksi.
 
"äitix3"
Joo, entistä enemmän alkaa pelottaa... :D :( Kun en tiedä miten kauan vielä menee ja tuleeko kovempia kipuja, jotka säännöllistyy vai aukeaako kokonaan näillä satunnaisilla... :/ Ihmeellistä reisijomotuskipua ja -vihlontaa on kyllä tällä hetkellä mutta en tiedä mitä lie, jotenkin hermokivulta tuntuu. Ei kai jalassa oleva kipu voi liittyä supistuksiin? Hitto, mä tunnen itseni ihan idiootiksi.
Mulla tuli kolmannen kohdalla supistukset jalkoihin ja selkään eli reisiin sekä lonkkiin :D
 
ap.
[QUOTE="äitix3";23831598]Mulla tuli kolmannen kohdalla supistukset jalkoihin ja selkään eli reisiin sekä lonkkiin :D[/QUOTE]

No tämä taas ei ainakaan helpota tilannetta... :D Voi hitto kohta mä muutan synnärin aulaan asumaan kun en enää uskalla olla kotona. Vaikka tilanne on vasta tänään tarkastettu niin mistä hitosta mä voin tietää milloin on aika lähteä ja mikä tilanne on alapäässä.
 

Yhteistyössä