Kohdun limakalvon paksuus

en silloin tiennyt että se on liian ohut, vasta kun googletin ja luin toisten kirjoituksia. mutten saanut sieltä selville että voiko siihen olla jokin hoito. ei nyt lääkäri tarvitse olla mutta jos nyt jollakin olis sama ongelma ja saanut apua siihen.
 
"Onninen"
Mulla oli ohut limis ja oli vimpassa ultrassa samanpaksuinen. Yllättäen raskaus onnistui ja poika on jo 8v. Mulla hoitona oli silloin laastarit ja tabletit. Niiden nimiä en enää muista..
 
Kohdun limakalvon paksuus kasvaa kuukautiskierron ajan. Et kerro missä kierron vaiheessa kävit ultrassa.
Myös kiertosi pituus ja ovulaation ajankohta vaikuttaa siihen pitääkö/ kannattaako limakalvon vahvuudesta huolestua missäkin vaiheessa kiertoa.

Itselläni oli kiertopäivällä 10 tuo sama vahvuus kun minulla oli ensimmäinen ovulaationinduktiokierto. Sdilloin lapsettomuuslääkäri sanoi että se on liian ohut, vaikka mun ovulaatio on vasta kp 18 tienoilla. Mulle määrättiin lisähormonia, jolla kasvatettiin limakalvoa. kp 15 oli limakalvo jo 9,6 mm ja silloin myös munarakkulat kasvaneet hyvin.
 
"nainen87"
Elikkäs kävin gynellä kun kuukautiset eivät alkaneet pillereiden lopetuksen jälkeen, oli mennyt 2kk. Silloin todettiin myös pco. Nyt olen puhelimessa puhunut lääkärin kanssa ja hän sanoi että limakalvo on tosiaan todella ohut. Mutta sanoi että mun täytyy nyt ensiksi testata pari kiertoa tapahtuuko ovulaatiota, jos ei niin sitten lääkäriin, mutta en tiedä voidaanko mua kuina hyvin auttaa. Menkat alkoivat mulla kun sain Terolut -lääkkeet. Aloitinkin uuden keskustelun jossa kerroin mun labra-arvoista, olisi ehkä voinut jatkaa tähän samaan aiheeseen. Kaikki on vielä niin uutta, enkä oikein tiedä mitä kysyä/ajatella. Pelkään vain etten saa ikinä lapsia. Huolestuttaa myös että kasvoihin on alkanut kasvamaan tummia karvoja, kauheeta olisi jos niitä kasvaisi paljon. Toivottavasti niihinkin olisi jokin hoito. mutta kiitos kun viittit auttaa! ei oikein tunnu saavan apua mistään.
 
toivounelma > Millä lääkkellä sulla kasvateltiin limakalvoa? Olisiko kuitenkin ollut kyse follikkelia stimuloivasta lääkkeestä, joka vaikuttaa edullisesti limakalvon kasvuun? Itselläni nimittäin on ollut hoitojen alussa ongelmana limakalvon jääminen ohueksi ja ongelma korjaantui, kun follikkelin kasvatteluun vaihdettiin Clomien tilalle Femar. Pistoshoito oli molemmissa jatkona.

nainen87 > Tosiaan tuo kierron vaihe on oleellinen tieto. Kierron alussa tuo on ihan hyvä paksuus, mutta oviksen jälkeen huono. Kiinnittymismahdollisuuteen kuitenkin vaikuttaa enemmän limakalvon rakenne kuin paksuus, joten aika ohueenkin limakalvoon on onnistunut kiinnittyminen mahdollista.

*Muoks* Jäi viimeisin teksti huomaamatta kommentoidessa.
Elikkä jos hormonitoiminta on vielä nukuksissa pillereiden lopetuksen jälkeen, ei ole ihmekään tuo limakalvon tilanne. Hormonitoiminan tasaantumiseen voi mennä vuodenkin verran. Pco muuttaa tietysti tilannetta, joten hyvä, että hakeuduit gynelle jo nyt. Teroluteilla saat menkat tulemaan ja muutaman kierron kuurilla toivottavasti säännöllistymäänkin. Jo kolmen kuukauden kuuri voi käynnistää luonnolliset ovulaatiolliset kierrot, jolloin myös raskaus on mahdollista. Hyvällä tuurilla raskaudut jo Terojen aikaan, jos ovis tulee spontaanisti. Jos ei, niin pco-diagnoosin vuoksi pääset julkiselle hoitoon jo puolen vuoden tuloksettoman yrityksen jälkeen ja saat avuksesi vähintäänkin follikkelia stimuloivaa hoitoa. Todennäköisesti inssiäkin ehdotetaan. Tsemppiä ja plussatuulta!
 
Viimeksi muokattu:
macy gray, olin vähän laiska kirjoittaja ja siitä syystä ehkä jäi epämääräinen kuva. Siis mulle määrättiin Clomifenin jälkeen käytettäväksi Gonal-F. Tuo Gonal-F on siis follikelia stimuloiva, mutta vaikuttaa tosiaan edullisesti limakalvoon. Jokaisessa kierrossa siis söin Clomeja ja sitten pistin Gonal-Fää kunnes folli(t) oli sopivan kokoisia ja sitten Pregnyl.

Meille sanottiin että koska meillä oli sponttaani raskaus takana, vaikkakin keskeytynyt, niin inssi ei ole tarpeen. Meillä oli ajoitetut yhdynnät. Eli kun Pregnyl pistettiin niin sitten lääkärin määräyksestä seksiä vähintään 2-3 päivänä.

Nainen87 Onhan teillä miehen sperma jo tutkittu? Nimittäin olen törmännyt kokemuksiin jossa spermassa onkin vasta-aineita ja sen vuoksi plussaa ei voi tulla vaikka naista lääkittäisiin kuinka ja paljon. Meilläe ei onneksi ollut vasta-aineita, vaikkakin spermanlaatu ei muuten ollut mitenkään huippu. Todettiin että myös miehen hedelmöityskyky on alentunut. Suurin syy siihen on se että nopeita uimareita on kovin vähän suhteessa hitaisiin. Ja 99% on epämuodostuneita. Niillä ei kuulemma ole merkitystä onnistumisen ja ne eivät lisää mitenkään keskenmenoja tai lapselle mitään epämuodostumia tms.
 
"nainen87"
Kiitos teille ihan älyttömästi vastauksista! :) miehen spermaa ei oo vielä tutkittu. Olen syönyt nyt yhden Terolut kuurin. Tällä hetkellä menossa kp 14, eikä ovulaatiota kuulu :( lääkäri sanoi että ovulaatio varmaan tapahtuu kp 14-15. Terot pitäisi kuitenkin aloittaa kp 15, olen jostain lukenut että teroja kun syö ei ovulaatio pääse tapahtumaan ja sanoi tästä lääkärille niin hän sanoi että aloita terot sitten 17 pv. mutta nyt kyllä harmittaa, mutta kiva kuulla että hoitoja on :) lääkäri sanoi että katson vielä 2 kiertoa, jos ovulaatiota ei tapahdu niin sitten menen uudestaan hänen luokseen.
 
Kuinka pitkä sun kiertosi on. Ovulaatiohan tapahtuu noin 14 päivää ennen kuukautisten alkua. Esimerkiksi mulla kierto on 30-32 päivää yleisimmin ja jos mun kierto on 32 päivää niin siitä pois 14 tulee 18. Mikä tarkoittaa että mun ovulaatio on 'vasta' kiertopäivällä 18.

Ovulaation jälkeistä aikaa sanotaan lutelaalivaiheeksi. Sen kesto vaihtelee naisilla toisiinsa verrattuna mutta periaatteessa samalla naisella se pysyy melko vakiona aina.

Mulla ovulaatiosta menkkoihin menee 13-14 päivää. Jos ennen menkkoja alkaa ns. tuhruttelu se voi tarkoitta ettei keltarauhanen toimi oikein. Silloin esimerkiksi hedelmöittyneen munasolun kiinnittyminen voi häiriintyä.
Kannattaa siis kertoa lääkärille jos tuollaista vaivaa on. Sitä voidaan lääkitä.

Terolutin aloituksesta haluan vielä sanoa sen että jos aloitat Terot liian aikaisin, eli ennen kuin sulla on ollut ovulaatio, voi ovulaatio jäädä tulematta. Terolut matkii keltarauhashormonia ja keho luulee että nyt on ovuloitu, eikä pystykään ovuloimaan. Eli Teroja ei saisi/ kannattaisi aloittaa ennen kuin tietää että on ovuloinut.

Oletko tutustunut ovulaatiotesteihin?
 
"nainen87"
Luin kanssa jostain ettei teroja saisi aloittaa ennen kun ovulaatio on tapahtunut, sanoin tästä gynelle, mutta hän sanoi ettei pidä paikkaansa, mutta voit aloittaa syömään niitä vasta kp 17, kun alkuun sanoi että aloita syömään kp 15. Mitenköhän mun kannattaisi nyt tehdä? tänään on kp 15, eikä ovulaatiosta tietoa. Mä en oikee tiedä miten ton kiertoni laskisin, kun ennen käytin niitä e-pillereitä ja niillä kierto oli aina sama, mutta pillereiden lopetuksen jälkeen teroilla on tullut yhdet menkat. Söin teroja 10 pv ja siitä pari päivää eli 12 pv alkoi menkat. Tuhruttelua minulla ei ainakaan vielä ole ollut.
 
Jos kierrot on saatava pelaamaan ja säännöllisiksi, niin kannattaa aloittaa Terot tunnollisesti kp15 ja popsia ne kolme kuuria. Sitten on aika katsoa tuleeko menkat spontaanisti seuraavassa kierrossa. Oviksen metsästys ja odottelu kannattaa unohtaa vähäksi aikaa, jos kierrot on ihan hakusessa. Ovis tulee ainakin vielä pari päivää Terojen aloituksesta, jos on juuri tuloillaan. Sinuna keskittyisin nyt vaan hormonitoiminnan tasapainottamiseen ja säännöllisen kierron hankintaan, jotta niistä Teroluteista olisi mahdollisimman paljon hyötyä. Peittoja toki kannattaa heilutella ihan fiiliksen mukaan. Ovis ja tärppi voi hyvinkin tulla. :)
 
Viimeksi muokattu:
"nainen87"
No voi ei kun mulla oli eilen kp 15. Eli menikö mulla nyt ihan pieleen tuo jos aloitan huomenna taas syömää?:( ja aloitanko sit seuraavan kerran kp 15 vai 17? jos huomenna kerta aloitan ja on 17. Olipas hankalasti kysytty.
 
[QUOTE="nainen87";26978544]tänään mulla on kp 17 ja otin siis tänään. Mutta apua, miks mulla on tullut tänään pientä veristä tuhrua?[/QUOTE]

Ovulaatio voi aiheuttaa pientä vuotoa. Kyse voi olla myös välitiputtelusta, joka käsittääkseni kielii hormonitoiminnan ongelmasta. Siihen olet saamssa apuja eli toivottavasti Terot tasapainottavat tilanteen. Jos vuoto yltyy ihan menkkavuotoa vastaavaksi, niin silloin voit varmaankin lopettaa kuurin. Itse soittaisin siinä tilanteessa myös lääkärille. Yksi 19 päivän kierto onkin ollut ja toinen näytti kovasti jäävän 14 päivään. Nämä tosin ennen Terolut-kuureja, joiden myötä kierrot tasaantuivat.
 
[QUOTE="nainen87";26979944]Okei:) Hienoa että ihmiset jaksaa auttaa toista, vaikkei edes tunne! Kiitos!! :)[/QUOTE]

=) Hyvä vaan, että voin / voidaan olla hyödyksi. Itse olen tehnyt virheitä oman Tetrolut-kuureiluni aikana eli juurikin bongaillut ovista ja lykännyt kuurin alitusta. Kierrot säännöllistyivät kyllä, mutta jäivät pitkiksi. Parhaan hyödyn saa noudattamalla lääkärin ohjetta. En halua laittaa vahinko kiertämään vaan auttaa muita välttämään itse tekemäni virhe.

Nimim. Teroluteilla 10.-12. kierto, nyt yk32 eikä raskautta kuulu ja kiertokin heittelee
 
vieras87
Olen syönyt nyt 3 terolut kuuria. Aloitin syömään aina kp 17. Onkohan huono juttu, kun en aloittanut silloin kp 15? Menkat alkoi, mutta ovulaatiota ei ole tapahtunut, olen mittaillut aina kp 11-17 aikana. Pitäisiköhän teroluteja vielä jatkaa? olisiko hyvä pyytää jo niitä glomeja? onkohan raskautuminen ihan mahdotonta? verikokeita minusta on otettu ja ne normaalit.
 
miss_piggy
Sulle ap:

Itelläni on pco, ja olen teroluteja syönyt nyt heinäkuusta asti. Jos en tammikuuhun mennessä raskaudu, niin sitten jatkotutkimuksiin.
Itse syön terot aina kierron 15-24 päivä, ja kuukautiskierto on ollut teroilla 26-27 päivää.
Clomeja et varmaan vielä tuossa vaiheessa saa, jos raskaaksitulemisen yritystä on takana alle vuosi. Itelläni tulee helmikuussa vuosi täyteen. Mulla nuo ovulaatiotestit näyttää plussaa läpi kierron. Pco antaa vääriä ovulaatiotuloksia noihin testeihin.

Tämän kierron olen ilman ovistestejä.

Suosittelen sullekin että ostat luontaistuotekaupasta gelee royale-nimisiä luontaistuotteita, auttaa hormonitoimintaan ja hedelmällisyyteen. Ite oon noita syönyt nyt viikon verran.
 
Söin tosiaan teroja 3 kiertoa, nyt jätin ne pois. Saas nähdä tuleeko kuukautisia ilman niitä. Kävin yksityisellä gynellä ja sain häneltä Metforemit käyttöön. Pyysin ne itse, vaikka sokerit minulla kuitenkin kunnossa ja ylipainoa ei kauheasti ole. Minulla kodun limakalvon paksuus on vain 4,3 kp 12. Se vähän harmittaa, olen kuullut että nuo metut voisi niihin auttaa, mut saas nähdä. Yksityinen kirjoitti myös ne clomit, mutta ajattelin että kokeilen ensiksi metuja sen 3kk ja sen jälkeen otan clomit käyttöön. Olen kuullut että kannattaisi ostaa helokkiöljy kapseleita, ajattelin ostaa niitä, onko tuo gelee royale vähän sama?
 
Metforminin tehon näkee 4-6kk käytettyään, joten vielä 3kk kohdalla ei kannata tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä. Itselläni taidettiin lääkitys purkaa n. 5kk kohdalla, sillä lääkkellä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta. Ylipainoa on kyllä, mutta paastoarvo kunnossa, 2h arvo sen sijaan alhainen. Metut ei siihen kuitenkaan auta. Ruokavaliolla olen enemmän saanuta ikaan, mutta sekään ei hormonitoimintaani ole korjannut. En tosin ole orjallisesti noudattanutkaan, sillä se ei ole mahdollista ennen tasapainon löytymistä kilpirauhaslääkityksen kanssa.
 
Mulla on kanssa kilpirauhaslääkitys. Nii pitäisiköhän sitten ensiksi vaa syödä metuja sen 4-6kk vai ottaisko kuitenkin rinnalle ne clomit. Mä en oikeestaan tiedä näistä jutuista mitään. Pyysin ne vaan yksityiseltä gyneltä ja sit se vaan määräs ne mulle. Luin vaan netistä että niin kannattaisi tehdä :D täytyy varmaan käydä vielä jollain toisella gynellä kyselemässä neuvoja.
 
Lääkäri on oikea henkilö arvioimaan mitä lääkkeitä tarvitset, millä annoksella ja millaisiin ajankohtiin otettuna. Jos et tiedä kuinka toimia, niin suosittelen piipahtamaan sekä kilpirauhasongelmiin että lapsettomuuteen erikoistuneen lääkärin juttusilla ja pyytämään häneltä hoitosuunnitelmaa. Teillä on raskauden yritys vielä sen verran alussa, että minusta voit rauhassa keskittyä hormonitoiminnan tasapainottamiseen vielä tovin. Tarvitset siihen kuitenkin ammattitaitoisen gynen apua, sillä pcos ja kilpirauhasen vajaatoiminta ovat aika monimutkainen yhdistelmä.

Netti on ihan kätevä paikka saada tietoa ja vertaistukea. Osa (varsinkin yksityisistä) lääkäreistä kirjoittaa kiltisti asiakkaan pyytämät reseptit. Omasta mielestäni ei kuitenkaan ole viisasta käydä pyytämässä lääkkeitä, joita on netistä lukenut muiden käyttävän, vaan pyytää apua ongelmiin perehtyneeltä lääkäriltä. Jokainen tapaus on oma kokonaisuutensa ja toimivan hoitosuunnitelman aikaan saamiseksi täytyy monta asiaa saada selville.

Millainen hoitotasapaino sulla on kilpirauhaslääkityksen osalta? Onko arvot ok, onko olo hyvä? Vajaatoiminta hekentää hedelmällisyyttä, joten hoitotasapaino on tärkeä asia raskautumismahdollisuutta ajatellen.

Minusta sinun ei tarvitse testailla ovulaatiota. Pco:n vuoksi testitulos saattaa olla epäluotettava, joten ainoa tapa varmistua oviksen tapahtumisesta on seuranta verikokeilla. Clomien aikaan tarvitset kontrollikäyntejä ultrassa, jotta follien kasvua voidaan seurata. Clomien käyttö heikentää yleensä limakalvon kasvua, mutta jostain syystä on ensimmäinen follikkelin kasvua stimuloiva lääke, joka määrätään. Itselleni se ei ollut hyvä juuri tuosta syystä ja tilalle sitten otettiinkin Femar.

Epänaiselliseen karvoitukseen ei käsittääkseni oikein voi vaikuttaa muuten kuin hormonaalisella ehkäisyllä sekä ahkeralla epiloinnilla tai vahauksilla. Mullakin kasvaa tummia karvoja jalkojen ja käsivarsien lisäksi ylähuulen päällä ja nypin ne pinseteillä pois sitä mukaa kun kasvelee takaisin. Ei ole sen hankalampaa kuin kulmakarvojenkaan siistiminen. Karvat eivät ole ohentuneet, mutta irtoavat helpommin. Vartalon ihon säännölliset kuorinnat ovat tärkeitä, jotta epiloidut karvat eivät kasvaisi ihon sisään ja aiheuttaisi tulehduksia. Ärsyttävä riesa, mutta sen kanssa on vain elettävä.
 

Yhteistyössä