kodinhoitaja ei suostunut tiskaamaan vanhukselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pekunalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pekunalle

Jäsen
16.05.2007
409
0
16
siis kaikkea kanssa 80% sokealle isälleni ei kodinhoitaja ollut suostunut tänään tiskaamaan kun oli eilen tullut tiskiä kun isälläni oli käynyt vieraita!
sopimukseen kuuluu että kodinhoitaja jakaa lääkkeet, tiskaa, lakaisee lattiat/siivoaa aina kun tarvis, laittaa ruoan...

hoitaja oli kysynyt miksi näin paljon tiskiä (4mukia, 4lasia 4 lautasta)? isäni oli sanonut että eilen kävi vieraita.. hoitaja oli tiuskaissut että kyllä on laiskoja vieraita kun ei ole tiskejä tiskannut, hän ei ainakaan tiskaa! :o oli tiskannut vain aamullisen puurolautasen! siis monenko luona pitää vieraiden tiskata omat tiskinsä?? onko vanhus jotenkin eri asemassa tässä että vieraiden pitää tiskata kun hoitajat palkataan sitä varten!

tämä samainen hoitaja oli käskenyt isän sanoa meille tyttärille että meidän kuuluu viikata puhtaat pyykit kaappiin kun he tuovat ne pesusta! siis ei todellakaan kuulu!!!

siis just tällaisia hoitajiahan vanhukset, vaikeavammaiset, sokeat ja liikuntarajoitteiset tarvitsevat!! siitä että heille maksetaan juuri näistä palveluista niin kuitenkin omaisten on tehtävä kaikki! me asumme toisella paikkakunnalla ja käymme n. kerran viikossa isällä, soittelemme kyllä monta kertaa päivässä! :o |O

En ole koskaan tavannut mukavaa kodinhoitajaa (anteeksi nyt vaan jos loukkasin) olen itse ktisairaanhoitaja ja nähnyt jos jotakin laiminlyöntiä heidän taholtaan ja törkeää käytöstä. En tiedä miten heitä sitten koulutetaan, mutta kamalaa on!

Hei kamoon? En kyllä itse jättäisi omia likaisia astioitani vanhempieni tai isovanhempieni tiskialtaaseen seisomaan, jos tietäisin, ettei hän itse niitä jaksa tiskata ja hoitajakin tulee vasta seuraavana päivänä. Ja jos tosiaan pesisin pyykin, niin tuntuu luonnolliselta viikata ja laittaa kaappiin.. Ryttyynkö sohvannurkkaan työnnätte puhtaat pyykit?

no sinällään ymmärrän, kun hoitajista on pula ja itsekin kotipalvekussa olen ollut, ja tiedän se kiireen, että kodinhoitajien on tietenkin etupäässä huolehdittava vanhuksen asioista, ei hänen vieraidensa. Itse lisin kyllä tiskannut jos vieras olisin ollut, kun olisin tiennyt ettei vanhus itse sitä pysty tekemään. Tosin hoitajana olisin tiskannut myös ja toivonu vaan mielessäni ettei kovin usein tarvitse koko suvun astioita tiskata, ainakaan kovin monessa paikassa, kun se tarkoittaa sitä että päivä venyy sitten illasta ja joka käynti myöhästyy joka ylimääräisestä hommasta.

Alkuperäinen kirjoittaja sh:
En ole koskaan tavannut mukavaa kodinhoitajaa (anteeksi nyt vaan jos loukkasin) olen itse ktisairaanhoitaja ja nähnyt jos jotakin laiminlyöntiä heidän taholtaan ja törkeää käytöstä. En tiedä miten heitä sitten koulutetaan, mutta kamalaa on!

Ja kaikki sairaanhoitajathan ovat niin yli-ihmisiä, että he tekevät aina kaikki työtehtävänsä niin täydellisesti ja virheettömästi..

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Miksi vieraista joku ei tiskannut kun tiesi, että vanhus ei pysty. Törkeää vierailtakin

Säkö aina sitten kylässä ollessasi kysyt, että kai voit tiskata tiskit :whistle: ? jos hoitajan kanssa sopimuksessa on sanottu, että tiskaavat, niin kyllähän niiden silloin kuuluisi tiskata. Siitähän heille maksetaan, että tekevät niin kuin on sovittu. Valitus kehiin vaan!

Johtuisko yleensä siitä et heillä on kiire? Kavereina kodinhoitajia ja monesti harmittelevat kun joutui taas lähtemään niin kiireesti ja vähän epäkohteliaasti kun ei aikaa ole jäädä juttelemään ja seuraava paikka kutsuu. Juttelun tarve olisi kova monella mut aikaa ei ole kuin työtehtävän suorittamiseen, ja niihin ei nykyään monessakaan paikkaa kuulu jutustelu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi vieraista joku ei tiskannut kun tiesi, että vanhus ei pysty. Törkeää vierailtakin

Säkö aina sitten kylässä ollessasi kysyt, että kai voit tiskata tiskit :whistle: ? jos hoitajan kanssa sopimuksessa on sanottu, että tiskaavat, niin kyllähän niiden silloin kuuluisi tiskata. Siitähän heille maksetaan, että tekevät niin kuin on sovittu. Valitus kehiin vaan!

Eli puoli sukua voisi kantaa aina tiskialtaaseen omat likaiset pannunsa ja hakea sitten päivemmällä puhtaana kaapista?

Itse ainakin isovanhemmillani vieraillessa kysyn ja tarjoan AINA apuani. Oli kyse kattamisesta, tiskeistä, siivouksesta, pyykistä tai kaupassa käynnistä. Riippumatta kenen "tehtäviä" ne olisi.

jos olen melkein sokean ihmisen luona kylässä niin totta hemmetissä myös tiskaan tiskit jos sellaisia on! Kai näin tekee kaikki, vai eikö tee?

Hei kamoon? En kyllä itse jättäisi omia likaisia astioitani vanhempieni tai isovanhempieni tiskialtaaseen seisomaan, jos tietäisin, ettei hän itse niitä jaksa tiskata ja hoitajakin tulee vasta seuraavana päivänä. Ja jos tosiaan pesisin pyykin, niin tuntuu luonnolliselta viikata ja laittaa kaappiin.. Ryttyynkö sohvannurkkaan työnnätte puhtaat pyykit?

niin siis minä en ollut vieras vaan kuulin tämän isältäni kun soitti. ja me emme niitä pyykkejä pese vaan kodinhoitajat (isä asuu vanhusten asuntolassa)! :headwall:

Minä tiskaan kyllä aina kahvittelutiskit molempien mummojeni luona (toinen asuu palvelutalossa, toinen kotona), mutta niin myös työssä. En kehtaisi pelkkää puurolautasta tiskata ja jättää muita altaaseen :/

koska viikonloppuisin on vähemmän väkeä töissä tehdään vaan "pakolliset" työt eli ruoka lääkkeet sängystä ylös autto ja sänkyyn laitto, vaipanvaihdot jne. edes niihin ei tahdo aika riittää, vaan yleensä menee ylitöiksi.
siellä jos odottaa ylimääräisiä likaisia (eilisestä kuivuneita?) astioita niin ymmärrän kyllä että saattaa työntekijällä pinna palaa. ei asiallista käytöstä en toki sitä tarkoita.

se on muuten jännä että se on aina ne samat asiakkaat joiden luona on noita "ylimääräisiä töitä"....

sitäpaitsi, meille kuuluu ASIAKKAAN päivittäisissä toimissa auttaminen (sisältäen HÄNEN tiskinsä) ei vieraiden....

Onneksi meilläpäin kotisairaanhoitajat ja kodinhoitajat majailevat samanakaton alla...siis toimistotilat on samat ja sopu on säilynyt ja säilyy.

Mitä jos kyseiset kodinhoitajat ajattelevat sinusta ja työtovereistasi samalla tavalla?? Tuntuisko kivalta

Alkuperäinen kirjoittaja salla:
siellä jos odottaa ylimääräisiä likaisia (eilisestä kuivuneita?) astioita niin ymmärrän kyllä että saattaa työntekijällä pinna palaa. ei asiallista käytöstä en toki sitä tarkoita.
EPÄAMMATTIMAISTA!

sitäpaitsi, meille kuuluu ASIAKKAAN päivittäisissä toimissa auttaminen (sisältäen HÄNEN tiskinsä) ei vieraiden....

Jos kerran sattuu olemaan muutama lautanen enemmän, niin menee siinä samalla kun se puurolautanenkin likoaa... Jos jatkuvasti "lisäastioita" niin siitä voi ystävällisesti asiakkaalle mainita ja sen jälkeen mahdollisesti alkaa viemään asiaa eteenpäin, mutta nyt aivan asiatonta käytöstä!

Ja ne pyykkien kaappiin laitot + muut kannattaa selvittää ylemmän tason kanssa, että mitä siinä sopimuksessa lukeekaan... EI ole hoitajien vika, jos liian kiire, mutta mistä maksaa, sitä täytyy saada! Ellei omaiset laita kova kovaa vastaan, kuka muutoin pitää vanhuksen puolia..? Itse myös mummoni puolesta (ammattilaisena) "tapellut". Ei niitä resursseja tule lisää, ellei vaatimalla vaadita!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
no sinällään ymmärrän, kun hoitajista on pula ja itsekin kotipalvekussa olen ollut, ja tiedän se kiireen, että kodinhoitajien on tietenkin etupäässä huolehdittava vanhuksen asioista, ei hänen vieraidensa. Itse lisin kyllä tiskannut jos vieras olisin ollut, kun olisin tiennyt ettei vanhus itse sitä pysty tekemään. Tosin hoitajana olisin tiskannut myös ja toivonu vaan mielessäni ettei kovin usein tarvitse koko suvun astioita tiskata, ainakaan kovin monessa paikassa, kun se tarkoittaa sitä että päivä venyy sitten illasta ja joka käynti myöhästyy joka ylimääräisestä hommasta.

juu,sen verran mitä noista hommista kokemusta on niin peesailen.ite myös, jos olen heikompi vointisen luona kylässä,auttelen vastaavissa töissä ilman erillisiä pyyntöjäkin.

Yhteistyössä