Kodin siivoamisesta vielä kysymys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laiskimusko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitään suursiivousta en tee koskaan. Peitot ravistelen kerran viikossa, aluslakanat ja tyynyliinat vaihdan 2 viikon välein, pussilakanat n. joka neljäs viikko. Isoja mattoja tulee harvemmin vietyä ulos, mutta pienemmät ravistelen kerran pari viikossa. Lattioita tulee pyyhittyä liian harvoin ehkä kerran pari kuukaudessa. Wc pesu tarpeen mukaan. Hanat silloin kun näyttävät likaisilta.Pöytien pintoja tulee myös pyyhittyä tarpeen mukaan.

imurointi 1-3x vko:ssa, lattioiden moppaus joka toinen viikko ja tuossa välillä suihkin laimennettua tolua tahroille, jos tarvis. Pölyt pyyhin, kun muistan ja just muistin ne viime viikolla pyyhkiä, edellinen kerta tais olla kesän puolella.. Lakanat vaihdetaan n. 2 vko:n välein, joskus tiuhempaa, jos napero on puklaillut meidän petiin. Mattoja ei meillä tampata, kun herkkä uskosena uskoin aikoinaan kotitalous opettajaani nykyimureiden tehokkuudesta ja et tamppaus vain turhaan kuluttaa mattojen pintaa. Minulle erittäin hyvä ja pätevä syy olla raahaamatta mattoja pihalle. Kaapit on järkätty neljä vuotta sitten, kun tähän asuntoon muutimme, ukon kaappeihin en koske mitenkään, saa omansa hoitaa. Omani järkkäsin viime keväänä, kun raksin kirpparille lumppuu. Keittiön kaapit jätän rauhaan, ellei ole jauhot levinneet pussista hyllyille. Saatan sohaista imurilla hyllyihin, niin lähtee murut ja jauhon hituleet..
Lapsen lelut järkkään monta kertaa päivässä omille paikoilleen tai viimeistään illalla. Ikkunat on pesty tasan kerran 4 vuoden asumisen aikana, nyt näyttäis hiukan siltä, jos kovinkin aurinko paistaa, et pesu olis tarpeen. Vaan kuka hullu niitä pimellä talvella alkaa peseen, samassa kunnossa, kun kuitenkin taas ovat ensi keväänä auringon viimein taas herätessä. Ai nii, kylppäri pestään kerran viikossa, siis lattia ja pytty/lavuaari tarpeen mukaan 1-7x vko:ssa. Sauna on taidettu pestä kerran pari, ei käydä siellä oikeestaan ollenkaan, kun inhotaan sähkö saunaa. (Saunan lattiaa tosin suihkuttelen aina välillä, kun sinne kertyy kovin pölyä.) Mökillä on niin lepposta löylyy puukiukaalla, et ei hevin tee mieli kotona saunaan. Oonkin suunnitellut, josko koko saunan sais purkaa pois ja hankkis ihanan ammeen tilalle..
Mutta siivoilen sillai pitkin viikkoa aina hiukan ja koti on aina yleensä puhdas, mutta epäjärjestystä saattaa toki olla. Yleensä pyrin siivoon lapsen päikkäreiden aikana, mutta on tuo vuosikas välillä vieressä katselemassa ja hosuu omalla harjallaan sinne ja tänne. Sohvan tyynyt pölytän kerran pari vuodessa ja peti vaatteet pääsee pihalle kovilla pakkasilla, samoin patjat sängyistä. Petivaatteet, siis peitot ja tyynyt pestään aika usein n. joka 3. kuukausi.

Ei mulla ole erikseen siivouspäivää, joka päivä mä imuroin, pesen lattian, pyyhin keittiön tasot ja kaapit. Useamman kerran viikossa sitten pesen vessat, kerran viikossa menee lakanat vaihtoon ja pesen kylppärin ja kaapit ja laatikot yritän pitää järjestyksessä ilman erillistä siivousta =)
Mä oon kyllä pikkasen siivousfriikki, oikeastaan siivoan ihan koko ajan :xmas:

Imurointi, vessan pesu ja pölyjen pyyhkiminen on viikottaista. Lattiat pesen max. kerran kuussa.
Mitään en kuskaa ulos; mattoja, petivaatteita tms.
Sauna pestään 1 krt/ 5 vuotta ellei kevyttä suihkutusta lasketa.
Varsinainen siivouspäivä pidetään kerran vuodessa.

mie ruukaan talvi aikaaan, vois sanoa että kerran viikossa, paiskoa ihan kaikki tyynyt, patjat ja peitot, kaikki mitkä irti lähtee, pihalle.. siis tähtään niihin päiviin kun täällä pohjolassa on oikeen kunnon tulipalo pakkaset... penskat tykkää muutenki tuhota, ni niiden mielestä se on vaan kivaa raijata niitä kamppeitä eteiseen, mie sit kannan ne kartanolle ja hakkaan niitä vähän... sit päivän aikana siivoillaan.. meillä tuppaa se siivoilu oleen sellasta että yks tai kaks huonetta ehin imuroida, sit lukasen jonku kirjan lapsille, imuroin loppuun, laita ruuan tuleen, kerään uudestaan lasten lelut pois lattialta, syödään, luutuan lattiat, leikin lasten kans, ja sit onkin jo ilta ja aika kantaa matot ja peti kamppeet sisälle... :/ eli aikamoinen rojekti... kesäsin en sitte viitti ihan noin tarkoin....

mulla kuuluu vkosiivoukseen imurointi,moppaus,vessan ja lavuaarien pesu ja kissojen huussin perusteellisempi putsaus.muut sitten tarpeen mukaan.pakko tunnustaa et monesti vaatteet ja roina on muualla kun omilla paikoillaan ja pölyjä oon laiska pyyhkimään :ashamed:

Yhteistyössä